Gå til innhold

Energiministeren advarer: Strømprisene kan gå «helt bananas»


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Norge er ikke en øde øy, vi er avhengigge av handel og avtaler med EU/EØS...

Og ledninger hjelper oss om magasinene tørker ut eller regnet uteblir.

Det er jo selvfølgeligheter det du sier, vi har jo utvekslet kraft med både dansker, svensker, finner og russere lenge før EU i dagens omfang eksisterte. Men premissene var bilaterale avtaler. Vi hadde tilgang på varmekraft når det var tørrår, og spesielt danskene sparte store mengder kull på overskuddskrafte fra vannkraftsystemer fordi det er betydelig overdimensjonert. Det nye er at vi ikke har innflytelse på premissene for handelen. De kommer som direktiver, og vi har reservasjonsrett om vi velger det. 

Endret av NERVI
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Norge er ikke en øde øy, vi er avhengigge av handel og avtaler med EU/EØS...

Og ledninger hjelper oss om magasinene tørker ut eller regnet uteblir.

Skal bli interessant og se om vi får importert strøm fra bla. Tyskland til vinteren hvis magasinene er tomme samt tyskland har liten/ingen tilgang på gass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Det har jo vært hovedfokuset i nyhetene de siste dagene. Politikerne vil øke forsyningssikkerheten til vinteren. Da må forbruket ned. Hvilke markedsmekanismer finnes for å redusere forbruk? Jo, det er høyere pris og rasjonering, men rasjonering vil de jo ikke ha, så da er det høyere pris som er valgt. Det er jo litt ubehagelig og politisk upopulært å si rett ut "vi vil ha høyere strømpriser nå" så da pakker de det heller inn, går litt rundt grøten og trekker fram det mer populære: økt forsyningssikkerhet til vinteren.

Jeg må bare beklage igjen om jeg har ubehagelig klar tale. Folk liker det gjerne pakket litt mer inn og pyntet på.

Det ironiske er at vedproduksjonen har aldri vært høyere her i landet :)

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Kun dersom noen andre også har energi å avse. Man må altså by over EU hele tiden. Først må prisene være høyere her for at kraft ikke skal flyte ut av landet. Deretter må den være enda vesentlig høyere enn EU dersom man skal importere kraft hit. Man skal kjøpe både energi og mat ut av andres hender.

Når sola skinner i Tyskland og vinden blåser i Danmark, så er det ofte ikke rare budet som skal til for å vinne det kjøpet. Så det å by over prisen i de respektive landene er ikke alltid noen dårlig deal. Sånn har det fungert godt i flere tiår. Noen ganger mangler Danmark vind og kjøper fra oss, andre ganger har vi anstrengt magasinsituasjon og kraft og kjøper fra Danmark. Handelen er til gjensidig nytte og gevinst. Det øker forsyningssikkerheten for begge handelsparter. Dvs. vi kan kjøpe oss ut av kraftmangel i stedet for å plutselig stå med skjegget i postkassa og trenge nye store vannkraftverk med godt fylte magasiner på noen timers eller dagers varsel. Unødvendig å si, men det er selvsagt umulig å løse på sistnevnte måte, så rasjonering er det eneste reelle alternativet til å kjøpe oss ut av problemet med dyr kraft. De gangene vi opplever det. Jeg må bare minne om at slike situasjoner med høye priser har utgjort ca 10% av de siste 20 årene. Litt i 2003, 2004, 2007, 2010, 2021 og 2022.

Folk som har lagt North Sea Link for hat bør merke seg at perioder med lite nedbør og høye priser har kommet og gått flere ganger lenge før NSL kom. Det er sikkert personlig terapi å ha noen å la sinnet gå ut over, også når det er irrasjonell fokusering av hatet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nautica skrev (12 minutter siden):

Skal bli interessant og se om vi får importert strøm fra bla. Tyskland til vinteren

skal ikke se bort i fra at det faktisk kommer en del strøm (vindkraft) derifra.

Rett og slett fordi det visstnok er mangel på overføringskabler sydover i Tyskland, fra vindparkene i Nord-Tyskland. Det var i alle fall situasjon for 3-4 år siden. Men mulig det er utbygd senere tid (?), og at vi dermed ikke kan regne med å få noe strøm.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Skal bli interessant og se om vi får importert strøm fra bla. Tyskland til vinteren hvis magasinene er tomme samt tyskland har liten/ingen tilgang på gass.

Mesteparten av vannkraften er på private og kommunale hender. Disse har intet "sammfunnsoppdrag", kun et formål om å maksimere profitt til sine eiere. Statkraft har eierinteresser i ca. en tredjedel av kraftproduksjonen, men hvor mye kontroll har de?

Når Statnett nå karakteriserer situasjonen i de tre sørlige områdene for stram er vi straks i en tilsvarende situasjon som 2010 hvor vi importerte 7,5TWh.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Nautica skrev (7 minutter siden):

Det ironiske er at vedproduksjonen har aldri vært høyere her i landet :)

Ironisk? Det er jo bare rasjonelt. Litt kjipt for klimaet og luftkvaliteten i byene, men folk snur steiner for å redusere energikostnadene sine. Strøm er dyrt - ved kan være billig. Jeg hugger gratis selv og kommer til å sikre meg godt i påvente av høyere priser også her.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (23 minutter siden):

Skal bli interessant og se om vi får importert strøm fra bla. Tyskland til vinteren hvis magasinene er tomme samt tyskland har liten/ingen tilgang på gass.

Jeg leste akkurat en nyhetssak om at Frankrike kom til å prioritere kraft til egne innbyggere høyere og eksport lavere i tida framover. Når Norge og Frankrike gjør det samme fra hver sin side av Tyskland så er begge deler å ta avstand fra Tyskland. Satt på spissen fiendtlige trekk. I praksis vil det bare si at Norge og Frankrike setter opp kraftprisene. Tyskland skvises på pris fra to kanter med konsekvensene det får for prisnivået der. Ja, Norge kan nok kjøpe kraft fra både Tyskland og Fransk kraft via Tyskland, men med disse pris-signalene kan vi jo bare gjette på hva det vil koste. Det er bare å kjøpe ergometersykler med dynamoer til hele familien jo før jo heller.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Noen ganger mangler Danmark vind og kjøper fra oss, andre ganger har vi anstrengt magasinsituasjon og kraft og kjøper fra Danmark. Handelen er til gjensidig nytte og gevinst.

Samtidig ser man at Danmark har mottatt flere milliarder for å stanse sine vindturbiner. Alt for å presse opp energiprisene kunstig høyt. Slike ting gjør at man mister litt troen på systemet, når nærmest alt er manipulert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Ironisk? Det er jo bare rasjonelt. Litt kjipt for klimaet og luftkvaliteten i byene, men folk snur steiner for å redusere energikostnadene sine. Strøm er dyrt - ved kan være billig. Jeg hugger gratis selv og kommer til å sikre meg godt i påvente av høyere priser også her.

Når situasjonen vi er oppe i er villet grunnet klimakrisen er det ironisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Det er bare å kjøpe ergometersykler med dynamoer til hele familien jo før jo heller.

Jeg brukte all ledig tid i desember til slutten av februar til å hogge ved. Jeg hater å hogge ved.

Hvis det ikke kommer en eller annen støtte til bedrifter kommer veden til å stå ubrukt i vinter, da ber jeg Elvia om å koble meg av og drar til en annen verdensdel på langvarig ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (8 minutter siden):

Jeg brukte all ledig tid i desember til slutten av februar til å hogge ved. Jeg hater å hogge ved.

Hvis det ikke kommer en eller annen støtte til bedrifter kommer veden til å stå ubrukt i vinter, da ber jeg Elvia om å koble meg av og drar til en annen verdensdel på langvarig ferie.

Jeg har invester i en gammel 30 kw sentralfyr med vannkappe til verkstedet, brukt vedovn til snekkerbua, koks/vedovn til båten. Kjøp vedmaskin/traktor for å utnytte skogen jeg har tilgang til, med og fyre med ved regner jeg og spare ca 60K i strøm "kostprisen i vinter" men da fyrte jeg med propan som kom på ca 8K.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Gouldfan said:

Det sinnsyke i Tyskland er jo å legge ned atomkraftverk nå. Jeg er ikke for atomkraftverk men heller det enn kull osv nå i Putin tidene.

Energipolitikk er også sikkerhetspolitikk. De fleste landene i Europa har jobbet med å skaffe seg alternativer til russisk energi siden 2014. Det sinnsyke er at Tyskland ikke har gjort noe som helst for å gjøre seg mindre avhengige av russisk energi.

Mesteparten av "atombrennstoffet" kommer fra russland også så fossilt er eneste reelle alternativet hvis man skal stoppe å finansiere Russlands invasjon av fredelige naboer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, 6RCURCGB said:

Mesteparten av vannkraften er på private og kommunale hender. Disse har intet "sammfunnsoppdrag", kun et formål om å maksimere profitt til sine eiere. Statnett har eierinteresser i ca. en tredjedel av kraftproduksjonen, men hvor mye kontroll har de?

Når Statnett nå karakteriserer situasjonen i de tre sørlige områdene for stram er vi straks i en tilsvarende situasjon som 2010 hvor vi importerte 7,5TWh.

Statnett har ingen eierandel i noen kraftproduksjon. Statkraft på sin side eier omtrent 35%, og har stort sett full kontroll med 100% eierskap i de fleste kraftverkene. Private eier omtrent 10% av produksjonen, men kontrollen ligger også her i betydelig grad hos fylker og kommuner siden de private eierne i god tid før fristen for hjemfall har solgt seg ned til 1/3 i selskapene for å unngå å miste alt til staten. Man får håpe fylkes- og kommunepolitikerne viser litt mer samfunnsansvar enn du antyder. 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, kremt said:

Samtidig ser man at Danmark har mottatt flere milliarder for å stanse sine vindturbiner. Alt for å presse opp energiprisene kunstig høyt. Slike ting gjør at man mister litt troen på systemet, når nærmest alt er manipulert.

Tyske vindkraftprodusenter betaler danske for å stoppe produksjonen når det er innestengt overproduksjon i Danmark og Nord-Tysland. Det tyske virkemiddelapparatet gjør det billigere for tyske vindkraftprodusenter å betale de danske for å stoppe deres turbiner enn å stoppe sine egne. Noen må ta ned produksjon uansett, og prisene kan ikke bli stort lavere enn de er til tross for stoppede danske vindturbiner. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, farnol said:

Statnett har ingen eierandel i noen kraftproduksjon. Statkraft på sin side eier omtrent 35%, og har stort sett full kontroll med 100% eierskap i de fleste kraftverkene. Private eier omtrent 10% av produksjonen, men kontrollen ligger også her i betydelig grad hos fylker og kommuner siden de private eierne i god tid før fristen for hjemfall har solgt seg ned til 1/3 i selskapene for å unngå å miste alt til staten. Man får håpe fylkes- og kommunepolitikerne viser litt mer samfunnsansvar enn du antyder. 

Takk, Statkraft skulle det selvfølgelig være.

Kommuner og andre offentlige organer har en tendens til å utvikle egne agandaer og prioritere saker som er perifere og i verste fall i direkte konflikt med deres samfunnsoppdrag. Innbyggere i noen kommuner kjøper strøm til kostpris mens andre betaler blodpris.

Fra Statnett sine sider:

Quote

Import og eksport viser netto utveksling totalt for Norge per time. Utvekslingen varierer fra time til time og fra årstid til årstid. Det vannkraftbaserte norske kraftsystemet er svært fleksibelt, ettersom produsentene har mulighet til å spare vann til de periodene de får best betalt for det. Prisene på elektrisitet varierer med etterspørselen over døgnet, med lav pris om natten og i helgene, og høyere pris på dagtid. Ved å stoppe vannkraftverkene om natten og heller bruke vannet i høyprisperiodene på dagen optimaliseres bruken av vannressursene.

Når vannkraftverkene stoppes importerer vi kraft til å dekke forbruket i Norge. Denne kraften kommer hovedsakelig fra termiske kraftverk og vindkraftverk på kontinentet. Disse kraftkildene er lite fleksible, og kan derfor tilby kraft til lave priser i lavlastperioder. Ved å veksle mellom eksport på dagtid og import på natten optimaliseres bruken av ressursene både i Norge og hos våre handelspartnere på kontinentet, og resultatet er samfunnsøkonomisk gevinst på begge sider av grensen. 

Legg merke til "resultatet er samfunnsøkonomisk gevinst på begge sider av grensen."

Hvor er det gevinsten havner?

Kraftproduksjonen skulle vært nasjonalisert og Norge slått sammen til ett prisområde.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Når sola skinner i Tyskland og vinden blåser i Danmark, så er det ofte ikke rare budet som skal til for å vinne det kjøpet. Så det å by over prisen i de respektive landene er ikke alltid noen dårlig deal. Sånn har det fungert godt i flere tiår. Noen ganger mangler Danmark vind og kjøper fra oss, andre ganger har vi anstrengt magasinsituasjon og kraft og kjøper fra Danmark. Handelen er til gjensidig nytte og gevinst. Det øker forsyningssikkerheten for begge handelsparter. Dvs. vi kan kjøpe oss ut av kraftmangel i stedet for å plutselig stå med skjegget i postkassa og trenge nye store vannkraftverk med godt fylte magasiner på noen timers eller dagers varsel. Unødvendig å si, men det er selvsagt umulig å løse på sistnevnte måte, så rasjonering er det eneste reelle alternativet til å kjøpe oss ut av problemet med dyr kraft. De gangene vi opplever det. Jeg må bare minne om at slike situasjoner med høye priser har utgjort ca 10% av de siste 20 årene. Litt i 2003, 2004, 2007, 2010, 2021 og 2022.

Folk som har lagt North Sea Link for hat bør merke seg at perioder med lite nedbør og høye priser har kommet og gått flere ganger lenge før NSL kom. Det er sikkert personlig terapi å ha noen å la sinnet gå ut over, også når det er irrasjonell fokusering av hatet.

I følge din markedsfundamentalisme, så burde ikke noen av disse utfordringene vare leng. Høy pris skal jo stimulere til økt produksjon, og lav pris til begrensninger i tilbudet på grunn av lavere lønnsomhet. Og dette er det bare ikke mulig å få til når det gjelder naturkraft. Og nå gjelder det brenslet til varmekraftverk i tillegg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Norsk vannkraft er i utgangspunktet dimensjonert fo 95% forsyningssikkerhet ved, og i følge dine årstall er det 12 år siden det var netto import. Nå er kriteriene for manøvrering av systemet og priser/kontrakter fullstendig forandret, og da har vi ikke kontroll på samme måte som tidligere. Det er jo det politikerne demonstrerer i disse tider.

Hva mener du med 95% forsyningssikkerhet? Mener du usikker forsyning 5% av tida, altså 18 dager i året i snitt?

Ja, 12 år siden netto import over et helt kalenderår. Deler vi det inn i kvartaler eller måneder så har det vært netto import flere ganger etter det også. Vi har jo som kjent veldig høy andel vannkraft, noe som betyr importbehov på vinteren og eksportbehov på våren, sommeren og høsten. Hadde vi ikke hatt eksport- og import-mulighet ville vi fått flere og større kostbare flommer deler av året og rasjonering/utkoblinger om vinteren.

Prisene har forandret seg ja, men hva mener du med at kontraktene og kriteriene for manøvrering har forandret seg? Import og eksport er jo noe vi har drevet med via utenlandskabler i mange tiår.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...