Gå til innhold

Energiministeren advarer: Strømprisene kan gå «helt bananas»


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (23 minutter siden):

Når er vannet i magasinene verdt mest? Jo - det er når det er størst knapphet på strøm i markedet - representert med de høyeste strømprisene. Det er med andre ord mer lønnsomt å selge strømmen til 10 kr/kWh til vinteren enn å selge den til 3 kr/kWh nå og være tom når prisen blir 10 kr.

Har du hørt uttrykket "når aliens invaderer jordkloden snur alle ryggen til og tar selfies", kan hende spekulantene også tar hensyn til statelige forandringer i markedet som gjør at eksporten vil bli redusert betraktelig eller kanskje store nedbørmengder som vil redusere prisene og da er det greit å få størst mulig utbytte fortest mulig mens poteten er varm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, NERVI said:

Det er riktig at vannkraften har vært vinn-vinn i handelen med utlandet, men man må ikke glemme at max 10% av gevinsten kommer fra eksport. Resten av "gevinsten" fra høye priser kommer fra norsk næringsliv og husholdninger. Så får vi se da, om vi får en sjekk fra de privateide kraftselskapene i tillegg til den statlige strømstøtten.

Som er akkurat det jeg påpeker, når jeg skriver "når prisene er så høye som nå skjer det en storstilt overføring fra næringsliv og husholdninger til stat, fylke og kommuner". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nautica said:

Selvpining kaller vi det, og mene at vi skal ha en vanskelig tilstedeværelse og ikke nyte godene :)

Ikke at jeg er uenig med deg, men liker ikke og rettferdiggjøre andres tabber med å piske seg selv.

Etterisolering av huset, bytte vinduer, led lys og ukeshandling er ikke selvpining eller "og ikke nyte godene".

Jeg påstår ikke at alt annet en å dusje i kaldtvann er sløsing med energi, men å la varmtvannet renne mens man såper seg inn++ er sløsing med energi.

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Etterisolering av huset, bytte vinduer, led lys og ukeshandling er ikke selvpining eller "og ikke nyte godene".

Jeg påstår ikke at alt annet en å dusje i kaldtvann er sløsing med energi, men å la varmtvannet renne mens man såper seg inn++ er sløsing med energi.

 

Nei, men å redusere levestandarden og akseptere det.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Jeg håper det og jeg håper at Senterpartiet spiller kortene sine riktig slik de gjorde i 1971 og i 1990.

Hvilket kort er det? Selvmordskortet? Det skal godt gjøres å være dårligere en AP er i dagens Regjering, men SP har faktisk kalrt den bragden. De mangler totalt politikk på noe annet enn faunakriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bør ikke basere kraftpolitikken vår på en prisharmonering mellom polare og  tempererte klimasoner på jorden, hvor temperert sone endog benytter fossil energi i mye større grad enn det vi gjør.  Det er dette som er hovedproblemet, og den politikken ser ut til å vedvare, fordi man tror det er nødvendig for å bygge ut mer kraft. 

Men det er ikke nødvendig. Faktisk kan man koble vekk Norge fra den mellomeuropeiske samkjøring og la denne delen av kraftmarkedet betale for både kabler og vindkraft nesten helt opp til Svalbard om de ønsker dette. Norge innenlands slipper da prisbindingen, men nyter godt av utbygging, skattinntekt, og miljøalibiet.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (19 minutter siden):

Hypotetisk, tror du ikke Norge ville ha utbygget norsk energiforsyning proporsjonalt som nasjonen vokser, hvis vi ikke hadde vært koblet opp mot Europa ? og forsyningsikkerheten hadde vært ivaretatt.

Bare et fingeren i været anslag: Vi hadde nok trengt rundt 40% større magasinkapasitet og turbinkapasitet dersom vi hadde koblet oss fra omverden, bare for å opprettholde dagens forsyningssikkerhet med 2022-forbruk. En sånn oppgradering er kanskje ikke teoretisk mulig en gang om vi så regulerte ALLE vassdrag. Noe som er praktisk umulig å få til uten å arrestere hele MDG, NU, Naturvernforbundet, SV og titusenvis av lenkeaksjonister.

Så ja, kanskje det er på vippen til teoretisk mulig om forbruket fryses på 2022-nivå i noen tiår.

Det ironiske her er jo at mange av disse gruppene som måtte blitt arrestert er i mot utlandskabler også. Nei-til-alt-gjengen. Men kjøre elbil og leve moderne vil de visstnok likevel..

Bare for å oppsummere: Utlandskablene gir en enorm verdi i form av lavere behov for kraftutbygging - for samme forsyningssikkerhet. Prismessig er det nok også billigere å kjøpe dyr kraft i en krise enn å bygge opp en kapasitet man bare får fullt ut bruk for hvert tiår eller deromkring. Miljøkonsekvensene er nok også langt mindre.

Litt filosofisk kan vi jo se for oss at ikke Norge, men hvert fylke vil koble seg fri fra omverden og drive øydrift. Eller hver kommune, eller hver bydel eller hver husstand. Jo lengre ut på spissen vi setter problemstillingen desto mer åpenbart ugunstig blir det. Folk vet nok bare for lite om hvilke gevinster utlandskablene gir Norge. Vi hører jo sjeldent om dem med mindre det er noen som vil rive litt kjeft om de. Alle de gode sidene flyter bare hus forbi folk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er et sykdomstegn at noe av det viktigste vi har i dette landet er kjørt så til de grader i grøfta av våre folkevalgte, og allikevel gidder ingen å ta til gatene for å protestere. Jeg vet vi nordmenn er snille, greie og liker å være passive og tvinne tommeltotter, men nå er det altså på tide med franske holdninger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (42 minutter siden):

Det første punktet ditt kan jeg tildels være enig (men det er en grov forenkling). Gamle lyskilder ettergir mer varme enn led-pærer. Det er derfor ikke så sikkert at denne energien er sløsing (med mindre vi antar at disse står påslått i rom som ikke brukes).

Den varmen fra lyspærene trenger du bare halve året, og det halve året du trenger den vil en varmepumpe levere samme mengde varme til 25% av strømforbruket. Rundt regnet kan du derfor bare "inntektsføre" en åttendedel av forskjellen i energibruk mellom en gammeldags lyspære og en LED-pære til varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Bare et fingeren i været anslag: Vi hadde nok trengt rundt 40% større magasinkapasitet og turbinkapasitet dersom vi hadde koblet oss fra omverden, bare for å opprettholde dagens forsyningssikkerhet med 2022-forbruk. En sånn oppgradering er kanskje ikke teoretisk mulig en gang om vi så regulerte ALLE vassdrag. Noe som er praktisk umulig å få til uten å arrestere hele MDG, NU, Naturvernforbundet, SV og titusenvis av lenkeaksjonister.

Så ja, kanskje det er på vippen til teoretisk mulig om forbruket fryses på 2022-nivå i noen tiår.

Det ironiske her er jo at mange av disse gruppene som måtte blitt arrestert er i mot utlandskabler også. Nei-til-alt-gjengen. Men kjøre elbil og leve moderne vil de visstnok likevel..

Bare for å oppsummere: Utlandskablene gir en enorm verdi i form av lavere behov for kraftutbygging - for samme forsyningssikkerhet. Prismessig er det nok også billigere å kjøpe dyr kraft i en krise enn å bygge opp en kapasitet man bare får fullt ut bruk for hvert tiår eller deromkring. Miljøkonsekvensene er nok også langt mindre.

Litt filosofisk kan vi jo se for oss at ikke Norge, men hvert fylke vil koble seg fri fra omverden og drive øydrift. Eller hver kommune, eller hver bydel eller hver husstand. Jo lengre ut på spissen vi setter problemstillingen desto mer åpenbart ugunstig blir det. Folk vet nok bare for lite om hvilke gevinster utlandskablene gir Norge. Vi hører jo sjeldent om dem med mindre det er noen som vil rive litt kjeft om de. Alle de gode sidene flyter bare hus forbi folk.

Kunne vi ikke heller bare ha rasjonert i krise-tider/hvert 10.ende år, og sørget for en god infrastruktur på tvers av landet? I hele juli snitter jeg på 3øre/kwh. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Folk vet nok bare for lite om hvilke gevinster utlandskablene gir Norge. Vi hører jo sjeldent om dem med mindre det er noen som vil rive litt kjeft om de. Alle de gode sidene flyter bare hus forbi folk.

Tja, folk legger merke til utenlandskablene igjennom sin egen lommebok, vi har hatt perioder med strømmåtehold opp igjennom tidene og det har fungert, men kanskje Norge må bli mer kardemommeby for at det ska fungere i et moderne samfunn. Og når vi kan forvente disse eller høyere priser frem til 2040 er utenlandskablene en vanskeligere pille og svelge.

Leste en rapport for et par år siden som sa at vi kunne redusere strømforbruket med 40mw ved å etterisolere alle privatboligene i Norge og det ville koste ca. 90 milliarder samt gi ca 40K flere arbeidsplasser.


Hvis det ikke hadde vært utenlandskabler ville nok det ha vært gjort flere andre tiltak som vil gi en bedre forsyningsikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at mange av disse nymotens politikerne ikke ivaretar de demokratiske prinsippene dette lander er bygget på og burde bli stilt for riksrett, dvs forhåpentligvis få en lang fengselsstraff.

 

Når dem også skal satse så stort på havvind, så tyder det på at vi vil får varige høye strømpriser her i landet.

Tilsvarende priser som man har i Danmark og Tyskland for evig og alltid.

Endret av Musefella
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Noe den også gjør med gjenåpning av kullkraftverk og økt salg av solceller. Jeg anser dermed poenget mitt som bevist.

.. og Glava selger hvilke produkter igjen? - Produkter som senker strømforbruket. Så, da er vel det poenget også bevist.

Vi har hatt et par eksempler borte i California og Texas var det vel. Det var riktignok markeder med langt lavere statlig styring av markedsmekanismene enn det Europa har. Noe som førte til at farlig underdimmensjonering fikk for små konsekvenser de få gangene de måtte koble ut: Varmebølgen i 2020 eller 2021 i Texas. I California var situasjonen en litt annen. Der var betalingsvilligheten for strøm mye større når det var fare for utkobling, noe som ga incentiver til å øke faren for utkobling. Ingen av disse eksemplene er sammenlignbart med Europeiske forhold. Blant annet på grunn av andelen statlig eierskap og at staten også sitter på andre siden av bordet med store konsekvenser i tilfelle utfall.

Du kan altså selge glava gjennom Nordpool etter hvert.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Den varmen fra lyspærene trenger du bare halve året, og det halve året du trenger den vil en varmepumpe levere samme mengde varme til 25% av strømforbruket. Rundt regnet kan du derfor bare "inntektsføre" en åttendedel av forskjellen i energibruk mellom en gammeldags lyspære og en LED-pære til varme. 

Trenger mindre lys i sommerhalvåret også. folk er forskjellig og har ulikt bruksmønster, og bor forskjellig med ulike forutsetninger. ikke alle har varmepumpe heller. Jeg har ikke, men har vedovn. Men joda, led er nok det mest økonomiske. Stearinlys hadde nok vært det desidert beste.  

Jeg ville kanskje ikke hevdet minstepensjonister og folk på AAP/uføre sløser når de ikke bruker 100-200k på etterisolering. 

Endret av iblazeqt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
farnol skrev (37 minutter siden):

Som er akkurat det jeg påpeker, når jeg skriver "når prisene er så høye som nå skjer det en storstilt overføring fra næringsliv og husholdninger til stat, fylke og kommuner". 

Det gode er at statens inntekter føres tilbake til kundene i form av strømstøtteordningen. Og annet, kanskje skatten blir lavere med høye gassintekter til staten også. Hva vet jeg.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

Det er et sykdomstegn at noe av det viktigste vi har i dette landet er kjørt så til de grader i grøfta av våre folkevalgte, og allikevel gidder ingen å ta til gatene for å protestere. Jeg vet vi nordmenn er snille, greie og liker å være passive og tvinne tommeltotter, men nå er det altså på tide med franske holdninger.

Skal dette fungere må alle ut, så som i Sri lanka, noe tusen demonstranter fungerer ikke og et mer brutalt politi hjelper heller ikke på ytringsfriheten.

 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (20 minutter siden):

Trenger mindre lys i sommerhalvåret også. folk er forskjellig og har ulikt bruksmønster, og bor forskjellig med ulike forutsetninger. ikke alle har varmepumpe heller. Jeg har ikke, men har vedovn. Men joda, led er nok det mest økonomiske. Stearinlys hadde nok vært det desidert beste.  

Jeg ville kanskje ikke hevdet minstepensjonister og folk på AAP/uføre sløser når de ikke bruker 100-200k på etterisolering. 

Dette skulle staten fikse med statsstøtte akkurat som med næringslivet/fabrikker.

Om sosialen betaler strøm uansett, så er det like greit å isolere slik at kommunens strømregning blir rimeligere. Samt at sosialklienter ikke fryser line mye og får bedre livskvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, 6RCURCGB said:

Hvor mange strømprodusenter er under statlig eierskap/kontroll?

Er ikkje så lett å sjekke utan masse manuelt arbeid. Komplisert eigarstruktur for ein del kraftverk. Men ein del er greie nok.

100% privat:
Arendals Fossekompani ASA  har 2 kraftstasjonar, Flatenfoss og Bøylefoss. ~500GWh produksjon.

Småkraft AS har 125 småkraftverk på 0-10MW og sist eg talde opp i slutten av mai 2021 så var dei på omlag 964GWh årleg produksjon. Men då var det kun 98 kraftverk i databasen. Har vel vorte bygd fleire og kjøpt opp andre siste året.

Utanom det så er det ein heil del mini- og mikrokraftverk som er eigd av private. Det er kraftverk under 1MW installert ytelse. Vi hadde 579 kraftverk i denne kategorien ved inngangen til 2022.

Magasinkrafta er vel omtrent 99% eigd av stat og kommune.
Men det er ein del indirekte eigarskap av kraftselskap som ikkje er 100% statlege.

Eksempel:
Hydro eig 25,6% av Lyse Kraft DA som har eigedelar i Røldal-Suldal, Ulla-Førre og Sira-Kvina.
Staten eig berre rett over 34,2% av Hydro.

Aktieselskabet Saudefaldene er 85% eigd av Orkla og 15% av Sunnhordland Kraftlag. Dei har 6 kraftstasjonar i Sauda med tilsaman omlag 1860GWh produksjon.

Så sånn totalt så er vel kanskje 4-5TWh av vasskraftproduksjonen frå private om vi ser på at private er deleigar i nokre av selskapa.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Dette skulle staten fikse med statsstøtte akkurat som med næringslivet/fabrikker.

Om sosialen betaler strøm uansett, så er det like greit å isolere slik at kommunens strømregning blir rimeligere. Samt at sosialklienter ikke fryser line mye og får bedre livskvalitet.

Jepp, men samtidig - flere hevder jo dette er et unntaks-år. Er det da egentlig noe gevinst i å bruke flere hundretusen på etterisolering, for å redusere strøm-regningen med x-kroner i noen måneder hvert 10-ende år? Om vi må forvente at dette er den nye normalen, så klart. Etter-isoler fort som fa***. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Jepp, men samtidig - flere hevder jo dette er et unntaks-år. Er det da egentlig noe gevinst i å bruke flere hundretusen på etterisolering, for å redusere strøm-regningen med x-kroner i noen måneder hvert 10-ende år? Om vi må forvente at dette er den nye normalen, så klart. Etter-isoler fort som fa***. 

Med det grønne skiftet som politikere skryter av så holder det ikke at kun rike Tesla eiere og Rimi hagen folk som naboen min får solceller og statstilskudd.

Alle boliger må oppgraderes etter behov, ikke kun Rimi Hagen og Røkkes hus....

Det er latterlig at millionærer får statsstøtte til solceller, mens sosialklienter ikke får isolert bolig engang.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...