Gå til innhold

Intel 13 serie Raptor Lake


Nizzen

Anbefalte innlegg

Enceladus skrev (19 timer siden):

Opplever at PC plutselig restarter/krasjer når jeg holder på med lette oppgaver som surfing og 3d modellering i blender etc. Har hendt 4 ganger nå over noen uker etter at jeg installerte siste bios patch for den kjente feilen som rammer 13 og 14gen.

Har aldri hendt at den krasjer når jeg spiller som er det PCen brukes oftest til flere timer hver dag.

Er dette et tegn på at CPUen er skadet? Kan jeg gå til butikken (fysisk butikk) og kreve erstatning på garantien her? CPU er kjøpt for et års tid siden.

Har en 13900k

 

Krasj under lette oppgaver og idle er en indikasjon ja.

Har du oppdatert til siste microkode som er 0x12B ?

Har du doen feilmeldinger i eventwiever ? eventuelt i Reliability Monitor ?

har du kjørt SFC og DISM ?

Er lurt å se igjennom litt først, å prøve å luke ut ting som kan ha andre årsaker. Er også lurt å kjøre en memtest86 for å dokumentere at det ikke er minnefeil.

men før du tar ut CPU kan det være lurt å ta en prat med butikken for å avtale ting. 

Søk også på 0x12b for mer info,
en ok video:

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, 50z said:

Krasj under lette oppgaver og idle er en indikasjon ja.

 

Har du oppdatert til siste microkode som er 0x12B ?

 

Har du doen feilmeldinger i eventwiever ? eventuelt i Reliability Monitor ?

 

har du kjørt SFC og DISM ?

 

Er lurt å se igjennom litt først, å prøve å luke ut ting som kan ha andre årsaker. Er også lurt å kjøre en memtest86 for å dokumentere at det ikke er minnefeil.

 

men før du tar ut CPU kan det være lurt å ta en prat med butikken for å avtale ting. 

Søk også på 0x12b for mer info,
en ok video:

 

 

 

Takk, følger instruksene dine nå. Den memtesten tar en evighet, kjørt i snart 2 timer og ser ikke ut til å bli ferdig med det første... Normalt at det tar så lang tid? Den viser foreløpig ingen errors.

Lenke til kommentar

Memtest kan ta en evighet ja.

Du kan jo også prøve Intel support chat

Jeg brukte Intel support først, og fikk fra intel at min CPU var toast (hadde da kjørt memtest etc på forhånd.). Reklamasjon mot norsk nettbutikk gikk da uten problemer. Fikk fra Intel at de kunne bytte CPU direkte, men brukte norsk nettbutikk da det var enklere og fik mindre nede tid på pc.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, 50z said:

Memtest kan ta en evighet ja.

 

Du kan jo også prøve Intel support chat

 

Jeg brukte Intel support først, og fikk fra intel at min CPU var toast (hadde da kjørt memtest etc på forhånd.). Reklamasjon mot norsk nettbutikk gikk da uten problemer. Fikk fra Intel at de kunne bytte CPU direkte, men brukte norsk nettbutikk da det var enklere og fik mindre nede tid på pc.

 

Hvilken CPU byttet du til? Blir vel litt dumt å bytte til den samme driten? Når er 15gen ute?

Det har forresten ikke dukket opp noen 0x12B oppdatering enda til min Gigabyte Z790 GAMING X AX. Har ventet en stund på den nå. Har installert F11d som er siste tilgjengelige.

Lenke til kommentar
8 hours ago, 50z said:

Krasj under lette oppgaver og idle er en indikasjon ja.

 

Har du oppdatert til siste microkode som er 0x12B ?

 

Har du doen feilmeldinger i eventwiever ? eventuelt i Reliability Monitor ?

 

har du kjørt SFC og DISM ?

 

Er lurt å se igjennom litt først, å prøve å luke ut ting som kan ha andre årsaker. Er også lurt å kjøre en memtest86 for å dokumentere at det ikke er minnefeil.

 

men før du tar ut CPU kan det være lurt å ta en prat med butikken for å avtale ting. 

Søk også på 0x12b for mer info,
en ok video:

 

 

 

Okei, her er resultatene:

Eventwiever:

eventviewer2024-10-08103030.thumb.jpg.eb5fc2bb7e4058cd64d3e5eb916392e6.jpg

Hmm... ser ikke helt bra ut?

SFC:

SFC2024-10-08104416.png.bd0a20b7ddfd32d9417e34076ac27e1a.png

DISM:

DISM2024-10-08103734.jpg.56e121c7f6188719670002417c9d225f.jpg

memtest86:

20241008_175133.thumb.jpg.05768c47a1ce132851334262075d2e00.jpg

20241008_175154.thumb.jpg.226c20adb1db66041f744fe06252c803.jpg

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (6 timer siden):

Okei, her er resultatene:

Eventwiever:

eventviewer2024-10-08103030.thumb.jpg.eb5fc2bb7e4058cd64d3e5eb916392e6.jpg

Hmm... ser ikke helt bra ut?

 

Vanskelig å si noe sikkert men du har utelukket et par andre grunnleggende ting. Og bilde fra eventwiever kan indikere noe med cpu, men også andre ting.
anbefaler nå å ta en telefon eller sender melding til butikken der du kjøpte CPU, og hører om de trenger noe mer informasjon/tester før du tar ut cpu. (Se også etter mer detaljer fra tidspunktet pc'n krasjet i event  Eventwiever under windows logs og under system.) 
er butikken vanskelig så ta en prat med Intel support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg antar var tidspunktet for den siste krasjen jeg kan huske:

eventviewerpropertiescritical2024-10-09142758.thumb.jpg.5aaacb71bb80b81cbde091af2dda20ce.jpg

 

Intel processor Diagnostic Tool:

IntelprocessorDiagnosticTool2024-10-09141100.png.8950cc27a156a7bcaf9846a88824f137.png

 

Jeg ble nå ikke så mye klokere på dette. Men det er tydelig at PC har krasjet flere ganger enn jeg har fått med meg.

Finnes det ingen tester jeg kan gjøre som garantert beviser feilen?

Og om produsenten av hovedkortet mitt nå endelig får ut fingeren og slipper patchen som fikser idle state krasjen; er jeg da reddet? Eller er skaden allerede skjedd og vil bare bli verre med tiden?

Lenke til kommentar

Intel har bekreftet at de ikke har noe test som kan påvise feilen.  ref: https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-doesnt-have-a-tool-to-detect-if-a-chip-is-affected-by-crashing-errors-yet-chipmaker-recommends-intel-default-settings-even-after-0x12b-patch-is-applied

Du kan eventuelt prøve sjekke volt verdier, ta å google det for mer detaljer.

men er cpu skadet vill ikke microkode update fikse det, kun bedre stabiliteten.  men vanskelig å si for hvor lenge.

er også noen tips/info i denne videoen: 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man vil alltid få en Kernel Power Error 41 når maskinen rebooter etter at den har slått seg av uten å gå gjennom den normale shut-down prosessen, altså både ved en krasj og hvis du selv gjør en hard-shutdown vha. av-knappen.

Det er ikke noe farlig i seg selv, og behøver ikke ha noe med CPU-feil å gjøre. Men det er f. eks et varsel om at data/status fra den siste sesjonen ikke er saved (registry-data), så system-endringer man gjorde der må gjøres på nytt.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (21 timer siden):

Og om produsenten av hovedkortet mitt nå endelig får ut fingeren og slipper patchen som fikser idle state krasjen; er jeg da reddet? Eller er skaden allerede skjedd og vil bare bli verre med tiden?

Så vidt eg forstår blir CPU fysisk skadet av for høye spenninger. Det er ingen vei tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...