Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skiferheller på hytte - Er det noe poeng å legge frostfritt?

Anbefalte innlegg

Heia, jeg skal legge skiferheller på uteplassen på hytta i sommer. Planen er å legge bruddskifer med store (~2-3cm) fuger, som jeg fyller med singel.

Jeg tenkte å bare grave bort det øverste torvlaget, legge duk, rette av med 8/16 pukk, og så fylle 2/6-4/8 hagesingel i fugene for å låse av hellene. Tanken min med å gjøre det slik, er at hellene vil bevege seg med bakken og frosten, uten å bli ødelagte eller få oppsprukne fuger osv. 

Det er vel ganske lite poeng i å grave 80-120cm ned, isolere og legge drenerende masser, slik man ville gjort med f.eks. belegningsstein i en innkjørsel? Hytta i seg selv står også bare på bakken, med såle støpt oppå et 10-15cm steinlag. 

Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge skiferen ikke "festes" på noe vis, så burde det ikke være noe problem. Hadde du støpt mellom skiferhellene så kunne frosten ødelagt skjøtene, men med løsmasse så vil skiferen i verste fall heve/senke seg litt. Og siden selve hytta har grunnmur av stein rett på bakken så er det neppe stort telehiv der. Så kjør på og se hva som skjer, skal uansett mye til før skiferhellene blir ødelagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...