Mannen med ljåen Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Nei takk. Ekstra kostnad og strømpriser har vi mer enn nok av, nettopp på grunn av ein mykje lenger sjøkabel. La de som har billig strøm på grunn av lokal kraftproduksjon isolert fra Markedet beholde det. Ikke trekk alle ned i tyskernes grønne dragsug. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Gazer75 skrev (57 minutter siden): Blir jo berre heilt håplaust heile greia... https://www.nrk.no/trondelag/staten-onsker-a-ta-mer-av-samenes-vinterbeiter-pa-fosen-1.16325019 Dei meiner at storsamfunnet skal påførast ekstra kostnad med å legge ein mykje lenger sjøkabel. Håpar nettleige og straumprisar går til himmels i nord slik at dei også får kjenne på problemet. Man må i hvert fall ikke begynne å bygge nå før alt er endelig avgjort. Vi kan ikke ha enda et tiltak man risikerer å måtte rive, det er penger rett ut av vinduet. Statnett får enten vente, eller så får de legge sjøkabel om det haster så ille. Det er samme problematikk til Varangerbotn og Melkøya. Her vil Statnett bygge 420kV-linjer men protestene er store. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (54 minutter siden): Nei takk. Ekstra kostnad og strømpriser har vi mer enn nok av, nettopp på grunn av ein mykje lenger sjøkabel. La de som har billig strøm på grunn av lokal kraftproduksjon isolert fra Markedet beholde det. Ikke trekk alle ned i tyskernes grønne dragsug. Den linja som det er snakk om her vil nok i fremtiden føre mye mer kraft nordover enn sørover. Det blir sannsynligvis stort kraftunderskudd i Nord-Norge om noen år 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Fra artikkelen: Sitat Tanken er å knytte nord og sør bedre sammen. Linja skal også kunne føre kraft fra blant annet vindkraftverkene på Fosen lettere ut i verden. Ut i verden, ja. Men på samme strømnett som den billige vannkraften, så den dyre vindkraften driver opp prisen for nordmenn som foretrekker billig vannkraft. Vi må overby markedet for å få vår egen strøm. Fra artikkelen: Sitat Det vil legge til rette for ny næringsvirksomhet og elektrifisering av eksisterende industri, sier Smith-Isaksen Holdhus. Det blir ikke ny næringsvirksomhet i Norge med skyhøye strømpriser. Vannkraften var vårt konkurransefortrinn. Og elektrifisering av eksisterende industri er dyrere og bruker mer strøm, i et land med høyere strømpriser. Problemet blir verre, og strømprisen høyere. Trenger vi å skade naturen for å oppnå alle disse ulempene? Er EU-medlemskap så viktig for deg, når det bare har ulemper? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Vannkraften var vårt konkurransefortrinn. Helt til alle vassdrag ble vernet, og de satte opp avgiftene opp mot 80%. Politikerne åpnet opp for billig vindkraft, helt uten avgifter. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 (endret) Alle vassdrag er ikke vernet. Vi har fremdeles den eksisterende vannkraftutbyggingen, som vil levere strøm til Dovre faller. Når vi hadde bygt ut alle som kunne bygges ut, ble de få vi hadde igjen for dyre, for ulønnsomme og for naturinngripende og kontroversielle. Husk Alta-vassdraget. Vi er stort sett ferdig med utbygging nå, men det vi har bygget er nok til vårt behov. Politikerne åpner ikke for billig vindkraft, det blir aldri billigere enn eksisterende vannkraft uten eksport. Og skader naturen. Du snakker om avgifter, men det er jo en politisk avgjørelse. Ikke forsvar politiske avgjørelser med hvilket avgiftsnivå politikerne avgjør at de skal betale for å oppfylle EU-kravene. Endret 18. mars 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden): Fra artikkelen: Ut i verden, ja. Men på samme strømnett som den billige vannkraften, så den dyre vindkraften driver opp prisen for nordmenn som foretrekker billig vannkraft. Vi må overby markedet for å få vår egen strøm. Fra artikkelen: Det blir ikke ny næringsvirksomhet i Norge med skyhøye strømpriser. Vannkraften var vårt konkurransefortrinn. Og elektrifisering av eksisterende industri er dyrere og bruker mer strøm, i et land med høyere strømpriser. Problemet blir verre, og strømprisen høyere. Trenger vi å skade naturen for å oppnå alle disse ulempene? Er EU-medlemskap så viktig for deg, når det bare har ulemper? Mye industri er ikke avhengig av lave strømpriser for å være lønnsom. Oppdrett er et eksempel. Man sliter med å få nok strøm til oppdrettsnæringen mange steder nå. Elektrifisering av fergesamband er et annet eksempel, selv til 2,- per kWh er strøm MYE rimeligere til fergedrift enn diesel. Elektrifisering av Melkøya er også lønnsom selv med høy strømpris, men neppe realistisk å gjennomføre da det er store protester mot nye kraftlinjer i regionen. Eksport fra nord forutsetter at det bygges flere vindkraftverk. Det har jeg ingen tro på skjer, det er nok mer realistisk at flere av dagens må stoppe (ikke bare Fosen men f.eks også Øyfjellet der det er mye bråk og søksmål nå). Da ender man opp med å sende strømmen nordover istedenfor sørover. 1 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 (endret) Det virker som om vi i det minste må droppe elektrifisering av ting som klarer seg fra før. Mye av den øvrige industrien, som smelteverk, er avhengig av lav strømpris. Vi kan selvsagt legge ned alt, og kjøpe alt fra Kina. Da går det på deres klimakvoter, og vi kan smykke oss med null utslipp. Verdens mest klimavennlige land, uten en eneste industriarbeidsplass. Men hva om Xi Jinping ikke gir oss U-hjelp? Skal vi spørre Putin? Endret 18. mars 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 1 minute ago, Mannen med ljåen said: Skal vi be Putin? så kan vi invitere han over hit for å motta prisen for verdens beste menneske, og la ICC stå i kulissene med håndjernene klare 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden): Det virker som om vi i det minste må droppe elektrifisering av ting som klarer seg fra før. Mye av den øvrige industrien, som smelteverk, er avhengig av lav strømpris. Vi kan selvsagt legge ned alt, og kjøpe alt fra Kina. Da går det på deres klimakvoter, og vi kan smykke oss med null utslipp. Verdens mest klimavennlige land, uten en eneste industriarbeidsplass. Men hva om Xi Jinping ikke gir oss U-hjelp? Skal vi spørre Putin? Problemet for mye av den kraftkrevende industrien er at nye kraftkrevende tiltak eller industri er lønnsomme med mye høyere strømpris enn det den kraftkrevende industrien er. Skal vi da nekte fergerederier og oppdrettsselskap å kjøpe strøm til 200 øre/kWh fordi kraftkrevende industri skal få kjøpe den til 20 øre/kWh? 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 (endret) Det kan vi godt. Investeringen i kraftlinjer og infrastruktur til elektriske ferger koster en formue, og blir selvsagt subsidiert. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Eo3ykK/elferje-sluker-stroemkapasiteten Da slipper vi å legge ned industrien, og kan fortsatt ha et fergetilbud. Endret 18. mars 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 "Den totale prislappen for vindparkene er beregnet til rundt 11 milliarder kroner" https://www.dagsavisen.no/trondelag/2023/02/28/rives-mollene-er-det-den-storste-skandalen-i-fredstid/#:~:text=Vindmølle-striden på Fosen&text=Den totale prislappen for vindparkene,strømforbruk for over 170.000 husstander. Vi har nok av milliardærer som flytter til sveits for tiden, kan ikke vi bare flytte vindmøllene dit? 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Det kan vi godt. Investeringen i kraftlinjer og infrastruktur til elektriske ferger koster en formue, og blir selvsagt subsidiert. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Eo3ykK/elferje-sluker-stroemkapasiteten Da slipper vi å legge ned industrien, og kan fortsatt ha et fergetilbud. 17MW ja. Da planlegger de nok hurtiglading rett fra strømnettet. Det tror jeg bare er å glemme de fleste steder, man må nok belage seg på lokal batterilagring ved ladepunktet slik at strømtrekket kan jevnes ut. Da trenger de neppe ny transformator. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Problemet for mye av den kraftkrevende industrien er at nye kraftkrevende tiltak eller industri er lønnsomme med mye høyere strømpris enn det den kraftkrevende industrien er. Skal vi da nekte fergerederier og oppdrettsselskap å kjøpe strøm til 200 øre/kWh fordi kraftkrevende industri skal få kjøpe den til 20 øre/kWh? Det er temmelig historieløst å bare se på strømprisen og hva den alternativt kan selges for, uten så se på hvordan kraftverket kom i stand. Uten at det samtidig ble bygget industri som kunne utnytte krafta, så var det ikke økonomisk gunstig på den tiden. Disse samme industrianleggene ble helt avgjørende for å få bygget ut. Da disse ble bygget, gjerne med penger fra nettopp denne industrien, så ble de lovet tilnærmet evig billig strøm, da selv den billige prisen i kombinasjonen med mengden de behøvde, utgjorde nesten all utbygging og drift av kraftverkene. Anleggene ble selvsagt dimensjonert for høyere produksjon, slik at man skulle ha til samfunnet man hadde behov for. Man forventet mye tilflytting fra de som skulle jobbe både med kraftverket, men aller mest industrianlegget, og dermed ville det skape grobunn for handel og mer til med voksende samfunn. Dette var vinn, vinn og vinn for alle parter. Ikke rart at AP gikk inn for å la utlendinger få være med å finansiere dette, mot at de måtte avhende dette tilbake til AS Norge etter endel år. Var jo fremdeles masse kroner å hente her. Mulig konsesjonsrettens begrensning på 25 år for vindkraftverkene, er nettopp fordi man ikke nødvendigvis tenker å la dette forbli i hendene på de som investerer nå. Endret 18. mars 2023 av Snowleopard Skriveleif og korrigere ufullstendige/mangelfulle setninger 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. mars 2023 Del Skrevet 18. mars 2023 3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: de fleste steder, man må nok belage seg på lokal batterilagring ved ladepunktet slik at strømtrekket kan jevnes ut. Da trenger de neppe ny transformator. Eller saktelade batteriene på land, og bytte ved anløp, så slipper man å flytte energien fra et batteri til et annet. Dette er allerede en løsning som nå bygges for hurtigbåter. For en bilferge er det jo enda enklere. Der kan batteriet kjøre ombord selv. https://www.tu.no/artikler/bygger-hurtigbater-med-batteribytte-til-trondheim/523138?key=EqWMO6qI Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 (endret) shockorshot skrev (På 16.3.2023 den 12.06): Så lenge vi slutter med subsidier til andre former for matproduksjon så er jeg fett med på det. Det viktigste for meg er at rettstaten står sterkt. Subsidier motivert av matproduksjonskapasitet er ikke det samme som subsidier motivert av «rasen» til de som utøver en kultur. Man kan like eller mislike det ene og det andre men man må ikke fjerne enten alt eller ingenting. »Den samiske befolkningen har eksklusiv rett til å utøve reindrift innenfor disse områdene… Å legge til rette for en økonomisk, økologisk og kulturelt bærekraftig reindrift, er derfor avgjørende for at norske myndigheter skal oppfylle sine forpliktelser ovenfor den samiske befolkningen… Retten gjelder personer av samisk ætt som… « Man kan utmerket godt si at staten subsidierer produksjon av alt kjøtt innenfor landets grenser med 10,- pr kg (eller ekvivalent tollmur), hvis man synes at det er et godt mål uten at man dermed må øse penger ut over spesielle ætter og folkeslag. Reindrift produserer total 1100 tonn kjøtt til markedet. https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/reindrift/reindrift-i-norge/reindriftsnaeringen Totalt er bestanden på ca 215000 dyr og det ble søkt erstatning for tap til (fredet) rovvilt på 80.000 dyr i 2014/15 (60.000 i 2016/17). https://www.fauna.no/33-prosent-okonomien-i-reindrifta-basert-pa-rovdyrtap/ -k Endret 19. mars 2023 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 knutinh skrev (1 time siden): Totalt er bestanden på ca 215000 dyr og det ble søkt erstatning for tap til (fredet) rovvilt på 80.000 dyr i 2014/15 (60.000 i 2016/17). Omtrent 5% er dokumentert, resten er antatt drept av rovvilt. Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 13 hours ago, Mannen med ljåen said: Investeringen i kraftlinjer og infrastruktur til elektriske ferger koster en formue, og blir selvsagt subsidiert. Kan du dokumentere subsidiar? Slike endringar i nettet vil krevje anleggsbidrag frå den som vil ha kapasiteten, så nei, det er ikkje subsidiert. Billetten er subsidiert, ja, fordi ingen ville ha råd til å bruke ferja utan. Er vel berre Moss-Horten som ikkje treng subsidiar. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 https://www.nrk.no/trondelag/reineiere-pa-fosen-apner-for-kompromiss-om-vindkraftanlegg-1.16342521 Er nå dette virkelig et kompromiss? Som om energibehovet er mindre om noen år. Som om behovet for ikke minst grønn energi er mindre om noen år. Etter siste års utvikling av klima, siste års demonstrasjoner for å fjerne fossil energi og det kommende økende energibehovet, blir denne debatten i enda større grad bare mer absurd. Vi må jo ha mer vindkraft, ikke mindre. Dessuten tror jeg strengt tatt ikke dette er en kamp om tradisjoner, eller kultur. Sitter igjen med... følelsen ... om en kamp om følelser mot fornuft. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 19. mars 2023 Del Skrevet 19. mars 2023 Jens Kr. Kirkebø skrev (17 timer siden): Problemet for mye av den kraftkrevende industrien er at nye kraftkrevende tiltak eller industri er lønnsomme med mye høyere strømpris enn det den kraftkrevende industrien er. Skal vi da nekte fergerederier og oppdrettsselskap å kjøpe strøm til 200 øre/kWh fordi kraftkrevende industri skal få kjøpe den til 20 øre/kWh? Spørsmålet er kanskje hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Kraftkrevende industri vi får eksportinntekter fra, eller elektriske ferger? Noe må vi tross alt ha å leve av her i nord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå