Gå til innhold

Automatvåpen med flere roterende løp (gatling gun)

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Desse automatvåpnene har vel etter hva jeg kan se en skuddtakt som langt overgår de med kun ett løp. Men jeg lurer på hvorfor man trenger alle løpene, som kanskje er 10 stk? Det blir jo veldig tungt. Kunne det ikke bare vært mer som ved en revolver (pistol), der "tønna" roterer, mens prosjektilet fra hver brønn går over i samme løp? Altså bare med en automat-mekanikk. Skulle tro det var alle løpene som gjorde slike våpen så tunge? Etter hva jeg vet er det først og fremst løpet som veier, på en rifle eller kanon. Kolben kan lages av noe lett som tre, og "boksen" er vel mest tomrom. Mens løpet må være laget av tykt og tungt metall for å motstå de store kreftene.

Men spørsmålet er altså hvorfor det ikke virker å liksom kombinere flere roterende løp med prinsippet ved en revolver der det kun er brønnen som roterer og prosjektilet går over i ett og samme løp.

Kall det automatisk revolver-kanon.

Det er vel etter hva jeg vet slik at grunnen til at man bruker flere løp er at ladingen kan skje imens et annet løp fyres av. Kanskje det også er fordi hvis man hadde hatt samme løp, så ville det blitt overoppheting? Ved f.eks. 10 løp så fordeles jo varmen på 10 ganger så mye masse, og det blir 10% mindre stress per løp...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 6 løp. Skuddtakten øker når det lastes og støters ut patroner mellom flere løp i serie. Varme blir også fordelt på flere løp. Man ønsker ikke varmgang. Maskingevær med ett løp har ofte utskiftbar pipe som må byttes etter noen hundre skudd. Pipa blir ødelagt dersom den skytes for varm.

Det siste du spør om er like basic som at det tar lenger tid å få passasjerer inn og ut av ei dør på en buss enn det tar hvis samme antall passasjerer har 6 dører til å gå inn og ut.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, BadCat said:

Det er 6 løp. Skuddtakten øker når det lastes og støters ut patroner mellom flere løpi serie.

Det siste du spør om er like basic som at det tar lenger tid å få passasjerer inn og ut av ei dør på en buss enn det tar hvis samme antall passasjerer har 6 dører til å gå inn og ut.

Ja, du ser ut til å misforstå min formulering. Ved et vanlig automatvåpen er det ingen brønn som roterer slik det er ved en revolver (jeg er klar over at en revolver ikke er noe automatvåpen). Da ligger patronene i en serie som lastes ett og ett.

Lenke til kommentar

Ein anna stor fordel med fleire løp er at ein forhindrer overoppheiting og deformasjon av løpet som igjen fører til at våpenet kiler seg eller i verste fall at løpet sprenger og skader brukaren. 

Med fleire roterande løp så får kvart enkelt løp lengre tid mellom kvart skudd til å kjøle seg ned, så med 6 løp så kan våpenet skyte 6 gongar så lenge før det blir for varmt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 minute ago, The Avatar said:

Ein anna stor fordel med fleire løp er at ein forhindrer overoppheiting og deformasjon av løpet som igjen fører til at våpenet kiler seg eller i verste fall at løpet sprenger og skader brukaren. 

Med fleire roterande løp så får kvart enkelt løp lengre tid mellom kvart skudd til å kjøle seg ned, så med 6 løp så kan våpenet skyte 6 gongar så lenge før det blir for varmt. 

Det må være årsaken. Skulle ikke være noe stort teknisk problem å gjøre som ved en revolver

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, BadCat said:

Hvordan skal du greie å laste inn og ut raskt nok med kun étt løp? Vanlig skuddtakt med 6 løp er 3-4000 skudd i minuttet og maks er 6000. Hensikten er borte hvis det ikke er for høy skuddtakt eller motvirking av overheting.

Ja, men hvis man ser bort i fra overopphetingen så kunne det kanskje fungert å lage en form for "revolver" hvor patronene lades automatisk. Du virker ikke til å skjønne selve poenget med det jeg spurte om.

Det er mulig det ikke fungerer teknisk selv om man ser bort i fra overhetingen også, hva vet jeg, jeg spør om på et internettforum ikke fordi jeg jobber i et stort våpenselskap eller er forsker i Pentagon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje man kunne hatt ett løp, og hatt en slags kjølemekanisme... 😛 Men etter hva jeg kan erfare så er ikke kjøleribber og store vifter så praktiske i krig (kanskje).

(Kunne jo vært vannkjøling med kjøleribba på ryggen, da kanskje.)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Med roterende løp kan de forskjellige stegene (lading, avfyring, utstøting) gjøres til forskjellig tid (på forskjellige posisjoner) og man har da mye bedre tid pér løp. Med ett løp må alt skje så godt som samtidig.

Se for deg en tappemaskin for brus/øl/vann/whatever. De fungerer nokså likt. En slik kan fylle 14.000 til 100.000 flasker/bokser i minuttet. Lykke til med å klare det med én og én flaske/boks. Og jo, de fyller én og én etter hverandre som ammo i et maskingevær.

Spoiler

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
18 minutes ago, sedsberg said:

Med roterende løp kan de forskjellige stegene (lading, avfyring, utstøting) gjøres til forskjellig tid (på forskjellige posisjoner) og man har da mye bedre tid pér løp. Med ett løp må alt skje så godt som samtidig.

Se for deg en tappemaskin for brus/øl/vann/whatever. De fungerer nokså likt. En slik kan fylle 14.000 til 100.000 flasker/bokser i minuttet. Lykke til med å klare det med én og én flaske/boks. Og jo, de fyller én og én etter hverandre som ammo i et maskingevær.

Reveal hidden contents

Jeg er enig i dette, men du besvarer noe annet enn det jeg lurer på. Det var ikke så enkelt å forklare det, men tenk at det er en ny oppfinnelse. Ikke fordi jeg mener at jeg er genial oppfinner, men fordi jeg lurer på hvorfor den oppfinnelsen ikke er "levedyktig".

Tenk på forskjellen mellom en vanlig pistol og en revolver. En revolver har en roterende mekanisme, som gatling guns og minigun (selv om det bare er ett løp).

Revolveren har manuell lading selv om det ligger patroner i en roterende mekanisme. Hva er grunnen til at det ikke fungerer å lage en automat-revolver, i større format? Da har man delt opp ladingen i flere etapper (6 om det er 6 brønner i tønna), samt man har likevel kun ett løp.

Beklager om jeg er dårlig til å forklare. Det finnes ingen tegning på dette, fordi det ikke finnes... jeg mener ikke at jeg har er genial ide, jeg lurer bare på hvorfor ideen er så dårlig at dette produktet ikke finnes.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du vil slite sterkt med synkronisering siden patronen må avfyres og evakueres samtidig. Patronen må inn i kammeret og ut av kammeret ekstremt hurtig. For å i det hele tatt få det til må "tønna" stoppe opp under avfyring. Du vil nok få det til men du klarer ikke like stor  skuddtakt.

Alternativ kan tønna fungere som kammer også. Du løser da lade og evakueringen men får en del andre problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
7 minutes ago, sedsberg said:

Du vil slite sterkt med synkronisering siden patronen må avfyres og evakueres samtidig. Patronen må inn i kammeret og ut av kammeret ekstremt hurtig. For å i det hele tatt få det til må "tønna" stoppe opp under avfyring. Du vil nok få det til men du klarer ikke like stor  skuddtakt.

Alternativ kan tønna fungere som kammer også. Du løser da lade og evakueringen men får en del andre problemer.

Det jeg tenkte var at brønnene i "tønna" også fungerer som kammer, slik det er ved en vanlig revolver. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk sett en revolver med flere løp i en film... (mulig en western med DiCaprio?)

Beklager dårlig terminologi, jeg er ikke våpenmann driver bare å googler.

9 minutes ago, Duriello said:

Større format, tenker du da feks gau-8 som våpenet på A-10, eller fortsatt typ håndvåpen? 

Jeg vet ikke, jeg tenkte på selve prinsippet mekanisk sett ikke så viktig med størrelsen, men når ladingen drives av en ekstern kraftkilde så blir det jo uansett større.

7 minutes ago, Regenburg said:

Overoppheting er et problem på ag3, ak47 og m16 om du bare skyter nok magasiner med dem. Det er derfor man f.eks. har vannavkjøling på MG. Evt bytter løp. Arnold og Stallone salver med endeløse belter ville kjapt smelteskadet våpenet. Kort fortalt.

Funker ikke med Noctua da nei sikkert.

Lenke til kommentar

Skal tønna fungere som kammer må jo tønna stoppe for hvert skudd. Da har du en markant ulempe mot gattling gun-mekanismen. Den er konstant og jevn.

Og vanlig magasin fungerer så bra at det aldri har vært noe poeng med mer fancy mekanismer. Mekanismen på f.eks. AG3 er utrolig enkel og pålitelig og ikke minst ganske kompakt.

Edit: Det er det samme med forbrenningsmotorer. Det er utrolig mange fancy design med diverse fordeler og ulemper men likevel bruker man stort sett ottomotoren som er uhorvelig gammel nå. Wankelen har så vidt klart seg. Med et nødskrik.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 minutes ago, sedsberg said:

Skal tønna fungere som kammer må jo tønna stoppe for hvert skudd. Da har du en markant ulempe mot gattling gun-mekanismen. Den er konstant og jevn.

Og vanlig magasin fungerer så bra at det aldri har vært noe poeng med mer fancy mekanismer. Mekanismen på f.eks. AG3 er utrolig enkel og pålitelig og ikke minst ganske kompakt.

Edit: Det er det samme med forbrenningsmotorer. Det er utrolig mange fancy design med diverse fordeler og ulemper men likevel bruker man stort sett ottomotoren som er uhorvelig gammel nå. Wankelen har så vidt klart seg. Med et nødskrik.

Der er det nok, hovedargumentet. Tønna måtte da stoppe opp og da ville det gått mye tregere.

Også det med overoppheting...

Takker!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Siesta-mann skrev (1 time siden):

Kanskje man kunne hatt ett løp, og hatt en slags kjølemekanisme... 😛 Men etter hva jeg kan erfare så er ikke kjøleribber og store vifter så praktiske i krig (kanskje).

(Kunne jo vært vannkjøling med kjøleribba på ryggen, da kanskje.)

Vannkjøling av mg har vært brukt lenge: https://en.wikipedia.org/wiki/MG_08

Problemet er fortsatt ildkraft (skuddtakt) og oppvarming/ slitasje med ett løp. Gatlingmekanismen er mekanisk mye raskere og termisk mye bedre med kontinuerlig roterende løp.

Et roterende magasin og et fiksert løp tilsier at rotasjonen må stoppe for at ammunisjonen fikseres nøyaktig mot løpet. Dette slipper man i Gatlingen der adingen kan utføres ett sted, avfyringen et annet og utkastet et tredje. Dessuten vil det bli god luftsirkulasjon / kjøling rundt opphetede våpendeler.

Gatling var en luring……

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Det er det samme med forbrenningsmotorer. Det er utrolig mange fancy design med diverse fordeler og ulemper men likevel bruker man stort sett ottomotoren som er uhorvelig gammel nå

Og litt mer relevant: wankel sin store svakhet er varme. Svogeren min har rx7, han nå åpne panseret etter bilen er parkert på varme dager. 4-takt sempelmotor får tid til å kjøle deg ned mellom forbrenningen. 

Og til OP: spørte en kamerat i marinen, som er våpenteknisk utdannet. Problemet er hovedsaklig varme. Du ville måtte ha så mye kjøling at det ville blitt tyngre. De har et lignende system som OP beskriver på kanonen til fregattene og MTB. Jeg har vært ombord å sett på det, men fikk ikke ta bilde. Der er det et stort magasin, som en revolver, på cirka 60-70 skudd. Dette kan lades mens kanonen blir brukt, men blir ikke gjort i praksis. De har veldig stor kjølekapasitet på kanon, men den kan gå varm den også alt etter hva de skyter med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...