arne22 Skrevet 17. juli 2022 Del Skrevet 17. juli 2022 (endret) Dette må vel være en aktuell problemstilling nå i disse dager. Jeg har tidligere opplevd en kansllert flyreise, der jeg rett og slett ikke har giddet å gå i gang med å kreve pengene tilbake. (Jeg fikk et tilbud om en slags tilgodelapp for senere bruk, og det godtok jeg ikke.) Nå opplever jeg nok en kansellering, og nå begynner jeg vel å bli tilstrekkelig irritert til å gidde å gjøre noe med saken. Spørsmålet blir så "hvordan..". Jeg har funnet en infoside hos Forbrukerrådet, men den svarer jo langt fra på alt. https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/ Når det dreier seg om en interkontinental flyvning, i regi av selskap hjemmehørende i Asia, hva blir da framgangsmåten? Hva hvis flyvingen mellom kontinentene går etter planen og det bare er den siste distansen i Europa som er kansellert, hva gjelder da? (I dette tilfellet så er det siste "leggen" med SAS som er kansellert. regner med å komme til Europa, men ikke hjem, uten ny billett.) Hvis det dreier seg om et norsk, eventuelt et svensk reisebyrå som har solgt reisen, skulle det da være mulig å sende en faktura på beløpet, så sende de nødvendige påkrav, for så å sende saken over til Forliksrådet for eventuelt dom og så tvangsinndrivelse. Kan dette fungere? Finnes det spesielle regler om man kan rette kravet mot flyselskap eller reisebyrå, eller er det slik at det er prinsippet om "siste ledd" som gjelder, slik at kravet må/kan rettes mot reisebyrået? Det dreier seg ikke om "pakkereiser" men ordinære ruteflyvninger. Siste reise er med Singapore Airlines med SAS på de lokale strekningene i Europa. Hele reisen går med rutenummer fra Singapore Airlines. Billett kjøpt gjennom reisebyrå. Tror det var norsk, men er sannelig ikke sikker. (Reise kjøpt på web.) Hvis det dreier seg om et norsk reisebyrå, er det noe i veien for å rette et krav mot reisebyrået, for så å få dette tvangsinndrevet via Forliksråd og Namsmann? Endret 17. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 17. juli 2022 Del Skrevet 17. juli 2022 Du kan rette kravet mot reiseselskap eller flyselskap. Reiseselskapet kan imidlertid fraskrive seg ansvar gjennom avtalevilkårene. Hvis du har betalt reisen med kredittkort, kan du rette samme krav til kredittkortselskapet som flyselskapet. Ellers, har du reiseforsikring med god nok dekning, kan det være du kan rette kravet dit. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 17. juli 2022 Del Skrevet 17. juli 2022 Når du bestiller via et reisebyrå må alt gå gjennom dette selskapet, også dersom fly og diverse blir kansellert. Ofte er det mye lettere å forholde seg direkte til flyselskapet - da enkelte reisebyråer, som selv har norske sider. Operer fra utlandet og ikke akkurat har den beste kundeservicen. Så her har hvor du har bestilt pakkereisen mye å si. Det første du gjør er selvfølgelig å kontakte reisebyrået for refundering av flyreisen. De tar deretter kontakt med flyselskapet; og dette tar ofte tid. I mellomtiden er det lite du får gjort. Er det mer enn 14 dager til avgang, får du kun refundert billettutgiftene og intet annet. Skjer det mindre enn 14 dager før avgang har du krav på EU 261/2004 erstatning, som er en fast sats på mellom 250 og 600 euro alt etter hvor lang flyreisen er. Du skriver Asia. Så da skal beløpet være 600 euro. Men ikke dersom kanselleringen er utenfor flyselskapets kontroll. Slik som streik, uvær eller lignende. Jeg har fått denne erstatningen mange ganger. Da må du rette krav om dette mot flyselskapet, i dette tilfelle, gjennom reiseselskapet. Som regel er dette et skjema du fyller ut. Dette gjelder også hvis reisen totalt sett blir forsinket med et eller flere fly. Dersom du reiser fra Asia og blir ombokket i Europa pga SAS-streiken eller lignende - og kommer hjem forsinket. Har du krav på EU 261/2004 erstatning. Men da bare hvis du er kraftig forsinket. Jeg tror det er 4 eller 5 timer når det er interkontinentale reiser - og mer enn 2 timer på kortdistanse (litt usikker her). Min erfaring, er at flyselskapene er ganske flinke med å booke om reisende som ikke rekker "siste fly" når de kommer til sitt kontinent. Fordelen med SAS er at de ligger under Star Alliance -gruppen. Så da har det skjedde, at jeg har fått fly med Lufthansa dersom SAS ikke går som det skal. Jeg får ny billett på SMS. Ofte får du også beskjed i lufta av flymannskapet som har kontakt med bakken via satellitt. Singapore Airlines er også under Star Alliance -gruppen. Så jeg tenker du blir høyst sannsynlig booket om med Lufthansa dersom SAS ikke går. Singapore Airlines har god service. Så dette ordner de for deg uten problemer. Det er jeg overbevist om. Selv om du har bestilt via reisebyrået. En erstatning etter EU 261 får du ta via reisebyrået i ettertid. God tur. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2022 23 minutes ago, Milhouse85 said: Singapore Airlines har god service. Så dette ordner de for deg uten problemer. Har fått mail fra dem om at de ikke kan ordne opp med mindre at reisen er kjøpt direkte av dem. De henviser til reisebyrået, men reisebyrået har så langt ikke svart. Singapore Airlines er jo også Star Alliance, det tenkte jeg ikke på. Takker for den opplysningen! Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 17. juli 2022 Del Skrevet 17. juli 2022 arne22 skrev (1 time siden): Har fått mail fra dem om at de ikke kan ordne opp med mindre at reisen er kjøpt direkte av dem. De henviser til reisebyrået, men reisebyrået har så langt ikke svart. Singapore Airlines er jo også Star Alliance, det tenkte jeg ikke på. Takker for den opplysningen! Jeg tror det er større odds å få hjelp på selve flyplassen ved avreise. Du skriver at det er kun det siste flyet hjem fra Europa dette gjelder, og ikke den viktigste reisen fra Asia til Europa. Når du sjekker inn med bagasje osv, vil Singapore Airlines - som dog er et fullservice selskap - se at det siste flyet er kansellert, og booke deg om deretter. Høyst sannsynlig er det dette som skjer. Dersom avreisen er noe frem i tid, er det jo en sjanse for at flyet fra Europa faktisk går som planlagt; selv om det er planlagt kansellert. De sa på Dagsrevyen at 1 til 2 dager etter streikeslutt, vil ting med SAS gå tilbake til normalen. Noe som kan skje hvert øyeblikk. Vil sterkt anbefale alle å unngå reisebyråbestillinger. Bestill direkte via flyselskapet. Det lønner seg stort sett alltid - dersom man kommer i uføret. Så slipper man å føle seg umyndiggjort dersom man har behov for litt hjelp. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 8 hours ago, Milhouse85 said: Så slipper man å føle seg umyndiggjort dersom man har behov for litt hjelp. Hvis man kan stevne reisebyrå, eventuelt flyselskap for en domstol altså i første omgang en forliksklage, så er man jo ikke helt umyndigjort. Håper på å finne litt nærmere ut hvordan man eventuelt gjennomfører en prosess via Forliksrådet slik at et beløp kan tvangsinndrives. Ellers mange gode forslag over, men jeg har gjennomført mange av dem (men ikke alle) uten at det førte til noe. Singapore Airlines opplyste at siste flight med SAS var kansellert og at de ikke kunne hjelpe med det allerede før streiken var et faktum. De henviste til reisebyrået, som ikke svarer i det hele tatt. Framtind reiseforsikring sier at de ikke dekker noen ting. Har også en tidligere reise med KLM/Air France, kjøpt gjennom reisebyrå, der alle skylder på hverandre. Hele reisen ble kansellert og ingen er villig til å betale tilbake det innbetalte beløpet. Den reisen ble kjøpt med DNB Visa Debitkort. Også i dette tilfelelt så sier Framtind forsikring at forsikringen ikke gjelder. Skulle tro at i det tilfellet at hele reisen ble kansellert i sin helhet, så skulle det være mulig å tvangsinndrive det innbetalte beløpet fra reisebyrået. Noen som har syn på saken om det er mulig, og eventuelt hvordan? Endret 18. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 Normalt skal du kunne forholde deg til salgsleddet, altså der du kjøpte reisen/tjenesten. Det er ingenting i veien for at reisebyrået skylder på flyselskapet, men det er i så fall noe de må rydde opp i med selskapet. Noen ganger kan det være enklere å ta ting med flyselskapet, men reisebyrået kan ikke fristille seg fra alt ansvar. De tjener tross alt penger på å videreselge reiser, og du igjen betaler dem for å gjøre en jobb du ellers måtte gjort selv. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) En generell regel ang. reiser er: Brukt alltid kredittkort! Aldri debet. Og gjerne et kredittkort som gir ekstra bonuspoeng hos flyselskapet. Det samme gjelder netthandel. Alltid kredittkort. Debetkort kan man bruke der man får varen med en gang og kan se at alt er ok. F.eks i butikken. Endret 18. juli 2022 av Jens Kr. Kirkebø Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: En generell regel ang. reiser er: Brukt alltid kredittkort! Aldri debet. Og gjerne et kredittkort som gir ekstra bonuspoeng hos flyselskapet. Ja, det husket jeg på ved siste kjøp. (Kredittkort, men ikke med bonus.) Før så hadde DNB både kredittkort og reiseforsikring som "sin tjeneste". Nå er forsikringen skilt ut i et eget selskap. Når man forholder seg til Fremtind gjennom DNB sin webside, så får man bare bekjed om at "de dekker ingen ting". Her blir jo informasjonen fra DNB sin webside missvisende ved at det nå er to forskjellige selskaper, med hver sin interesse i saken som kommuniserer via den samme nettsiden. Når Fremtind sier at de ikke vil dekke noen ting, så faller jo ansvaret over på DNB/Mastercard, når reisen er kjøpt med kredittkort. Dette sier Fremtind/DNB ingen ting om. Når de to selskapene driver en slags felles forretningsvirksomhet via DNB sin bankportal, så skulle man vel kanskje forvente at det ble gitt ut en informasjon som er "rett for kunden", når man ser de to selskapene under ett. Hvis man har delt opp i to selskaper for at kundene skal "falle mellom to stoler" og ikke oppnå den sikkerhet som de egentlig har krav på, så er jo ikke det spesielt gunstig. Det bør vel være klart, skulle man tro at når reisen er kjøpt med kredittkort og deler av den blir kansellert så bør man ha krav til noen grad av tilbakebetaling fra kredittkortselskapet. Når man spør Framtind forsikring, om akkurat dette med "kredittkort og tilbakebetaling", så sier de bare at jeg ikke har krav på noen ting, men det er jo ikke Fremtind som er den part, eller det selskapet som skal vurdere den problemstillingen. Mener å ha sett at DNB også reklamerer at man har samme sikkerhet ved bruk av deres debitkort, som ved bruk av kredittkort. Endret 18. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 arne22 skrev (7 timer siden): Hvis man kan stevne reisebyrå, eventuelt flyselskap for en domstol altså i første omgang en forliksklage, så er man jo ikke helt umyndigjort. Håper på å finne litt nærmere ut hvordan man eventuelt gjennomfører en prosess via Forliksrådet slik at et beløp kan tvangsinndrives. Problemer er at mange av disse reisebyråene opererer fra utlandet der forbrukerrettighetene ikke står like høyt. Selv med norsk nettside og norsk telefonnummer, skjuler det seg et utenlandsk selskap. Slik som bravofly.no - som ved første øyekast ser "norsk" ut. Da må du i så fall forholde deg til lovverket i det landet selskapet befinner seg i. Da hjelper det lite med Forliksrådet og mye annet. Et tips; som krever litt innsats. Er å skrive dårlige anmeldelser på sider som Trustpilot. Ofte da jeg har gjort dette med andre selskaper, har jeg blitt kontaktet relativt kjapt av en representant fra selskapet - som har gått relativt langt i å få meg til å slette/endre anmeldelsen. Dersom du går inn på slike sider og ser at selskapet også har svart på anmeldelsene; blir du i alle fall "hørt". Hvilket reisebyrå/nettside gjelder dette? Er det i EU/Europa - finner du link til alle klageinstansene i hvert enkelt land her: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage Tilsvarende det norske Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 3 hours ago, Milhouse85 said: Et tips; som krever litt innsats. Er å skrive dårlige anmeldelser på sider som Trustpilot. Ofte da jeg har gjort dette med andre selskaper, har jeg blitt kontaktet relativt kjapt av en representant fra selskapet - som har gått relativt langt i å få meg til å slette/endre anmeldelsen. Dersom du går inn på slike sider og ser at selskapet også har svart på anmeldelsene; blir du i alle fall "hørt". Det var lurt. Når jeg tenker meg om, så har jeg jo lest mange slike anmeldelser og også kommentarer og forklaringer fra de som har fått anmeldelsene mot seg. 3 hours ago, Milhouse85 said: Da må du i så fall forholde deg til lovverket i det landet selskapet befinner seg i. Da hjelper det lite med Forliksrådet og mye annet. Tja, her ser det faktisk ut som at du har ganske rett, i alle fall for denne siste reisen. Ser ut som at jeg har kjøpt reisen fra dette firmaet: https://www.mytrip.com/rf/about-us Men her ble det (klok av tidligere skade) bruket kredittkort, slik at det kanskje er noe å hente der. Vil forsøke å finne ut hvem jeg kjøpte den første reisen fra. (Husker flyselskapene men ikke reisebyrået.) Mulig at det nå har gått så lang tid at det er for seint. Har ellers handlet billetter på Internett i en årrekke og aldri hatt et problem med det, så disse to tilfellene er da første gang. Endret 18. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 4 hours ago, Milhouse85 said: Hvilket reisebyrå/nettside gjelder dette? Den første reisen som ble kansellert i sin helhet uten noen tilbakebetaling, den ble kjøpt av dette "reisebyrået". https://flysmarter.no/kontakt_oss Dette gir jo inntrykk av å være et norsk firma med norsk telefonnummer, men adressen viser seg å være i Sverige. De som har registrert webadressen flysmarter.no, og lånt eller leid ut denne adressen ser ut til å være disse: https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=990793034 (Oppslag hos NordID på domenenavnet, se vedlegg.) Det kan se ut som at firmaet i Sverige bak "flysmarter" er dette: https://aobtravel.se/om-aob-travel/ Reisen ble kjøpt i mars 2020 slik at kjøpet fortsatt er innenfor 3 års fristen for foreldelse. Det kan se ut som at det er denne personen som står bak den foreningen som har registrert det norske domenet: https://www.proff.no/rolle/per-magne-knutsen/stavanger/788426/ Det kan ellers se ut som at samme person er daglig lede for 14 forskjellige domenforeninger med hvert sitt organiasjonsnummer i Brønnøysund, og tilsvarende mulighet for å handle domener. (Kilde proff.no) Endret 18. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 Det kan se ut ut som at Forsand Domenforening har registret et lite utvalg av domener som er ment for kommersielt bruk, til tross for sin påståtte ideelle målsetting, se vedlegg. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) Det kan eller se ut som at det finnes en svensk utgave av "Forbrukerombudet" som man kan klage en sak inn for og at foreldelsesfristen ikke er kortere i Sverrige enn i Norge. https://www.norden.org/no/info-norden/kjop-av-varer-og-tjenester-i-sverige https://www.konsumentverket.se/ https://www.konsumentverket.se/kontakt/kontakta-konsumentverket/ Mange takk til Millhouse85 for gode ideer til oppfølging. Norsk Forliksråd mot amerikansk eller Svensk selskap, det hadde nok ikke ført fram til noe særlig bra resultat. Endret 18. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) På websiden til Flysmarter så freamgår det at "de" er en søkemotor for flyreiser. Reisen ble imidlertid funnet ved hjelp av søkemotoren Momondo.no og ved kjøp av biletten så opptrer flysmarter.no somreisebyrå og avtalemotpart, selv om det ikke finnes noe firma som heter "flysmarter". Den elektroniske billeten er også skrevet ut av "Flysmarter.no". https://flysmarter.no/ https://www.trustpilot.com/review/flysmarter.no Postadressen viser seg imidlertid å være i Sverige. Der finnes det heller ikke noe firma "Flysmarter", men det finnes altså et annet svensk reisebyrå på adressen. Det ser ut til å være dette firmaet: https://aobtravel.se/ https://www.trustpilot.com/review/www.aobtravel.se Endret 18. juli 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 Jeg er veldig glad i Momondo, men har sluttet å gjøre selve kjøper der pga. mange dårlige opplevelser med de selskapene som selger billettene. Typisk umulig å få tak i for ombooking osv om noe skjer, de kjøper ulike legs på som ulike biletter slik at jeg ikke har noen garanti om å komme helt frem osv. Bruker Momondo som søkemotor og begrenser til flyselskap jeg ønsker å kjøpe billett hos, så går jeg direkte til flyselskapene for å kjøpe billetten. Ofte bare noen hundre kroner dyrere. ikke at det hadde hjulpet så mye akkurat i sommer å ha kjøpt direkte hos SAS eller KLM osv… Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) Kjøper også billettene direkte hos flyselskap, eller hos seriøse aktører, ikke slike søkemotor aktører, disse har horrible gebyrer på alt og ikke-eksisterende kundeservice. Det er en grunn til at de selger billettene billigere, flyselskapene lar nok billettene gå litt rimeligere når de ikke har ansvaret selv Endret 18. juli 2022 av OC-Freak Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 18 minutes ago, Phantom Software said: Bruker Momondo som søkemotor og begrenser til flyselskap jeg ønsker å kjøpe billett hos, så går jeg direkte til flyselskapene for å kjøpe billetten. Ofte bare noen hundre kroner dyrere. Det er nok det lureste nå for tiden. Før dette så brukte jeg Momondo og alle mulige nettbaserte reisebyråer uten et eneste problem i ganske lang tid. Det irriterer meg å stå i en slags avmaktssituasjon i forhold til flyselskaper, forsikringsselskaper, bank, og reisebyråer som alle skylder på hverandre og fraskriver seg alt ansvar. Jeg har således tenkt å gjøre noe for å få et brukbart resultat og eventuelt pengene igjen for begge disse to reisene. Tipsene til Milhouse85 har vært til stor hjelp for å komme i gang med å kartlegge innholdet i saken. Når det så også viser seg at man har kjøpt og betalt en bilett til et resisebyrå som ikke finnes i virkeligheten og at billetten heller ikke blir levert, så har man kanskje også å gjøre med en annen type sak i forhold til forsikrtingen og muligheten av å nå fram med en klage til finansklagenemnda. En mulighet er jo også å saksøke den person som står bak domenet flysmarter.no og forsøke å få inn pengene på den måten. "Medvirkning" vil kanskje medføre et kollektivt ansvar i forhold til det svenske selskapet. Endret 18. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) Flysmarter ser ut til å være en dårlig søsterside av d et svenske https://flygcity.se/ De skryter av følgende: "FlygCity är ett varumärke som ingår i FlygCity, en av Sveriges största Internetresebyråer." De har omtrent 50/50 i anmeldelser. Enten veldig gode, eller helt ræva: https://www.trustpilot.com/review/flygcity.se og her er enda en nettside, som ligner veldig mye på FlygCity - https://aobtravel.se/ Svenskenes forbrukerombud er vel https://arn.se/ - tror jeg. AOB Travel har til og med bilder av sine ansatte, og ser bittelitt mer seriøs ut enn FlygCity og FlySmarter sine nettsider. De svarer på kunders anmeldelser her: https://www.reco.se/aobtravel-ab Fant også litt erfaringer på FlygCity her: https://www.reseguiden.se/diskussioner/flygcity-omdome-32279 Skal jeg tippe er det bare en person som står bak FlySmarter; den norske nettsiden. Nettsiden for meg fremstår utrolig useriøs med mange mangler og av lav kvalitet. Så kanskje du kan prøve med Forbrukerrådet allikevel - siden det faktisk IKKE står noe som helst om at selskapet ikke er norsk. De har unnlatt å skrive noe som helst om foretaksopplysninger. Det tror jeg faktisk kan være straffbart.... Nå har du litt å begynne med. Endret 18. juli 2022 av Milhouse85 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2022 (endret) 3 hours ago, Milhouse85 said: De har unnlatt å skrive noe som helst om foretaksopplysninger. Det tror jeg faktisk kan være straffbart.... Det tror jeg også. Når man ser på de helt store linjene i det første kjøpet: 1. Reisen er solgt av et ikke eksisterende selskap. 2. Reisen ble ikke levert. Så spørs det om vi ikke har en annen sak i forhold til bank og forsikring. Jeg har ellers brukt DNB reiseforsikring gjennom ganske mange år og var godt fornøyd, men sant nok så hadde jeg jo ingen skader eller forsikringssaker bare innbetalinger, og da er det vel forholdsvis lett å være fornøyd. Veiledningen og svar på spørsmål var i alle fall god. Det er tydeligvis ikke bare jeg som har opplevd en reduksjon i kvalitet etter utskillelsen i eget selskap. Anmeldelsene hos Trustpilot har blitt tydelig dårligere. En del bedre hos bytt.no https://no.trustpilot.com/review/www.fremtind.no https://www.bytt.no/erfaringer/forsikring/fremtind-forsikring/ Det er utrolig mange motparter i denne første saken der ingen deler av reisen ble levert: KLM, Air France, DNB Bank, Fremtind Forsikring, Forsand Domeneforening og ukjent svensk eller norsk reisebyrå. Det medfører jo at det i utganspunktet er lett å gi opp og så bare akseptere tapet. If Skadeforsikring har gode anmeldelser, men det framgår at heller ikke de dekker reiser som blir kansellert av flyselskapet. https://no.trustpilot.com/review/if.no https://www.if.no/privat/forsikring/reise/tips/aktuelt Sannsynligvis så er jeg ikke den eneste personen i Norge som har betalt for en flyreise som ikke har blitt levert. Jeg vil nå forsøke å følge opp saken for begge reisene og oppdatere etter hvert. Endret 19. juli 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå