lugah Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 hvordan får man en div til og være i center anyway oppløsning ? Lenke til kommentar
no_remorse Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 <div align="center"> el. <div style="text-align: center;"> har lite erfaring med <div> så jeg skal ikke garantere att det funker.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 er ikkje heilt sikker, men vil det ikkje funke å gjøre slik #dinid { left: 50%; width: xx px; } Om dette er en umulighet, vil eg gjerne vite korleis det må gjerast Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 du har alltids margin-left: auto; margin-right: auto; Men takket være Microsoft sin evne til ikke å følge standarder vil 97% av alle internettbrukerne se den siden venstrestilt. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Som jeg har nevnt før, så kan du bruke margin: 0 auto; for opera/mozilla, samtidig må du ha med i body f.eks text-align: center; for at elementene i body skal sentrere seg i IE. Da må du til slutt passe på at teksten i DIV'en har text-align: left; siden text-align i body smitter seg nedover i treet Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 bruk <div align="center"> du, så funker det for alle - til og med folk som bruker IE *hate microsoft litt. Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 <div align="center" er en dårlig idè... mener nå jeg.. hvis <div'en skal være 750px bred og midtstilt.. HTML: <div id="body"> CSS: #body { width: 750px; left: 50%; margin-left: -375px; } - setter bredden til det du vil ha - div'en starter fra midt i skjermen, MINUS den verdien du setter i minus for margin-left.. formulerte jeg det dumt.. be om en reformulering.. Lenke til kommentar
lugah Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) altså jeg har ikke fått noe av disse til og virka da EDIT: link Endret 12. januar 2004 av lugah Lenke til kommentar
Eksos Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 "Mysen byen" Du er kanskje en laste bil sjåfør Kenneth? ;O Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 altså jeg har ikke fått noe av disse til og virka da EDIT: link Grunnen til at du ikke får det til å virke har vel noe med at du har DIV'en du vil sentrere er inni en annen DIV. Skal du ha alt sentrert, ville jeg heller hatt alt i en DIV, f.eks slik: <div align="center"> <div id="header"></div> <div id="content"></div> <div id="footer"></div> </div> Men nå prøver jeg å unngå align="center" på div'ene, og bruker CSS til dette. Lenke til kommentar
lugah Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 altså jeg har ikke fått noe av disse til og virka da EDIT: link Grunnen til at du ikke får det til å virke har vel noe med at du har DIV'en du vil sentrere er inni en annen DIV. Skal du ha alt sentrert, ville jeg heller hatt alt i en DIV, f.eks slik: <div align="center"> <div id="header"></div> <div id="content"></div> <div id="footer"></div> </div> Men nå prøver jeg å unngå align="center" på div'ene, og bruker CSS til dette. jeg har to div's begge skal sentreres men funker ikke... Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Som sagt, så har du de DIV'ene du vil sentrere inni en annen DIV, og da blir de ikke sentrert andre steder enn inni den DIV'en. Istedet for denne koden: <div id="bilde" style="position:absolute; left:87px; top:42px; width:113px; height:50px; z-index:1;"> <div align="center">...</div> </div> <div id="Layer1" style="position:absolute; left:87px; top:131px; width:389px; height:282px; z-index:2; color: #f28b26; font-family: tahoma;"> <div align="center">...</div> <p>...</p> ... </div> ville jeg byttet det ut med: <div id="ramme" align="center" style="width: 760px;"> <div id="bilde">...</div> <div id="Layer1">...</div> </div> Nå foretrekker jeg å ha all stylesheet i egen fil, og ville heller byttet navn på #bilde til #header, samt #Layer1 ville jeg kalt for #content f.eks. #ramme er DIV'en som samler hele siden. Pleier vanligvis ikke sette inline style slik, men tror du må spesifisere width på div'en hvis den skal sentrere seg, for den flyter vanligvis 100% i bredden som default. Det er heller ikke nødvendig med z-index og absolute position her, fordi dette gjør align="center" til å ikke virke. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) HTML: <div id="body"> CSS: #body { width: 750px; left: 50%; margin-left: -375px; } - setter bredden til det du vil ha - div'en starter fra midt i skjermen, MINUS den verdien du setter i minus for margin-left.. formulerte jeg det dumt.. be om en reformulering.. Jeg testet dette, og ser jevli ut når jeg har oppløsning på 1280x1024. Den plasserer seg myye til høre, og ser ikke "center" ut for meg. Si meg hvorfor denne løsningen er så bra ? Hvorfor ikke bare : <table align="center> <tr> <td> <div="body"> <div="Bla bla"></div> <div="Bla bla"></div> </div> </td> </tr> </table> Da slipper jeg mye tull med dette, merker mange sliter med dette. Endret 13. januar 2004 av funkweb Lenke til kommentar
erz Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Si meg hvorfor denne løsningen er så bra ? Hvorfor ikke bare : <table align="center> <tr> <td> <div="body"> <div="Bla bla"></div> <div="Bla bla"></div> </div> </td> </tr> </table> align="center" er følger ikke w3 standaren. Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 funkweb: hmm.. tror jeg glemte position: absolute; på den løsningen jeg posta.. prøv å legg til det i css'en.. så skal du se at det funker.. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 funkweb:hmm.. tror jeg glemte position: absolute; på den løsningen jeg posta.. prøv å legg til det i css'en.. så skal du se at det funker.. Det gjorde jeg også, den la til noe smule ekstra til høyre. Ser verre ut. Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) vel.. så lenge verdien du setter i minus i margin-left er halvparten av verdien for width, så skal det funke.. har brukt det mange ganger skjøl uten problemer.. Endret 13. januar 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Si meg hvorfor denne løsningen er så bra ? Hvorfor ikke bare : <table align="center> <tr> <td> <div="body"> <div="Bla bla"></div> <div="Bla bla"></div> </div> </td> </tr> </table> align="center" er følger ikke w3 standaren. Hæ ? Den følger ikke hva ? Gi meg en link der de sier at <table="center"> ikke følger standar ! Så skal jeg holde kjeft. Lenke til kommentar
erz Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hæ ? Den følger ikke hva ? Gi meg en link der de sier at <table="center"> ikke følger standar ! Så skal jeg holde kjeft. Her, hold kjeft? Lenke til kommentar
lugah Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Som sagt, så har du de DIV'ene du vil sentrere inni en annen DIV, og da blir de ikke sentrert andre steder enn inni den DIV'en. Istedet for denne koden: <div id="bilde" style="position:absolute; left:87px; top:42px; width:113px; height:50px; z-index:1;"> <div align="center">...</div> </div> <div id="Layer1" style="position:absolute; left:87px; top:131px; width:389px; height:282px; z-index:2; color: #f28b26; font-family: tahoma;"> <div align="center">...</div> <p>...</p> ... </div> ville jeg byttet det ut med: <div id="ramme" align="center" style="width: 760px;"> <div id="bilde">...</div> <div id="Layer1">...</div> </div> Nå foretrekker jeg å ha all stylesheet i egen fil, og ville heller byttet navn på #bilde til #header, samt #Layer1 ville jeg kalt for #content f.eks. #ramme er DIV'en som samler hele siden. Pleier vanligvis ikke sette inline style slik, men tror du må spesifisere width på div'en hvis den skal sentrere seg, for den flyter vanligvis 100% i bredden som default. Det er heller ikke nødvendig med z-index og absolute position her, fordi dette gjør align="center" til å ikke virke. .... men når jeg bruker denne koden i dreamweaver, så blir det ikke en div lissom det blir som en form med rødestreker rundt jeg ikke kan flytte på...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå