Redaksjonen. Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Nytt steg for elektrisk tungtransport - det loves milliarder til ladeinfrastruktur Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Nå må ikke myndighetene sove i timen igjen. Sett krav til teknisk kompatibilitet på tvers av merker, felles betalingsløsning og en minstestandard på hver ladested som tak over ladeplassene, hvileplasser, døgnåpent toalett som holdes rent, dusj og avsatt areal til kioskdrift. 4 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Simen1 skrev (36 minutter siden): Nå må ikke myndighetene sove i timen igjen. Sett krav til teknisk kompatibilitet på tvers av merker, felles betalingsløsning og en minstestandard på hver ladested som tak over ladeplassene, hvileplasser, døgnåpent toalett som holdes rent, dusj og avsatt areal til kioskdrift. Ja, krav om å montere dusj og kiosk vil nok ikke drive opp kostnadene for etablering av hurtigladere i det hele tatt... Og tak over ladeplassene? For tungtransport? Hvor i all verden finner du i det hele tatt hvileplasser for tungtransport med tak? 6 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 (endret) 3 hours ago, Simen1 said: Nå må ikke myndighetene sove i timen igjen. Sett krav til teknisk kompatibilitet på tvers av merker, felles betalingsløsning og en minstestandard på hver ladested som tak over ladeplassene, hvileplasser, døgnåpent toalett som holdes rent, dusj og avsatt areal til kioskdrift. Disse tre er medlemmer i Charin, så jeg regner med at det blir MCS. ISO 15118 er inkludert i MCS spesifikasjoenen, og der ligger "Plug and Charge", som ser ut til å være inkludert her:. https://youtu.be/EHTGALGekq8?t=411 https://www.arenaev.com/charin_launches_megawatt_charging_system_at_evs35_oslo-news-383.php Quote MCS will also come with a CCS adaptor, most likely combining two CCS plugs to charge one MCS vehicle. Det vil jo ikke bli et fullt skifte over natten fra diesel til elektrisk, så ved mange hvileplasser er det jo allerede "bensin"stasjoner med tilbud som kan benyttes. Tak er ikke realistisk. Mange truck-diesel pumper er uten tak. Endret 14. juli 2022 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden): Ja, krav om å montere dusj og kiosk vil nok ikke drive opp kostnadene for etablering av hurtigladere i det hele tatt... Og tak over ladeplassene? For tungtransport? Hvor i all verden finner du i det hele tatt hvileplasser for tungtransport med tak? Trailersjåfører jobber ofte flere dager på rad og sover i kabinen. Da er det kjekt med et dusjrom. Toaletter er viktig og da har man allerede et bygg med strøm, vann og avløp så det er neppe store merkostnaden å spesifisere det opp med en dusj i tillegg. Merk at jeg skrev avsatt areal til Kiosk - ikke faktisk bygging av en eller drifting. Det vil nok det lokale næringsliv kunne ta seg av og om det blir et problem at det ikke gjør det så får man ta den utfordringen når den kommer. Kanskje et lite start-tilskudd er alt som trengs. En annen ting er at en kiosk fint kan ha drift av påkrevde toaletter og dusj som tilleggsinntekt. Drift av toaletter og dusj bør være ladeoperatørens ansvar, som selvsagt kan settes ut til en kiosk hvis det er en der. Toalett må være gratis for å unngå griseri i grøfter og busker, men dusj kan godt koste noe (ikke hinsides). Jeg tenkte tak over ladeplassene. Akkurat som det er vanlig at bensinstasjoner har tak over dieselpumpene. Hvorfor skal elektriske kjøretøy bli avspist med noe dårligere? Etter mange langturer med elbil så er det i hvert fall min erfaring at dette er rimelige minstekrav. Hvorfor ikke lære av de feil man begikk ved utbygginger av ladenettverk for elbiler og tilpasse de til behovene tungransporten har? 2 1 1 Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 (endret) Lykke til med de løftene. Politikerne må se å få gjort noe med flaskehalsene som inkluderer konsesjonssøknadder. Er ikke hvor som helst det er kapasitet til lade infrastruktur. Endret 14. juli 2022 av Ephrus 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 1 hour ago, Simen1 said: Jeg tenkte tak over ladeplassene. Akkurat som det er vanlig at bensinstasjoner har tak over dieselpumpene. Hvorfor skal elektriske kjøretøy bli avspist med noe dårligere? MCS pluggen er forberedt for automatisk operasjon. https://www.mynewsdesk.com/no/ruter/videos/lading-av-nesoddbaaten-ved-aker-brygge-uten-tekst-109009 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Det finnes knapt hvileplasser i dag, uten ladere. Og om vinteren er det enda mindre da de ikke brøytes. https://www.nrk.no/nordland/bobilturister-overtar-rasteplassene-til-yrkessjaforer-1.16037196 Er mange plasser hvor det ikke er tak over pumpene for lastebiler. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 15. juli 2022 Del Skrevet 15. juli 2022 1 innlegg er fjernet grunnet OT. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas i de vanlige kanalene. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. juli 2022 Del Skrevet 15. juli 2022 Jeg lurer på hvorfor det ikke er utviklet ett toalett som er standard i hyttene på moderne lastebiler. Alt mulig har lastebilprodusentene klart å finne opp,men ett toalett i bilen er visst umulig..? Ps: jeg vet at USA trucker har toalett,men jeg snakker om europeiske..Volvo,Scania,Mercedes,Man,Daf..osv.. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 15. juli 2022 Del Skrevet 15. juli 2022 ACYBN18O skrev (6 timer siden): Jeg lurer på hvorfor det ikke er utviklet ett toalett som er standard i hyttene på moderne lastebiler. Alt mulig har lastebilprodusentene klart å finne opp,men ett toalett i bilen er visst umulig..? Ps: jeg vet at USA trucker har toalett,men jeg snakker om europeiske..Volvo,Scania,Mercedes,Man,Daf..osv.. Det er ganske enkelt. Plass. det er rett og slett ikke plass i hytta med standard konfigurasjon å få til toalett i europeiske Cab-Overs. Det er knapt plass til seng i dem. Skal man ha en toalett inne i hytta som er hygienisk og ikke gir lukt fra seg må man rett å slett ha større hytter på lastebilene. I Europa har vi lengdebegrensninger som er bygget opp på en helt annen måte en USA/Canada/Australia. Så hver cm lengde du gir Hytta på en lastebil stjeler lasteplass. I Europa/Euroasia generelt Er det vogntoglengden som begrenser, i USA/Canada/Australia er det lengden på hver enkel modul som begrenser. Når det kommer til tilgang på toaletter er faktisk problemet mye større i Norge en resten av europa. Om man ser til for eks Tyskland er det satt av mye mer plass til langtransport en "personbiler" langs hovedvegene, og det håndheves, parkerer du en "personbil" på område reservert for langtransport finner du ikke bilen når du kommer tilbake Jeg er 100% enig av at det stilles krav til montering av toaletter og dusjfasiliteter på slike ladestasjoner. Dusjen trenger ikke være gratis, da det faktisk er vanlig å betale for å få seg en dusj om man kjører langtransport. (dropin-pris bruker å ligge på ca 50-100kroner, men mange plasser kan faste sjåfører heller betale årsgebyr) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå