Gå til innhold

BMW gjør varme i setene til abonnementstjeneste


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, DrAlban3000 said:

Du lager en diskusjon om hvordan Tesla er en bedre bil enn de tyske, så er faktum i saken at de bruker mindre strøm. De lader ikke fortest lenger. 
 

Merc, BMW og Tesla er ganske forskjellige opplevelser. Som familiebil er BMW iX omtrent like bra som Y plassmessig (reist på ferie med begge). 
 

Der det skiller er støy, Y er en bråkete og dårlig opplevelse på veien generelt. Billig, stor, bråkete og full av sort billig plast - for meg har ignenting endret seg i billigklassen.

 

 Den er laget slik for å være billig. Kvaliteten på materialer i Tesla er ræva, for å si det mildt - hardplast, stål som ruster og føles billig. Y mangler endel teknikk for å være en god bil til Langtur, den har jævlig dårlig ACC som kutter konstant på smal vei. Bilen jeg kjørte hadde skjev hjulstillibg foran.
 

BMW og Merc er i en annen liga - teknisk sett, men ikke minst i praksis hvor en er en luksusbil du kan føre en rolig samtale i 200kmt på autobahn, den andre erstattet VW golf som bestselger i Norge. Det er mange (du bla) som har godtatt en etablert sannhet - at Tesla er så teknisk overlegne. Om du fortsatt sitter med denne overbevisningen nå 10 år etterpå, da har du ikke fulgt med. 

Må ikke nødvendigvis være for eller imot Tesla her, men jeg trekker dem frem fordi de har fått til et bedre teknologisk og brukervennlig infotainment system som spiller på lag med laddinfrastrukturen. Ellers har jeg ikke noen problemer med å si at Tesla er en relativt dårlig bil, men en god elbil, nettopp fordi de fokuserer mer på de tingene som blir viktig i fremtiden. Lydnivå er jeg helt enig, men helt uenig ang. Det praktiske, da en roadtrip med en Tysk bil er avhenger av hvorvidt turen går sentralt og man kan benytte seg av Ionity. Du sitter behagelig og kan snakke med innestemme, men det oppleves ikke mer praktisk å måtte gå på ladebingo fordi produsent ikke satser på er komplett ladenettverk.

Men nok om Tesla for og imot, for poenget mitt var at det er mange andre konkurrenter som gir gode pakker som nå utfordrer tyskerne. Ta f.eks. Huyndai og Kia, som for lengst fått opp kvaliteten i det de gjør. Bilene har mindre plast innvendig enn de Tyske, de har god rekkevidde, det er bra lydisolerte og de har et infotainment system som er noe av det samme og kanskje bedre enn tyskerne. I tillegg er de langt billigere og har i noen tilfeller bedre garantier på sine biler. Jeg forstår ikke hvorfor folk da sier at Tyskerne automatisk er best, når eneste måte å få det til på er å sammenlikne biler på rundt 1.1 millioner med biler til under halvparten. I mine øyner er det i hovedsak lydisolering tyskerne leder på (samt den interessante auto-dimme-panoramavinduet på BMW), og ytterligere bekreftelse for at jeg mener man ikke lengre kan si at tyskerne kan best som en ryggmargsrefleks.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (2 minutter siden):

Må ikke nødvendigvis være for eller imot Tesla her, men jeg trekker dem frem fordi de har fått til et bedre teknologisk og brukervennlig infotainment system som spiller på lag med laddinfrastrukturen. Ellers har jeg ikke noen problemer med å si at Tesla er en relativt dårlig bil, men en god elbil, nettopp fordi de fokuserer mer på de tingene som blir viktig i fremtiden. Lydnivå er jeg helt enig, men helt uenig ang. Det praktiske, da en roadtrip med en Tysk bil er avhenger av hvorvidt turen går sentralt og man kan benytte seg av Ionity. Du sitter behagelig og kan snakke med innestemme, men det oppleves ikke mer praktisk å måtte gå på ladebingo fordi produsent ikke satser på er komplett ladenettverk.

Men nok om Tesla for og imot, for poenget mitt var at det er mange andre konkurrenter som gir gode pakker som nå utfordrer tyskerne. Ta f.eks. Huyndai og Kia har for lengst fått opp kvaliteten i det de gjør. Bilene har mindre plast enn de Tyske, de har god rekkevidde, det er bra lydisolerte og de har et infotainment system som er noe av det samme og kanskje bedre enn tyskerne. I tillegg er de langt billigere og har i noen tilfeller bedre garantier på sine biler. 

Hehe, ikke backtrack nå. Du sa tyske biler ikke solgta noe bra nå som elbilene har kommet. Sannheten er at det selges prosentmessig fler hvert år. 
 

Det tekniske fremskrittet hadde Tesla mente du,  også feil.

Ja, Kia og Hyundai og de kommer - men BmW og Merc skjerlver ikke i buksene. De skal ikke konkurrere med de. Tesla skal, og nå kommer det som du sier gode biler derfra også. Har du kjørt EV6 og Ionic vet du at infotainment kanskje er dårligst fra den verdensdelen, de skjermene lagger fælt. Føles litt android-kopi ut. Mangler ca 70% av funksjonene i en merc også. 
 

Så nei, tyske biler selger ikke dårligere. Og nei, tyskerne er nok ikke i fare for noen huyndai. Men det er absolutt Tesla, selv de billige asiatene lader raskere nå.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Hehe, ikke backtrack nå. Du sa tyske biler ikke solgta noe bra nå som elbilene har kommet. Sannheten er at det selges prosentmessig fler hvert år. 
 

Det tekniske fremskrittet hadde Tesla mente du,  også feil.

Ja, Kia og Hyundai og de kommer - men BmW og Merc skjerlver ikke i buksene. De skal ikke konkurrere med de. Tesla skal, og nå kommer det som du sier gode biler derfra også. Har du kjørt EV6 og Ionic vet du at infotainment kanskje er dårligst fra den verdensdelen, de skjermene lagger fælt. Føles litt android-kopi ut. Mangler ca 70% av funksjonene i en merc også. 
 

Så nei, tyske biler selger ikke dårligere. Og nei, tyskerne er nok ikke i fare for noen huyndai. Men det er absolutt Tesla, selv de billige asiatene lader raskere nå.

Hva jeg sa innledningsvis var følgende:

Quote

Nice... Litt så man lurer på hva argumentet til Tysk bilindustri er. De sliter allerede med sterk konkurranse fra andre markeder med biler som nå allerede utfordrer dem på byggekvalitet (software er ikke vits å nevne for der er Tysk industri et stykke bak dessverre), samt at pris er de for lengst utkonkurrert på... Det siste Tyskere trenger er å gjøre seg upopulære når produktene deres ikke er gode nok til å være markedsledende. 

Det er dere som tolker det dithen at dette må bety at jeg mener at de ikke selger biler. Det er en kjent sak at tysk bilindustri er i en krise, de må selge MER enn hva de gjør i dag om de ikke skal drastisk kutte ned på antall ansatte i fremtiden. Dette betyr da ikke at de ikke selger biler, men de selger ikke nok. Så vennligst ikke legg ord i munnen på meg er du grei.

Videre sier jeg ikke mindre enn minst to ganger på forrige side at vi må definere hva vi konkret sammenlikner. Jeg peker på at teknologisk for meg er selve den teknologiske biten som omhandler kjernen / hjernen / inforainment systemet. Du fokuserer mer på det byggtekniske (byggekvaliteten). Men husker jeg ikke feil var det en tråd på titals sider hvor folk kranglet om hva order teknologi betyr, så der gidder jeg ikke å krangle for mye. Jeg poengterer hva jeg legger i ordet og så kan folk være uenig eller enige i det.

Jeg gikk for øvrig for en bil som faller utenom alle de vi har snakket om tidligere. Den er en relativt dum elbil (lite energieffektiv), men som du sier er det følelser. Men for meg føltes denne mer rett enn hva de Tyske kunne levere, og det er derfor jeg også forsøker å be folk nyansere det videre enn at man automatisk tenker at Tysk må være best. Markedet har endret seg mye de siste årene og man kan ikke flyte videre på gamle meritter.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 13.7.2022 den 8.36):

 

Videre sier jeg ikke mindre enn minst to ganger på forrige side at vi må definere hva vi konkret sammenlikner. Jeg peker på at teknologisk for meg er selve den teknologiske biten som omhandler kjernen / hjernen / inforainment systemet. Du fokuserer mer på det byggtekniske (byggekvaliteten). Men husker jeg ikke feil var det en tråd på titals sider hvor folk kranglet om hva order teknologi betyr, så der gidder jeg ikke å krangle for mye. Jeg poengterer hva jeg legger i ordet og så kan folk være uenig eller enige i det.

 

Problemet her er at du åpenbart ikke har kjørt de bilene du kritiserer. Og nei, infotainment er ikke kjerneteknologien i en bil, langt derifra, det er ikke engang kjerneteknologien i bilens elektronikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, AL123 said:

Problemet her er at du åpenbart ikke har kjørt de bilene du kritiserer. Og nei, infotainment er ikke kjerneteknologien i en bil, langt derifra, det er ikke engang kjerneteknologien i bilens elektronikk.

Du står fritt til å forsøke å definere det (infotainment er ikke det alene, men en del av helheten. Noen vil kalle det læren om konstruksjonen / sammensetningen / anvendelsen av nyvinninger, f.eks teknologi for autonomi, støttesystemer m.m.) Send meg for øvrig også ditt altseende verktøy som vet hvilke biler jeg har og ikke har testet.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
On 7/13/2022 at 8:21 AM, The Very End said:

Det praktiske, da en roadtrip med en Tysk bil er avhenger av hvorvidt turen går sentralt og man kan benytte seg av Ionity. Du sitter behagelig og kan snakke med innestemme, men det oppleves ikke mer praktisk å måtte gå på ladebingo fordi produsent ikke satser på er komplett ladenettverk.

Hvorfor skal man kun holde seg til Ionity? I min (tyske) elbil har kartsystemet oversikt over og kan rute via det meste av ladere, ikke bare Ionity. Jeg får også opp i systemet når en lader ikke har ledig plass. (For de operatørene som melder dette inn)

Lenke til kommentar
9 minutes ago, sverreb said:

Hvorfor skal man kun holde seg til Ionity? I min (tyske) elbil har kartsystemet oversikt over og kan rute via det meste av ladere, ikke bare Ionity. Jeg får også opp i systemet når en lader ikke har ledig plass. (For de operatørene som melder dette inn)

Vet ikke om det har blitt mye bedre siden påska i år, men var da i nåden til "diverse" aktører utenom Ionity, og det var mindre gøy. Problemet var hovedsakelig at oppetiden på laderne varierte, og antallet per lokasjon var svært varierende (ofte 1-2 stk.) 
Men det er lyspunker, f.eks. Kempower (stavet rett?) begynner å etablerer seg flere steder med 6+ ladere om gangen, og da begynner det å bli mindre problematisk med kø eller noen ladere ute av drift. Iom. at Ionity stort sett bygger 6+ ladere på sine stasjoner er det hvertfall hos meg, foretrukket fremfor å gamble på andre leverandører andre steder. Forhåpentligvis er problemstillingen løst ila. kommende år, også utenfor Norge. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
47 minutes ago, The Very End said:

Vet ikke om det har blitt mye bedre siden påska i år, men var da i nåden til "diverse" aktører utenom Ionity, og det var mindre gøy. Problemet var hovedsakelig at oppetiden på laderne varierte, og antallet per lokasjon var svært varierende (ofte 1-2 stk.) 
Men det er lyspunker, f.eks. Kempower (stavet rett?) begynner å etablerer seg flere steder med 6+ ladere om gangen, og da begynner det å bli mindre problematisk med kø eller noen ladere ute av drift. Iom. at Ionity stort sett bygger 6+ ladere på sine stasjoner er det hvertfall hos meg, foretrukket fremfor å gamble på andre leverandører andre steder. Forhåpentligvis er problemstillingen løst ila. kommende år, også utenfor Norge. 

Hvor er det du ser på ladere hen? Når jeg scroller litt runt i ladekartet virker det som om 4-6 kontakter er normalen, og langt mer eller flere kolokaliserte leverandører langs hovedveiene (og da filtrer jeg bort ChaDeMo og <100kW CCS.)

Lenke til kommentar
24 minutes ago, sverreb said:

Hvor er det du ser på ladere hen? Når jeg scroller litt runt i ladekartet virker det som om 4-6 kontakter er normalen, og langt mer eller flere kolokaliserte leverandører langs hovedveiene (og da filtrer jeg bort ChaDeMo og <100kW CCS.)

Hovedsakelig lengst sør og nordover i Norge. Utlandet så var kjøreruten øst Tyskland til Polen (fra Danmark). Er mye MER og Recharge ladere (Norge), men disse er av variert antall. Bruker ABRP selv, men opplever at hvertfall disse to leverandørene er noe dårlig på å rapportere status på sine ladere.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...