Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billigere å kjøre i Danmark fordi det er flatt?


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (21 timer siden):

110 i Norge, men er vel vedtatt 120 som forsøk på enkelte strekninger (jeg vet ikke om fartsgrensen er satt opp).

I Danmark er 130 høyeste.

Takker! Mente å ha sett strekninger med mer enn 110-grense. Personlig syns jeg 110 er nok. Har selv sperret bilen min på 145 km/t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Energiforbruket øker ganske markant pr mil når man passerer 100 km i timen. Min erfaring med drivstoff er mye mer økning på forbruk fra 100 til 130. Kontra 70 til 100. 

I ferietider med takboks og annet (sykler) på tak, vil jo forbruke øke ekstra kraftig om man ligger i 130.

En elbil har vel mindre luftmotstand grunnet ingen grill foran for luft til kjølesystem. Åpningen i grillen foran på drivstoffbiler må da stjele en del motstand, på en eller så vindtilpasset bil (vindtunnel, aerodynamikk)?

Elbilens økte egenvekt med de største batteripakkene, spiser kanskje opp gevinsten av å ikke ha en grill som stjeler luftmotstand? Forbruk på elbiler er det ikke så mye fokus på ennå. Bare rekkevidde.

Fra omtrent 15 år siden fikk de fleste biler en plastkappe under motoren, i bunn i av bilen, for å bedre luftmotstand. Pluss at vindusviskere ble gjemt under/bak panseret for å redusere luftmotstand.

Dekktype og riktig dekktrykk tar jeg ikke med her..

I Danmark og andre flate land er det luftmotstand som er energityven. I Norge både luft og terreng.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
42 minutes ago, plankeby said:

Energiforbruket øker ganske markant pr mil når man passerer 100 km i timen. Min erfaring med drivstoff er mye mer økning på forbruk fra 100 til 130. Kontra 70 til 100. 

Er vel først med 70 km/t det sies at luftmotstanden virkelig begynner å gjøre seg gjeldende i praksis med tanke på forbruk, mye på grunn av luftmotstand. Og etter hvert som farten øker, vil det kreve mer og mer energi. 

Fra 70 km/t til 100 km/t blir luftmotstanden omtrent fordoblet. Og så en ny fordobling omtrent fra 100 til 130 km/t.

Lenke til kommentar
10 hours ago, ITtraktor said:

I så fall må som sagt virkningsgraden til en dieselbil øke noe voldsomt i motbakke. Jeg er klar over at virkningsgraden gjerne er høyest ved en viss belastning, men så enorm er ikke forskjellen. Her tror jeg du tar feil. 

Nix, det er nok du som ikke har gjort din empiri 😉
En dieselmotor går som nevnt i prinsipp nesten "på luft". Virkningsgraden vs forbruk forklarte jeg deg over her, men åpenbart ikke godt nok.
Har ingenting med virkningsgrad det at en dieselmotor bruker langt mindre ved belastning vs en bensinmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...