Gå til innhold

Har tesla fått orden på kvalitetsproblemene sine?


DrAlban3000

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, linux-fan said:

I elbil artikkelen står den bilene begynte å lade saktere på Tesla superladere etter programoppdatering, men hvor drastisk endring i hastighet var det?

Gjelder det også på andre hurtigladere, eller bare Teslas?

Var oppdateringen i laderene eller i bilene?

 

 

 

 

 

Var vel noen branner i ett par batterier, og intill de fant årsaken så strøypet de hastigheten på ladingen av samtlige Model S og X. Etterhvert fant de ut at det kun var 85kWt pakken i de aller første bilene som var berørt av "feilen" og de andre bilene fikk justert opp hastigheten på ladingen sin igjen.

Men de som har de eldre bilene med 85 batteriet har fortsatt veldig treg lading og det er de som prøver å få erstatning fra Tesla.

Oppdateringen gjaldt bilene og man lader da tregt på alle ladere. Tesla sender ut oppdateringer til bilene en gang i måneden ca.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoene over viser mangler som er så sjokkerende at jeg mistenker for å være fabrikert for å skape views til en youtubekanal . At amerikanske fabrikkarbeidere blir behandlet så dårlig at all yrkesstolthet er fraværende er ikke noe nytt. Alle amerikanske biler, inkl Lucid ser ut som de er bygget i fylla, men at panel henger og slenger hadde nok blitt oppdaget på kvalitetskontroll, leveringskontroll eller ved klargjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på tråden: Ja, de har fått orden på sine kvalitetsproblemer. Hentet ut en ny Y for 3 uker siden. Kun rukket å kjørt 2000 km så langt, men ingen problemer/feil/mangler så langt. Testet å lade fra 10-90% to ganger ila en 10 dagers ferietur med familien. Tok 42 minutter begge gangene på V3 supercharger. 10% til 80% gikk på halvtime. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (6 timer siden):

For å svare på tråden: Ja, de har fått orden på sine kvalitetsproblemer. Hentet ut en ny Y for 3 uker siden. Kun rukket å kjørt 2000 km så langt, men ingen problemer/feil/mangler så langt. Testet å lade fra 10-90% to ganger ila en 10 dagers ferietur med familien. Tok 42 minutter begge gangene på V3 supercharger. 10% til 80% gikk på halvtime. 

Kilde på dette (utover den ene bilen)? Det er flere registrerte feil med Y enn med S. 
 

Utspringet til hele diskusjonen er at S/X klapper sammen sånn rett etter garantien er over. Ifølge ca 3 brukere var det ikke noe stress, for nye biler har mindre problemer.

Problemet er at Y har flere feil på sine 2021 modeller enn det var på model S i samme tid. De som har Y idag opplever flere feil enn S eiere gjorde da den var så ny. 
 

Det er flott at du ikke opplever feil, de fleste gjør ikke det. Det betyr ikke noe i den store sammenheng, og utsagnet du kommer med er ikke riktig.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (11 timer siden):

Sier han som har postet en haug av videoer fra Amerika. Bilene der leveres ikke til Norge.

Blir siste post fra meg på dette temaet. Kunnskapsnivået er for lavt til at det er nyttig. De som vurderer Tesla Model Y bør bli med i Tesla Model Y gruppen på Facebook å gjøre seg opp sin egen mening. Kvaliteten i Norge ser man der.

Edit: Og posten under viser bare nivået. Ja det er forskjell på kvaliteten fra California og Kina. Trodde det var velkjent.

Dette skjer på diskusjon når det tas opp:

Om en tråd handler om elbiler


1. «Tesla lager mye bedre biler om dagen, ikke vær redd for feil lenger nå»

2 «Ok, men hvorfor er det flere feil me de enn de eldre på samme tid»

1 « KILDE!?!?!!? Hva faen!? Herregud du kan ikke si sånn uten kilde»

2 *Kilder out the asshole*

1 « teit forum. Burde bli med i facebookgruppa snakkes, kunnskapen = ræv»

 

Nesten komisk. Kom med kilder nå.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Kilde på dette (utover den ene bilen)? Det er flere registrerte feil med Y enn med S. 
 

Utspringet til hele diskusjonen er at S/X klapper sammen sånn rett etter garantien er over. Ifølge ca 3 brukere var det ikke noe stress, for nye biler har mindre problemer.

Problemet er at Y har flere feil på sine 2021 modeller enn det var på model S i samme tid. De som har Y idag opplever flere feil enn S eiere gjorde da den var så ny. 
 

Det er flott at du ikke opplever feil, de fleste gjør ikke det. Det betyr ikke noe i den store sammenheng, og utsagnet du kommer med er ikke riktig.

Har du data på Y levert i 2022? Har du data på samtlige som er utlevert? Nei?

Selvfølgelig er dette anekdotisk, da ingen andre enn Tesla har denne dataen. 

Du gjentar dette i hver eneste tråd med Tesla. Men basert på erfaringene fra forumets egne brukere, så er det veldig få feil om dagen. Det samme ser jeg på Facebook gruppene. Så med mindre du kan trylle fram Tesla sine egne data, så legger jeg mer litt til mine egne oppfatninger av dagens situasjon enn det du prøver å fremstille.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som er rart er jo at de som proklamerer at det er så mye feil med tesla aldri har eid en selv. De aller fleste som kommenterer som eier er fornøyd, foruten noen få uheldige såklart. Skjønner ikke at ikke eiere er så ekstremt opptatt av å diskutere feil på tesla, rar hobby.

Min model y har hatt minst feil sålangt. Men jeg har hatt lite feil på de 3 andre også. Bare småplukk, aldri driftstans eller større problemer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Salvesen. said:

Det som er rart er jo at de som proklamerer at det er så mye feil med tesla aldri har eid en selv.

Ikke undervurder hvor sure noen kan bli på vegne av andre. Kjell Børre sitter og roper oppi Nord Norge når det etableres nye bomstasjoner på Sørlandet eller når Oslo skal gjøre en gate bilfri. Mikser du det med merke vs merke (tenk Sony vs  Xbox, Samsung vs iPhone, hvor man har et behov for å forsvare noe på bekostning av noe annet), ja da har du en spicy blanding.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det pussige er at Tesla-eiere som uttaler seg saklig positivt på grunnlag av egne erfaringer blir stemplet som "fanboys", mens folk som aldri har hatt noen Tesla, men gjort det til sitt livs misjon å rakke ned på Tesla i alle gitte anledninger, og kun lest negative ting på nettet karakteriserer seg selv som "bil-entusiaster"...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Det som er rart er jo at de som proklamerer at det er så mye feil med tesla aldri har eid en selv. De aller fleste som kommenterer som eier er fornøyd, foruten noen få uheldige såklart. Skjønner ikke at ikke eiere er så ekstremt opptatt av å diskutere feil på tesla, rar hobby.

Det er da vitterlig lov til å diskutere og kommentere at et bilmerke eller modell har masse feil uten at en trenger å ha eid dette selv. Enkelte ganger kan det lønne seg å se hva andres opplevelser og erfaringer rundt et merke/modell er før man gjør et feilaktig kjøp selv. 

 

Forøvrig finnes det andre enn eiere der ute som er langt bedre å høste meninger fra da eiere ofte kan være noe biased mot sitt merke.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Det pussige er at Tesla-eiere som uttaler seg saklig positivt på grunnlag av egne erfaringer blir stemplet som "fanboys", mens folk som aldri har hatt noen Tesla, men gjort det til sitt livs misjon å rakke ned på Tesla i alle gitte anledninger, og kun lest negative ting på nettet karakteriserer seg selv som "bil-entusiaster"...

Det var litt av en påstand å vite hva livs oppgaven til de som er kritiske til Tesla er? Er det en spesiell egenskap du har?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (45 minutter siden):

Det er da vitterlig lov til å diskutere og kommentere at et bilmerke eller modell har masse feil uten at en trenger å ha eid dette selv. Enkelte ganger kan det lønne seg å se hva andres opplevelser og erfaringer rundt et merke/modell er før man gjør et feilaktig kjøp selv. 

 

Forøvrig finnes det andre enn eiere der ute som er langt bedre å høste meninger fra da eiere ofte kan være noe biased mot sitt merke.

Aldri sagt det ikke er lov jeg:)

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det pussige er at Tesla-eiere som uttaler seg saklig positivt på grunnlag av egne erfaringer blir stemplet som "fanboys", mens folk som aldri har hatt noen Tesla, men gjort det til sitt livs misjon å rakke ned på Tesla i alle gitte anledninger, og kun lest negative ting på nettet karakteriserer seg selv som "bil-entusiaster"...

+1

 

Det er ikke lov til å være positiv til sin egen bil som er feilfri for det er så mange andre som har feil. En må hate bilen sin på grunn av at andre lider. Uten noen fakta, somregel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Det som er rart er jo at de som proklamerer at det er så mye feil med tesla aldri har eid en selv.

Jeg proklamerer at det er mye feil med teslaer - og har eid en selv - dessverre.

Jeg gikk inn i det med åpent sinn og var svært positiv både før kjøpet og de første par årene, men når feilene ble flere, større og dyrere, samtidig som servicen sank som en stein, så gikk begeret fullt. Det rant over av problemer og dårlig behandling, så mitt beste bilkjøp noen sinne gikk over til å bli mitt verste.

Det er dessverre en del fanboys i miljøet som ser mellom fingrene og underdriver problemer konsekvent og det blir bare irriterende i lengden for oss som  har rent over av problemer. Det blir tøvete og useriøst. Teslaer har noen positive sider som gjerne teslahaterne underdriver eller latterliggjør, men sannheten er at Tesla er en svært todelt totalpakke. Noe er til å hate - annet til å elske. Det er så mye i begge ender av skalaen at det er til å bli schizofren av.

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Min model y har hatt minst feil sålangt. Men jeg har hatt lite feil på de 3 andre også. Bare småplukk, aldri driftstans eller større problemer.

For en fin målestokk for kvalitet når man eier relativt høyt prisede nyere biler.. Det er sånt man forventer at en stolt Lada-eier kan si. "Hey - bilen min har faktisk ikke brutt sammen ennå - hipp hipp hurra!"

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg proklamerer at det er mye feil med teslaer - og har eid en selv - dessverre.

Jeg gikk inn i det med åpent sinn og var svært positiv både før kjøpet og de første par årene, men når feilene ble flere, større og dyrere, samtidig som servicen sank som en stein, så gikk begeret fullt. Det rant over av problemer og dårlig behandling, så mitt beste bilkjøp noen sinne gikk over til å bli mitt verste.

Det er dessverre en del fanboys i miljøet som ser mellom fingrene og underdriver problemer konsekvent og det blir bare irriterende i lengden for oss som  har rent over av problemer. Det blir tøvete og useriøst. Teslaer har noen positive sider som gjerne teslahaterne underdriver eller latterliggjør, men sannheten er at Tesla er en svært todelt totalpakke. Noe er til å hate - annet til å elske. Det er så mye i begge ender av skalaen at det er til å bli schizofren av.

For en fin målestokk for kvalitet når man eier relativt høyt prisede nyere biler.. Det er sånt man forventer at en stolt Lada-eier kan si. "Hey - bilen min har faktisk ikke brutt sammen ennå - hipp hipp hurra!"

Jeg har hatt utrolig lite feil, og alt har blitt byttet kjapt og uren problemer. I farten har jeg vell hatt dette:

-sete byttet pga ulyd

-batteri byttet pga produksjonsfeil(12V), før det ga problemer

-lykt byttet pga led ødelagt

-fløyte fungerte ikke

 

I tillegg har jeg hatt to kosmetiske skader ved levering, skyldtes 3 parter. 

Dette er på fire biler, mulig jeg har glemt noe men det er så lite at det er ja glemt. 

Tidligere har jeg hatt brukte bmwer innenfor garanti og var mer på verksted med de. Plagde meg ikke det heller egentlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Jeg proklamerer at det er mye feil med teslaer - og har eid en selv - dessverre.

Broren min var og en av de mer uheldige med sin Tesla. Han var en av de som fikk av Model 3 partiet som ble levert inn mot Julen 2020 (nye typen med sorte istedenfor kromme håndtak og lister ellers), hele startet med en varmepumpe som streiket, så var det dugg i lykter, skade på felger, skjerm som gikk i sort og til slutt full driftsstopp under lading hvor han hverken fikk liv i bilen eller fikk ut ladekontakten, så da ble det planbil til tesla service senter 2 timer unna.  Til slutt orket han ikke mer å endte opp med å selge bilen etter et drøyt års eierskap.

Nå har det vel slik jeg har forstått det på han og det han leste seg opp på så var det vist slikt at akkurat det partiet som ble levert før årsskiftet 2020->2021 var spesielt utsatt for feil og mangler da de ville pumpe ut så mange biler før årsskiftet at det rett og slett gikk ut over kvalitetskontrollen. Så totalt forstår jo jeg at et dårlig parti ikke gjør en dårlig bil, men det er jo vært å nevne at det ikke bare er fornøyde tesla eiere der ute og :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt to Teslaer sjæl. Fool me twice.. kjører annet merke nå og ser meg ikke tilbake.

S’en jeg fikk var blant landets første hadde store glipper mellom forskjellige utvendige paneler, løse deksler inni, ene lykta foran satt skeivt og digga og jeg hadde problemer med førerdør som ikke gikk ordentlig i lås. I tillegg kom gnisse- og skrapelyder inni kupeen som følge av dårlig/sparsommelig montering. Fikk rettet noen av feilene hos Tesla etter mye om og men, resten måtte jeg bare akseptere.

Fikk X firmabil i ny jobb. Seterad to valgte selv om den ville la seg justere eller ikke. Fikk rustproblem i kanal under bilen, skjev passasjerdør foran, bakdør gikk ikke alltid i lås fordi den subba litt inntil karmen og en eller softwarebug gjorde at bilen måtte inn for retting. Hadde da hatt bilen i ca ti måneder. Restennav det eierskapet ble jeg kjent med Golf GTE som jeg fikk av Tesla mens bilen stod på verksted resten av mitt eie..

Som jeg har sagt før så er Tesla fete biler (på tross av utdatert ytre), men da må du være blant det mindretallet som har en feilfri bil, for jeg og mange jeg kjenner som har (hatt) Tesla lar seg ikke lure igjen.
Jeg har jobbet såpass lenge med bil og mener jeg har en viss kompetanse om hva man bør forvente for en bil i den prisklassen så Teslarusen min la seg rimelig fort etter to sure opplevelser. Som nevnt over her har folkebilene til VW og Peugeot langt bedre kvalitet, og basert på det jeg finner fra anerkjente kilder har Tesla et stort kvalitetsproblem selv om Facebook-gruppa som modereres og befolkes av Teslaeiere sier noe heeelt annet.. 😊

Endret av Retroman
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lagde en poll i ene Model Y gruppa på FB i dag. Resultatet foreløpig er 8% hadde feil fra fabrikk (av så langt 274 stemmer). 
 

7% opplevde feil innen 3 første månedene. 8% ville bare se resultatet av pollen og 77% opplevde ikke feil.

edit: 377 stemmer nå, 7% opplevde feil.
 

4609D0FE-6A70-4234-B842-B7C9A3038A6E.jpeg

Endret av MrMarbles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Aldri sagt det ikke er lov jeg:)

Nei det har du ikke, og jeg påstod heller ikke at du gjorde dette. 

Det var bare at innlegget ditt var formulert dithen at det fremstod som om du forsøkte umyndigjøre folks meninger om bilen når de ikke hadde eid en selv. 

Aldri eid en tesla selv, men har trolig håndtert langt flere enn noen andre på forumet. Desverre ikke i en positiv setting for mange kundene vi hadde. 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...