Gå til innhold

Hva betyr egentli W(watt)


Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

For eksempel Creative I-Trigue 2.1 settet har 9 watt's satelitter og en 15 watt's sub og koster 1000. Men Megaworks 2.1 fra creative koster 1500 og har 75 watt's satelitter og en sub på 150.

 

Er det mye forskjell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere hadde jeg FPS 1400, et 4.1 høyttaler sett fra Cambridge/Creative. Tror dette har 14W sub, rett meg om jeg tar feil, men noe slikt var det vel. Denne var god nok til å få små gjenstander til å riste LITT.

Nå har jeg Logitech Z-680 og dette får hele rommet til å riste. Legger jeg f.eks en Nokia 3310 på subben og skrur opp til ca. 50% lydstyrke ramler den av ganske fort, samme med litt større gjenstander. Logitech Z-680 spiller også mye høyere enn mitt tidligere system [sier seg selv kanskje?] der lyden ble forferdelig ganske så fort.

 

Kan også legge til at naboene ikke liker at jeg spiller på 25% og at dem har ringt til politiet pga. lyd, men dem tåler faktisk ikke å høre noe lyd fra meg. [veldig seriøst :cry:]

 

Så mye forskjell, det er det!

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar
For eksempel Creative I-Trigue 2.1 settet har 9 watt's satelitter og en 15 watt's sub og koster 1000. Men Megaworks 2.1 fra creative koster 1500 og har 75 watt's satelitter og en sub på 150.

 

Er det mye forskjell?

Watt stå for effekt.

Fysik er watt forklart som joule per sekund. Dvs. energi delt på sekund

 

For høytalere står det for hvor mye lyd energi disse høytalere yter.

Samme som hvor mye effekt høytalere yter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Watt og Høyttalere/Forsterker er det mange ting som kan være greit å vite.

 

En del høyttalerprodusenter oppgir Sensitivity.

Den ligger normalt rundt 90dB.

Det betyr at hvis du tilfører den høyttaleren 1 Watt, så vil du måle 90dB på 1 meters avstand.

 

Øret vårt er slik at den minste forandring i lyd vi kan oppfatte er en økning eller senkning på 3dB.

 

For å øke lydtrykket med 3dB må man doble effekten til høyttaleren. (evt omvendt seff.)

 

Så er det jo det at det er 1000 måter å oppgi effekt på.

RMS er den mest pålitelige i manges øyner, siden den oppgir effekten som oppnås i hele frekvensområdet 20-20.000 Hz. (Gjerne med bare 1% THD, som er Total Harmonisk Forvrengning.)

Det gir et lavere tall enn f.eks DIN-verdien.

 

DIN er målt på 1.000 Hz og er hvor mange watt man kan spille før du når 1% THD.

 

En del produsenter oppgir effekt ved f.eks 10% forvrengning, hvilket er reinspikka juks.

10% er forferdelig mye forvrengning av lyden.

 

I de verste tilfellene kan man mistenke om de har brukt NLT-metoden.

Dvs Når Lynet Treffer. ;)

Lenke til kommentar
Watt stå for effekt.

Fysik er watt forklart som joule per sekund. Dvs. energi delt på sekund

 

For høytalere står det for hvor mye lyd energi disse høytalere yter.

Samme som hvor mye effekt høytalere yter.

Hææææ?

 

Første avsnitt er riktig, men i andre motsier du deg selv.

Lenke til kommentar
Watt stå for effekt.

Fysik er watt forklart som joule per sekund.  Dvs. energi delt på sekund

 

For høytalere står det for hvor mye lyd energi disse høytalere yter.

Samme som hvor mye effekt høytalere yter.

Hææææ?

 

Første avsnitt er riktig, men i andre motsier du deg selv.

Det han prøver å si er at watt som oppgis på høytalere ikke er det samme som vanlig watt som vi tenker oss i forbindelse med det meste annet utstyr.

 

dvs. Jeg har en 320W sub (ja den er stor), men den trekker ikke 320W i strøm likevel. Det er en betegnelse på hvor sterk lyd høytaleren kan levere, og som han sier, så er det også maaaaange forskjellige måter å "regne det ut". Det betyr da også at du må ta det produsenten sider med masse salt =/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ehm...

For å kunne levere 320 Watt lydeffekt, må du gi en høyytaler 320 W effekt fra en forsterker.

Og 320 Watt på utgangen av en forsterker vil gjerne trekke det dobbelte fra lysnettet.

(Pga varmetap i forsterkerutgangen, og virkningsgraden til en strømforsyning).

 

Hvis en Høyttaler er oppgitt til 320 Watt i DIN, betyr det rett og slett at du må opp i 320 W (med en 1 kHz tone) før høyttaleren forvrenger 1%.

 

Er den oppgitt med 320 W Peak, betyr det som regel at høyttaleren kan tåle 320 Watt i et veldig kort øyeblikk.

Lenke til kommentar

Sukk. Her var det jo en del artige påstander.

 

For det første stemmer det at W heter Watt, og er betegnelsen på effekt. Effekt er et begrep som er proporsjonal med arbeidet og omvendt proporsjonal med tiden, et forhold mellom disse. Normalt er p=W/t, hvor p er effekten og W er arbeidet. I denne sammenhengen er 1 W lik 1 joule på 1 sekund. En joule (utt. "jul") er forøvrig definert som den energien som skal til for å varme opp ett gram vann fra 14,5 til 15,5 grader celsius.

 

Watt, i den elektriske betydningen, brukes også om produktet av spenningen og strømmen. En komfyr som trekker 10A (ampère, for dere som ikke visste det) fra strømnettet som i Norge leverer en spenning på 230V (you guessed it, volt), vil p=ui, dvs 2300W.

 

 

En forsterker kan levere strøm (og spenning, naturlig nok, da) til en høyttaler, eller hva annet man måtte finne på å å koble til. Her er det mange måter å måle på, fordi man kan presse forsterkeren til forskjellige grader, avhengig av måleforholdene. Skal man oppgi effekten som forsterkeren klarer i 1/1000 av et sekund ved én bestemt frekvens, under idéelle forhold? Skal man oppgi over hele frekvensområdet? Hvor mye forvregning skal man tillate ved målingene? Dette står forsåvidt godt forklart over, så jeg vil ikke gå nærmere inn på dette.

 

 

En svært vanlig misforståelse er at en høyttaler produserer noe. En høyttaler er bare en omformer, og har ingen forsterkerkretser (vel og merke kan enkelte høyttalerkabinetter ha en innebygget forsterker. Da kaller vi det en aktiv høyttaler). Det at en sub er på f.eks. 400W er da forsåvidt en ganske uinteressant elektrisk parameter. Som oftest angir dette tallet hvor mye spolen i høyttaleren tåler før den tar skade av det, men også her er det så ymse måter å måle på. Skal man måle hva hele elementet klarer? Hva slags kasse står det i (som oftest beregners parametere utfra ideelle, uendelig store kasser, såkalte uendelige bafler)? Gjelder målingen kun for hva spolen tåler? Er dette en effekt den tåler vedvarende eller bare momentant?

 

 

En høyttaler trekker heller ikke nødvendigvis effekten den er spesifisert for. For det første trekker man strøm - ikke effekt - og et strømtrekk forutsetter at man har en spenningskilde, som i dette tilfellet er forsterkeren. Ved en utspenning fra ampen på f.eks. 10 volt og høyttaleren har en resistans på den spesifikke frekvensen på feks 4ohm, vil man ifølge ohms lov få en strøm på 2,5A. Dette vil gi en effekt på 25W. For at disse 25 wattene skal kunne leveres uten (alt for mye...) forvregning, krever det at forsterkeren er dimensjoner for dennne strømmen.

 

 

Nååååhvel, dette ble mye basic elektrolære. Jaja. Dere får ha medynk med meg om det har sneket seg inn noen gale formuleringer her og der...

 

bfisk

Lenke til kommentar
Ehm...

For å kunne levere 320 Watt lydeffekt, må du gi en høyytaler 320 W effekt fra en forsterker.

Og 320 Watt på utgangen av en forsterker vil gjerne trekke det dobbelte fra lysnettet.

(Pga varmetap i forsterkerutgangen, og virkningsgraden til en strømforsyning).

 

Hvis en Høyttaler er oppgitt til 320 Watt i DIN, betyr det rett og slett at du må opp i 320 W (med en 1 kHz tone) før høyttaleren forvrenger 1%.

 

Er den oppgitt med 320 W Peak, betyr det som regel at høyttaleren kan tåle 320 Watt i et veldig kort øyeblikk.

Hvis en høyttaler leverer 360W lydeffekt ville jeg være til hel.ete langt unna. Høyttalere er omformere med svært lav virkningsgrad, og akkustisk energi med 360W effekt, begynner, uten at jeg har regnet på det, å bli vanvittig.

 

bfisk

Lenke til kommentar
Yamaha YST-SW800 har en forsterker på 800watt RMS

 

 

Jeg har en subwoofer som bare er på 400watt RMS (Bagend Infra-18)

 

 

Hvilken er best?

Hvis det er relevante effekter som er oppgitt, vil den ene subben kunne spille 3 desibel høyere enn den andre.

Hvilken som er best er jo ikke akkurat lett å si, siden antall watt ikke forteller noenting om lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Hvis en høyttaler har en sensitivitet på la oss si 89 dB, så blir det slik som følger:

 

89 dB krever 1 Watt

92 dB krever 2 Watt

95 dB krever 4 Watt

98 dB krever 8 Watt

101 dB krever 16 Watt

104 dB krever 32 Watt

107 dB krever 64 Watt

110 dB krever 128 Watt

113 dB krever 256 Watt

116 dB krever 512 Watt

119 dB krever 1024 Watt

121 dB krever 2048 Watt

124 dB krever 4096 Watt

osv osv

 

I min "ungdom" hadde jeg anlegg i bil. ;)

Da kjørte jeg en Cerwin Vega 12" dobbeltspolet sak.

Brukoblet en forsterker fra Phoenix Gold, slik at den isteden for 2x75W ble 1x180W eller no (i 4 ohm).

Og siden subben hadde 2 spoler, og man seff parallellkoblet disse, drev man den stakkars ampern opp i mot 300-400 Watt eller no.

Dro med meg et dB meter i bilen, og 115 dB med bass HØRES! :)

Lenke til kommentar

Høyttalere er omformere med svært lav virkningsgrad, og akkustisk energi med 360W effekt, begynner, uten at jeg har regnet på det, å bli vanvittig.

 

Mener du høy virkningsgrad?

 

En joule (utt. "jul") er forøvrig definert som den energien som skal til for å varme opp ett gram vann fra 14,5 til 15,5 grader celsius.

 

Trodde joule var definert ut i fra SI standarder med 1 som stærrelse, men jeg kan ta feil :)

Lenke til kommentar
Yamaha YST-SW800  har en forsterker på 800watt RMS

 

 

Jeg har en subwoofer som bare er på 400watt RMS (Bagend Infra-18)

 

 

Hvilken er best?

Hvis det er relevante effekter som er oppgitt, vil den ene subben kunne spille 3 desibel høyere enn den andre.

Hvilken som er best er jo ikke akkurat lett å si, siden antall watt ikke forteller noenting om lydkvaliteten.

Var ment som en liten spøk.

 

Følsomheten til elementet er viktigere enn hvor stor forsterkeren er.

Lenke til kommentar

Høyttalere er omformere med svært lav virkningsgrad, og akkustisk energi med 360W effekt, begynner, uten at jeg har regnet på det, å bli vanvittig.

 

Mener du høy virkningsgrad?

Nei, det er nettopp det jeg ikke gjør. Putter du 360W inn i et element kommer det pokker ikke 360W lyd ut - for 360W akustisk energi skulle være helt sykelig, vanvittig, inne svarte [sted det er varmt] mye.

 

En joule (utt. "jul") er forøvrig definert som den energien som skal til for å varme opp ett gram vann fra 14,5 til 15,5 grader celsius.

 

Trodde joule var definert ut i fra SI standarder med 1 som stærrelse, men jeg kan ta feil :)

 

Det kan jeg også, men jeg mener å huske at det var slik. Kanskje dette var definisjonen for kalorier? Sannelig ikke heltsikkerher. Google litt...

 

JOULE - The SI unit of energy, work, or quantity of heat. One Joule is the energy expended when a force of one newton is applied over a displacement of one meter in the direction of the force.

[...]and is practically equivalent to the energy expended in one second by an electric current of one ampere in a resistance of one ohm.[...]

joule [dʒuːl]
noun  the derived SI unit of work or energy; the work done when the point of application of a force of 1 newton is displaced through a distance of 1 metre in the direction of the force. 1 joule is equivalent to 1 watt-second, 107 ergs, 0.2390 calories, or 0.738 foot-pound
Symbol: J
[ETYMOLOGY: 19th Century: named after J. P. Joule] 

 

Hmm. Det var jo også en definisjon jeg har hørt i fysikken. Jaja. Da hadde du rett, da =)

 

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
En del høyttalerprodusenter oppgir Sensitivity.

Den ligger normalt rundt 90dB.

Det betyr at hvis du tilfører den høyttaleren 1 Watt, så vil du måle 90dB på 1 meters avstand.

Er det dette man mener om når man snakker om hvor lettdrevet en høyttaler er?

Ja, en høyttaler med følsomhet på 91 dB er potensielt "dobbelt så lett" å drive (effektmessig) for en forsterker enn en høyttaler med følsomhet på 88 dB.

 

Det fordi den ene krever 2x effekten til den andre for å oppnå samme lydtrykket.

Lenke til kommentar

Høyttalere er omformere med svært lav virkningsgrad, og akkustisk energi med 360W effekt, begynner, uten at jeg har regnet på det, å bli vanvittig.

 

Mener du høy virkningsgrad?

Nei, det er nettopp det jeg ikke gjør. Putter du 360W inn i et element kommer det pokker ikke 360W lyd ut - for 360W akustisk energi skulle være helt sykelig, vanvittig, inne svarte [sted det er varmt] mye.

Ah, jeg tolket innlegget feil. Jeg trodde du snakket om 360W fra forsterker, og mente at ettersom høyttalere utnyttet mye av energien (noe jeg ikke har peiling på) vil dette resultere i høy lyd. Forstår nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...