Gå til innhold

Har tesla fått orden på kvalitetsproblemene sine?


DrAlban3000

Anbefalte innlegg

Hansien skrev (9 minutter siden):

Nei det har du ikke, og jeg påstod heller ikke at du gjorde dette. 

Det var bare at innlegget ditt var formulert dithen at det fremstod som om du forsøkte umyndigjøre folks meninger om bilen når de ikke hadde eid en selv. 

Aldri eid en tesla selv, men har trolig håndtert langt flere enn noen andre på forumet. Desverre ikke i en positiv setting for mange kundene vi hadde. 

 

Jeg har håndtert utrolig mange biler ila min levetid, da jeg har reist mye. Men jeg ser ikke på meg som noen bilekspert av den grunn. Empiri grunnlaget er for kort. Men jeg har kjørt mange 100 000 i tesla etterhvert og føler jeg er god kjent med de bilene jeg har eid i det minste. Er også klar over at jeg har vært heldig med mine eksemplarer og at det finnes mange som ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12% har altså hatt feil som måtte utbedres hos service etter overtakelse av bilen. Derav 5% innen de første 3 månedene, 1% bare småtteri og 6% ja. Antagelig er prosenttallene avrundet en del nedover siden summen av alternativene blir 98%. 2% som skal fordeles på 5 alternativ blir i snitt 0,4 avrunding nedover på hver, så vi estimere at ca 13,2% har hatt feil. Litt mer enn hver åttende bil de leverer ut.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

12% har altså hatt feil som måtte utbedres hos service etter overtakelse av bilen. Derav 5% innen de første 3 månedene, 1% bare småtteri og 6% ja. (Antagelig med noe avrunding nedover siden summen av alternativene blir 98%.)

I en uoffisiell facebookundesøkelse. Jeg føler jeg fortsatt setter noe mer lit til de som driver og har drevet med dette i årevis, altså testet og ført dette. 

Klart, det kan jo være en stor konspirasjon hele greia - det kan vi ikke vite. 
 

Vi vet heller ikke om Model 3 og Model Y er bedre biler fra Kina ennå, da det eneste vi vet er at det er flere feil med solgte 2021 modeller enn med Model S. Det er en miks av Model 3 og Model Y - men mitt argument var at det var rart det er flere feil nå, når 3 Y eiere mener det ikke stemmer. 
 

Resultatet var altså en spørreundersøkelse fra en Y eiergruppe på facebook av alle ting, med flest feil og høyest lojalitet 😅

Jeg sier meg ferdig med diskusjonen her, har fått på plass de kildene jeg føler er nødvendige - de to tre som lager mest lyd er blitt stille igjen. Helt uten kilde på de de roper om, tomme tønner lager helt klart mest lyd.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (44 minutter siden):

I en uoffisiell facebookundesøkelse. Jeg føler jeg fortsatt setter noe mer lit til de som driver og har drevet med dette i årevis, altså testet og ført dette. 

Klart, det kan jo være en stor konspirasjon hele greia - det kan vi ikke vite. 
 

Vi vet heller ikke om Model 3 og Model Y er bedre biler fra Kina ennå, da det eneste vi vet er at det er flere feil med solgte 2021 modeller enn med Model S. Det er en miks av Model 3 og Model Y - men mitt argument var at det var rart det er flere feil nå, når 3 Y eiere mener det ikke stemmer. 
 

Resultatet var altså en spørreundersøkelse fra en Y eiergruppe på facebook av alle ting, med flest feil og høyest lojalitet 😅

Jeg sier meg ferdig med diskusjonen her, har fått på plass de kildene jeg føler er nødvendige - de to tre som lager mest lyd er blitt stille igjen. Helt uten kilde på de de roper om, tomme tønner lager helt klart mest lyd.

Vel meningsmålingen gjenspeiler i mye større grad min oppfatning av problemer med Model Y i Norge enn Autoindex undersøkelsen. TOCN (Tesla Owners Club Norway) har nesten 40k medlemmer på FB. Etter å ha vært med der siden 2016, så snapper man fort opp om det er feil på bilene. Folk spør jo der for å få hjelp. Ikke for å glorifisere Tesla. Du har selvfølgelig fanbois, hatere (som ikke eier Tesla) og alt i mellom der også. Men det er helt vanlige folk stort sett.

Nå var dette en mindre gruppe for Model Y (8500 medlemmer), men folk poster problemene sine der også.

At Model S har rapportert mindre feil i 2021 er ikke så rart. Den solgte i mye mindre grad (det var, og det er, fortsatt lav produksjon av den). Model Y hadde også problemer med varmepumpa i kalde klimaer i 2021 (ikke i Norge, da den var ikke lansert her i starten av 2021). Så jeg prøver ikke å si at Model Y er feilfri. Jeg bare tviler på at autoindexundersøkelsen er spesiell relevant for Norge i 2022. 

Når varmepumpeproblemet kom på Model 3 i starten av 2021, så var det daglige poster om problemet på FB. Man fikk derfor kjapt med seg at det var et problem ute og gikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, MrMarbles said:

Vel meningsmålingen gjenspeiler i mye større grad min oppfatning av problemer med Model Y i Norge enn Autoindex undersøkelsen. TOCN (Tesla Owners Club Norway) har nesten 40k medlemmer på FB. Etter å ha vært med der siden 2016, så snapper man fort opp om det er feil på bilene. Folk spør jo der for å få hjelp. Ikke for å glorifisere Tesla. Du har selvfølgelig fanbois, hatere (som ikke eier Tesla) og alt i mellom der også. Men det er helt vanlige folk stort sett.

Nå var dette en mindre gruppe for Model Y (8500 medlemmer), men folk poster problemene sine der også.

At Model S har rapportert mindre feil i 2021 er ikke så rart. Den solgte i mye mindre grad (det var, og det er, fortsatt lav produksjon av den). Model Y hadde også problemer med varmepumpa i kalde klimaer i 2021 (ikke i Norge, da den var ikke lansert her i starten av 2021). Så jeg prøver ikke å si at Model Y er feilfri. Jeg bare tviler på at autoindexundersøkelsen er spesiell relevant for Norge i 2022. 

Når varmepumpeproblemet kom på Model 3 i starten av 2021, så var det daglige poster om problemet på FB. Man fikk derfor kjapt med seg at det var et problem ute og gikk.

Det med varmepumpen får man med seg ja. De aller fleste (om ikke alle) med tidlige utgavene av varmepumpen fikk problemer med den.

Nå er det sommer og varmt og da fungerer den tilsynelatende helt fint. Er på vinteren problemene dukker opp.

Jeg ville nok fortsatt hatt den med risiko om å bli plaget enn å ikke ha den slik jeg har nå. Er surt å se varmeapparatet drar 6.6kW fra batteriet når de nyere bilene bruker så mye mindre effekt på å holde varmen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (15 timer siden):

Vel meningsmålingen gjenspeiler i mye større grad min oppfatning av problemer med Model Y i Norge enn Autoindex undersøkelsen. TOCN (Tesla Owners Club Norway) har nesten 40k medlemmer på FB. Etter å ha vært med der siden 2016, så snapper man fort opp om det er feil på bilene. Folk spør jo der for å få hjelp. Ikke for å glorifisere Tesla. Du har selvfølgelig fanbois, hatere (som ikke eier Tesla) og alt i mellom der også. Men det er helt vanlige folk stort sett.

Nå var dette en mindre gruppe for Model Y (8500 medlemmer), men folk poster problemene sine der også.

At Model S har rapportert mindre feil i 2021 er ikke så rart. Den solgte i mye mindre grad (det var, og det er, fortsatt lav produksjon av den). Model Y hadde også problemer med varmepumpa i kalde klimaer i 2021 (ikke i Norge, da den var ikke lansert her i starten av 2021). Så jeg prøver ikke å si at Model Y er feilfri. Jeg bare tviler på at autoindexundersøkelsen er spesiell relevant for Norge i 2022. 

Når varmepumpeproblemet kom på Model 3 i starten av 2021, så var det daglige poster om problemet på FB. Man fikk derfor kjapt med seg at det var et problem ute og gikk.

Her har vi misforstått hverandre, jeg har ikke snakket om 2021 Model S.

