Redaksjonen. Skrevet 9. juli 2022 Del Skrevet 9. juli 2022 Flytrafikken i nord utsettes for stadig flere GPS-angrep Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2022 Del Skrevet 9. juli 2022 Sitat Widerøe-fly på veg sørover fra Tromsø. Håkøya i forgrunnen. Foto: Marianne Løvland Nei, Håkøya er ikke i forgrunnen, den er klipt bort under bildekanten. Alt man ser på bildet er Kvaløya. Bilde tatt fra toppen av Fløya Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 9. juli 2022 Del Skrevet 9. juli 2022 Slike aktive sendere er perfekte mål for et missil med et aktivt søkerhode. Slik bøllete oppførsel fra primater fortjener en hilsen i retur. 650EFE52-AFD3-48AE-A31A-926B64039F58.webp 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 9. juli 2022 Del Skrevet 9. juli 2022 Ja, flysikkerheten blir alltid forbedret av missiler i luftrommet /s 1 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 (endret) Det er jo bare å starte elektronisk krigføring tilbake mot jævlene mot deres nett. NATO kan jo fly opp og ned Østersjøen og over Finland og støye ut alt av mobilsignaler i Vest Russland. Endret 10. juli 2022 av Fluor1 1 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 Og da har du jammet 1 av Russland sine 11 tidssoner? I noen få timer? Jeg vet ikke om jeg på en gjennomsnittlig dag hadde merket om mobilen plutselig hadde dårlig dekning i noen få timer en gang.. Kanskje jeg hadde stusset på kvelden at mobilen var 10-20% mer utladet enn vanlig? Å nei, the horror 1 Lenke til kommentar
Steinar Mathiesen Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 Forekommer meg at løsningen heter eLoran, bakkebasert mye større effekt, mye vanskeligere å jamme. Ikke like nøyaktig som GPS men godt nok, finner du flyplassen med en margin på et par hundre meter burde en titt ut av vinduet holde. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 AnthonyEdwardS skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke om jeg på en gjennomsnittlig dag hadde merket om mobilen plutselig hadde dårlig dekning i noen få timer en gang. Om mobilnettet ble slått ut kan det jo være du hadde merka det på noe annet enn din egen mobil. Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 10. juli 2022 Del Skrevet 10. juli 2022 Steinar Mathiesen skrev (21 minutter siden): Forekommer meg at løsningen heter eLoran, bakkebasert mye større effekt, mye vanskeligere å jamme. Ikke like nøyaktig som GPS men godt nok, finner du flyplassen med en margin på et par hundre meter burde en titt ut av vinduet holde. Hjelper fint lite når WAM-systemet sine veldig mange sensorer på bakken baserer seg på nøyaktig klokke ifra GNSS.. Eller er du modig nok til å reise på flytur uten flygeledelse? Skal vi begynne å bygge flyradarer igjen? Oja, de kan også jammes ja.. For ikke å glemme at ATC uansett bakkebasert infrastruktur til syvende og sist må snakke med pilotene over trådløs radio som også kan jammes.. For ikke å glemme at veldig mange av norske flyplasser er satt opp for å lande i blinde uansett vær og vind, så det hadde blitt mange diversions hvis man kun kunne lande basert på det man ser ut vinduet.. Men veldig mange land klarer seg uten CAT III ILS, så kanskje vi også skal gå tilbake til steinalderen? Kanskje til og uten å redusere flow rate? 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 12. juli 2022 Del Skrevet 12. juli 2022 Husk, vi har fornærmet russerne ved å markere at vi misliker at de skyter på ukrainere. Klart vi er fæle da, til og med verre en dem i deres øyne. Bakvendtland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå