Gå til innhold

Halvparten støtter kutt i elbilfordeler for biler over 500.000


Anbefalte innlegg

34 minutes ago, Zeph said:

Der har du òg ein sak. Ved å legge lista på 500k kan mange fleire vurdere kinabilar, i staden for bilar produsert i demokratiske land med stort sett gode arbeidsforhold. Hadde grensa gått ved 600k så ville den fått med seg dei fleste populære familiebilane (ID.4, Enyaq, TMY osv.) med eit greit utstyrsnivå.

Skal dei først ha moms frå ein grensesum så legg den heller eit stykke over bilane folk flest kjøper, til eit segment der du kan doble prisen med ekstrautstyr (BMW, Mercedes, Audi). Hjelper ikkje at prisane har stige ganske kraftig dei siste åra.

Nå har jo Tesla en fabrikk i Kina og de fleste Model 3 levert siste året + kommer vel derifra. Alt av Model Y i Norge er vel og produsert der men flyttes gradvis over til Berlin.

Dumt å støtte det landet ja - men de gir oss gode og billige produkter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (11 timer siden):

Det er bare å sette opp renta så skal du se at prisene kommer ned etterhvert. Penger er altfor billig og har det vært det veldig lenge. Da blir verdien på de pengene også svært lav. Det er ingen gratis lunch her. Gjeldsberget man har bygget opp er en enorm byrde og i praksis vil man ikke kunne sette boliglånsrente ut fra banker til over 5-6 % uten at folk blir ute av stand til å betale tilbake og tvangssalgene vil starte etterhvert. Man kan inflatere bort denne gjelda men det har også sin pris, man vil måtte ta opp bare mer og mer og mer gjeld for å betale det man skal kjøpe, lønna blir tilslutt nesten verdiløs og man bruker alt man tjener på å betale renter.

Nå som alle priser har gått opp 30%+ siste to mnd på mange varer og valuta kursen går til helvete vil ikke der være nødvendig med å bruke høye renter, folket har snart ikke råd til flere utgifter utenom de som er i top 5% i regnestykket til Vedum

Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Maxusen er da vel ikke liten? 755 liters bagasjerom?

Dårlig nyttelast er vel problemet på akkurat den.

Man får elektriske varebiler og.

Jeg snakker om familieflyttere, der man er fem/seks, eller syv, i familien, og også skal ha med baggasje. Der man kanskje skal ha flere barnestoler. Jeg nevner ikke Voyager uten grunn. 

Altså er det snakk om større biler som i utgangspunktet er dyrere, og som historisk har fått det verste av norsk avgiftspolitikk. Og, som nå igjen blir de første som skal berøres. 

Resultetet er eksempelvis at det bare med momsen fort blir mer avgifter på en 7-seters Tesla X enn en Porsche Taycan 4 Cross Turismo som rent praktisk er en 4-seter.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Hvis man må ha firehjulsdrift, eller krok som kan dra campingvogna, eller 500+ hestekrefter så må man betale.

Etter å ha kjørt med AWD i 3år nå, så kommer nok det til å bli vektlagt i større grad enn før (her jeg bor er det ekstreme snøfall i 8måneder av året, skikkelig vinter og familiehytte på fjellet). Hestekrefter gir jeg blanke i. Hengerfeste har aldri blitt brukt på tesla’n, men vurderer å kjøre opp til BE ila de neste årene. Fram til nå har vi lånt svigers arbeidsbil (nito) de gangene vi ikke har fått plass i tesla’n. Vi klarer også derfor uten, men er vel mer nice to have (også mtp annenhåndsmarkedet). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...