Borealis Skrevet 20. juli 2022 Del Skrevet 20. juli 2022 (endret) Hei! Ble bileier ganske nylig og har hatt bilen på EU-kontroll. Fikk den tilbake med en del feil som måtte rettes opp i, men onkelen min hevdet at mye av det kunne jeg fikse selv. Bremserør, sko, sylinder osv. Legger ved kontroll og tilbud fra verkstedet som gjorde kontrollen. Hva kan jeg greie å fikse selv? Jeg er ganske praktisk så tror ikke det skal være et for stort problem om det ikke er veldig avanserte reparasjoner. Finnes det et bra sted å lese om bilen og bildeler så man skaffer seg en oversikt over hva alt det forskjellige er? Tenker det kan være greit å ha litt oversikt før man forsøker seg på å reparere 😊 Endret 20. juli 2022 av Borealis Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2022 Del Skrevet 20. juli 2022 (endret) Se om du finner en Haynes eller verkstedmanual til bilen din. F.eks. på Amazon eller eBay eller lignende. De er gull verdt. Det finnes også milliarder av videoer på Youtube av profesjonelle mekanikere som gjør mye slikt arbeid. Endret 20. juli 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. juli 2022 Del Skrevet 21. juli 2022 Uten å vite noe mer enn at det kan være en daihatsu, så vil jeg si det er overkommelig å gjøre selv. Men, det at verkstedet skriver at deler må tilpasses, får meg til å tenke at de ikke har tilgang på riktig deler, eller at du selv kommer til å slite uten å ha tilgang på en metallfres, dreiebenk eller lignende. Det kan også være så enkelt som at bremserør må bøyes manuelt for å passe. Søk opp bilen på youtube og sjekk hva som finnes av instruksjoner der, og evt. skaff deg en verkstedbok av typen "haynes" eller tilsvarende. Overhaling av bremser og bytting av bremsesko (antar dette er trommelbrems mtp hvordan de har utformet tilbudet) er relativt rett fram, og så lenge alt settes på plass slik du fant det er det lite feil du kan gjøre. Den største utfordringen blir nok å få det av. Gjør jobben på begge sider, så vet du at alt funker som det skal på likt. Bremserør kan være noe forbanna herk. De sitter utsatt til, er ofte dekket av rust og sitter forbanna godt fast. De krever også ofte spesielle fastnøkler å montere uten å skade "muttrene". Bærekule og stabilistatorlenkestag er også kurante jobber, om du har lang "latmannsarm" og en "gaffelkile"/"bærekulekile". Når navet er løftet av bærearmen er ofte skifte av kule/oppheng ganske enkelt. Stabilistatorstag bør være så enkelt som å skru av, og skru på den nye igjen. På youtube finnes enorme mengder videoer av fiksing og overhaling av ulike typer bremser. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 21. juli 2022 Del Skrevet 21. juli 2022 (endret) Youtube. Se mange videoer for ikke alle er bra. Gjør alltid Eu kontrollen et sted som ikke utfører reprasjoner. Endret 21. juli 2022 av Mag ne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå