Gå til innhold

BMW gjør varme i setene til abonnementstjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice... Litt så man lurer på hva argumentet til Tysk bilindustri er. De sliter allerede med sterk konkurranse fra andre markeder med biler som nå allerede utfordrer dem på byggekvalitet (software er ikke vits å nevne for der er Tysk industri et stykke bak dessverre), samt at pris er de for lengst utkonkurrert på... Det siste Tyskere trenger er å gjøre seg upopulære når produktene deres ikke er gode nok til å være markedsledende. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, ITtraktor said:

Dette blir bare for dumt. Blir blinklys også abonnentstjeneste? 

Hadde blitt utrolig dårlig omsetning på den tjenesten i Norge :D

Det som er mer interessant er vel hvor mye billigere bilen blir uten dette påslått, og når leieprisen vil passere denne "rabatten"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Nice... Litt så man lurer på hva argumentet til Tysk bilindustri er. De sliter allerede med sterk konkurranse fra andre markeder med biler som nå allerede utfordrer dem på byggekvalitet (software er ikke vits å nevne for der er Tysk industri et stykke bak dessverre), samt at pris er de for lengst utkonkurrert på... Det siste Tyskere trenger er å gjøre seg upopulære når produktene deres ikke er gode nok til å være markedsledende. 

Tenker du at salg av elbil de siste 5 år, når det kommer til Tysk bilindustri har:

A: Har gått nedover

B: Har gått oppover

Jeg mener at de siste årene har vist at Tyskerne viser alvor, med første godkjente nivå 3 system (riktignok begrenset av staten foreløpig), lengst rekkevidde, mest utstyr. De tilbyr også ekte skinnseter, mulighet å designe sitt eget interiør, en mer ekslusiv opplevelse, mindre støy +++. Et godt alternativ for de som har råd til det. EN BMW iX eller en Merc EQS er ganske mye mer avanserte biler enn det som leveres av andre, katta er på en måte ute av sekken på det området nå :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, DrAlban3000 said:

Tenker du at salg av elbil de siste 5 år, når det kommer til Tysk bilindustri har:

A: Har gått nedover

B: Har gått oppover

Jeg mener at de siste årene har vist at Tyskerne viser alvor, med første godkjente nivå 3 system (riktignok begrenset av staten foreløpig), lengst rekkevidde, mest utstyr. De tilbyr også ekte skinnseter, mulighet å designe sitt eget interiør, en mer ekslusiv opplevelse, mindre støy +++. Et godt alternativ for de som har råd til det. EN BMW iX eller en Merc EQS er ganske mye mer avanserte biler enn det som leveres av andre, katta er på en måte ute av sekken på det området nå :) 


De selger nok flere elbiler enn de gjorde for noen år siden, men da var også alt man kunne få Up’n og Golfen :) 

Jeg mener at Tyskerne bygger gode biler, men dårlige elbiler. De er lite energi optimaliserte (men dette kommer seg), de massakrerer interiøret (haptic knapper kan suge kølla si og dø, alt for mange skinnende detaljer som blir skitne og reflekter sollys, plast, litt for mye skjermer - finnes mellomting) samt at infotainment systemene virker som en spøk. Igjen, tyskerne kan bygge bil, og det er derfor jeg mistenker at de egentlig prøver å lage dårlige versjoner slik at de kan si at folk ikke vil ha elbiler. Men på samme tid snakker de varmt om at fremtiden er elektrisk… så strategien og hva som stemmer er vanskelig å si.

Ellers må vi nok definere avansert. Hva mener du er avansert? Er det måten de bygger biler på, infotainment eller annet? (Dette er spørsmål og ikke et motargument mot det du skriver).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Nice... Litt så man lurer på hva argumentet til Tysk bilindustri er. De sliter allerede med sterk konkurranse fra andre markeder med biler som nå allerede utfordrer dem på byggekvalitet (software er ikke vits å nevne for der er Tysk industri et stykke bak dessverre), samt at pris er de for lengst utkonkurrert på... Det siste Tyskere trenger er å gjøre seg upopulære når produktene deres ikke er gode nok til å være markedsledende. 

Nåvel, tysk bilindustri er fremdeles foran på det meste når det gjelder masseproduserte biler, og det er ikke lett å se hvem som kan utfordre dem med det første.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, AL123 said:

Nåvel, tysk bilindustri er fremdeles foran på det meste når det gjelder masseproduserte biler, og det er ikke lett å se hvem som kan utfordre dem med det første.

 

På hvilken måte? Som jeg svarte over er jeg enig i at de kan bygge biler, men at de bygger dårlige elbiler sammenliknet med f.eks Asia og Amerika. Igjen spørrende, jeg forsøker å forstå hva som er grunnen til hvorfor folk mener at Tyskerne er lengre fremme her enn konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):


De selger nok flere elbiler enn de gjorde for noen år siden, men da var også alt man kunne få Up’n og Golfen :) 

Jeg mener at Tyskerne bygger gode biler, men dårlige elbiler. De er lite energi optimaliserte (men dette kommer seg), de massakrerer interiøret (haptic knapper kan suge kølla si og dø, alt for mange skinnende detaljer som blir skitne og reflekter sollys, plast, litt for mye skjermer - finnes mellomting) samt at infotainment systemene virker som en spøk. Igjen, tyskerne kan bygge bil, og det er derfor jeg mistenker at de egentlig prøver å lage dårlige versjoner slik at de kan si at folk ikke vil ha elbiler. Men på samme tid snakker de varmt om at fremtiden er elektrisk… så strategien og hva som stemmer er vanskelig å si.

Ellers må vi nok definere avansert. Hva mener du er avansert? Er det måten de bygger biler på, infotainment eller annet? (Dette er spørsmål og ikke et motargument mot det du skriver).

Ok, så det var basert på subjektiv synsing basert på smak og behag fra en gjennomsnittsbilist, og ikke på faktiske forhold. ja, da er jo saken grei 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Ok, så det var basert på subjektiv synsing basert på smak og behag fra en gjennomsnittsbilist, og ikke på faktiske forhold. ja, da er jo saken grei 🙂 

Du må nesten komme med argumenter. Ta f.eks Mercedes som leverer bil til langt over millionen. Den er flott å kjøre og behagelig, men har et enormt forbruk og tre skjermer som virker nesten litt tilfeldig satt opp - det mangler en helhetlig tanke her. Se på testene til Bjørn Nydal; hvordan tenker du at disse tyske infotainment systemene slår amerikanske og asiatiske? Bil er mye følelser, men som start må vi faktisk sammenlikne noe for å finne ut hvordan noe er bedre eller dårligere enn noe annet. Får inntrykket av at mange sier tyskerne er best, men når man spør konkret om hva det er og hvordan det er bedre enn de andre blir det mer usikkert.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte? Som jeg svarte over er jeg enig i at de kan bygge biler, men at de bygger dårlige elbiler sammenliknet med f.eks Asia og Amerika. Igjen spørrende, jeg forsøker å forstå hva som er grunnen til hvorfor folk mener at Tyskerne er lengre fremme her enn konkurrentene.

Det første du må forstå er at en elbil og en bensinbil er 70-80% like, så hvis man ikke kan bygge en elbil, så kan man ikke bygge en bensinbil og omvendt. Nå har jeg vært å kikket litt på både kinesiske og amerikanske elbiler i sommer, men sliter med å se at de er bedre på særlig mye. Amerikanske biler ser fremdeles ut som de er bygget i fylla, og de behersker fremdeles ikke chassistuning i det hele tatt. Hva Kineserene skulle være gode på, klarer jeg ikke å se i det hele tatt. De er helt i startgropen når det kommer til bilbygging, og det de har fått til har de fått til ved å hyre inn folk fra tysk og britisk bilindustri.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Du må nesten komme med argumenter. Ta f.eks Mercedes som leverer bil til langt over millionen. Den er flott å kjøre og behagelig, men har et enormt forbruk og tre skjermer som virker nesten litt tilfeldig satt opp - det mangler en helhetlig tanke her. Se på testene til Bjørn Nydal; hvordan tenker du at disse tyske infotainment systemene slår amerikanske og asiatiske? Bil er mye følelser, men som start må vi faktisk sammenlikne noe for å finne ut hvordan noe er bedre eller dårligere enn noe annet. Får inntrykket av at mange sier tyskerne er best, men når man spør konkret om hva det er og hvordan det er bedre enn de andre blir det mer usikkert.

Vel, en EQS har ikke noe spesiellt høyt forbruk, og hva gjelder infortainment, så er det snakk om preferanse. Ok, bilen er ikke min smak, hverken når det kommer til kjøreegenskaper eller design, men man kommer ikke bort fra at bilen er den mest avanserte elbilen som noen gang er bygget, og med et utstyrsnivå og byggekvalitet ingen i USA eller Kina kommer i nærheten av, så hvordan den skal vise at Tyskland er bakpå når det kommer til bilproduskjon er meg en gåte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, AL123 said:

Det første du må forstå er at en elbil og en bensinbil er 70-80% like, så hvis man ikke kan bygge en elbil, så kan man ikke bygge en bensinbil og omvendt. Nå har jeg vært å kikket litt på både kinesiske og amerikanske elbiler i sommer, men sliter med å se at de er bedre på særlig mye. Amerikanske biler ser fremdeles ut som de er bygget i fylla, og de behersker fremdeles ikke chassistuning i det hele tatt. Hva Kineserene skulle være gode på, klarer jeg ikke å se i det hele tatt. De er helt i startgropen når det kommer til bilbygging, og det de har fått til har de fått til ved å hyre inn folk fra tysk og britisk bilindustri.

Sånn for ordens skyld mener jeg asiatisk som merker utenfor Kina. Det er en rekke merker her så tenkte å holde navnene utenfor for å gjøre tekst kortere (men du vet hvilke). 

Men, hvorfor er mitt svar her ansett som mindre konkret enn ditt? Det du sier her er jo likefullt subjektive ting som er vanskelig å sammenlikne (chassi kan kanskje sammenliknes). 

Selv om det er likheter mener jeg det er best å bedømme elbiler utifra at de er elbiler, da det er et helt nytt paradigme. Energieffektivitet, teknologi, lading, enkelthet i bruk (hovedsakelig lading), gjennomførte løsninger & design, batteriteknologi osv osv. Nå som man har ekstra fokus på effektivitet i alle ledd mener jeg derfor at disse tingene derfor er av nytte å sammenlikne, ikke historiske bragder (for ingen betviler viktigheten og kvaliteten til Tysk industri), det er hva som lages i dag som teller.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 minutter siden):

 

Selv om det er likheter mener jeg det er best å bedømme elbiler utifra at de er elbiler, da det er et helt nytt paradigme. Energieffektivitet, teknologi, lading, enkelthet i bruk (hovedsakelig lading), gjennomførte løsninger & design, batteriteknologi osv osv. Nå som man har ekstra fokus på effektivitet i alle ledd mener jeg derfor at disse tingene derfor er av nytte å sammenlikne, ikke historiske bragder (for ingen betviler viktigheten og kvaliteten til Tysk industri), det er hva som lages i dag som teller.

Du må selvsagt bedømme en elbil ut fra at den er elbil, men faktum er, 1. De mest høyteknologiske bilene i dag er fremdeles bensindrevne. 2. De fleste delene i en elbil har man også i en bensinbil, og hvis man ikke behersker de, så vil aldri bilen bli bra.3. De mest høyteknologiske bilene i dag er Tyske, også elbilene.

The Very End skrev (7 minutter siden):

 

Men, hvorfor er mitt svar her ansett som mindre konkret enn ditt? Det du sier her er jo likefullt subjektive ting som er vanskelig å sammenlikne (chassi kan kanskje sammenliknes). 

 

Fordi faktorer som byggekvalitet reltativt objektive faktorer som forteller alt om hvor gode man er til å bygge bil. . Der er amerikanerene så dårlige og tyskerene så gode at selv om de hadde klart å bygge 100% selvkjørende biler, så ville de ikke nå opp til tysk premiumnivå.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (27 minutter siden):


De selger nok flere elbiler enn de gjorde for noen år siden, men da var også alt man kunne få Up’n og Golfen :) 

Jeg mener at Tyskerne bygger gode biler, men dårlige elbiler. De er lite energi optimaliserte (men dette kommer seg), de massakrerer interiøret (haptic knapper kan suge kølla si og dø, alt for mange skinnende detaljer som blir skitne og reflekter sollys, plast, litt for mye skjermer - finnes mellomting) samt at infotainment systemene virker som en spøk. Igjen, tyskerne kan bygge bil, og det er derfor jeg mistenker at de egentlig prøver å lage dårlige versjoner slik at de kan si at folk ikke vil ha elbiler. Men på samme tid snakker de varmt om at fremtiden er elektrisk… så strategien og hva som stemmer er vanskelig å si.

Ellers må vi nok definere avansert. Hva mener du er avansert? Er det måten de bygger biler på, infotainment eller annet? (Dette er spørsmål og ikke et motargument mot det du skriver).

De har en større markedsandel også, no? Det går direkte imot det du sier.

Jeg er glad i et funksjonsrettet interiør, det vil si - om jeg justerer ting ofte vil jeg ha det strategisk riktig plassert. BMWs siste forsøk er jeg helt enig med deg, iX var et halvskritt imellom det cleane interøret i Tesla og trad BMW.

Disse dårlige versjonene gjør det godt i tester og ikke minst salg. Folk kjøper iX40 og 50 til tross for at de koster 400k mer enn en raskere og større elbil. 
 

Om vi bruker iX er den mer avansert enn f.eks alle teslaer: Radar, kamera og sensorer utvendig er langt bedre, bedre og mer stabil ACC, bedre lyd, høyoppløst HUD med god FPS, interiørkamera, autopark med hjem-funksjon på 200m. Fungerende autopark i byen/p-hus. Softclose, avansert aktivt understell, Apple Carplay/ Android Auto / BMW iDrive mulighet, Bowers & Wilkins ren nytelse, elektrisk blendet tak (krystaller som drt settet spenning i) fotåpner av bagasje, aktiv styring på bakhjulene, massasje i stolene, ventilerte seter, eget wifi nett med sim, ryggeassistent som rygger de siste 60meterne du kjørte, opplegg for autopark i p-hus i europa, klar for nivå 3 selvkjøring om noen mnd.
 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (11 timer siden):

Du må nesten komme med argumenter. Ta f.eks Mercedes som leverer bil til langt over millionen. Den er flott å kjøre og behagelig, men har et enormt forbruk og tre skjermer som virker nesten litt tilfeldig satt opp - det mangler en helhetlig tanke her. Se på testene til Bjørn Nydal; hvordan tenker du at disse tyske infotainment systemene slår amerikanske og asiatiske? Bil er mye følelser, men som start må vi faktisk sammenlikne noe for å finne ut hvordan noe er bedre eller dårligere enn noe annet. Får inntrykket av at mange sier tyskerne er best, men når man spør konkret om hva det er og hvordan det er bedre enn de andre blir det mer usikkert.

Du lager en diskusjon om hvordan Tesla er en bedre bil enn de tyske, så er faktum i saken at de bruker mindre strøm. De lader ikke fortest lenger. 
 

Merc, BMW og Tesla er ganske forskjellige opplevelser. Som familiebil er BMW iX omtrent like bra som Y plassmessig (reist på ferie med begge). 
 

Der det skiller er støy, Y er en bråkete og dårlig opplevelse på veien generelt. Billig, stor, bråkete og full av sort billig plast - for meg har ignenting endret seg i billigklassen.

 

 Den er laget slik for å være billig. Kvaliteten på materialer i Tesla er ræva, for å si det mildt - hardplast, stål som ruster og føles billig. Y mangler endel teknikk for å være en god bil til Langtur, den har jævlig dårlig ACC som kutter konstant på smal vei. Bilen jeg kjørte hadde skjev hjulstillibg foran.
 

BMW og Merc er i en annen liga - teknisk sett, men ikke minst i praksis hvor en er en luksusbil du kan føre en rolig samtale i 200kmt på autobahn, den andre erstattet VW golf som bestselger i Norge. Det er mange (du bla) som har godtatt en etablert sannhet - at Tesla er så teknisk overlegne. Om du fortsatt sitter med denne overbevisningen nå 10 år etterpå, da har du ikke fulgt med. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...