Gjest deb1e...998 Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Hei. Jeg lurer på om det er straffbart å lyve til Ruter i forbindelse med en klage på et gebyr. Jeg går ut ifra at dere gånn innunder paragraf om 'uriktig forklaring' i lovverket? Her står dette: ' Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som skriftlig eller muntlig gir uriktig opplysning til retten, notarius publicus, jf. lov 26. april 2002 nr. 12, offentlig myndighet under forklaringsplikt, offentlig myndighet når forklaringen er bestemt til å avgi bevis, EFTA-domstolen, eller Den internasjonale straffedomstolen. Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse mot en mistenkt som forklarer seg uriktig om det forhold mistanken mot ham gjelder. Det samme gjelder den som ikke kunne fortelle sannheten uten å utsette seg selv eller noen av sine nærmeste for straff eller fare for vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art, med mindre vedkommende hadde plikt til å forklare seg.' Går Ruter sin kundeservice under noen av disse punktene (a-f)?. Jeg var litt usikker. Er det andre lovparagrafer som kan si at dette er noe straffbart? I utgangspunktet så tenker jeg selvfølgelig at det ikke er bra å lyve til dem. Det er eventuelt snakk om en løgn som det er usannsynlig at de vil kunne bevise at er løgn. Anonymous poster hash: deb1e...998 Lenke til kommentar
Gjest deb1e...998 Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 *Jeg går ut ifra at dette går innunder paragrafen i lovverket om 'uriktig forklaring'* Anonymous poster hash: deb1e...998 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Nå svarer jeg ikke på spørsmålet ditt, og uten å vite bakgrunnen din: jeg syns du skal betale det gebyret. Enten har du latt andre betale for transportmiddelet ditt ved å ikke kjøpe billett, eller så har du satt andres liv i fare ved å ikke bruke belte. Ta konsekvensene av valgene dine. Lenke til kommentar
Gjest deb1e...998 Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Hei. Takk for svar. Jeg kjøper månedskort regelmessig og det var ikke med vilje at jeg ikke hadde riktig billett. Enkelte dager har jeg hastverk og er stresset fordi jeg er forsinket til en avtale eller lignende og rekker ikke å sjekke om månedskortet har gått ut, hvilket var det som hendte. De viser ikke noe skjønn om man sier at man har vanker med organisering og hukommelse pga en diagnose, om man forklarer situasjonen eller om man viser til at det bare er et par dager siden kortet går ut. Det blir veldig dyrt for meg. Tenkte å si at jeg ikke hadde vært på banen, men kun vært på perrongen for så å ombestemme meg om reisen og gå opp igjen, fordi de stanset meg på stasjonen på toppen av rulletrappen og ikke på selve banen. Jeg hørte noen andre bruke den unnskyldningen. Jeg skal tenke litt på det. Anonymous poster hash: deb1e...998 Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 20. juli 2022 Del Skrevet 20. juli 2022 Når de har kontroll på trappene så har de sjekket området først... Ellers ville det ikke gitt noen mening å ha kontroll på trappene. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. juli 2022 Del Skrevet 20. juli 2022 Gjest deb1e...998 skrev (15 timer siden): Går Ruter sin kundeservice under noen av disse punktene (a-f)?. Nei. 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. juli 2022 Del Skrevet 20. juli 2022 15 hours ago, Guest deb1e...998 said: Hei. Takk for svar. Jeg kjøper månedskort regelmessig og det var ikke med vilje at jeg ikke hadde riktig billett. Enkelte dager har jeg hastverk og er stresset fordi jeg er forsinket til en avtale eller lignende og rekker ikke å sjekke om månedskortet har gått ut, hvilket var det som hendte. De viser ikke noe skjønn om man sier at man har vanker med organisering og hukommelse pga en diagnose, om man forklarer situasjonen eller om man viser til at det bare er et par dager siden kortet går ut. Det blir veldig dyrt for meg. Tenkte å si at jeg ikke hadde vært på banen, men kun vært på perrongen for så å ombestemme meg om reisen og gå opp igjen, fordi de stanset meg på stasjonen på toppen av rulletrappen og ikke på selve banen. Jeg hørte noen andre bruke den unnskyldningen. Jeg skal tenke litt på det. Anonymous poster hash: deb1e...998 Det hjelper ikke, for når du ser skiltet over når du går i stasjonen så står det kontroll sone eller noe og fra dette punktet må man ha gyldig billett. Dette er gammelt bilde men fra de punktene der kreves billett selv om man går rett over til andre siden. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 21. juli 2022 Del Skrevet 21. juli 2022 Jug så mye du vil. Ble du stoppet i kontroll uten gyldig billett er det ingen unnskyldning som hjelper uansett. Det eneste jeg kan tenke meg som "gyldig grunn" er om billettsalget var ute av drift (både app og automater) og at kontrollørene av en eller annen grunn ikke hadde fått beskjed om det enda. Det skjer ca. aldri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå