Gå til innhold

30 år med særegne elbilskilt: Hvor lenge vil det vare? Vi regner ut 


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt at så mange virker å tro at det gir noen slags fordel å ha de spesielle bokstavene. Fordeler i beskatning er jo ikke avhengig av formen på kjennemerket. Samferdselsdep virker som de skjønner det i alle fall. Vi kan jo også spørre oss om vi egentlig trenger å skille geografisk på kjennemerker. Det fører stort sett bare til hets og diskriminering av bærumsbiler på ferie i distriktene. 😁

Når man koder informasjon inn i identifikatorer så havner man i denne suppen før eller senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Ved å kjøre med elbilskilt så viser man omverdenen at man bryr seg om miljøet og er med på å redde planeten.

Pluss at det gjør jobben til late parkeringsvakter litt enklere.

Akkuratt det siste stemmer vel ikke, de late parkeringsvaktene scanner inn skiltet uansett.

Da er det funksjonaliteten i appen som avgjør om kjøretøyregisteret sjekkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen plikt til å velge skilt i E-serien og man mister ikke fordeler av å registrere elbilen med noe annet. Denne knappheten på E-nummer fører altså ikke mot noen apokalypse i registreringen. Det fører bare til at andre kombinasjoner blir vanligere.

Geografiske skilter kan gi en indikasjon på hvor mye veisalt brukte biler er utsatt for. Biler som har 1 eier og holdt til på Finnmarksvidda har som regel veldig lite rust for alderen. Men har den 1 eier og gått i Oslo-saltslaken så har de ofte rustet katastrofalt fort. Veisalt reduserer som kjent levealderen på biler. Gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Oslo er 16,1 år. I Troms og Finnmark er den 20,8 år. 4,7 år forskjell i gjennomsnitt. Kilde SSB tabell 05522.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Det er ingen plikt til å velge skilt i E-serien og man mister ikke fordeler av å registrere elbilen med noe annet. Denne knappheten på E-nummer fører altså ikke mot noen apokalypse i registreringen. Det fører bare til at andre kombinasjoner blir vanligere.

Geografiske skilter kan gi en indikasjon på hvor mye veisalt brukte biler er utsatt for. Biler som har 1 eier og holdt til på Finnmarksvidda har som regel veldig lite rust for alderen. Men har den 1 eier og gått i Oslo-saltslaken så har de ofte rustet katastrofalt fort. Veisalt reduserer som kjent levealderen på biler. Gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Oslo er 16,1 år. I Troms og Finnmark er den 20,8 år. 4,7 år forskjell i gjennomsnitt. Kilde SSB tabell 05522.

Av nysgjerrighet, er det en sammenheng eller kausalitet? Om man begynner å pirke litt i det er jeg ikke sikker på at det kun er rust grunnet veisalt som medfører at Oslofolk bytter (kasserer)  bil oftere enn de i Nord.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Geografisk skilt gir bare en indikasjon og er ingen fasit. Bilene må fortsatt sjekkes individuelt selv om de har gått i samme område.

Det er sannsynlig at det har en sammenheng med rust selv om det sikkert er mange ting som spiller inn. Hver gang jeg har vært ute etter en spesifikk bilmodell og fulgt med på annonser så ser jeg en klar tendens til at spesielt biler som har gått på Østlandet og Bergens-området er mer oppspist av rust enn biler av samme modell og år fra andre deler av landet. Disse bilene dukker ofte opp som billigst i sin klasse på finn og fanger derfor oppmerksomhet, men veldig ofte blir man skuffet når man ser bildene eller ber spesifikt om å få tilsendt bilder fra understell og hjulbuer. Jeg har i hvert fall opplevd det som en klar tendens. Sist jeg kjøpte bil så fant jeg en 17 år gammel som hadde gått alle sine 270 000 km i saltfrie områder og rustmessig så kan den sikkert leve 17 år og 270 000 km til. Den dør nok av andre årsaker enn rust. Jeg så på tilsvarende fra blant annet Moss, Drammen, Sotra, og indre Arna og understellet så ut som de hadde ligget i sjøen i 17 år.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Geografiske skilter kan gi en indikasjon på hvor mye veisalt brukte biler er utsatt for. Biler som har 1 eier og holdt til på Finnmarksvidda har som regel veldig lite rust for alderen. Men har den 1 eier og gått i Oslo-saltslaken så har de ofte rustet katastrofalt fort. Veisalt reduserer som kjent levealderen på biler. Gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Oslo er 16,1 år. I Troms og Finnmark er den 20,8 år. 4,7 år forskjell i gjennomsnitt. Kilde SSB tabell 05522.

Dette er jo bare en mulig avledning den enkelte kan velge å gjøre, sammen med et ukjent antall andre statistiske sammenhenger. Det er ikke noe som kjennemerkesystemet er ment til å informere om og dermed heller ikke noe argument som bør vektlegges om vi velger å fjerne det.

Lenke til kommentar

Det blir en kvart million ekstra kombinasjoner om en godtar 0 som første siffer. 26 bokstaver i alfabetet om vi glemmer æ, ø og å. 10 000 kombinasjoner fra 00000 til 09999.
Med tiden kan jo fosilbiler få F serien.
Men problemet forsvinner nok av seg selv når muligheten til å slå opp direkte i kjøretøyregisteret bedres. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Steinar Mathiesen said:

Det blir en kvart million ekstra kombinasjoner om en godtar 0 som første siffer. 26 bokstaver i alfabetet om vi glemmer æ, ø og å. 10 000 kombinasjoner fra 00000 til 09999.
Med tiden kan jo fosilbiler få F serien.
Men problemet forsvinner nok av seg selv når muligheten til å slå opp direkte i kjøretøyregisteret bedres. 

Problemet der er at en del kjøretøygrupper har 4 siffer. Vil bare skape forvirring.

Lenke til kommentar
4 hours ago, sedsberg said:

Ved å kjøre med elbilskilt så viser man omverdenen at man bryr seg om miljøet og er med på å redde planeten.

Samme sier en viss nabo med et beist av en elektrisk SUV i det han dundrer forbi i 140 på vei til hytta. Det er helt klart at det var miljøet som var første prioritet ved valg av bil når man sitter på eiersida i firmaet og håver inn på aksjekapital :roll:

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er ingen plikt til å velge skilt i E-serien og man mister ikke fordeler av å registrere elbilen med noe annet. 

Stavanger Kommune krever skilt i E serien for å få billigere parkering på offentlige parkeringsplasser.

Sitat

Stavanger Bystyre har vedtatt at elbiler skal betale halv pris av ordinær timepris på offentlig parkering og i Stavanger Parkering sine parkeringsanlegg, med forbehold om at bilens skilt starter på EL, EK, EC, EB, EV, ED eller EE.

https://stavanger-parkering.no/parkering/elbil/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...