Gå til innhold

Det er flere leverandører av ABS-bremser til elsykler, men nesten ingen tar det i bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja hvorfor har ikke kostbare elsykler ABS bremser på begge hjul og automatgearkasser  og mye annet fint utstyr. 
Vi ser at nye elektriske mopeder og lettmotorsyklet til 40-60 tusen kroner er nedlesset med utstyr. Se til USA,der har elsyklene ABS bremser,automatgear og 750 watt motor. I sentral-Europa er elsyklene lovlige som sykkel i 45 km/t på alle veier og fortau uten å registrert som moped. I pingle-landet Norge må alt være så sært og vanskelig. Hvis elsyklene i Norge hadde vært utstyrt med 750 watt motor og 45 km/t så hadde svært mange valgt en slik til jobb-pendling. 25 km/t og 250 watt motor er for langsomt og for slitsomt når man skal på jobb og bilen blir da alternativet. Statistikk fra Europa sier at det ikke er flere ulykker med elsykkel i 45 km/t kontra i 25 km/t.Hvis vi skal ha ett grønt skifte så bør lovene tilpasses slik at fremkomstmiddelne har en slik beskaffenhet at de blir foretrukket fremfor å alltid må bruke bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Minner om at det er vanskelig å skaffe annet enn bafang vis du skal ettermontere elmotor. 
Ser at pris er heller ikke nevnt. Selfølgelig blir pris til bedriftsmarkedet noe annet enn sluttledd til forbruker, men blir det fordyrende nok?

Profitt er ordet. Jo mindre utstyr på elsyklene og jo høyere pris som kan settes på hver sykkel,jo meir sitter elsykkelprodusenter igjen med. Jeg tror det er blitt en gigantbutikk allerede for elsykkelprodudentene. Man ser jo elsykler til 50 000kr som har det samme gamle utstyret som har vært i alle år.  Utvendig enkelt Shimano-gear,et par skivebremser og ei lykt foran og bak som kan sammenliknes med ei gammel lommelykt. Einaste forskjell fra tidligere vanlige sykler er en elmotor og ett batteri. Når man kan kjøpe en vanlig sykkel til 6-7 tusen kroner med samme utstyr som elsykler til 50 000 kun i manko på elmotor og batteri,ja da begynner man å lure.. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ACYBN18O said:

Hvis elsyklene i Norge hadde vært utstyrt med 750 watt motor og 45 km/t så hadde svært mange valgt en slik til jobb-pendling

Kollektivtrafikken ville kneblet. Allerede ved 20-30 % nedgang i dette vil det bli store problemer. Og skulle biltrafikken reduseres tilsvarende vil det bli store problemer med å finansiere de ufattelig dyre og tidkrevende prestisjeprosjektene til politikerne. Man ser jo allerede hvordan de kjemper mot sparkesyklene, begrensning på 20 kmt, krav om forsikring etc. Det blir rett og slett for billig å bruke og for lite inntekter til staten i det lange løp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (14 timer siden):

Ja hvorfor har ikke kostbare elsykler ABS bremser på begge hjul og automatgearkasser  og mye annet fint utstyr. 
Vi ser at nye elektriske mopeder og lettmotorsyklet til 40-60 tusen kroner er nedlesset med utstyr. Se til USA,der har elsyklene ABS bremser,automatgear og 750 watt motor. I sentral-Europa er elsyklene lovlige som sykkel i 45 km/t på alle veier og fortau uten å registrert som moped. I pingle-landet Norge må alt være så sært og vanskelig. Hvis elsyklene i Norge hadde vært utstyrt med 750 watt motor og 45 km/t så hadde svært mange valgt en slik til jobb-pendling. 25 km/t og 250 watt motor er for langsomt og for slitsomt når man skal på jobb og bilen blir da alternativet. Statistikk fra Europa sier at det ikke er flere ulykker med elsykkel i 45 km/t kontra i 25 km/t.Hvis vi skal ha ett grønt skifte så bør lovene tilpasses slik at fremkomstmiddelne har en slik beskaffenhet at de blir foretrukket fremfor å alltid må bruke bil. 

Det finnes en veldig enkel grunn: fordi vi ikke har infrastrukturen til det. I sykkelvennlige land (hvor det også er vanlig med motoriserte kjøretøy uten krav til hjelm og sertifikat), så er det som regel (men ikke alltid) egne sykkelveier som er adskilt fra fortauet og bilveien. Her i landet sparer vi penger og kombinerer gangvei og sykkelvei - med noen få unntak.

Og den triste nyheten: vi kommer nok aldri noensinne til å få separate veier i særlig stor skala heller. 

For hvor i all verden skal elmopeder som registreres som sykler kjøre? De skal i hvert fall ikke på fortauet med potensielle 45 km/t hastigheter. Og er det en ting som er krystallklart, så er det at folk er folk og de er dumme nok til å kjøre makshastigheten på fortauet - uavhengig av om den er 20 eller 45.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Det finnes en veldig enkel grunn: fordi vi ikke har infrastrukturen til det. I sykkelvennlige land (hvor det også er vanlig med motoriserte kjøretøy uten krav til hjelm og sertifikat), så er det som regel (men ikke alltid) egne sykkelveier som er adskilt fra fortauet og bilveien. Her i landet sparer vi penger og kombinerer gangvei og sykkelvei - med noen få unntak.

Og den triste nyheten: vi kommer nok aldri noensinne til å få separate veier i særlig stor skala heller. 

For hvor i all verden skal elmopeder som registreres som sykler kjøre? De skal i hvert fall ikke på fortauet med potensielle 45 km/t hastigheter. Og er det en ting som er krystallklart, så er det at folk er folk og de er dumme nok til å kjøre makshastigheten på fortauet - uavhengig av om den er 20 eller 45.

Men horder av karer i kondomdresser på racer-sykler kjører i både 50 og 60 km/t overalt..hvorfor er det lov..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (9 timer siden):

Men horder av karer i kondomdresser på racer-sykler kjører i både 50 og 60 km/t overalt..hvorfor er det lov..?

Det er mange misoppfatninger om sykkel. En av de vanligste er kraftig overvurdering av hvor fort det går. Selv i nedoverbakker er et fåtall over 40 km/t og nesten ingen over 50 km/t.

image.png.c66b20a84e03cd6959cfe93a706c8f14.png

Fordeling av sykkelfart i moderate nedoverbakker (blå søyler) og bratte nedoverbakker (grønne søyler).

https://samferdsel.toi.no/forskning/full-fart-ned-bratt-bakke-hvis-separat-sykkelvei-article34180-2205.html

Lenke til kommentar

Jeg har bygget "en del" elsykler de siste åra.
For det meste basert på ulike Bafang BBS*-motorer.
Det hele startet med en relativt dyr Haibike "lovlig" som var minst like kraftig som en BBS02 ved max hjelp ("Turbo").
Som @spiff42 så korrekt påpeker er det ikke veldig mange elsykler lovlige som "ulovlige" (ikke fartsperre) som gir noe hjelp å snakke om når hastigheten bikker 40.
Anser meg som normalt brukbart trent og jeg klarer *lett* samme hastighet med en racer som en "ulovlig" elsykkel på flat mark.
Ihvertfall når det er 500w motor, 1000+w da hjelper elmotoren brukbart for å overvinne luftmotstand som begynner å bli svært merkbart over 30km/t.
Sånn sett er dagens regelverk greit nok. 25km/t er en grei hastighet i slake oppoverbakker (glem noe særlig over 15km i bratte motbakker selv med de sterkeste lovlige Bosch/Yamaha motorene).
Prisene på de dyreste elsyklene tilsier at de burde ha blink/bremselys, automat(navgir) av beste slag og ABS.
Man får jo bedre (el)mopeder til lavere pris som gjør 45km/t.
Det er nok altfor mye byråkrati som må til for å endre dagens regelverk.
Førerkort, forsikring osv for registrerte "elmopeder" som da elsykler som kan gå i 45km/t er(mer korrekt.. gi motorhjelp til 45km/t).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fartnoccio skrev (9 timer siden):

Jeg har bygget "en del" elsykler de siste åra.
For det meste basert på ulike Bafang BBS*-motorer.
Det hele startet med en relativt dyr Haibike "lovlig" som var minst like kraftig som en BBS02 ved max hjelp ("Turbo").
Som @spiff42 så korrekt påpeker er det ikke veldig mange elsykler lovlige som "ulovlige" (ikke fartsperre) som gir noe hjelp å snakke om når hastigheten bikker 40.
Anser meg som normalt brukbart trent og jeg klarer *lett* samme hastighet med en racer som en "ulovlig" elsykkel på flat mark.
Ihvertfall når det er 500w motor, 1000+w da hjelper elmotoren brukbart for å overvinne luftmotstand som begynner å bli svært merkbart over 30km/t.
Sånn sett er dagens regelverk greit nok. 25km/t er en grei hastighet i slake oppoverbakker (glem noe særlig over 15km i bratte motbakker selv med de sterkeste lovlige Bosch/Yamaha motorene).
Prisene på de dyreste elsyklene tilsier at de burde ha blink/bremselys, automat(navgir) av beste slag og ABS.
Man får jo bedre (el)mopeder til lavere pris som gjør 45km/t.
Det er nok altfor mye byråkrati som må til for å endre dagens regelverk.
Førerkort, forsikring osv for registrerte "elmopeder" som da elsykler som kan gå i 45km/t er(mer korrekt.. gi motorhjelp til 45km/t).

 

Det er bare en ting å si til de som lager lovene for alle slike miljøvennlige fremkomstmiddeler : Ta å start på nytt og lag ett nytt regelverk slik at vi får bedre utnyttelse av de grønne alternativ for urban transport. En elsykkel som går i 45 km/t med f.eks 750 watt motor vil bli foretrukket av mange hvis de slipper å styre med registrering og slipper å være tvunget til å sykle på vei offentlig vei hele tiden. En slik sykkel må kunne brukes overalt,da kjøper folk sykkel. Og ja det er utprøvd i Europa med stort hell,da fungerer det i Norge også. Folk klarer faktisk å bruke hue selv. 

Endret av ACYBN18O
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...