Gå til innhold

Intel 13 serie Raptor Lake


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (9 timer siden):

Det er kraftig nok når den gjengen kaster brannfakler og helt har glemt degraderingsproblemene med Ryzen 7000 X3D. Da var det AMD-brukerne som fikk det svett.

Historie nå, det kan vi ikke gjøre en dritt for. Fremtiden som teller for alle.

https://www.nettavisen.no/okonomi/teknologigiganten-intel-har-gatt-pa-en-rekke-smeller-verdien-halvert/s/5-95-1943726?fbclid=IwY2xjawEd_eRleHRuA2FlbQIxMAABHVaeLP3Q_hkkLYs5PoTO8Nwryl_M_5rke6dbG7su8YFCY2GL3DdSOE4KJA_aem_J-37Dh1iAdEfEdpgpwAYMw

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo trasig at ikke intel har giddet å ta seg bryet med å lage noe mer enn kina-ræl kvalitet. Hadde de hatt skikkelige forbrukerrettigheter i USA så hadde de sikkert lagt litt mer innsats i å avdekke feil før lansering, slik AMD nå gjør med 9000-serien. At noen foretrekker billige varer framfor gode varer burde ikke vektlegges ettersom det går ut over både miljøet og økonomien (til forbrukeren) når ting må ryddes opp i. Ser man kostnadsbildet fra fugleperspektiv er det mye billigere totalt sett å utsette en lansering for å forbedre kvaliteten enn å bare rulle ut og scamme forbrukerne.

Elendige forbrukerrettigheter er roten til gamblingen og nå alle forbrukerne med skjegget i postkassa og aksjonærene med panikk. EU burde forklare det med teskje til velgerne i USA nå før valget. Ennå mer svekkede rettigheter er ikke veien å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Det er jo trasig at ikke intel har giddet å ta seg bryet med å lage noe mer enn kina-ræl kvalitet. Hadde de hatt skikkelige forbrukerrettigheter i USA så hadde de sikkert lagt litt mer innsats i å avdekke feil før lansering, slik AMD nå gjør med 9000-serien. At noen foretrekker billige varer framfor gode varer burde ikke vektlegges ettersom det går ut over både miljøet og økonomien (til forbrukeren) når ting må ryddes opp i. Ser man kostnadsbildet fra fugleperspektiv er det mye billigere totalt sett å utsette en lansering for å forbedre kvaliteten enn å bare rulle ut og scamme forbrukerne.

Elendige forbrukerrettigheter er roten til gamblingen og nå alle forbrukerne med skjegget i postkassa og aksjonærene med panikk. EU burde forklare det med teskje til velgerne i USA nå før valget. Ennå mer svekkede rettigheter er ikke veien å gå.

Intel er nå snart på høyde med Amd i dårlig kvalitet 🤣

Alle Zen cpuer har tatt uendelige AGESA oppdateringer for å funke optimalt. Tok bare ca 25 biosoppdateringer på zen 1, til det funka som "intended". Min 7800x3d var "ubrukelig" i 2 mnd pga AGESA bug

Helt enig med deg at de som lager cpuer bør vente med lanseringer, fremfor å pushe ut alpha tester av produkter.

Her har Intel vært bedre enn Amd frem til nå tydeligvis 😅

 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremover kommer jeg til å vente halvannet år med å kjøpe maskinvare så firmware er fikset og betatesterne (kundene) har funnet det meste av feil på produktene.. Jeg er lei av å være evig betatester.

Det vil bli gjort unntak hvis ny funksjonalitet gjør et prodiukt uunnværlig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.8.2024 den 10:16 AM):

Det er jo trasig at ikke intel har giddet å ta seg bryet med å lage noe mer enn kina-ræl kvalitet. Hadde de hatt skikkelige forbrukerrettigheter i USA så hadde de sikkert lagt litt mer innsats i å avdekke feil før lansering, slik AMD nå gjør med 9000-serien. At noen foretrekker billige varer framfor gode varer burde ikke vektlegges ettersom det går ut over både miljøet og økonomien (til forbrukeren) når ting må ryddes opp i. Ser man kostnadsbildet fra fugleperspektiv er det mye billigere totalt sett å utsette en lansering for å forbedre kvaliteten enn å bare rulle ut og scamme forbrukerne.

Elendige forbrukerrettigheter er roten til gamblingen og nå alle forbrukerne med skjegget i postkassa og aksjonærene med panikk. EU burde forklare det med teskje til velgerne i USA nå før valget. Ennå mer svekkede rettigheter er ikke veien å gå.

Kan legge til Asus på listen over Kina-ræl kvalitet, hvor stort sett hele Z690 lineupen var regelrett søppel?

...og hvor man fremdeles må opp på revisjon A04 på Z790 Apex for å ha det beste til minne overklokk, hvor da A01-A03 har begrensninger..

Så kommer ASRrock med et billig ITX kort som gruser Apex kortene på minne overklokk.

På tide flere aktører skjerper seg betraktelig.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
5 hours ago, _R2D2_ said:

Kan legge til Asus på listen over Kina-ræl kvalitet, hvor stort sett hele Z690 lineupen var regelrett søppel?

...og hvor man fremdeles må opp på revisjon A04 på Z790 Apex for å ha det beste til minne overklokk, hvor da A01-A03 har begrensninger..

Så kommer ASRrock med et billig ITX kort som gruser Apex kortene på minne overklokk.

På tide flere aktører skjerper seg betraktelig.

Jeg har a01 apex encore, og klarer 8533 mhz :)

Har også z790i lightning, og kjører 8600c36 på den. Dog dette hovedkortet er ikke like bra på cpu overklokk. (Bruker høyere spenning per klokk)

Tror cpu imc er flaskehals på minneoverklokk på lightning. Synn ikkje lightning er i atx eller e-atx format, så jeg kunne brukt optane pci-e. 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (8 timer siden):

Jeg har a01 apex encore, og klarer 8533 mhz :)

Har også z790i lightning, og kjører 8600c36 på den. Dog dette hovedkortet er ikke like bra på cpu overklokk. (Bruker høyere spenning per klokk)

Tror cpu imc er flaskehals på minneoverklokk på lightning. Synn ikkje lightning er i atx eller e-atx format, så jeg kunne brukt optane pci-e. 

Hvit Apex har begrensninger på A01-A03, uten at jeg vet om det gjelder alle kortene.

Z690 Apex var jo regelrett søppel da de kom, med mindre man var veldig heldig å faktisk fikk et kort som klarte å bikke 6200/6400mhz minne overklokk. De fikset vel problemet utover i 2022.

Så har man hvit Apex med bøyd PCB.

Med prisen man faktisk betaler for et Apex kort, og at de skal være det beste til spesielt minne oc, så er det skuffende at det er slike "feil", forstår at det er vil være forskjeller/silikon lotteri på både minne, imc og hovedkort osv men jeg håper Asus skjerper kvaltetskontrollen sin betraktelig på neste gen.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
1 hour ago, Datafriken said:

Fått sånn ish 8000mhz stabilt på Asrock B760i Lightning med noe 7600 Gskill 16x2 :eek: Det HK kosta bare usle 2,7k brukt en helt ny 13900k Direkte fra Intel

B760i Lightning klokker minne like bra som z790i lightning, så med god kjøling på minnet kan du nok klare 8400mhz+ lett, om cpuen er villig :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter en måned med e-post utveksling med Intel, måtte cpu’en til slutt sendes til nettbutikken den ble kjøpt fra. Intel lovet mye og gjorde lite, tilbakehold informasjon og rett og slett løy. Med andre ord, er det noen som har en degradert cpu – ikke kontakt Intel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.8.2024 at 6:06 PM, geekay said:

Etter en måned med e-post utveksling med Intel, måtte cpu’en til slutt sendes til nettbutikken den ble kjøpt fra. Intel lovet mye og gjorde lite, tilbakehold informasjon og rett og slett løy. Med andre ord, er det noen som har en degradert cpu – ikke kontakt Intel.

 

On 24.8.2024 at 6:31 PM, Datafriken said:

Jeg fikk bytta en 13900k kjøpt brukt uten kvittering med Intel i Mai uten problemer fikk DHL express lapp fra dem sendte inn hadde ny cpu 7-8 dager senere.

Da ville jeg gjerne vite forskjellen på hvordan dere gitt frem med RMA...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde et par epost frem og  tilbake med intel , dette var vel rett før bobla i media sprakk angående 13/14gen issues, jeg fikk ikke 13900k til og fungere med selv stock ddr5 ram speed og sa i epost at 13900k feiler, testet med en 14700k samme HK + ram og ingen feil da bare svarte Intel meg at de ville swappe den CPU sendte de nødvendig info de sendte meg DHL frakt lapp jeg sendte CPU inn , 8 dager senere jeg hadde ny CPU dette var i Mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...