Gå til innhold

Ingen SAS-fly uten piloter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sørgelig å se at bransje etter brasje saboteres på denne måten. Sjøfolk var blant de første offerne for globalismen. Nordmenn har tradisjonelt levert høy kvalitet hva angår sikkerhet, men overbetalte byråkrater og toppledere mangler denne forståelsen. De later til å tro at man kan bare kjøpe det et annet sted, som i et fritt marked. Det er en sannhet med modifikasjoner. Når man undergraver tryggheten til egne ansatte, så undergraver man det samfunnet man selv har høstet store velsignelser fra. 

Posten var vel blant de første "på land" og i dag har vi en situasjon der selv rumenere kvir seg for å jobbe for Bring. Uerfarne polakker aksepterer det bare fordi de ikka har noe annet, og norske sjåfårer styrer unna Bring. Det er nesten bedre å kjøre tom bil enn å kjøre for Bring, de kjører gjerne forbi i stedet. 

Bringdirektøren med flere millioner i lønn, står frem uten blygsel, å sier at 33 kronertimen er fullt lovlig i Norge! 

https://www.aftenbladet.no/magasin/i/Ondb81/bring-sjaafoerer-har-3390-kroner-i-timen-men-faar-ikke-lov-til-aa-si-det

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Roger Dyrøy said:

men overbetalte byråkrater og toppledere mangler denne forståelsen. De later til å tro at man kan bare kjøpe det et annet sted, som i et fritt marked

På tide å sette ut jobben til overbetalte og delvis korrupte politikere på anbud kanskje. En sjimpanse hadde vel gjort mye av dette bedre.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Autonome passasjerfly vil nok aldri bli realisert, for å sette det i perspektiv kan man bare se på de sikkerhetsmessige og regulatoriske problemene selv for noe så langsomt som førerløse trikker. Enden på visa blir gjerne at det fortsatt må være et menneske om bord (for sikkerhets skyld)

Det relevante poenget ift autonomi og pilotjobben i disse streiketider er at den har blitt usedvanlig mye forenklet siden passasjerflyenes inntog, det er nå en mye enklere og mindre anstrengende jobb. De sitter igjen med manuell take-off, resten av en flight kan i prinsippet moderne fly gjennomføre på autopilot. Det er mange tilfeller hvert år hvor begge piloter har sovnet under transportetappene. Så den glorien kommersielle piloter en gang hadde skinner ikke like sterkt, uten at det forhindrer spesielt piloter i de gamle legacy-flyselskapene å alltid dytte sitt voldsomme ansvar for liv og død foran seg i diskusjoner om lønn. 

Det finnes mange minst like krevende yrker, for eksempel langtransportsjåfør, lokfører, styrmann etc, men man hører sjelden disse yrkesgruppene bruke fryktargumentasjon som det SAS pilotene nå gjør alà 'hvis ikke vi får det vi ønsker kan det gå på sikkerheten løs'.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan det ene "anti-eksemplet" er med ondsinnete "piloter" (terrorister), finnes forsåvidt flere eksempler hvor man tror piloter har klikka og tatt selvmord med flyet. 

så er spørsmålet, skulle et autonomt fly vært helt autonomt? Eller muligheten for remote-control

Hva med info-systemer, bare send muligheter eller send/recieve? Er allerede vist på biler at de kan hackes og tas over remote (selv gjennom en CAN-BUS som ikke skulle hatt muligheten til det) 

så lenge styrings-systemene er koblet til systemer som kan mota data, er de sårbare, så tror ikke man blir kvitt noen pilot (om en bare som en "nød-pilot")

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (3 timer siden):

Autonome passasjerfly vil nok aldri bli realisert, for å sette det i perspektiv kan man bare se på de sikkerhetsmessige og regulatoriske problemene selv for noe så langsomt som førerløse trikker. Enden på visa blir gjerne at det fortsatt må være et menneske om bord (for sikkerhets skyld)

Det relevante poenget ift autonomi og pilotjobben i disse streiketider er at den har blitt usedvanlig mye forenklet siden passasjerflyenes inntog, det er nå en mye enklere og mindre anstrengende jobb. De sitter igjen med manuell take-off, resten av en flight kan i prinsippet moderne fly gjennomføre på autopilot. Det er mange tilfeller hvert år hvor begge piloter har sovnet under transportetappene. Så den glorien kommersielle piloter en gang hadde skinner ikke like sterkt, uten at det forhindrer spesielt piloter i de gamle legacy-flyselskapene å alltid dytte sitt voldsomme ansvar for liv og død foran seg i diskusjoner om lønn. 

Det finnes mange minst like krevende yrker, for eksempel langtransportsjåfør, lokfører, styrmann etc, men man hører sjelden disse yrkesgruppene bruke fryktargumentasjon som det SAS pilotene nå gjør alà 'hvis ikke vi får det vi ønsker kan det gå på sikkerheten løs'.

Flyet kan ta av selv også. Det vet hvor det skal være og hvilken høyde til enhver tid (etter å ha blitt programmert av flyveren).

Utfordringen ligger i at autopiloten er like dum som alt annet som kalles autopilot. Jammer russerne GPS-signalene over Finnmark igjen, så vet ikke lenger flyet over Finnmark hvor det skal fordi det ikke vet hvor det er.

Så flyverne er i praksis failsafen til flyet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/6/2022 at 10:49 AM, elysium74 said:

Autonome passasjerfly vil nok aldri bli realisert

Vel det planlegges allerede droner som kan fly pasienter:

https://www.tu.no/artikler/blalys-droner-kan-redde-liv/520816?key=lZ3sHoCe

Og det er under utarbeidelse en egen kategori for droner med passasjerer:

https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/drones-regulatory-framework-background/certified-category-civil-drones

Lenke til kommentar
22 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Flyet kan ta av selv også. Det vet hvor det skal være og hvilken høyde til enhver tid (etter å ha blitt programmert av flyveren).

Utfordringen ligger i at autopiloten er like dum som alt annet som kalles autopilot. Jammer russerne GPS-signalene over Finnmark igjen, så vet ikke lenger flyet over Finnmark hvor det skal fordi det ikke vet hvor det er.

Så flyverne er i praksis failsafen til flyet.

Uten fungerende navigasjonsinstrumenter eller visuelle referanser er det ikke mye pilotene kan gjøre heller.  Det er mange andre systemer enn GNSS (GPS og lignende).  VOR, DME og ILS er radiosystemer, som forsåvidt kan jammes, men krever veldig kraftige støysendere. Radar kan også i prinsippet jammes.  Men INS (Inertial Navigation System) er helt internt, basert på akselerasjonsmålinger og gyro. Det har riktignok begrenset nøyaktighet, men bra nok til at man ikke flyr seg helt bort. Automatisk visuell gjenkjenning brukes også, men det krever sikt til bakken med vanlig kamera eller FLIR.

Lenke til kommentar

Bjørn Kjos mente alle ville tape på streiken. Det tror jeg også. Men ikke av helt samme grunner som han og "alle" er en forenkling ettersom det meste har motpoler.

SAS-pilotene får ikke tilbake de gullkantende pensjonene de mistet og ønsker tilbake. De er litt primadonnaer og tror SAS vil bestå for bestandig. SAS vil tape ennå mer i konkurransen fremover, blant annet på grunn av pilotene. Det vil føre til nedbemanninger. SAS vil komme ut som en miniputt av det selskapet det en gang var. Kabinpersonalet taper også med nedbemanninger. Hele markedet skifter over til lavprisselskapene slik at gjennomsnittslønna (realllønn) i hele bransjen synker. Norwegian og Flyr har satt den "nye standarden" for lønnsnivå og servicenivå. Passasjerene taper nok standard men vinner på pris. Prisfordelen spises for tida opp av drivstoffkostnader, så det er ikke kundene, men oljeselskapene som vinner dette stikket. Klimaet taper det stikket.

Primus motor i SAS foretningsmodell, bedriftskundene, vil i større grad velge andre selskap, i den grad de fortsatt fly etter pandemiens dreining mot videokonferanser. Folks reisevaner endres. Folk vil i gjennomsnitt feriere nærmere hjemlandet av mange grunner. Det betyr færre fly-km, som hele bransjen taper på. Klimaet vinner dette stikket.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

SAS-pilotene får ikke tilbake de gullkantende pensjonene de mistet og ønsker tilbake. De er litt primadonnaer og tror SAS vil bestå for bestandig. SAS vil tape ennå mer i konkurransen fremover, blant annet på grunn av pilotene. Det vil føre til nedbemanninger. SAS vil komme ut som en miniputt av det selskapet det en gang var. Kabinpersonalet taper også med nedbemanninger. Hele markedet skifter over til lavprisselskapene slik at gjennomsnittslønna (realllønn) i hele bransjen synker. Norwegian og Flyr har satt den "nye standarden" for lønnsnivå og servicenivå. Passasjerene taper nok standard men vinner på pris. Prisfordelen spises for tida opp av drivstoffkostnader, så det er ikke kundene, men oljeselskapene som vinner dette stikket. Klimaet taper det stikket.

Nå foreslo jo SAS-pilotene at de skulle få den samme tariffavtalen som Norwegian-pilotene har. Det var visst HELT uaktuelt for SAS-ledelsen da det var alt for dyrt. Så det virker heller som det er SAS som prøver å sette den nye standarden for lav pilotlønn. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Bjørn Kjos mente alle ville tape på streiken. Det tror jeg også. Men ikke av helt samme grunner som han og "alle" er en forenkling ettersom det meste har motpoler.

SAS-pilotene får ikke tilbake de gullkantende pensjonene de mistet og ønsker tilbake. De er litt primadonnaer og tror SAS vil bestå for bestandig. SAS vil tape ennå mer i konkurransen fremover, blant annet på grunn av pilotene. Det vil føre til nedbemanninger. SAS vil komme ut som en miniputt av det selskapet det en gang var. Kabinpersonalet taper også med nedbemanninger. Hele markedet skifter over til lavprisselskapene slik at gjennomsnittslønna (realllønn) i hele bransjen synker. Norwegian og Flyr har satt den "nye standarden" for lønnsnivå og servicenivå. Passasjerene taper nok standard men vinner på pris. Prisfordelen spises for tida opp av drivstoffkostnader, så det er ikke kundene, men oljeselskapene som vinner dette stikket. Klimaet taper det stikket.

Primus motor i SAS foretningsmodell, bedriftskundene, vil i større grad velge andre selskap, i den grad de fortsatt fly etter pandemiens dreining mot videokonferanser. Folks reisevaner endres. Folk vil i gjennomsnitt feriere nærmere hjemlandet av mange grunner. Det betyr færre fly-km, som hele bransjen taper på. Klimaet vinner dette stikket.

 

Ut fra egen erfaring med både Norwegian og SAS, så vil jeg påstå at SAS vet å ta seg betalt for service, men ikke å faktisk gi den. Jeg har kuttet ut så godt som all min flyvning av ymse årsaker, men om jeg skal ut å fly, så velger jeg Norwegian 10 av 10 ganger, om jeg har et reelt valg.

På mine turer, der det har blitt problemer, har SAS i de aller fleste tilfeller vært den som ikke har ytt service. Har man i stedet henvendt seg til partnerselskapet, har de ytt meg den service som SAS skulle stått for, men de har dessverre lite de får gjort når neste og/eller siste del av reisen er med SAS. Som på en retur-reise.

Skal jeg på en reise som innbefatter flere delstrekker og bytte av selskap, så gjør lovverket det til et sjansespill å sette opp egen reise, spesielt når det ikke er mer enn romslig tid mellom flybyttene. Samme, dersom man skal reise deler av reisen sammen med andre, men har forskjellig startsted. Ja, da hjelper det heller ikke spesielt at man har kjøpt reise via samme flyselskap.

Pakkereiseloven fører til at det er mye tryggere å bestille pakken fra A til Å og tilbake til A, dersom man kjøper fra et selskap, og helst et selskap som har partnerskap som f.eks. Star Alliance. Spesielt om det skulle bli forsinkelser og/eller kanselleringer, uansett om et skyldes selskapet, partnerselskap, streikende eller andre hendelser.

Lenke til kommentar
On 7/6/2022 at 10:49 AM, elysium74 said:

Autonome passasjerfly vil nok aldri bli realisert, for å sette det i perspektiv kan man bare se på de sikkerhetsmessige og regulatoriske problemene selv for noe så langsomt som førerløse trikker. Enden på visa blir gjerne at det fortsatt må være et menneske om bord (for sikkerhets skyld)

Det frister med en av mine yndlingslenker : Heavier-than-air flying machines are impossible - PPRuNe Forums

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

SAS-pilotene får ikke tilbake de gullkantende pensjonene de mistet og ønsker tilbake. De er litt primadonnaer og tror SAS vil bestå for bestandig. SAS vil tape ennå mer i konkurransen fremover, blant annet på grunn av pilotene. Det vil føre til nedbemanninger. SAS vil komme ut som en miniputt av det selskapet det en gang var. Kabinpersonalet taper også med nedbemanninger. Hele markedet skifter over til lavprisselskapene slik at gjennomsnittslønna (realllønn) i hele bransjen synker. Norwegian og Flyr har satt den "nye standarden" for lønnsnivå og servicenivå. Passasjerene taper nok standard men vinner på pris. Prisfordelen spises for tida opp av drivstoffkostnader, så det er ikke kundene, men oljeselskapene som vinner dette stikket. Klimaet taper det stikket.

Kan du underbygge alt du skriver her med noe dokumentasjon, eller er det mest synsing? Slik jeg forstår det har kabinpersonale og piloter i SAS gått ned i lønn hvert år de senere år og over på mer krevende tidsordninger som krever mer arbeidstid og fleksibilitet. Arbeidsbetingelser inkludert lønn er knapt bedre enn i Norwegian. SAS har gjort det brukbart økonomisk i de senere år.

Flyselskapene vil gjerne over på modellen fra skipsfarten med hyrekontorer. Disse formidler kun arbeidskraft og er svært billige og drifte og har intet ansvar. Flyselskapet etterspør en kaptein (eller styrmann) med en gitt kompetanse. Denne kompetanse har vedkommende selv betalt for. Vedkommende må selv betale for videreutdanning til nye flytyper og selv betale for uniform etc. Det tegnes kontrakt mellom vedkommende og selskapet over for eksempel to år med utallige detaljer om hva som forlanges og forventes av vedkommende (se Bring og budsjåfører). 

En slik hyrekontormodell kan en jo ha for alt arbeidslivet. En vil da ha firmaer uten ansatte utenom toppledelse og sekretariat. Ansatte i SAS fronter kampen mot en slik modell på vegne av oss alle. Norwegians ansatte har tidligere ført en liknende kamp med hell.

Jeg tviler på hyrekontormodellen vil gi en bedre utvikling for folket i de nordiske land eller hvilket som helst annet land. Utviklingen vil stagnere med stadig dårligere betingelser for folk flest og en elite som stadig belønnes mer og ikke minst kapitaleiere som enda raskere blir rikere og som betaler minimalt med skatt.

Med hyrekontormodellen vil arbeidstakere (de er ikke ansatte noe sted) stadig miste mer kontroll over deres liv og arbeidsbetingelser.

Hvis en ser på to hyrekontor/bemanningskontorer som OSM Aviation og OSM Maritime (eid av Espen Høiby), så er sistnevnte agent for 78.000 sjøfolk, hvorav de har klart å finne jobb til 17.000. Omsetningen for OSM Martitime er ca 36 milliarder kroner, altså ca 2 millioner per sjømann. Det tyder på at OSM M får hele inntekten fra skipsreder i bytte mot mannens arbeidskraft. Hva sjømannen får betalt sies intet om. Som for flygere ligger alt ansvar for utdanning, sertifikater etc på sjømannen. Får håpe han har en eller annen organisasjon til å ivareta sin interesser. Noen makt på personlig plan over for rederiet har han naturligvis ikke og han kan sikkert sparkes på kort varsel.

Får håpe at de ca 61.000 øvrige sjømenn også får seg jobber på akseptable betingelser. For min del ville jeg ha følt meg ganske maktesløs under slike betingelser og kunne bare håpe det beste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...