joro Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg har tenkt å kjøpe viftestyring til pcen. Har noen papst vifter (80*80) fra før (12 db og 19). 12 db går på 1500 omd. mens 19 db går på 2000 omd. Spørsmål: Hvis jeg skrur antall omdreininger ned fra 2000 omd til 1500 omd. vil viften da ha samme egenskaper som vifta på 12 db? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 det er ikke helt usannsynlig at det er stort sett samme vifte med forskjellig rpm, men jeg vet ikke helt om jeg ville regnet med det. Hvordan blir det hvis du regner på det, hvor mange rpm er det pr m3 med luft som blir flyttet? er forholdet likt mellom de to viftene? Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Det som styrer luftstrømmen er design, og rpm.. og de viftene ser helt like ut, så da skulle det være det samme. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Luftstrømmen varierer med kvadraret av hastigheten. En dobling av hastigheten gir 4 dobbel gjennomstrømmning ... sånn omtrent. Lyden forandres også i den rettning, men viftebladene sin utforming har noe å si. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Luftstrømmen varierer med kvadraret av hastigheten. En dobling av hastigheten gir 4 dobbel gjennomstrømmning ... sånn omtrent. Lyden forandres også i den rettning, men viftebladene sin utforming har noe å si. og antall vifteblader, flere = mere støy (sånn rent generelt sett iallefall) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå