Gå til innhold

Hvor lenge kan den norske arbeidsmodellen motstå utenlandsk påvirkning?

Anbefalte innlegg

Tariffavtale, fagforeninger, retten til strek, minimumslønn og null sosial dumping. Det er disse tingene jeg forbinder den norske arbeidsmodellen. Men i de siste årene har vi sett at disse verdiene blir utfordret. Bygg og anleggsbransjen har jo blitt overtatt stort sett av utenlandske arbeidere og det har jo blitt avdekket grove brudd på regler. Nå ser det ut som flybransjen kan kanskje gå mot denne veien på grunn av SAS. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, ForTheEmperor said:

Tariffavtale, fagforeninger, retten til strek, minimumslønn og null sosial dumping. Det er disse tingene jeg forbinder den norske arbeidsmodellen. Men i de siste årene har vi sett at disse verdiene blir utfordret. Bygg og anleggsbransjen har jo blitt overtatt stort sett av utenlandske arbeidere og det har jo blitt avdekket grove brudd på regler. Nå ser det ut som flybransjen kan kanskje gå mot denne veien på grunn av SAS. 

Her ser det ut til at flere har forstått at den norske modellen på sikt ikke kan gi sosial sikkerhet for alle. Regler og lover (eller regjeringer) - samt NAV - kan ikke demme opp for denne utviklingen. 

"Min" løsning er at vi alle blir "kapitalister light" - dvs får del i noe kapital-inntekter (slik som fortjenste på strømsalg). "Samling i bånn", liksom.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Minimumslønn har jeg aldri forbundet med den norske modellen, pga. at det har vært fagforeningenen som har hatt den makten. Minimumslønn er noe man har i de "andre" landene, f.eks. USA. Det er kanskje en god ide, bare det ikke blir så veldig lite som det er i USA? Der er det jo bare for å unngå "slaveri" i lovlig form, ikke noe særlig sikkerhetsnett.

Men hvis det er likelønn sosialistene er ute etter, skulle en jo tro at det var forbundet med likelønn... nå er det et stort sprik mellom "sosialistene" og "arbeiderbevegelsen" da, selv om mange blander begrepene.

En minimumslønn kunne like gjerne vært en form for borgerlønn. I dagens samfunn ønsker vi ikke at folk skal tigge etc. for å overleve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
ForTheEmperor skrev (17 timer siden):

Flere faktorer utfordrer modellen med et anstendig trepartssamarbeid i arbeidslivet. Den viktigste endringen kom med EØS-medlemsskapet hvor fri flyt ble mantraet. Merkelig nok drevet frem av Arbeiderpartiet som gjerne ville gått enda lenger.

Spennende å se hvor lenge arbeidstagerorganisasjonene klarer å stå i mot «amerikaniseringen». En modell som bryter ned tillit, øker konfliktnivået og skaper større avstand mellom A-laget og B-laget.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at det er uansvarlig ikke å ha en plan b når/dersom den "norske modellen" bryter sammen og ikke kan repareres.

Bl.a. AP legger alle eggene i samme kurv som om de hadde super-naturlige evner til å forstå og å forutse fremtiden. De virker lukket/immune angående ideer om former for "samling i bånn". Det liker jeg svært dårlig.

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, lada1 said:

Bl.a. AP legger alle eggene i samme kurv som om de hadde super-naturlige evner til å forstå og å forutse fremtiden. De virker lukket/immune angående ideer om former for "samling i bånn". Det liker jeg svært dårlig.

Det er vel en form for moralisme, som man finner igjen i KrF... selvsagt skal også de fattigste ha eiendomsretten i behold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...