Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Regjeringen vil beholde både vindkraft og reindrift på Fosen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (57 minutter siden):

Blir jo berre heilt håplaust heile greia...
https://www.nrk.no/trondelag/staten-onsker-a-ta-mer-av-samenes-vinterbeiter-pa-fosen-1.16325019

Dei meiner at storsamfunnet skal påførast ekstra kostnad med å legge ein mykje lenger sjøkabel. Håpar nettleige og straumprisar går til himmels i nord slik at dei også får kjenne på problemet.

Man må i hvert fall ikke begynne å bygge nå før alt er endelig avgjort. Vi kan ikke ha enda et tiltak man risikerer å måtte rive, det er penger rett ut av vinduet. Statnett får enten vente, eller så får de legge sjøkabel om det haster så ille. 

Det er samme problematikk til Varangerbotn og Melkøya. Her vil Statnett bygge 420kV-linjer men protestene er store. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (54 minutter siden):

Nei takk. Ekstra kostnad og strømpriser har vi mer enn nok av, nettopp på grunn av ein mykje lenger sjøkabel.

La de som har billig strøm på grunn av lokal kraftproduksjon isolert fra Markedet beholde det. Ikke trekk alle ned i tyskernes grønne dragsug.

Den linja som det er snakk om her vil nok i fremtiden føre mye mer kraft nordover enn sørover. Det blir sannsynligvis stort kraftunderskudd i Nord-Norge om noen år 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Sitat

Tanken er å knytte nord og sør bedre sammen. Linja skal også kunne føre kraft fra blant annet vindkraftverkene på Fosen lettere ut i verden.

Ut i verden, ja.
Men på samme strømnett som den billige vannkraften, så den dyre vindkraften driver opp prisen for nordmenn som foretrekker billig vannkraft. Vi må overby markedet for å få vår egen strøm.

Fra artikkelen:
 

Sitat

Det vil legge til rette for ny næringsvirksomhet og elektrifisering av eksisterende industri, sier Smith-Isaksen Holdhus.

Det blir ikke ny næringsvirksomhet i Norge med skyhøye strømpriser. Vannkraften var vårt konkurransefortrinn.
Og elektrifisering av eksisterende industri er dyrere og bruker mer strøm, i et land med høyere strømpriser. Problemet blir verre, og strømprisen høyere.

Trenger vi å skade naturen for å oppnå alle disse ulempene? Er EU-medlemskap så viktig for deg, når det bare har ulemper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle vassdrag er ikke vernet.
Vi har fremdeles den eksisterende vannkraftutbyggingen, som vil levere strøm til Dovre faller.
Når vi hadde bygt ut alle som kunne bygges ut, ble de få vi hadde igjen for dyre, for ulønnsomme og for naturinngripende og kontroversielle. Husk Alta-vassdraget. Vi er stort sett ferdig med utbygging nå, men det vi har bygget er nok til vårt behov.

Politikerne åpner ikke for billig vindkraft, det blir aldri billigere enn eksisterende vannkraft uten eksport. Og skader naturen.

Du snakker om avgifter, men det er jo en politisk avgjørelse. Ikke forsvar politiske avgjørelser med hvilket avgiftsnivå politikerne avgjør at de skal betale for å oppfylle EU-kravene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Fra artikkelen:

Ut i verden, ja.
Men på samme strømnett som den billige vannkraften, så den dyre vindkraften driver opp prisen for nordmenn som foretrekker billig vannkraft. Vi må overby markedet for å få vår egen strøm.

Fra artikkelen:
 

Det blir ikke ny næringsvirksomhet i Norge med skyhøye strømpriser. Vannkraften var vårt konkurransefortrinn.
Og elektrifisering av eksisterende industri er dyrere og bruker mer strøm, i et land med høyere strømpriser. Problemet blir verre, og strømprisen høyere.

Trenger vi å skade naturen for å oppnå alle disse ulempene? Er EU-medlemskap så viktig for deg, når det bare har ulemper?

Mye industri er ikke avhengig av lave strømpriser for å være lønnsom. Oppdrett er et eksempel. Man sliter med å få nok strøm til oppdrettsnæringen mange steder nå. Elektrifisering av fergesamband er et annet eksempel, selv til 2,- per kWh er strøm MYE rimeligere til fergedrift enn diesel. Elektrifisering av Melkøya er også lønnsom selv med høy strømpris, men neppe realistisk å gjennomføre da det er store protester mot nye kraftlinjer i regionen. 

Eksport fra nord forutsetter at det bygges flere vindkraftverk. Det har jeg ingen tro på skjer, det er nok mer realistisk at flere av dagens må stoppe (ikke bare Fosen men f.eks også Øyfjellet der det er mye bråk og søksmål nå). Da ender man opp med å sende strømmen nordover istedenfor sørover. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det virker som om vi i det minste må droppe elektrifisering av ting som klarer seg fra før.
Mye av den øvrige industrien, som smelteverk, er avhengig av lav strømpris.

Vi kan selvsagt legge ned alt, og kjøpe alt fra Kina.
Da går det på deres klimakvoter, og vi kan smykke oss med null utslipp.
Verdens mest klimavennlige land, uten en eneste industriarbeidsplass.
Men hva om Xi Jinping ikke gir oss U-hjelp? Skal vi spørre Putin?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Det virker som om vi i det minste må droppe elektrifisering av ting som klarer seg fra før.
Mye av den øvrige industrien, som smelteverk, er avhengig av lav strømpris.

Vi kan selvsagt legge ned alt, og kjøpe alt fra Kina.
Da går det på deres klimakvoter, og vi kan smykke oss med null utslipp.
Verdens mest klimavennlige land, uten en eneste industriarbeidsplass.
Men hva om Xi Jinping ikke gir oss U-hjelp? Skal vi spørre Putin?

Problemet for mye av den kraftkrevende industrien er at nye kraftkrevende tiltak eller industri er lønnsomme med mye høyere strømpris enn det den kraftkrevende industrien er. Skal vi da nekte fergerederier og oppdrettsselskap å kjøpe strøm til 200 øre/kWh fordi kraftkrevende industri skal få kjøpe den til 20 øre/kWh?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Den totale prislappen for vindparkene er beregnet til rundt 11 milliarder kroner"

https://www.dagsavisen.no/trondelag/2023/02/28/rives-mollene-er-det-den-storste-skandalen-i-fredstid/#:~:text=Vindmølle-striden på Fosen&text=Den totale prislappen for vindparkene,strømforbruk for over 170.000 husstander.

 

Vi har nok av milliardærer som flytter til sveits for tiden, kan ikke vi bare flytte vindmøllene dit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Det kan vi godt. Investeringen i kraftlinjer og infrastruktur til elektriske ferger koster en formue, og blir selvsagt subsidiert.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Eo3ykK/elferje-sluker-stroemkapasiteten

 

Da slipper vi å legge ned industrien, og kan fortsatt ha et fergetilbud.

17MW ja. Da planlegger de nok hurtiglading rett fra strømnettet. Det tror jeg bare er å glemme de fleste steder, man må nok belage seg på lokal batterilagring ved ladepunktet slik at strømtrekket kan jevnes ut. Da trenger de neppe ny transformator. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Problemet for mye av den kraftkrevende industrien er at nye kraftkrevende tiltak eller industri er lønnsomme med mye høyere strømpris enn det den kraftkrevende industrien er. Skal vi da nekte fergerederier og oppdrettsselskap å kjøpe strøm til 200 øre/kWh fordi kraftkrevende industri skal få kjøpe den til 20 øre/kWh?

Det er temmelig historieløst å bare se på strømprisen og hva den alternativt kan selges for, uten så se på hvordan kraftverket kom i stand.

Uten at det samtidig ble bygget industri som kunne utnytte krafta, så var det ikke økonomisk gunstig på den tiden. Disse samme industrianleggene ble helt avgjørende for å få bygget ut.

Da disse ble bygget, gjerne med penger fra nettopp denne industrien, så ble de lovet tilnærmet evig billig strøm, da selv den billige prisen i kombinasjonen med mengden de behøvde, utgjorde nesten all utbygging og drift av kraftverkene.

Anleggene ble selvsagt dimensjonert for høyere produksjon, slik at man skulle ha til samfunnet man hadde behov for. Man forventet mye tilflytting fra de som skulle jobbe både med kraftverket, men aller mest industrianlegget, og dermed ville det skape grobunn for handel og mer til med voksende samfunn.

Dette var vinn, vinn og vinn for alle parter. Ikke rart at AP gikk inn for å la utlendinger få være med å finansiere dette, mot at de måtte avhende dette tilbake til AS Norge etter endel år. Var jo fremdeles masse kroner å hente her.

Mulig konsesjonsrettens begrensning på 25 år for vindkraftverkene, er nettopp fordi man ikke nødvendigvis tenker å la dette forbli i hendene på de som investerer nå.

Endret av Snowleopard
Skriveleif og korrigere ufullstendige/mangelfulle setninger
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

de fleste steder, man må nok belage seg på lokal batterilagring ved ladepunktet slik at strømtrekket kan jevnes ut. Da trenger de neppe ny transformator. 

Eller saktelade batteriene på land, og bytte ved anløp, så slipper man å flytte energien fra et batteri til et annet. Dette er allerede en løsning som nå bygges for hurtigbåter. For en bilferge er det jo enda enklere. Der kan batteriet kjøre ombord selv. 

https://www.tu.no/artikler/bygger-hurtigbater-med-batteribytte-til-trondheim/523138?key=EqWMO6qI

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 16.3.2023 den 12.06):

Så lenge vi slutter med subsidier til andre former for matproduksjon så er jeg fett med på det.

Det viktigste for meg er at rettstaten står sterkt.

Subsidier motivert av matproduksjonskapasitet er ikke det samme som subsidier motivert av «rasen» til de som utøver en kultur. Man kan like eller mislike det ene og det andre men man må ikke fjerne enten alt eller ingenting.

»Den samiske befolkningen har eksklusiv rett til å utøve reindrift innenfor disse områdene… Å legge til rette for en økonomisk, økologisk og kulturelt bærekraftig reindrift, er derfor avgjørende for at norske myndigheter skal oppfylle sine forpliktelser ovenfor den samiske befolkningen… Retten gjelder personer av samisk ætt som… «

Man kan utmerket godt si at staten subsidierer produksjon av alt kjøtt innenfor landets grenser med 10,- pr kg (eller ekvivalent tollmur), hvis man synes at det er et godt mål uten at man dermed må øse penger ut over spesielle ætter og folkeslag.

Reindrift produserer total 1100 tonn kjøtt til markedet.

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/reindrift/reindrift-i-norge/reindriftsnaeringen

Totalt er bestanden på ca 215000 dyr og det ble søkt erstatning for tap til (fredet) rovvilt på 80.000 dyr i 2014/15 (60.000 i 2016/17).

https://www.fauna.no/33-prosent-okonomien-i-reindrifta-basert-pa-rovdyrtap/

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Mannen med ljåen said:

Investeringen i kraftlinjer og infrastruktur til elektriske ferger koster en formue, og blir selvsagt subsidiert.

Kan du dokumentere subsidiar?

Slike endringar i nettet vil krevje anleggsbidrag frå den som vil ha kapasiteten, så nei, det er ikkje subsidiert.

Billetten er subsidiert, ja, fordi ingen ville ha råd til å bruke ferja utan. Er vel berre Moss-Horten som ikkje treng subsidiar.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/trondelag/reineiere-pa-fosen-apner-for-kompromiss-om-vindkraftanlegg-1.16342521

Er nå dette virkelig et kompromiss?

Som om energibehovet er mindre om noen år. Som om behovet for ikke minst grønn energi er mindre om noen år. Etter siste års utvikling av klima, siste års demonstrasjoner for å fjerne fossil energi og det kommende økende energibehovet, blir denne debatten i enda større grad bare mer absurd. Vi må jo ha mer vindkraft, ikke mindre. Dessuten tror jeg strengt tatt ikke dette er en kamp om tradisjoner, eller kultur. Sitter igjen med... følelsen ... om en kamp om følelser mot fornuft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (17 timer siden):

Problemet for mye av den kraftkrevende industrien er at nye kraftkrevende tiltak eller industri er lønnsomme med mye høyere strømpris enn det den kraftkrevende industrien er. Skal vi da nekte fergerederier og oppdrettsselskap å kjøpe strøm til 200 øre/kWh fordi kraftkrevende industri skal få kjøpe den til 20 øre/kWh?

Spørsmålet er kanskje hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Kraftkrevende industri vi får eksportinntekter fra, eller elektriske ferger?
Noe må vi tross alt ha å leve av her i nord. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...