Marijonas Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 Alle kurser i huset har 2-fas + jord. Jeg måler 138 volt mellom fase og jord på alle kurser i sikringsskap, men i stikk på terrassen måler jeg 45 volt mellom fase og jord. Hva kan dette skyldes? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 Kanskje jordleder ikke er tilkoblet? I såfall er det ingen reell spenning du måler på høy impedans. Hvis man måler over en passende impedans (f.eks en prøvelampe) får man en sikker måling. 1 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 14. juli 2022 Del Skrevet 14. juli 2022 Marijonas skrev (På 10.7.2022 den 16.02): Alle kurser i huset har 2-fas + jord. Jeg måler 138 volt mellom fase og jord på alle kurser i sikringsskap, men i stikk på terrassen måler jeg 45 volt mellom fase og jord. Hva kan dette skyldes? Du må også måle på den andre fasen og til jord hvis man skal stille noen diagnose. Hvis det er tilnærmet det samme der så er det jo manglende jord. Hvis dette er tilfelle bør det jo utbedres i nærmeste framtid siden det er en utendørs kontakt. Et annet tips for å utelukke en eventuell jordfeil er å måle mellom faser og jord på overbelastningsvernet(hovedsikring), da vil man se om det er jordfeil på trafokrets og/eller hus. For å utelukke at jordfeilen ikke kommer fra kraftlaget sitt nett(ekstern jordfeil/nabohus) så kan du legge ut hovedsikring og måle på tilførselen/innkommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå