Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om tilbakebetaling for kansellert flyreise


arne22

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Milhouse85 said:

Flysmarter ser ut til å være en dårlig søsterside av d et svenske https://flygcity.se/ 

Meget interessant observasjon. Når jeg resolver ip-adressen til de to domene flysmarter.no og flygcity.se, så finner jeg at de har samme ip-adresse og at begge drives og administreres fra den samme serveren på et datasenter i Tyskland. Med samme IP adresse, så betyr det nok at de administreres/driftes av samme person.

https://tools.keycdn.com/geo?host=116.202.0.41

De to nettstedene er nesten identisk like. De kjører som nevnt på samme server i tyskland og teknologien bak sidene er identisk lik. 

For aobtravel.se så holdes ip-adressen skjult ved at man bruker Cloudflare CDN, og teknologien bak denne websiden er anneledes enn den som gjelder for de to andre websidene. Selv om ip-adressen er skjult så kan det se ut som om serveren står i Sverige.

Ved oppslag hos svenske Internetstiftelsen så kommer det fram at selskapet AOB Travel AB eier domenet flygcity.se Det kan også se ut som at flygcity er et varemerke for AOB Travel AB.

Da gjenstår det å undersøke med banken om ikke "pengestrømmen" i forbindelse med den første biletten i 2020 gikk til AOB Travel AB i Sverige, når man handlet hos flysmarter.no 

Edit: Det at en vanlig reiseforsikring heller ikke dekker konkurs, hvis det skulle være en aktuell problemstilling. Har sett at noen reisearrangører har solgt ekstra "konkursforsikring". (I alle fall tidligere.)

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dette-har-du-krav-ved-konkurs

Går ut i fra at betalingen for den førtse reisen i virkeligheten gikk til AOB Travel AB, og har bedt banken (DNB) finne fram dokumentasjon. Tar det videre der i fra.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var da en utrolig inføkt sak å finne ut av. Kikket litt på EU sitt regelverk, og her ser det ut til at ansvaret plasseres direkte på flyselskapet, for selskaper registrert i EU, slik at man slipper å gå via mer eller mindre eksisterende reisebyrå. I så fall så var hele undersøkelsen rundt reisebyrå kanskje litt unødvendig. (For den reisen som var med Air France/KLM)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141

http://www.efta.int/sites/default/files/documents/legal-texts/eea/other-legal-documents/solr/translated-legal-acts/norwegian/n32004R0261.pdf

Noen flere linker til senere bruk:

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=910100033

https://www.dnb.no/hjelp-og-veiledning/avtalevilkar

Ser ut som at "neste logiske steg" blir et krav mot KLM/Air France. (For første reise.)

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering.

Forsøkte først å sende en mail til KLM ut i fra en mailadresse som var i bruk da billetten ble kjøpt. Mailen kom i retur med beskjed om at kontoen ikke finnes.

Forsøkte så å legge inn et krav gjennom en automatisert tjeneste hos KLM. Da dukket det opp en beskjed om at henvendelsen måtte sendes til reisebyrået. Da var man tilbake til "kontakt det ikke eksisterende reisebyrået".

Forsøker å sende en mail dit og se hva som skjer. (flysmarter.no)

Elelrs så ser jeg jo at Air France faktisk har en juridisk organiasjon i Norge, og det hadde jo kanskje gått ann å sende en faktura dit, og så forsøke å tvangsindrive den. Her ser det ut til at det er denne karen som er leder:

https://www.proff.no/rolle/gijsbert-hille-van-popta/-/2192335/

og KLM i Norge:

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=954569373

Noen som kjenner en mailadresse til KLM/Air France som faktisk fungerer?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Noe av problemet med disse reisene som blir betalt og kansellert, det er jo å finne ut hvilke selskaper det er man kan ta tak i og hvordan. Her møter man jo det man kan kalle for en "glatt overflate" der "alle skylder på alle" og situaqsjonen blir så uoversiktelig at kunden til sist gir opp sine krav og reelt sett blir svindlet for det beløpet somdet gjelder.

For den ene første reisen så ser det ut som at det er KLM, som er den part som kan "tas tak i" for en videre oppfølging.

For den andre reisen som skjer med Singapore Airlines, der hjemreisen har blitt kansellert, så var det i utgangspunktet nokså uklart hvilken rettsmotpart man kunne "ta fatt i" ettersom reisen er kjøpt via MyTrip som i utgangspunktet er et Amerikasnsk / multinasjonalt selskap. 

I kjøpsvilkårene så står det imidlertid noe interessant å lese:

Quote

Disse vilkårene og kontrakten mellom deg og oss skal utelukkende være underlagt norsk rett.

Det står også angitt en norsk organisasjon og et organiasjonsnummer neders på siden.

https://no.mytrip.com/rf/travel-conditions

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=985711259

Det kan se ut som at Singapore Airlines ikke har en formell juridisk organsisajon i Norge, men at de har en slik organiasjon pluss support i Danmark.

https://www.cph.dk/en/flight-information/airlines/singapore-airlines

Edit:

Denne tråden bærer jo akkurat nå litt preg av "Min diskusjon med meg selv", men jeg vil tro at problemstillingen rundt kansellerte flyreiser og penger som ikke kommmer i retur gjelder mange.

Jeg regner jo med at pengene vil komme tilbake etter hvert. 

I denne sammenheng så vil denne tråden bli oppdatert med info om hvordan dette skjedde, og hvordan man kan gå fram for å få til det, fortutsatt at jeg nå etter hvert altså faktisk får det til. 

Allle tips i en slik juridisk prosess mottas med takk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...