Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

hocanee skrev (23 timer siden):

Er bare det at jeg ikke er så komfortabel med så høye temperaturer ettersom jeg har hørt at høye temperaturer kan skade skjermkortet

74C er jo ikke noe å bekymre seg for? Når hotspot kommer opp i 100C er når du vil merke at ytelsen vil begynne å reduseres.

Beskyttelsesmekanismene i Nvidia-skjermkort har vært rimelig effektive i over 10 år nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 29.6.2024 at 11:30 AM, Nizzen said:

@BadCat
AV1 på twitch med OBS fra Juli :)
I følge twitchcon Europe nå ;) 

Det er bursdagsgave til meg.

Forhåpentligvis vil de øke max bitrate om ikke så lenge. 6000 kbps er fremdeles ikke allverden selv med mer effektiv codec. 1080P@60 bør i alle fall se ok ut snart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva kan man forvente å få for et knapt brukt 4090 Suprim X på bruktmarkedet nå om dagen? Har et strøkent kort til salgs og bud på 17500. Lurer på om det er der landet ligger nå som 5080/5090 begynner å nærme seg?

Lenke til kommentar

Problemet er bare det at jeg ikke har tid til gaming i det hele tatt om dagen. Trodde kanskje det var smart å selge før 5080/5090 hypen ble for stor.. Er det noen enkel måte å tjene penger på kortet? Vet noen snakka om å leie det ut til AI bruk, men frister ikke med en varmeovn på hjemmekontoret..

Lenke til kommentar

Man skal ikke bruke kortet til gaming, man skal kjøre store datasett på det. Den som ikke tilpasser seg AI halvveis mot 2027 er historie. Det begynner å virke realistisk at jobber forsvinner innen få år.

Det er sannelig ikke urealistisk. GPT 4.0 greier nesten å skape et dagsverk her i research på under ett minutt. Jeg hadde ikke trodd på det for noen år siden.

Lenke til kommentar

Mulig du har et poeng, men ja :) var mest redselen for at bruktprisen på kortet kom til å falle som en stein nærmere release av ny generasjon som gjorde at jeg la det ut for salg..

Usikker på hvordan 3090 prisene utviklet seg når 4090 kom..

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det går ned i det hele tatt. Det er for nyttig med kort. Jeg har ikke ei krystallkule, men det er flere som sier at når folk begynner å kaste seg på denne bølgen så blir det ikke nok kort å oppdrive.
 

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
9 hours ago, BadCat said:

Jeg tror ikke det går ned i det hele tatt. Det er for nyttig med kort. Jeg har ikke ei krystallkule, men det er flere som sier at når folk begynner å kaste seg på denne bølgen så blir det ikke nok kort å oppdrive.
 

 

MEN, hva nytting kan du faktisk bruke det til PRIVAT? Har du konkrete eksempel?

Mye store ord her, men hva nyttig har man praktisk av det privat?

ALLE skulle kaste seg på AI bølgen innen selskaper, og mange har trolig for lengt gått konk, samme boble greia som med dotcom i 2001. Alle skjønner de må ha noe fokus på det, men mange aner ikke hva de skal gjøre eller hvordan.

Og privat, er det enda mer hype, og lite ull. Man kan ikke bruke det til feks skolearbeid, det er som regel juks. En av de få tingene jeg ser poeng med å bruke det til, er fan-movies, som jeg ser begynner komme på nettet. Ellers, så mange av de som satte opp dette privat, var fordi de ville lage usensurerte pron bilder.

Så, hva nytte har du av dette privat, har du konkrete eksempel? Jeg er pip åpen for input. Og hvordan kan du rettferdiggjøre bruke 20 000+ bare på en GPU for Ai server hjemme?!

Ingen flaming eller baiting, jeg er oppriktig nyssgjerrig, fordi jeg sliter se nytten pr 2024....

Lenke til kommentar
18 minutes ago, JarleGutt said:

MEN, hva nytting kan du faktisk bruke det til PRIVAT? Har du konkrete eksempel?

Mye store ord her, men hva nyttig har man praktisk av det privat?

ALLE skulle kaste seg på AI bølgen innen selskaper, og mange har trolig for lengt gått konk, samme boble greia som med dotcom i 2001. Alle skjønner de må ha noe fokus på det, men mange aner ikke hva de skal gjøre eller hvordan.

Og privat, er det enda mer hype, og lite ull. Man kan ikke bruke det til feks skolearbeid, det er som regel juks. En av de få tingene jeg ser poeng med å bruke det til, er fan-movies, som jeg ser begynner komme på nettet. Ellers, så mange av de som satte opp dette privat, var fordi de ville lage usensurerte pron bilder.

Så, hva nytte har du av dette privat, har du konkrete eksempel? Jeg er pip åpen for input. Og hvordan kan du rettferdiggjøre bruke 20 000+ bare på en GPU for Ai server hjemme?!

Ingen flaming eller baiting, jeg er oppriktig nyssgjerrig, fordi jeg sliter se nytten pr 2024....

Litt som "alle" vil ha Avx 512 i cpu, men det finnes knapt programmer/ spill som støtter det. Altså særdeles "nisje" :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du kan bruke det til privat?

Du kan fremstille detaljerte punktlister med løsninger for alle problemer du måtte ha i livet. Alt fra å få orden på overvekta du har slitt med i 10 år, til å pusse opp soverommet, til å fiinne ut hvordan du kan tjene penger.

Hvis du ikke ser muligheter kan du enten fortsette med det eller du kan bruke AI til å se muligheter for deg. Hvis du eier en spade og ser ingen muligheter for hva du kan gjøre med den så kan du enten tå inn og se på strømming i stedet og våkne neste morgen med like lite utført i livet. Eller så kan du få AI til å fortelle deg hva nyttig du kan gjøre med en spade, så du gjør noe med den spaden i stedet for å gå inn og glo. Det er muligheter med å glo på serier også. Du kan blogge eller lage video om det du ser, men enten må du se det selv eller så må du få i gang AI til å fortelle deg hvordan du kan få nytte ut av det du gjør.

Hvis du sover i timen og sitter og venter mens andre tar i bruk AI, da går toget. AI blir bedre for hvert år og da vil du allerede være i gang når det går forbi mennesker i intelligens og nytte.

Tanken er "Hvordan kan jeg bruke AI til å bli 10 ganger så effektiv i det jeg gjør i dag." eller "Hvordan kan jeg bruke AI til å bli effektiv i noe annet, når det jeg tjener penger på i dag er helt overflødig om få år.". Du må ikke, men det kan svare seg.

AI kan være verktøyet som fyller gapet mellom "kan ikke gjøre" og "kan gjøre".

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, BadCat said:

Hva du kan bruke det til privat?

Du kan fremstille detaljerte punktlister med løsninger for alle problemer du måtte ha i livet. Alt fra å få orden på overvekta du har slitt med i 10 år, til å pusse opp soverommet, til å fiinne ut hvordan du kan tjene penger.

Hvis du ikke ser muligheter kan du enten fortsette med det eller du kan bruke AI til å se muligheter for deg. Hvis du eier en spade og ser ingen muligheter for hva du kan gjøre med den så kan du enten tå inn og se på strømming i stedet og våkne neste morgen med like lite utført i livet. Eller så kan du få AI til å fortelle deg hva nyttig du kan gjøre med en spade, så du gjør noe med den spaden i stedet for å gå inn og glo. Det er muligheter med å glo på serier også. Du kan blogge eller lage video om det du ser, men enten må du se det selv eller så må du få i gang AI til å fortelle deg hvordan du kan få nytte ut av det du gjør.

Hvis du sover i timen og sitter og venter mens andre tar i bruk AI, da går toget. AI blir bedre for hvert år og da vil du allerede være i gang når det går forbi mennesker i intelligens og nytte.

Tanken er "Hvordan kan jeg bruke AI til å bli 10 ganger så effektiv i det jeg gjør i dag." eller "Hvordan kan jeg bruke AI til å bli effektiv i noe annet, når det jeg tjener penger på i dag er helt overflødig om få år.". Du må ikke, men det kan svare seg.

AI kan være verktøyet som fyller gapet mellom "kan ikke gjøre" og "kan gjøre".

Problemet er for meg at det der blir mye tåkprat, sorry.

La meg heller stille spørsmålet slik da;
Hva har du konkret brukt det til noe privat som har vært noe annet enn det google søk unne hjulpet deg med?

Igjen; jeg er oppriktig nyssgjerrig, jeg flamer etc ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står på deg selv om du vil bruke de verktøy som finnes.

Jeg greier å få verdi ut av denne teknologien, slik jeg også fikk verdier ut av kryptohypen og innholdsboomen.

Quote

Life is much simpler when you stop explaining yourself to people and just do what works for you.

 

Hvis ikke Google var tunet mot at flere søk er bedre enn å gi den beste informasjonen umiddelbart, hadde det fremdeles vert et aktuelt verktøy.

Det som gjør tekstgenerering spesielt egnet er at det gjør det enklere å holde fokus og unngå hundrevis av faner.
Jeg har en stor trang til å lese alt jeg kommer over og når de fleste sider presenterer titalls sider/videoer for hver side/video man går inn på, ender man raskt opp med mer info enn man greier å ta inn.

Googles oppgave er å få meg til å fortsette å søke. YouTube og andre siders oppgave er å holde meg lengst mulig aktiv på siten. Det er kontraproduktivt i forhold til hva jeg ønsker å oppnå ved bruk av Internett. AI-verktøy minimerer denne problematikken. Det er sikkert mulig å finne det meste manuelt, men man finner mye annet også. Det er omtrent samme prinsipp som at Rusta og Europris har utformet butikkene slik at du er nødt til å passere alle avdelingene før du forhåpentligvis kommer ut i andre enden med alt annet enn den varen du egentlig hadde tenkt å kjøpe. Det er utallige historier om folk som kom ut med alt annet og i tillegg glemte det de egentlig skulle ha.

Problemet med Internett er at etter hvert som man "decision fatigue" slår inn, blir man mindre kritisk til hva man klikker på. De fleste nettsider utnytter dette.
 

Quote

Decision fatigue is exactly what it sounds like: you're tired of making decisions. The premise is that the more decisions you make, the more drained you become, which means you might: Put off and procrastinate decisions (“I'll figure that out later.”)

"Jeg åpner alle sidene/videoene nå, så finner jeg ut senere hva som er nyttig."

image.png.678fb9b2589d213fe34dd2ecefeca37f.png

"Tab search" extension til nettleseren og funksjon til å finne ut hvilken tab som spiller av lyd, hadde ikke vært en greie hvis folk ikke hadde for mange åpne tabs. Folk har ikke bare åpne tabs men lagrede sessions (økter) av tidligere åpne tabs. FoMO er en greie og det er god butikk for de store selskapene.
image.png.4be88891f86fdc74517dfe9c47874bce.png

AI-verktøy endrer Internett fra å være et sted hvor man klikker til inntekt for andre, til å gå rett på sak. Man må fremdeles vurdere informasjonen, men man slipper å gå i klikkfellene.

Ironisk nok er ikke den viktigste ferdigheten videoproduksjon hvis man skal lage YouTube-videoer. Det er produksjon av TITLER og THUMBNAILS. Videoen spiller liten rolle hvis folk ikke klikker i utgangspunktet.

Hvis man ikke bryr seg om AI-server hjemme, kan det likevel være at man bør tenke på om det blir mulig å få tak i nye kort før man selger det gamle. Folk har vært gjennom dette et par generasjoner nå. Det burde ikke være nødvendig å nevne det. Ved slipp av 30-serien førte bare minutter med somling på å få inn ordren til at folk ble uten grafikkort i månedsvis.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropo siden vi har twitch folk her @Nizzen og @BadCat.

En periode kjørte jeg lyden fra enkelte utenlandske twitch sendinger via virtualwire til input og lot google translator oversette direkte. Ikke en 100% fungerende løsning men gjorde nytten på enkelte asiatiske sendinger.

Har der ekommet over noe som fungerer bedre i realtime på klientsiden?  Det hadde jo vært suverent om det fantes noe man kunne la GPUen få jobbe med og være realtime oversetter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...