Jeg snakker om forbedringen over år. Da Model S kom ut og de første årene av dens livstid var det færre verkstedbesøk på den enn på M3 og Y idag. Autoindex er laget i Skandinavia, og i mangel på andre like omfattende og faglig tunge undersøkelser som jeg stoler på (inkl en lukket Tesla eiergruppe).

Du velger jo selv dine kilder, men når kilden blir en lukket facebookgruppe, og Autoindex som er en utrolig seriøs undersøkelse blir kastet fordi resultatene går på akkord med følelsene dine er det noe du har fullstendig rett til.

Jeg synes ikke Model Y eller Model 3 er drittbiler forøvrig, men jeg er lei av innlegg hvor det blir tillagt egenskaper de ikke har. Det må gå an å snakke om Tesla for det det er, kule, raske og romslige biler med billig interiør og blant de dårligere på service.

 

Når en bruker for eksempel skriver at "Tesla har designet et nytt varmeapparat med 3 deler, genialt med tanke på feil og kostnad"

Og denne delen har skapt overskrifter i et år, blir konstant ødelagt og byttet ut - sto for en høy % av M3 som måtte fikses. Dette skjer konstant, og gjør det vanskelig å forholde seg nøytral i slike diskusjoner.

Edit: Og jeg gjentar igjen, gjerne til det kjedsommelige. Først må du rammes av en feil som må utbedres på verksted (liten sjanse), du må ha et verksted som ikke gjør jobben som de skal/krever ting de ikke skal (liten sjans) og du må slite med å få det ordnet (liten sjans)

Alt dette må inntreffe, noe som skjer de aller færreste av Teslaeiere, men - det er merket der den sjansen er høyest (eller #13 eller #15 alt etter hva undersøkelsen viser) utifra den gitte perioden for testbilene. Det er sånn den testen gjøres.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/13/2022 at 3:18 PM, Wisd0m said:

Husker jeg var skeptisk i 2019 når jeg hentet ut min første 3'er. Litt dårlig fit and finish, men innenfor det jeg aksepterte. Akseptabel standard, resten var en stor opptur ift. det jeg forventet mot Model S. Bilen var også feilfri i mitt eie.

Hentet ut en ny Y LR nå i 2022. Her snakker vi produksjonskvalitet på Toyota-nivå. De som snakker ned Tesla på gammelt grunnlag kan ta seg en bolle. Her har det hendt _mye_ de siste årene. Og jeg er kresen.

haha, når produksjonskvalitetne måles mot Toyota-nivå vet du at det ikke er snakk om premiumbiler.

Jeg hentet ut en ny Toyota (firmabil, ville aldri eid noe sånt selv!) for en drøy måned siden. Den fungerer til sitt bruk men finishen er langt under par. Dette er en bil som koster i overkant av en million om man skal ha den på hvite skilter i Norge.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (12 timer siden):

haha, når produksjonskvalitetne måles mot Toyota-nivå vet du at det ikke er snakk om premiumbiler.

Jeg hentet ut en ny Toyota (firmabil, ville aldri eid noe sånt selv!) for en drøy måned siden. Den fungerer til sitt bruk men finishen er langt under par. Dette er en bil som koster i overkant av en million om man skal ha den på hvite skilter i Norge.

Nå har aldri Toyota vært på topp når det gjelder opplevd kvalitet eller finish, men de siste modellene som Rav4 og Yaris har hevet den grensen betraktelig. 

Siden det er en bil på over en million er jo Land Cruiser eneste alternativet du har fått, og det er jo en skikkelig gammel bil, med gammelt utdatert Toyota-interiør. Det kan ikke sammenlignes på de nyere bilene. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Randeboy said:

Nå har aldri Toyota vært på topp når det gjelder opplevd kvalitet eller finish, men de siste modellene som Rav4 og Yaris har hevet den grensen betraktelig. 

Siden det er en bil på over en million er jo Land Cruiser eneste alternativet du har fått, og det er jo en skikkelig gammel bil, med gammelt utdatert Toyota-interiør. Det kan ikke sammenlignes på de nyere bilene. 

Neida, selv en Hilux koster over millionen med hvite skilter. En tysker i samme prisklasse ville aldri hatt finish på et så lavt nivå.

Toyota er liksom halv bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min bror hentet nylig ut en TM3 produsert i Kina. Den er feilfri enn så lenge, og oppleves bedre skrudd. 
 

min far har en 2019 TM3 hvor lakken flasser ulike plasser (Tesla har godkjent dette på garanti og vil bli fikset i august). 
I tillegg har han nå fått problemer med knirking ved kjøring (bærearmer), og har hatt noe annet småplukk.  
 

Jeg har en 2019 TMX - jeg har begynt å miste telling på hvor mye småfeil jeg har hatt med den. I-shaft byttet, bærearmer, 12V batteri, bærebruer, flusst med feil som går på interiør og eksteriør av typen lister som løsner, gul strek i ytterkant på MCU, halve baksetet-trekket holdt på å kom av etc. 

 

Det er tidkrevende å måtte konstant levere bilen inn til Tesla, samt logistikk-krevende da vi kun har 1 bil. 
 

Jeg har aldri måttet krangle for å få tatt noe på garanti. Det er positivt. 
 

Jeg bestilte time hos Tesla i februar, første ledige time i mai. Dette var pga sinnsykt med knirk - dritflaut å kjøre bilen. 
leverte bilen nå i mai, etter 8 timer fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig. Det var ingenting utført på bilen, annet enn å smøre opp, da de manglet deler. De satte derfor opp en ny time til meg i september. 
 

Slikt blir jeg veldig sliten og frustrert av. Spesielt når vi er helt avhengig av den ene bilen vi har, og må gjerne låne bil av familie for å få det til å gå opp. 
 

Bilen er knall når den fungerer, og det ikke er feil som irriterer. Utrolig god plass og artig å kjøre. Appen er dønn stabil, og hurtiglading er sømløst og enkelt. 
Jeg kommer likevel ikke til å kjøpe en Tesla igjen, da jeg verdsetter opplevd kvalitet, raske servicetider og driftsikkerhet høyere. 

Jeg skal dog beholde bilen inntil den er brukt. Har 15k igjen før garantien utløper - wish me luck! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du sammenligne prisklasse må du nesten sammenligne pris eksl. mva og særavgifter. Produksjonskvaliteten på Toyota er bra på det titalls bilene jeg har sett i det siste, selv om det er budsjettvalg på materialet. Usikker på om du blander der. Er det tegn til dårlig produksjon på Hilux eller Landcruiser?

 

Edit:

 

  

1 minute ago, iblazeqt said:

 

min far har en 2019 TM3 hvor lakken flasser ulike plasser (Tesla har godkjent dette på garanti og vil bli fikset i august). 
I tillegg har han nå fått problemer med knirking ved kjøring (bærearmer), og har hatt noe annet småplukk.  
 

Det der er standardfeil på TM3 og skal være gjort preventivt vedlikehold på service om serviceprogrammet til Tesla er fulgt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 minutter siden):

Skal du sammenligne prisklasse må du nesten sammenligne pris eksl. mva og særavgifter. Produksjonskvaliteten på Toyota er bra på det titalls bilene jeg har sett i det siste, selv om det er budsjettvalg på materialet. Usikker på om du blander der. Er det tegn til dårlig produksjon på Hilux eller Landcruiser?

 

Edit:

 

  

Det der er standardfeil på TM3 og skal være gjort preventivt vedlikehold på service om serviceprogrammet til Tesla er fulgt.

Knirken eller lakk som flasser? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snylter said:

Neida, selv en Hilux koster over millionen med hvite skilter. En tysker i samme prisklasse ville aldri hatt finish på et så lavt nivå.

Tviler på at en X-klasse ville vært så mye bedre. Men det er vel halvveis en Nissan, og dessuten er vel produksjonen på den lagt ned etter bare 3 år.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Tviler på at en X-klasse ville vært så mye bedre. Men det er vel halvveis en Nissan, og dessuten er vel produksjonen på den lagt ned etter bare 3 år.

Det er nok noen gode grunner til at den har gått ut. Blant annet at de ikke hadde riktig finish..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...