Gjest ea3f0...dd1 Skrevet 12. juli 2022 Del Skrevet 12. juli 2022 Leid en 15 å gammel vogn. Depositum betalt. Ved tilbakelevering mener utleier det er riper på benken. Det er helt uaktuelt og ikke vår feil. Det er tross alt en gammel vogn, men han mener vi har gjort skaden. Han nekter betale depositum. Hva gjør jeg nå? Anonymous poster hash: ea3f0...dd1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 12. juli 2022 Del Skrevet 12. juli 2022 Tok ikke du bilder før du dro av sted? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. juli 2022 Del Skrevet 12. juli 2022 Han kan ikke kreve mer enn faktiske kostnader. så be om kvittering for reperasjon og forlang resten tilbake. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Kva var avtalt angåande depositumet? Var det riper i benken før du leigde? Eller er spørsmålet om du må erstatte skadar i ei gamal vogn? Så vidt eg kjenner til så er det ikkje eget regelverk for depositum ved leige av ting, så då er det opp til avtalen og ulovfesta plikter. Begge partar har ei lojalitetsplikt som betyr at begge partar skal prøve å minimere tap. Heilt konkret så blir det då slik at du må dekke utleigers reelle kostnadar, i mange tilfeller kan det f.eks. være eigenandelen om ein har forsikring, eller kostnaden ved å utbedre ripene. Ein kan normalt sett ikkje holde tilbake heile depositumet for småting. Så er det også eit spørsmål om kva som er god nok reprasjon, det er ikkje nødvendigvis rett at du skal dekke ny benkeplate om den gamle kan reparerast. Det er heller ikkje gitt at ripene er ei skade, dersom det er slitasje ved vanleg bruk så er det noko anna enn ei skade. Men igjen så er det eit spørsmål om kva som var avtalt? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Om ripen ikke er veldig grov kan jo bordet til fordel trekkes over med vinyl. Er det heltre(noe jeg tviler på) kan den jo jobbes på. Er det spon så vil jeg si det er bortkastet tid å penger. Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Hvis det er riper som kommer av vanlig bruk kan ikke eier kreve erstatning for dette. Det er å forvente slitasje som kommer av normalt bruk og det på en måte inngår i produktet/tjenesten. Tenker dette er analogt med å leie leilighet og der har det vært mye tilsvarende saker. Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Foresten så er det også veldig klare regler rundt depositum. Har dere ikke skikkelig avtale rundt dette så er det å betrakte som er lån fra deg til utleier og du kan faktisk kreve renter og slikt. Lenke til kommentar
Gjest ea3f0...dd1 Skrevet 17. juli 2022 Del Skrevet 17. juli 2022 Hører rett og slett ingenting. Hvordan skriver jeg brev med krav om tilbakebetaling? Anonymous poster hash: ea3f0...dd1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå