Gå til innhold

Strømprisene - meningsmåling

Hva bør strømselskapene gjøre?  

79 stemmer

1. 1. Hva mener du kraftprodusentene i de områdene med vedvarende høye priser bør gjøre?

• Produsere mindre nå, for å øke forsyningssikkerheten til vinteren - med høye priser nå som bieffekt
      75
    • Produsere mer nå, for å presse de ekstreme prisene ned - med dårligere forsyningssikkerhet til vinteren som bieffekt
      5
  2. 2. Hvem eller hva har skylda for de høye strømprisene i de områdene med vedvarende høye priser?

• Utenlandskablene
      57
    • Politikerne som selger vår kraft ut av landet til høystbydende
      55
    • Statnett som ikke har gode nok kraftlinjer mellom nord og sør
      26
    • Tyskland (nedleggelse av mye kraftproduksjon + for høy avhengighet av russisk gass)
      40
    • Vladimir Putin
      29
    • Alt for stor økning i norsk strømforbruk (industri, elbiler, batterifabrikker osv)
      5
    • Uflaks med nedbørsmengden i 2021-2022
      22
    • Klimaendringer
      11
    • Elektrifisering av sokkelen
      13
    • Inflasjon
      2
    • EØS og ACER
      33
  3. 3. Hva føler du når du tenker på kraftprisene i de områdene med vedvarende høye priser?

• Ingenting
      10
    • Fasinasjon
      9
    • Engasjement
      11
    • Irritasjon
      35
    • Frustrasjon
      38
    • Sinne
      23
  4. 4. Hva gjør du for å redusere strømutgiftene, hvis du bor i de områdene med vedvarende høye priser?

• Ingenting
      13
    • Noen enkle tiltak her og der
      33
    • Går moderat til verks med enkle + noen større tiltak
      25
    • Går hardt til verks med små og store tiltak
      9

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 14. aug. 2022, 18:07

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (23 minutter siden):

Terroraksjon å kutte en kabel?
Apropos "seriøse og realistiske punkter". Hvor godt er den bevoktet? Tror du ikke det er mulig å kutte den uten å ta på seg et selvmordsbomberbelte? En rød knapp i et kontrollrom på norsk side, for eksempel?

Bare lurer på en ting. Er du for norsk EU-medlemskap?

Det er berre å be russarane om å komme med fisketrålarane sine det, så er det ikkje lenge før kablane sluttar å virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest fascinerende med hele energidebatten i vinter var argumentet med at utlandskablene IKKE var årsaken til at prisene var høye i Norge, samtidig som det ble sagt at prisene var høye i Norge fordi CO2-kvoter og gass på kontinentet hadde steget enormt i pris.

Hvor er logikken? De kablene er den eneste koblingen norsk vannkraft har til CO2-kvoter og gass.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

NRK greide i det minste å si at fyllingsgraden er 86 % eller noe rundt der i sone 3 i stedet for det evindelige pisset med at det er lave nivåer og ikke noe mer konkret.

Det skal koste å være forbruker. De rike tjener på det de gjør. De fattige bruker strøm på oppgaver som ikke generer penger. Hvis man ikke putter strømmen på noe som skaper verdi hjelper det ikke hvor høy eller lav strømprisen er. Man vil gå i minus uansett.

Hvor mange kWh bruker dere egentlig om sommeren? Dere lader vel ikke elbilen 24/7. Bedre det koster litt nå enn at det blir ekstreme tilstander i vinter.

Endret av BadCat
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Årsaka til dei høge straumprisane i sør er nok ein kombinasjon av lite nedbør (m.a. tørr sommar og haust i fjor), fleire kablar mot Europa samt den anstrengte forsyningssituasjonen i Europa.

Det har vore tørre og våte år tidlegare, og straum har blitt eksportert ved overskotssituasjonar og importert ved underskotssituasjonar. Dette er såleis ikkje noko nytt. Men då var det ikkje krise og krig i Europa. Her er f.eks. ein artikkel frå 2006 som drøftar kva som kunne ha ført til at kraftsituasjonen då ville ha blitt like anstrengt som i tørråret 2002/2003.

https://www.tu.no/artikler/ikke-kraftkrise-i-norge-enna/242067

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 minutter siden):

NRK greide i det minste å si at fyllingsgraden er 86 % eller noe rundt der i sone 3 i stedet for det evindelige pisset med at det er lave nivåer og ikke noe mer konkret.

Det hender faktisk ein sjeldan gong at dei flyttar fokuset vekk frå Oslo-journalistikken.

https://www.nrk.no/nordland/nesten-gratis-strom-i-nord-norge_-lonner-seg-ikke-a-produsere-1.16029613

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Om staten så må bruke halve oljefondet for å sikre oss nok strøm i vinter, så får det bare være. De har kjørt bevisst mot stupet i snart ett år nå. Da får de ordne opp, koste hva det koste vil! Noe rasjonering er totalt uakseptabelt. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Angående spørsmål 1:

Hva med ingen av delene? Ingen grunn til å produsere strøm, sålenge Tyskland stjeler det.
Vi må prioritere hjemmemarkedet. Vi har ikke overskudd til tyskerne. Hvis noen fortjener rasjonering, er det dem, ikke oss.
Vi må slå av kabelen. Hvis ingen finner STOPP-knappen, kan vi involvere forsvarets fly og ubåter.

Jeg mener denne er spot on. Tyskland har gjort seg avhengig av energi fra Russland, til tross for advarsler over flere år. Tyskland har også valgt å stoppe produksjon av kjernekraft, og det uten å ha alternativene klare. Kjernekraften er noe av den mest klimavennlige energien som er å oppdrive, så hele greia er så idiotisk som det går an å få det til å bli. Tyskerne tar gjerne i bruk enorme områder av norsk natur for å drive energikolonialisme, alt for å slippe å ha ansvar for en håndfull atomkraftverk. Jeg vil ikke høre ett ord om at vindmøller på land i Norge skulle ha noe som helst å si for strømprisene, for det er ikke veien å gå. Jeg er helt enig med @Mannen med ljåen : Er det noen som skal ha strømrasjonering, får det bli tyskerne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i å donere halve oljefondet til Tyskland. Det burde brukes på infrastruktur. Fremtidige generasjoner har ingen nytte av å arve et steinalderlandskap uten infrastruktur som veier, vannrør, jernbane og sikker energiforsyning. En fantasillion på konto forsvinner raskt i et børskrakk eller nordkoreansk hacking.

Jeg tror ikke våre barnebarn ønsker å dø i en møteulykke på E39 mer enn det jeg gjør.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Hvorfor skal vi ha redusert forbruk? Jeg bruker ikke mer enn jeg må.
Jeg bor i en trang leilighet, og må fortsatt pendle til jobb på motorsykkel for å spare bompenger.

Hvorfor skal andre redusere sitt forbruk for at du skal kunne forbruke som normalt? Er det ikke mer sympatisk å dele på byrden?

Hvis mange tenker så egoistisk som deg, så blir byrden på de ansvarsfulle større, kanskje for stor og sannsynligheten for rasjonering øker.

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Tomme vannmagasin var ikke et problem i Norge før vi tømte dem for å hjelpe Tyskland.

Hvor har du denne konspirasjonsteorien fra? Tyskland handler kraft i markedet på like vilkår som alle andre (men de får et pristillegg pga nettleie av sjøkabel).

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg MÅ forbruke som normalt. Jeg sa jo at jeg ikke bruker mer enn jeg må.

I min trange leilighet kan jeg for eksempel ikke bruke vaskemaskinen om natten, naboene vil da banke i veggen.

Jeg kan ikke stå opp klokken fire om natten for å dusje, det ødelegger døgnrytmen, og jeg har en sikkerhetskritisk jobb hvor jeg må være uthvilt.

Ingen nordmenn trenger å redusere sitt forbruk og livskvalitet hvis vi slutter å ofre oss for Tysklands idiotiske energipolitikk. Jeg har ingen sympati med Merkel sin naive Putin-politikk. 

Hvis mange tenker så fornuftig som meg, så blir byrden på de ansvarlige større, kanskje for stor og sannsynligheten for at de skjerper seg øker.

Forklar hvorfor vi lar tyskere kjøpe strømmen vår "på like vilkår", når det skaper mangel, og vi trenger den selv.

Du svarte ikke på om du er for norsk EU-medlemskap.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Det mest fascinerende med hele energidebatten i vinter var argumentet med at utlandskablene IKKE var årsaken til at prisene var høye i Norge, samtidig som det ble sagt at prisene var høye i Norge fordi CO2-kvoter og gass på kontinentet hadde steget enormt i pris.

Hvor er logikken? De kablene er den eneste koblingen norsk vannkraft har til CO2-kvoter og gass.

Jeg tror det er sammensatt av mange årsaker, inkludert kablene, men også hvordan vi har spilt kortene våre med tanke på sikkerhet vs pris. Men jeg stusser over at bare 9 av 29 stemmer til nå mener vi har hatt uflaks med nedbørsmengden i 2021-2022. I prisområdet NO2 inneholder magasinene nå 8,48 TWh mindre energi enn medianen. Samtidig vet vi at det har vært 7,08 TWh mindre nedbør enn medianen nettopp i NO2 i 2021 og hittil i 2022. Så uflaksen med nedbøren kan faktisk forklare nesten all mangelen i NO2.

Å si at vi skulle bare diskriminert strømkunder av feil nasjonalitet blir litt for enkelt når vi først er inne i et kraftmarked med de betingelsene som er der. Det gir jo ikke akkurat mye troverdighet i handelssamarbeid om vi bare snur kappa og bryter avtaler hver gang vi mener handelssamarbeidet er til ulempe for oss. Da kan jo våre handelspartnere snu like raskt på kappa når det måtte passe dem og bryte avtalen når den er gunstig for oss.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ikke vri dette om til en rasismedebatt. De som har "feil nasjonalitet" i dette tilfellet er ikke muslimske eller melaninrike nordmenn, men tyskere i Tyskland som har hatt en uansvarlig energipolitikk i flere år, og nå får kjenne konsekvensen av å gjøre seg avhenging av Putin.

Dette er Tyskland sitt problem. De er et demokrati, og fikk den regjeringen de valgte.

Vi skulle ikke hatt en avtale som ikke er fordelaktig for oss. De som inngår sånne avtaler må tenke seg om.

Jeg vil ikke være "inne i et kraftmarked med de betingelsene som er der".

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det hender faktisk ein sjeldan gong at dei flyttar fokuset vekk frå Oslo-journalistikken.

https://www.nrk.no/nordland/nesten-gratis-strom-i-nord-norge_-lonner-seg-ikke-a-produsere-1.16029613

Nå er det mange år siden det var snakk om mobile gasskraftverk for å flytte produksjonskapasitet etter behov. Men hva med å bygge mobile smelteverk for å flytte forbruket dit behovet er? I prisområde NO3 og NO4 trengs åpenbart økt kraftforbruk så man slipper å sende vannet forbi turbinene. Smelteverket vil sikkert bli kjempeglad for å få tilgang til store mengder strøm på billigsalg. Et annet år kan prissituasjonen være snudd på hodet og smelteverket kunne vært flyttet dit behovet for økt forbruk er størst...

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (56 minutter siden):

Er det noen som skal ha strømrasjonering, får det bli tyskerne.

De fyrer bare i gang noen gamle kullkraftverk så slipper de rasjonering. Men er det gunstig på et globalt nivå at vi skal holde prisene lave og forbruket høyt, av egoistiske grunner, når konsekvensen er dramatisk økt CO2-utslipp?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...