Gå til innhold

Datakrasj kan gi trafikkork med selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis alle biler blir selvkjørende og vi får en stor hendelse som setter ut alle kjøretøy,f.eks i en evt krigssituasjon? All mat f.eks fraktes på vei og stopp i matleveranser vil fort føre til mengder med sinte mennesker som kan destabilisere samfunnet raskt. 
Veitransport er mer enn å flytte en bil fra a til b. Jeg sammenlikner veitransport med øynene våre. Når øynene fungere slik de skal så tenker vi ikke på den jobben de gjør og de er nærmest umerkelig. Når vi får problemer med øynene blir det fort store problemer og vi forstår omgående.hvor utrolig viktige de er for hele livet til mennesket. Slik er transport,vi tenker ikke over det når vi handler i butikken hva som ligger bakom. Men den dagen butikkhyllene er tomme får vi store problemer og forstår hvor helt avhengige verden er blitt veitransport. Derfor tror jeg autonom trafikk i sin helhet er svært langt unna å være til realistisk samfunnsnytte. Antakelig flere hundre år unna å kunne fungere slik tenkt. 

Lenke til kommentar
Sitat

Selvkjørende biler må lære seg å improvisere

Hehh ja! Selvsagt må den improvisere. Er det ikke det som er å kjøre selv? Det er jo ikke dumme zombier som kjører rundt i forhåndsprogrammerte ruter som om de var en legorobot uten sensorer.. Eller er det faktisk på det nivået de befinner seg nå?

Og at biler skal stanse hvis nettet går ned.. Hvor talentløst er dette opplegget? SELVSAGT må selvkjørende biler kunne kjøre selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilkorreksjoner glemmes og undervurderes.
Vi såkalt "ufeilbarlige mennesker glitcher rett som det er, men vi er vant til å takle det, og tar oss umerkelig inn, og målene for våre handlinger blir stadig reddet på den måten.
Det er så normalt at vi ikke tenker så mye på det.

Kall det imrovisering, men det er uten tvil kjempenyttig.
Så kanskje denne kunstige intelligensen ikke kan, eller bør vere perfekt den heller, tenk på støypulser, men trenger å forstå når den glitcher, slik at korreksjoner kan komme automatisk som en naturlig og uunngåelig del av funksjonen? Da har den mye mer å gå på før det blir kritisk.

Det er egentlig en overlevelsesteknikk som kan vere nyttig for tekniske systemer også.
Hvor mange ganger er du litt ut av balanse hver dag, eller glemmer et navn? Du teller ikke en gang.

Det som skjer er at man korrigerer, eller pauser et problem, og går videre med det man vet, om det er mulig. 
Den rene perfeksjon uten aktiv egenkorreksjon må nødvendigvis bli mere sårbar, når noe først glitcher, så må ting uunngåelig krasje.

Det finnes kanskje noe korreksjon, men kan neppe vere nok, etter som det stopper opp. Vi takler derfor bedre vår feilbarlighet enn maskinene, en stund til.

For absolutt ufeilbarlighet har naturen av en eller annen grunn heller ikke brukt resurser på, det er for usikkert, og kan løses bedre.  

Tror jeg.


 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, N8591NB4 said:

I Oslo vil det bli trafikkork fordi selvkjørende biler vil kjøre rundt å lete etter plass hele dagen. 

Nja, i teorien kan jo en liten flåte av selvkjørende biler holde hverandre oppdatert på hvor de ser ledige parkeringsplasser i forbifarten og sånn sett ha mye bedre oversikt enn enkeltpersoner har i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (5 timer siden):

I Oslo vil det bli trafikkork fordi selvkjørende biler vil kjøre rundt å lete etter plass hele dagen. 

Hvorfor skal de lete opp ledige plasser? Selvkjørende biler skal i teorien drive persontrafikk hele døgnet.

I stillere timer kan det tas ut biler som skal lades opp til innsats i de trafikktomme timene, eller inn for "service", dvs rydding, støvsuging, vask og sjekk for feil som ikke monitoreres på samme måte som motor, dekk, hjul, drivverk og det elektroniske systemet.

Dette skal selvsagt gjøres på egne oppsamlingssteder, der de har tilstrekkelig med plasser til alle som må inn til samme tid.

Biler i privat eie vil etterhvert forsvinne, om selvkjørende biler blir kapabel til å kjøre overalt, og ikke bare i begrensede by-områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 timer siden):

Hvorfor skal de lete opp ledige plasser? Selvkjørende biler skal i teorien drive persontrafikk hele døgnet.

I stillere timer kan det tas ut biler som skal lades opp til innsats i de trafikktomme timene, eller inn for "service", dvs rydding, støvsuging, vask og sjekk for feil som ikke monitoreres på samme måte som motor, dekk, hjul, drivverk og det elektroniske systemet.

Dette skal selvsagt gjøres på egne oppsamlingssteder, der de har tilstrekkelig med plasser til alle som må inn til samme tid.

Biler i privat eie vil etterhvert forsvinne, om selvkjørende biler blir kapabel til å kjøre overalt, og ikke bare i begrensede by-områder.

Ja det skal bli herlig med en bil som henter deg og kjører deg på jobb når det har kommet 20cm våt nysnø alt er hvitt, nullføre og brøytebilen har kjørt i grøfta. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Ja det skal bli herlig med en bil som henter deg og kjører deg på jobb når det har kommet 20cm våt nysnø alt er hvitt, nullføre og brøytebilen har kjørt i grøfta. 

Brøytebil som kjører i grøfta ved bare 20 cm nysnø? Og våt sådan i tillegg?

Fantaserer du opp en problemstilling her? Slike snømengder har vel ingen på Østlandet eller Sørlandet noen sinne sett, om man ikke holder til i indres strøk, eller opplevd det under tjeneste nordpå.

Dessuten, lenge før 20 cm nysnø har lagt seg på bakken, selv tørr og lett utgave, så er brøytemannskapene allerede godt i gang med å rydde gatene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Brøytebil som kjører i grøfta ved bare 20 cm nysnø? Og våt sådan i tillegg?

Fantaserer du opp en problemstilling her? Slike snømengder har vel ingen på Østlandet eller Sørlandet noen sinne sett, om man ikke holder til i indres strøk, eller opplevd det under tjeneste nordpå.

Dessuten, lenge før 20 cm nysnø har lagt seg på bakken, selv tørr og lett utgave, så er brøytemannskapene allerede godt i gang med å rydde gatene.

20 cm snø er ikke uvanlig. At brøytebilen kommer sent er ikke uvanlig. Det er tross alt når føreforholdene er verst man ønsker å la være å kjøre selv. Da er det fint med biler som klarer alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

20 cm snø er ikke uvanlig. At brøytebilen kommer sent er ikke uvanlig. Det er tross alt når føreforholdene er verst man ønsker å la være å kjøre selv. Da er det fint med biler som klarer alt.

Spørs hvor i landet du snakker, men 20 cm våt nysnø, er absolutt ikke vanlig de fleste steder i landet. Og som sagt, da har allerede brøytemannskapene vært i jobb i lang tid allerede.

Husk forresten at antall mm som faller ned fra himmelen, ikke er identisk med antall mm snømengde på bakken. Og tørr og lett snø synker minst sammen, våt og tung snø derimot, synker mest sammen og dermed vil samme mengde nedbør bety veldig forskjellig snødybde for tørr og våt snø. Derfor påstår jeg at 20 cm med våt nysnø, er svært uvanlig.

Legg forresten merke til noen tall i denne artikkelen, som dessverre ikke forteller hvor mye nedbør, eller hvor mange cm snødybde det førte til den dagen som omtales.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmOVM4/tirsdagens-snoefall-bare-smaatteri-her-er-historiens-stoerste

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Spørs hvor i landet du snakker, men 20 cm våt nysnø, er absolutt ikke vanlig de fleste steder i landet. Og som sagt, da har allerede brøytemannskapene vært i jobb i lang tid allerede.

Husk forresten at antall mm som faller ned fra himmelen, ikke er identisk med antall mm snømengde på bakken. Og tørr og lett snø synker minst sammen, våt og tung snø derimot, synker mest sammen og dermed vil samme mengde nedbør bety veldig forskjellig snødybde for tørr og våt snø. Derfor påstår jeg at 20 cm med våt nysnø, er svært uvanlig.

Legg forresten merke til noen tall i denne artikkelen, som dessverre ikke forteller hvor mye nedbør, eller hvor mange cm snødybde det førte til den dagen som omtales.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmOVM4/tirsdagens-snoefall-bare-smaatteri-her-er-historiens-stoerste

 

Tror ikke du ser poenget. Det er ofte et slit å kjøre bil når veien er dekket av snø. Spiller liten rolle om det er 5cm eller 20cm. Veimerkingen forsvinner. Ofte aner man ikke hvor veiskulderen er fordi brøytebilen har pløyd breiere enn veibanen. Ofte er det glatt, slapsete og snø og is må skrapes vekk fra lykter og vinduer. Da kunne jeg tenkt meg en nivå 5 bil.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du ser poenget. Det er ofte et slit å kjøre bil når veien er dekket av snø. Spiller liten rolle om det er 5cm eller 20cm. Veimerkingen forsvinner. Ofte aner man ikke hvor veiskulderen er fordi brøytebilen har pløyd breiere enn veibanen. Ofte er det glatt, slapsete og snø og is må skrapes vekk fra lykter og vinduer. Da kunne jeg tenkt meg en nivå 5 bil.

OK, da misforstod jeg definitivt hva du ville frem til. Jeg trodde du var sarkastisk, og egentlig ville frem til at du tvilte på at autonome biler ville være i stand til å kjøre under sånne forhold, og at du anså det som et risikoprosjekt å sette seg inn i en autonom bil i slike forhold.

Men da skal jeg faktisk si meg enig. I regnvær eller snøvær med vind, vi det absolutt være en klar fordel å kunne bare gå ut hoveddøra, sette seg inn i en varm bil, og bli kjørt rett til døra på arbeidssted, og slippe å tenke på snømåking etc samt hvor man kan parkere bilen, om man ikke har fast plass eller nok av plasser på jobb.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

OK, da misforstod jeg definitivt hva du ville frem til. Jeg trodde du var sarkastisk, og egentlig ville frem til at du tvilte på at autonome biler ville være i stand til å kjøre under sånne forhold, og at du anså det som et risikoprosjekt å sette seg inn i en autonom bil i slike forhold.

Men da skal jeg faktisk si meg enig. I regnvær eller snøvær med vind, vi det absolutt være en klar fordel å kunne bare gå ut hoveddøra, sette seg inn i en varm bil, og bli kjørt rett til døra på arbeidssted, og slippe å tenke på snømåking etc samt hvor man kan parkere bilen, om man ikke har fast plass eller nok av plasser på jobb.

Når et menneske kan klare det så må det være mulig for en computer også. Det  fleste følere finnes både for å se hvor man er og det burde være mulig å vite friksjon til enhver tid, slik vi gjør når vi gir litt ekstra gass eller bremser litt for å sjekke friksjon. Bilene kjenner kurve-radiusen utfra kart, muligens helning på veien fra Lidar kart(Som finnes over hele Norge etter hvert) Problemet er at dagens software ikke er gode nok og spørsmålet er om de som gir tillatelser for autonome fartøyer forlanger at de skal kunne kjøre trygt om vinteren. Har sett en del videoer fra USA og Canada. De har snø der også. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

20 cm snø er ikke uvanlig. At brøytebilen kommer sent er ikke uvanlig. Det er tross alt når føreforholdene er verst man ønsker å la være å kjøre selv. Da er det fint med biler som klarer alt.

Hvis hovedpoenget er å ha backup for utfordrende værforhold så er det ikke FSD som bør være kriteriet for å velge bil, men 4x4 og høy bakkeklaring.

FSD er en teknologi som har et helt annet hovedfokus og bør dermed være noe man bruker i andre sammenhenger. Nemlig til transport de gangene man ikke kan eller bør kjøre selv. Hjem fra pub-en etc.

Det gjelder å parre riktig løsning til riktig utfordring.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.7.2022 den 18.05):

Og at biler skal stanse hvis nettet går ned.. Hvor talentløst er dette opplegget? SELVSAGT må selvkjørende biler kunne kjøre selv.

Det å stanse 100% er en del av det å ta "egne valg". Hvis reglene tvinger ut denne muligheten, så kan vi legge selvkjøring på hylla for noen tiår. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvis hovedpoenget er å ha backup for utfordrende værforhold så er det ikke FSD som bør være kriteriet for å velge bil, men 4x4 og høy bakkeklaring.

FSD er en teknologi som har et helt annet hovedfokus og bør dermed være noe man bruker i andre sammenhenger. Nemlig til transport de gangene man ikke kan eller bør kjøre selv. Hjem fra pub-en etc.

Det gjelder å parre riktig løsning til riktig utfordring.

Så høy bakkeklaring og  4hjulstrekk lar seg ikke kombinere med FSD? Rareste jeg har hørt. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (38 minutter siden):

Så høy bakkeklaring og  4hjulstrekk lar seg ikke kombinere med FSD? Rareste jeg har hørt. 

Det har jeg ikke sagt, så det må du i så fall ha hørt fra noen andre. Klart det går an å kombinere to løsninger for å løse to problemer samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...