Arne Fenstad Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 Remøy bestiller havvindskip med hovedpropell både foran og bak: – Blir som en bil med firehjulstrekk Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 Tja. Skrogformen er vel tatt fra en indianerkano 🛶 og propell-løsningen fra en ferge: https://www.lmgmarin.no/media/default/designs/ferries/LMG 212-DEG.png Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 J-Å skrev (13 timer siden): Tja. Skrogformen er vel tatt fra en indianerkano 🛶 Fra vikingskip påsto vel Ulstein selv. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 (endret) 7 hours ago, Hanhijnn said: Fra vikingskip påsto vel Ulstein selv. Ja, det er jo en likhet med både vikingskip og kano. Hensikten er vel å få mindre løft i baugen, at båten skal skjære mer gjennom bølgene i stedet for å løftes over. Men det krever jo en viss skroghøyde i forhold til bølgehøyden, for å unngå at bølgene bryter innover båten. Så det er gode grunner til å ha en utoverhengende baug også. I tillegg til at dekket holdes tørrere, blir landstiging og ankring lettere når baugen ligger utover. Isbrytere ønsker man også at skal løfte seg og presse isen ned. Endret 14. juli 2022 av J-Å Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 (endret) Her i hvertfall ingen likheter med en bil med firehjulstrekk. Edit: Ok, noen likheter er det, men likevel to helt forskjellige ting. Endret 14. juli 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Svein M skrev (14 minutter siden): Her i hvertfall ingen likheter med en bil med firehjulstrekk. "Likheten" går vel på at fremdriftssystemet både skyver og trekker. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 J-Å skrev (20 minutter siden): Ja, det er jo en likhet med både vikingskip og kano. Hensikten er vel å få mindre løft i baugen, at båten skal skjære mer gjennom bølgene i stedet for å løftes over. Men det krever jo en viss skroghøyde i forhold til bølgehøyden, for å unngå at bølgene bryter innover båten. Så det er gode grunner til å ha en utoverhengende baug også. I tillegg til at dekket holdes tørrere, blir landstiging og ankring lettere når baugen ligger utover. Isbrytere ønsker man også at skal løfte seg og presse isen ned. Ja det har du helt rett i. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 17 minutes ago, Hanhijnn said: "Likheten" går vel på at fremdriftssystemet både skyver og trekker. Men hensikten er en helt annen. Mens en firehjulsdrevet bil primært skal komme seg fram i vanskelig terreng, vil en slik båt være godt egnet til å ligge stille. Den store fordelen er gjerne støynivået. Å ligge på DP med konvensjonelle tunnelthrustere kan være ganske ille i så måte. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 (endret) On 7/13/2022 at 5:59 PM, J-Å said: Tja. Skrogformen er vel tatt fra en indianerkano 🛶 og propell-løsningen fra en ferge: https://www.lmgmarin.no/media/default/designs/ferries/LMG 212-DEG.png Vet ikke hva so opprinnelig inspirerte til skrogformen, men denne type skrog har vel passert 20 år nå snart? Iirc har det vel og blitt rettssak der utenlandsk verft kopierte skrogformen? Var det X bow de kalte den? Endret 20. juli 2022 av bojangles Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 2 hours ago, bojangles said: Vet ikke hva so opprinnelig inspirerte til skrogformen, men denne type skrog har vel passert 20 år nå snart? Iirc har det vel og blitt rettssak der utenlandsk verft kopierte skrogformen? Baugformen ble patentert 2005/2006. Den tilsvarende hekkformen 2013. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. juli 2022 Del Skrevet 15. juli 2022 J-Å skrev (15 timer siden): Men hensikten er en helt annen. Mens en firehjulsdrevet bil primært skal komme seg fram i vanskelig terreng, vil en slik båt være godt egnet til å ligge stille. Den store fordelen er gjerne støynivået. Å ligge på DP med konvensjonelle tunnelthrustere kan være ganske ille i så måte. Ja tunnelthrustere er vel den største støykilden ombord i moderne skip nå. Så dette er sikkert en god idé i så måte. Har aldri vært borti slike konfigurasjoner selv. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. juli 2022 Del Skrevet 15. juli 2022 (endret) On 7/15/2022 at 7:01 AM, Hanhijnn said: Ja tunnelthrustere er vel den største støykilden ombord i moderne skip nå. Så dette er sikkert en god idé i så måte. Har aldri vært borti slike konfigurasjoner selv. Det skaper vel kavitasjon for ofte blir det jo kraftige vibrasjoner i skipet straks thrust'n brukes. Endret 11. august 2022 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå