Gå til innhold

"Fordømming"

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hva betyr det at noen blir "fordømt" innen politikk?

Når Shinzo Abe ble skutt nå, er verdens ledere på pletten med å erklære hvor forferdelig det er.

Når andre uakseptable ting skjer, er de alltid på pletten til å "fordømme" ting.

Betyr dette noe mer enn jeg tror?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er jo selvsagt tragisk når folk blir skutt, det er ikke det, men virker som det er veldig formelle greier... hva det egentlig betyr når noe blir "fordømt".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veldig godt spoersmaal, det har jeg ogsaa lurt paa. 

Fordommer, kjenner vi jo. Da tror du at alle kvinner, er daarlige sjaafoerer og at alle muslimer , er terrorister, og lignende.

Mat kan man ogsaa ha fordommer til. Elsker morrpoelse, her hjemme, men roerer ikke innmat, i oesten, freks.

Forstaar jo, hva det betyr naar en statsminister, fordoemmer en handling, eller noe, men den spraaklige sammenhengen, logikken i spraaket, forstaar jeg ikke. 

Lenke til kommentar
On 7/8/2022 at 1:56 PM, ITtraktor said:

Virtue signaling. Intet mer enn det. 

On 7/8/2022 at 1:40 PM, CarpeDiemOsv said:

I det store og hele betyr det vel bare at man er programforplikta til å vise avsky og fordømme slikt offentlig. Jeg tviler på at det vekker særlig sterke følelser men det tar seg pent ut PR messig.

Jeg er ikke enig i det. Å fordømme noe/noen offentlig er vel noe av det mer kraftige man kan gjøre mot/med ting man ikke har noen juridisk eller politisk makt over.

Et drap i et annet land på en ikke norsk statsborger utført av ikke norske statsborgere er ikke noe norsk politi kan etterforske eller arrester noen for. Det er heller ikke noe Norge vil gå til krig for å straffeforfølge. Betyr det at man skal la slike ting forbigå i stillhet, kun fordi man ikke har makt/myndighet til å gjøre noe? I mange tilfeller ja, men i noen tilfeller så er offentlig fordømming et kraftig signal om hva man mener om hendelsen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er den virkelige verdens versjon av "denouncement" i Civilization-spillene ;) Det gjør egentlig ingenting konkret, men det viser diplomatisk og politisk forakt, og er gjerne noe andre tar seg merke av.

Jeg blir imidlertid litt usikker på om det kan bety noe mer når ett land fordømmer et annet, som f.eks når Norge fordømmer Russland for konkrete ting det gjør, så har det nok større diplomatiske konsekvenser også. Men jeg er usikker på om det bare er en protest.

Lenke til kommentar

I den kristne religionen, skrives det jo, det finnes ikke noe fordoemmelse, i Kristus. 

Med det mener man, at Jesus var fri, for fordommer. Altsaa, hel logisk spraaklig.

Wiiboy har et poeng. Er det noe avskyelig, ondskapsfullt som du ikke har noe makt over, som maa kommeteres, saa doemmer du det, paa forhaand, altsaa, fordoemmer det.

Selv om fordoemmer, ikke sier noe, om hvor forferdelig, du synes det er.

Lenke til kommentar

Helt riktig Nepa. Samme ord, men boeyingen er forskjellig og ordene faar en helt forskjellig betydning.

Fasinerende, dette har jeg ikke tenkt paa. Var ikke klar over at jeg var inreressert i det norske spraaket, heller.

Minner meg paa, at jeg skulle ha sett litt paa gramatikken igjen. Der er det trist. Har ikke vaert borti det, siden vi hadde det paa skolen, for lenge, lenge siden.   

Lenke til kommentar
5 hours ago, WiiBoy said:

men i noen tilfeller så er offentlig fordømming et kraftig signal om hva man mener om hendelsen.

Hvorvidt det rent faktisk er et kraftig signal eller ikke, avhenger vel av hva mottakeren tenker om saken.

Indremedisinsk gir det kanskje mening, men det er neppe noen andre enn de som er forferdet selv som bryr seg.

Jeg er blant dem som synes statsministeren eller utenriksministerens stadige fordømmelser er søte.

Ikke går det innpå de som blir fordømt og ikke forandrer det på noe av det som har skjedd.

Det er ikke noe mer enn et slag ut i løse luften. Og jeg forstår at tankene kan gå til virtue signaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...