Gjest dd08f...a59 Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 Er det et helseproblem om man ikke greier å holde på avføringen? Må legen se på tarmen da? Anonymous poster hash: dd08f...a59 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 Du skriver "se på tarmen" - så da antar jeg du mener koloskopi. Om du ikke klarer å holde på avføringen, kan det tyde på IBS eller IBD (du kan Google dette). Kanskje spiser du noe som irriterer tarmene såpass mye, at det går bare rett ut igjen. Det kan også komme av stress, dersom du har IBS. Mange sliter med IBS. Dersom du ser blod eller slim i avføringen (hvitt skum) - er dette typisk for IBD. Da må du nok ta koloskopi for videre behandling. Dersom det kun er løs avføring, er det nok mest sannsynlig "kun" IBS. Da bør du heller forsøke å endre på kostholdet ditt litt; for å se om det kan hjelpe. Du kan søke på "foodmap" - og se på listen over matvarer du bør unngå. Bruk elimineringsmetoden for å se hva du tåler eller ikke. Dette kan være ganske individuelt. Selv har jeg både IBS og IBD. Dersom du går til legen kan du be om avføringsprøve og CRP for å utelukke betennelse i tarmen. Dette blir alltid gjort før eventuelt koloskopi; fordi koloskopi er en nokså omfattende ting å gjøre - som kun blir gjort på sykehus. 1 Lenke til kommentar
Gjest dd08f...a59 Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 Legen har skremt meg da, og sa jeg måtte ligge på benken og så skulle han bruke en sånn tang. Det er sikkert normalt at det renner litt. Det er bedre at det renner, enn at legen skal se på tarmen. Men selvsagt, har respekt for IBS og IBD, hva nå det måtte stå for. Anonymous poster hash: dd08f...a59 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 (endret) Gjest dd08f...a59 skrev (2 timer siden): Legen har skremt meg da, og sa jeg måtte ligge på benken og så skulle han bruke en sånn tang. Det er sikkert normalt at det renner litt. Det er bedre at det renner, enn at legen skal se på tarmen. Men selvsagt, har respekt for IBS og IBD, hva nå det måtte stå for. Anonymous poster hash: dd08f...a59 Det er en prosedyre som heter DRE. Der legen går inn med en finger for å kjenne på bakre del av prostata for å utelukke mer alvorlige ting. Tangen blir kun brukt for å spre skinkene og for å gi legen litt bedre tilgang - samt for at det ikke skal føles så intimt. Jeg har gjort denne prosedyren mange ganger, både med og uten tang. Noen leger bruker kun en finger. Jeg vil si det er mer behagelig med tang. Hele undersøkelsen tar mindre enn 4 sekunder - og det er på ingen måte spesielt smertefullt. Men; som mann - føles det litt rart, ja. Dette er ingen ting å bli skremt av. Men ja, første gang - kan det føles litt intimt å ligge på siden og blotte anus. Men det er en særdeles viktig undersøkelse å gjøre. Så det er bare å hoppe i det. Jo eldre du blir, desto mer vanlig blir slike undersøkelser. Det kan utelukke særdeles viktige ting slik som kreft. Så du gjør deg selv en stor tjeneste av å ta denne undersøkelsen. Som sagt - fire sekunder. Thats it. Endret 13. juli 2022 av Milhouse85 1 Lenke til kommentar
Gjest dd08f...a59 Skrevet 13. juli 2022 Del Skrevet 13. juli 2022 1 hour ago, Milhouse85 said: Det er en prosedyre som heter DRE. Der legen går inn med en finger for å skjenne på bakre del av prostata for å utelukke mer alvorlige ting. Tangen blir kun brukt for å spre skinkene og for å gi legen litt bedre tilgang - samt for at det ikke skal føles så intimt. Jeg har gjort denne prosedyren mange ganger, både med og uten tang. Noen leger bruker kun en finger. Jeg vil si det er mer behagelig med tang. Hele undersøkelsen tar mindre enn 4 sekunder - og det er på ingen måte spesielt smertefullt. Men; som mann - føles det litt rart, ja. Dette er ingen ting å bli skremt av. Men ja, første gang - kan det føles litt intimt å ligge på siden og blotte anus. Men det er en særdeles viktig undersøkelse å gjøre. Så det er bare å hoppe i det. Jo eldre du blir, desto mer vanlig blir slike undersøkelser. Det kan utelukke særdeles viktige ting slik som kreft. Så du gjør deg selv en stor tjeneste av å ta denne undersøkelsen. Som sagt - fire sekunder. Thats it. Noen må jo gjøre det og. Anonymous poster hash: dd08f...a59 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Gjest dd08f...a59 skrev (På 13.7.2022 den 13.27): Det er sikkert normalt at det renner litt. Det er bedre at det renner, enn at legen skal se på tarmen. Tja ... Det er sikkert mye som er "normalt" i disse dager, men dersom du har konstant rennende avføring, så gjør deg selv en tjeneste: gå til legen! Litt unormal avføring opplever nok alle. Men stort sett skal den være relativt hard og fast (men ikke for hard, igjen). Ukes- eller månedsvis med rennende avføring kategoriserer jeg ikke som særlig normale. Dette må sjekkes ut! Forhåpentlig skyldes det ikke noe farlig. Kanskje bare en konkret matrett tarmen tilfeldigvis ikke tåler så godt? Men du må få visshet i det. Slik at du kan slutte å irritere tarmene med nevnte mat. Skulle det være sykdom, så er det som oftest en stor fordel å avdekke dette så tidlig som mulig. Enklere å behandle før det utvikler seg alt for langt. PS.: Selv om noe er aldri så pinlig, rart og skummelt for deg, så har legen undersøkt tilsvarende (og verre stilte) pasienter hundrevis av ganger tidligere. Legen har sett dette før. Og hen ønsker å hjelpe deg. De vil ha deg frisk og rask, og er villig til å titte inn i et hvert hull du måtte ha, kun for å få deg frisk! Ganske fantastisk, i grunn. Så prøv å skyv flauhet og blygsel til side -- selv om det selvfølgelig ikke er så lett. 1 Lenke til kommentar
Gjest dd08f...a59 Skrevet 18. juli 2022 Del Skrevet 18. juli 2022 On 7/15/2022 at 1:17 AM, qualbeen said: Tja ... Det er sikkert mye som er "normalt" i disse dager, men dersom du har konstant rennende avføring, så gjør deg selv en tjeneste: gå til legen! Litt unormal avføring opplever nok alle. Men stort sett skal den være relativt hard og fast (men ikke for hard, igjen). Ukes- eller månedsvis med rennende avføring kategoriserer jeg ikke som særlig normale. Dette må sjekkes ut! Forhåpentlig skyldes det ikke noe farlig. Kanskje bare en konkret matrett tarmen tilfeldigvis ikke tåler så godt? Men du må få visshet i det. Slik at du kan slutte å irritere tarmene med nevnte mat. Skulle det være sykdom, så er det som oftest en stor fordel å avdekke dette så tidlig som mulig. Enklere å behandle før det utvikler seg alt for langt. PS.: Selv om noe er aldri så pinlig, rart og skummelt for deg, så har legen undersøkt tilsvarende (og verre stilte) pasienter hundrevis av ganger tidligere. Legen har sett dette før. Og hen ønsker å hjelpe deg. De vil ha deg frisk og rask, og er villig til å titte inn i et hvert hull du måtte ha, kun for å få deg frisk! Ganske fantastisk, i grunn. Så prøv å skyv flauhet og blygsel til side -- selv om det selvfølgelig ikke er så lett. Veldig bra noen tar jobben med å se på tarmen til folk ja. Hva hadde verden vært uten dem? Tenk bare når folk promper under "inspeksjonen"... jeg unner disse kara millionlønna. Anonymous poster hash: dd08f...a59 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. juli 2022 Del Skrevet 20. juli 2022 Gjest dd08f...a59 skrev (På 13.7.2022 den 12.46): Er det et helseproblem om man ikke greier å holde på avføringen? Må legen se på tarmen da? Anonymous poster hash: dd08f...a59 Å gå til legen er ikke så moro, men bør nok gjøres. Forhåpentlig finner dere en løsning. Hvis ikke kan det bli verre, det meste bør tas så fort som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå