Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

omformuler?

Gjest 88d7b...a96

Anbefalte innlegg

Gjest 88d7b...a96

Hei Kan noen omformulere denne teksten for meg?

Begrensningen "så langt forholdene tilsier det" gjelder nødrettstilfeller der informasjon om at taushetsbelagte opplysninger er gitt til andre, kan sette liv eller helse i fare for pasienten eller andre.

Jeg lurer på hva som menes her? Er det slik at dette innebærer at man skal fortelle pasienten hvis man har fotalt nødetatene?

Det er hentet fra her:

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-medvirkning-og-informasjon#rett-til-vern-mot-spredning-av-opplysninger

Anonymous poster hash: 88d7b...a96

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker det:

Dersom utlevering av taushetsbelagte opplysninger forekommer, må taushetsbelagte opplysninger som kan sette andre sin liv eller helse i fare unnlates - i henhold til nødretten.

Dersom en pasient har vært truende eller utgjør en risiko for helsepersonell eller andre, for deretter å be om tilgang til egen journal (taushetsbelagte opplysninger) kan enkelte opplysninger holdes tilbake, da det kan sette liv og helse til pasienten eller andre i fare. 

Jeg tenker at denne lovteksten er formulert for å beskytte helsepersonell først å fremst.

Når jeg jobbet i psykiatrien/barnevernet kunne alle brukere/pasienter fritt få lese i egen journal. Vi som skrev journalen var veldig bevist på å ikke skrive etternavnet til personalet, eller navn besøkende og lignende. Vi hadde alltid i hodet at dette kan leses av pasienten/brukeren, men at teksten også kunne leses høyt i en eventuell rettsak. 

Jeg husker vi hadde en spesielt utagerende og voldelig pasient som ba om innsyn (utskrift dette) av sin egen sykehusjournal. Han fikk en sterkt begrenset utgave. Kanskje grunnet setningen du nettopp viser til. 

Er ikke 100% sikker her.... Men det er slik jeg tolker det. 

Når det gjelder å utlevere taushetsbelagte opplysninger til nødetatene - gjelder dette også kun dersom det gjelder liv og helse. Dersom vi fikk besøk av Politiet og spurte om X var hjemme/inne, og om ferdselen til vedkommende. Kunne vi ikke svare på det, pga taushetsplikten.  Faktisk; er det veldig lite vi kunne svare Politiet på. Men; her brukte vi mye skjønn selvfølgelig. Jeg husker vi hadde en pasient som ofte kjørte i ruspåvirket tilstand. Da forsvant taushetsplikten fordi det utgjorde "fare for liv å helse" - så med en gang denne personen satte seg bak rattet, ringte vi Politiet og fortalte alt. 

Så - man holder tilbake taushetsbelagte opplysninger om det utgjør fare for liv og helse.
Samtidig så blir man frigitt taushetsplikten ved enkelte tilfeller, dersom det utgjør fare for liv å helse.

Det går med andre ord begge veier. Alt etter situasjonen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...