Gå til innhold

Intel 13 serie Raptor Lake


Nizzen

Anbefalte innlegg

geekay skrev (23 timer siden):

Hei alle sammen!

Nesten ironisk, men tenker å ha nettopp fått det problemet som de siste postene i denne tråden handler om.

Deler historien her, muligens blir denne til hjelp til andre. Cpu’en ble installert i januar 2023, kjørt under Noctua NH-D15 med stock settings samt -0.11V undervolt. Maskinen brukes primært til jobb og lite spilling. For tre-fire uker siden spilte jeg litt gta 5 online og fikk krasj med melding «out of video memory». Fant info på nettet om lignende tilfeller hvor folk forteller om deres Intel cpu’er som degraderer etter hvert. Akkurat …

Kjørte med en gang Cinebench 2024 og fikk krasj ganske fort der og. Oppdaterte BIOS til siste versjon og prøvde med Intel default settings. Hjalp det, bare at cpu’en klokka til kun rundt 4.6-4.8 GHz på p-cores. Etter noen timer med manuelle innstillinger klarte jeg å kjøre Cinebench 2024 stabilt med -0.05 V undervolt, samt Intel specs på IccMax, PL1 & PL2.

Foreløpig ligner denne saken på mange andre slike saker på nettet altså. Trenger mer spenning i dag og kanskje endre mer spenning om noen måneder. Har dessverre liten tro på at Intel klarer å fikse dette. Siden jeg trenger en stabil maskin til jobb, er det vanskelig å kun vente på en sakte men sikkert død av cpu’en. Tror ikke det skal være vanskelig å få en ny cpu fra nettbutikken, men da utsettes problemet på nytt igjen. Prøver å skrive en e-post til Intel, spennende å høre hva de svarer (om de i det hele tatt svarer). 

 

Du har jo kjørt UV og har en bedre kjøler enn mange. Da er det ganske krise å se så rask degradering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Cowboystrekk said:

Du har jo kjørt UV og har en bedre kjøler enn mange. Da er det ganske krise å se så rask degradering.

Måtte jo det, siden cpu'en thermal throttlet med stock settings. Slap å ha throttling etter UV denne gangen, men har fått denne tilbake lavere UV og med degradering. 

Min forrige cpu, 5820k, hadde både en overklokk, overvolt og kjørte uten degradering i 8 år. 13700kf klarte ikke halv annet år, selv med undervolt.  Dette er nesten merkelig å tenke på. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da kom svaret fra Intel. De tilbød "standard warranty replacement", noe som innebærer at jeg sender cpu'en til Intel for  undersøkelse, for å så få en annen cpu erstatning i ettertid. Ventetiden per dem er 7 arbeidsdager.

Hva skal man si? Hvordan skal en være uten arbeidsmaskin i minst en uke? Så får man kanskje en annen cpu som går i stykker etter 9 måneder eller før. Dette var ikke godt nok, Intel. I verste fall må folk begynne og selge både cpu OG hovedkort med store tap for å så gå over til AMD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, geekay said:

Da kom svaret fra Intel. De tilbød "standard warranty replacement", noe som innebærer at jeg sender cpu'en til Intel for  undersøkelse, for å så få en annen cpu erstatning i ettertid. Ventetiden per dem er 7 arbeidsdager.

Hva skal man si? Hvordan skal en være uten arbeidsmaskin i minst en uke? Så får man kanskje en annen cpu som går i stykker etter 9 måneder eller før. Dette var ikke godt nok, Intel. I verste fall må folk begynne og selge både cpu OG hovedkort med store tap for å så gå over til AMD.

Er jo en grunn for at vi har flere datamaskiner for å unngå nedetid. Nedetid er uaktuelt hos meg, derfor er jeg alltid berett 😁

Lenke til kommentar

Kan være interessant om noen prøver disse eller andre aktuelle settinger:

Ser ut til at Baseline anbefales, med power limits PL1=125W, PL2=188W. ICCMAX=249A, ICCMAX_App=200A (disse tallene gjelder i7-13700K, i7-14700K, i9-13900K, i9-14900K)

Forslag til annet som kan være aktuelt: Undervolt 0.050V.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 24.7.2024 den 3:16 PM):

Kan være interessant om noen prøver disse eller andre aktuelle settinger:

Ser ut til at Baseline anbefales, med power limits PL1=125W, PL2=188W. ICCMAX=249A, ICCMAX_App=200A (disse tallene gjelder i7-13700K, i7-14700K, i9-13900K, i9-14900K)

Forslag til annet som kan være aktuelt: Undervolt 0.050V.

Dette er ikke helt riktig, Intel 'anbefaler' det ikke. De anbefaler "Performance" profilen for i7-modellene, og "Extreme" for i9-modellene.

Greia (for meg) er at det helt tullete å kjøpe en monster-CPU (som i7 og i9 14th gen er) og kjøre den på 125-188W, da kunne man like godt holdt seg lenger nede på treet eller man har en elendig kjøling og airflow. For mange kjøleløsninger kan performance-profilen på 253W bli i meste laget, men det fins mange nivåer imellom de to, så man må egentlig teste seg frem til hva som holder CPU på et rimelig nivå mht. temperatur. En PL1/PL2 setting på mellom 200w og 250W vil funke for de fleste, ihvertfall hvsi volt-trekket er rimelig.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (14 timer siden):

Dette er ikke helt riktig, Intel 'anbefaler' det ikke. De anbefaler "Performance" profilen for i7-modellene, og "Extreme" for i9-modellene.

Greia (for meg) er at det helt tullete å kjøpe en monster-CPU (som i7 og i9 14th gen er) og kjøre den på 125-188W, da kunne man like godt holdt seg lenger nede på treet eller man har en elendig kjøling og airflow. For mange kjøleløsninger kan performance-profilen på 253W bli i meste laget, men det fins mange nivåer imellom de to, så man må egentlig teste seg frem til hva som holder CPU på et rimelig nivå mht. temperatur. En PL1/PL2 setting på mellom 200w og 250W vil funke for de fleste, ihvertfall hvsi volt-trekket er rimelig.

Ja riktig som du sier at Intel anbefaler all bruk innenfor Intels spesifikasjoner. Dette med med å bruke Baseline settinger er mer noen brukere på nett som anbefaler, eller jeg tror også produsentene la ut en oppdatering av bios som brukte baseline settinger.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (26 minutter siden):

Ja riktig som du sier at Intel anbefaler all bruk innenfor Intels spesifikasjoner. Dette med med å bruke Baseline settinger er mer noen brukere på nett som anbefaler, eller jeg tror også produsentene la ut en oppdatering av bios som brukte baseline settinger.

Ja, det har haglet med nye BIOS-oppdateringer, ihvertfall fra MSI som jeg har. Disse har brukt Intel's 'optimaliserte' settinger Problemet med dem er at det de gjør for å stabilisere CPU er å pushe på med mere volt. Ikke vanskelig å forutse hvordan det går : høye temperaturer (og derav vifter som går bananas). Ser mange brukere som får 10 grader høyere temp når de bruker disse BIOS-utgavene.

Etter at Intel kom med de siste innrømmelsene angående feil i BIOS-mikrokodene som styrer ICM, har de altså nå lovet å komme med  ny mikrokode (0x126 ?) i midten av august. Så da er det bare å vente på at hovedkort-produsentene bruker denne i en ny BIOS som liksom skal løse problemet. Men så klart kan ikke en software-oppdatering fikse et hardware-problem, så en CPU som allerede er degradert må byttes ut. Intel har lovet å gjøre dette, men det vil jo si at man blir sittende uten maskin i en tid.

Lenke til kommentar

En kan kanskje slå av Turbo Boost så er en vel sikker på at spenningen ikke blir for høy. Blir bare 3.4GHz da.

edit: Tror jeg ville holdt meg til Baseline settings, og passet på at temperatur er under 85 grader til Intel kommer med fix.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

En kan kanskje slå av Turbo Boost så er en vel sikker på at spenningen ikke blir for høy. Blir bare 3.4GHz da.

Jo, det vil selvsagt redusere temperatur, men er en helt uakseptabel metode for å holde temperaturen nede. Ytelsen vil jo falle tilsvarende og hele vitsen med å kjøpe en 13/14 gen prosessor forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

En kan kanskje slå av Turbo Boost så er en vel sikker på at spenningen ikke blir for høy. Blir bare 3.4GHz da.

For de fleste i7/i9 modellene vil dette tilsvare å miste 2 GHz. Da er det like greit å gå for en helt annen løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

According to the French news report, these are the chips affected by Intel’s latest problems: Intel Core i9-14900KF, Intel Core i9-14900KS, Intel Core i9-14900, Intel Core i7-14700KF, Intel Core i7-14700K, Intel Core i9-13900KF, Intel Core i9-13900KS, and Intel Core i9-13900K.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-13th-gen-cpus-allegedly-have-4x-higher-return-rate-than-the-prior-gen

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...