Gå til innhold

Remøy bestiller havvindskip med hovedpropell både foran og bak: – Blir som en bil med firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Hanhijnn said:

Fra vikingskip påsto vel Ulstein selv.

Ja, det er jo en likhet med både vikingskip og kano. Hensikten er vel å få mindre løft i baugen, at båten skal skjære mer gjennom bølgene i stedet for å løftes over. Men det krever jo en viss skroghøyde i forhold til bølgehøyden, for å unngå at bølgene bryter innover båten. Så det er  gode grunner til å ha en utoverhengende baug også. I tillegg til at dekket holdes tørrere, blir  landstiging og ankring lettere når baugen ligger utover. Isbrytere  ønsker man også at skal løfte seg og presse isen ned.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (20 minutter siden):

Ja, det er jo en likhet med både vikingskip og kano. Hensikten er vel å få mindre løft i baugen, at båten skal skjære mer gjennom bølgene i stedet for å løftes over. Men det krever jo en viss skroghøyde i forhold til bølgehøyden, for å unngå at bølgene bryter innover båten. Så det er  gode grunner til å ha en utoverhengende baug også. I tillegg til at dekket holdes tørrere, blir  landstiging og ankring lettere når baugen ligger utover. Isbrytere  ønsker man også at skal løfte seg og presse isen ned.

Ja det har du helt rett i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Hanhijnn said:

"Likheten" går vel på at fremdriftssystemet både skyver og trekker.

Men hensikten er en helt annen. Mens en firehjulsdrevet bil primært skal komme seg fram i vanskelig terreng, vil en slik båt være godt egnet til å ligge stille. Den store fordelen er gjerne støynivået. Å ligge på DP med konvensjonelle tunnelthrustere kan være ganske ille i så måte. 

Lenke til kommentar
On 7/13/2022 at 5:59 PM, J-Å said:

Tja. Skrogformen er vel tatt fra en indianerkano 🛶

 og propell-løsningen fra en ferge: https://www.lmgmarin.no/media/default/designs/ferries/LMG 212-DEG.png

 

Vet ikke hva so opprinnelig inspirerte til skrogformen, men denne type skrog har vel passert 20 år nå snart? Iirc har det vel og blitt rettssak der utenlandsk verft kopierte skrogformen?

Var det X bow de kalte den?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
2 hours ago, bojangles said:

Vet ikke hva so opprinnelig inspirerte til skrogformen, men denne type skrog har vel passert 20 år nå snart? Iirc har det vel og blitt rettssak der utenlandsk verft kopierte skrogformen?

Baugformen ble patentert 2005/2006. Den tilsvarende hekkformen 2013. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (15 timer siden):

Men hensikten er en helt annen. Mens en firehjulsdrevet bil primært skal komme seg fram i vanskelig terreng, vil en slik båt være godt egnet til å ligge stille. Den store fordelen er gjerne støynivået. Å ligge på DP med konvensjonelle tunnelthrustere kan være ganske ille i så måte. 

Ja tunnelthrustere er vel den største støykilden ombord i moderne skip nå. Så dette er sikkert en god idé i så måte. Har aldri vært borti slike konfigurasjoner selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/15/2022 at 7:01 AM, Hanhijnn said:

Ja tunnelthrustere er vel den største støykilden ombord i moderne skip nå. Så dette er sikkert en god idé i så måte. Har aldri vært borti slike konfigurasjoner selv.

Det skaper vel kavitasjon for ofte blir det jo kraftige vibrasjoner i skipet straks thrust'n brukes. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...