Coffie=JavaCode Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Min far sin powerbook er sykt treg, skjønner ikke hva som skjer, det er sdram 2x256Mb. L2 256kb 133 fsb model 2,1 Den er virkelig treg Jeg fårstår ikke hva det kan skyldes, det er instalert 10,2,8 Trenger noen tips. Skal jeg reinstalere os x? Hva kan jeg gjøre????? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Har du forsøkt fsck -y ? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hvor mye plass har han igjen på harddisken? Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Han har ca 6gig av 27,8 ledig. Har du forsøkt fsck -y ? Hva er det for noe? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hva er det for noe? "fsck -y" er en UNIX kommando som kan kjøres under oppstart for å reparere "permitions" etc. Hvis maskinen står på 24/7 skal dette ordnes automatisk men de fleste av oss setter jo ihvertfall maskinen i dvale... Gjør følgende: -start maskinen -hold nede eple +s det dukker da opp en unix prompt-skjerm (DOS-aktig) -skriv fsck -y -trykk enter -la maskinen jobbe -hvis maskinen forandrer noe mens den jobber skriver du fsck -y en gang til. Når maskinen ikke lenger finner noe å forandre skriver du: reboot og trykker enter. Håper det hjelper. P.S.: Dette er ikke lenger nødvendig i OS X 10.3 P.P.S.: Du er sikker på at han har så mye plass igjen på HD'en? Han har ikke en stor fil liggende i søplekassa eller lignende? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Er problemet spesifikt for en bruker, eller gjelder det alle brukere? Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg vet ikke om det er spesifikt han som bruker, men når det tar en evighet for maskinen å starte så tror jeg ikke det. Nei, han har ikke en enste ting i trash. Skal prøve den unix komandoen. Har aldri lært meg UNIX Takker for hjelpen Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Selv om det ikke skal være nødvendig å gjøre fsck -y i 10.3.2 så skader det ikke å gjøre det alikevel. Har funnet feil jeg... Da blir kommandoen fsck -y -f Lenke til kommentar
iDude Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Her er to gode linker som kanskje er til nytte: http://www.macosxhints.com/article.php?sto...004011205473937 http://www.macmaps.com/Macosxspeed.html Lenke til kommentar
jarand Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Når det gjelder "unix-opprydding" så finnes det et fint lite program som heter MacJanitor. Du finner det på http://www.versiontracker.com Her kan du kjøre daglig, ukentlig og månedlig vedlikehold av systemet manuelt uten å måtte gi deg i kast med unix-kommandoer Endret 17. januar 2004 av jarand Lenke til kommentar
segrov Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Et veldig konkret tips kan også være å gå inn i "disk utility" programmet og velge "repair disk permissions" (heter garantert noe annet på norsk os:) ). Har hjulpet meg kraftig ved et tilfelle. I os 10.3 slipper du vistnok å tenke på slikt og defragmentering. Kanskje du skal vurdere en oppgradering? jeg liker 10.3 knallgodt. 10.2 er veldig bra men 10.3 er liksom bare enda bedre, hehe:) Lenke til kommentar
meinert Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Hvis det er lenge siden du har formatert, å innstalert Mac OS på nytt, så kan det være lurt å gjøre det Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Reinstallering av osx fordi det er lenge siden er HELT bak mål.... Anbefaler derimot ett program som heter "Coctail" Det rydder enkelt bort diverse cache og vm filer. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Hvis det er lenge siden du har formatert, å innstalert Mac OS på nytt, så kan det være lurt å gjøre det HAHA, stakkers deg, det er ganske lett å vite at du ikke har mac, der finnes ikke ting som formatering. Takker alle sammen, dere er en heidundranes gjeng. Endret 17. april 2004 av Macfan Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hvis det er lenge siden du har formatert, å innstalert Mac OS på nytt, så kan det være lurt å gjøre det HAHA, stakkers deg, det er ganske lett å vite at du ikke har mac, der finnes ikke ting som formatering. Hva? Selvsagt finnes det formatering på mac.ç Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Hvis det er lenge siden du har formatert, å innstalert Mac OS på nytt, så kan det være lurt å gjøre det HAHA, stakkers deg, det er ganske lett å vite at du ikke har mac, der finnes ikke ting som formatering. Hva? Selvsagt finnes det formatering på mac.ç Gjør det?? JEg har hat en mac i 9 år og aldri brukt det. Har aldri hatt behov for det. Untatt når jeg formaterte mac disketter til PC disketter. Jeg føler meg ganske flau nå Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Hihi, tabbe2k No kidding. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 DiscUtility kan formatere og partisjonere. Du finner det i Applications/Utilites/ Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 DiscUtility kan formatere og partisjonere. Du finner det i Applications/Utilites/ Takker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå