Gå til innhold

Hva er ditt forhold til CD-keyer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CD key er noe stort tull, og det finnes programmer som knekker dem på et par minutter.

men de virker ikke på nett.. som regel.

mitt forhold til MINE cd-key'er er "religiøst" om jeg kan

kalle det det. jeg skriver av cd-key'ene i ei .TXT

fil som jeg aldri deler, har kryptert mappa en gang

også, men jeg formaterte windows og da kunne jeg

ikke åpne den igjen :mad:

alle cd-covere står i hylla, med manualer og alt det

der.

men egentlig så har jeg ikke internett, så jeg trenger

ikke orginale cd-key'er, så det går mest i "ulovlige"

cd-key'er (ikke slå), men når jeg får internett så

blir jeg å kjøpe flere spill for å spille på nett.

Lenke til kommentar
CD key er noe stort tull, og det finnes programmer som knekker dem på et par minutter.

cd-keyer er en fin oppfinnelse, men ikke i alle tilfeller... hva er poenget med å lage en cd-key til et ikke-online spill? CD-Keyens oppgave er jo å forsikre at to personer ikke bruker den samme kopien av spillet... når du spiller lokalt vil jo ikke dette sjekkes av noen server, og du kan bruke hvilken som helst (gyldig) key.

I sistnevnte tilfellet kan en enkel tur på google få deg forbi problemet... Da kunne heller produsenten satset på en effektiv kopisperre isteden...

Lenke til kommentar
Nå viser AIDA32 lisens/keynr. så lenge spillet er installert i PCèn,

vet ikke om dette gjelder alle spillene/prog. men ser Valve sine keys da...

Du har et poeng der jarmo :D Nå kan alle dere som har "mistet" keyen deres gå inn der å sjekke det.

Det er da ikke ulovlig å spore opp dine egne cd-keyer?

Lenke til kommentar

cd keyer er en attraktiv oppfinnelse det, men det kunne gjerne vært plassert en annen plass..er utrolig god til å rote vekk manualer!

hadde vært perfekt med cd-key på coveret siden jeg sitter med masse cover og ingen manualer...(eller mangler bare manualen til generals ;) )

Lenke til kommentar
Hehe, jeg husker et spill jeg innstallerte, et skikkelig gammelt cm spill, cm italia, så der var kopibeskyttelsen "Hva er resultatet i kampen på side 11 i bruksanvisningen." Skulle ha tatt over for cd-keyer :p

Det samme med "Day of the tentacle", "Indiana Jones and the fate of Atlantis", og _mange_ flere spill.

Slike ting kan du rett og slett ikke snike deg unna ;)

Lenke til kommentar
Hehe, jeg husker et spill jeg innstallerte, et skikkelig gammelt cm spill, cm italia, så der var kopibeskyttelsen "Hva er resultatet i kampen på side 11 i bruksanvisningen." Skulle ha tatt over for cd-keyer  :p

Det samme med "Day of the tentacle", "Indiana Jones and the fate of Atlantis", og _mange_ flere spill.

Slike ting kan du rett og slett ikke snike deg unna ;)

Min versjon av Indiana Jones: Fate of Atlantis hadde en annen type copy protection. Jeg hadde et pappstykke med noen hjul jeg kunne snu på , disse hjulene viste i et lite vindu et tegn som jeg måtte klikke på i spillets oppstart for å spille. Det var på diskettversjonen, et par år senere kjøpte jeg cd-rom utgaven, den hadde ingen copyprotection i det heleste tatt....

Lenke til kommentar
Hehe, jeg husker et spill jeg innstallerte, et skikkelig gammelt cm spill, cm italia, så der var kopibeskyttelsen "Hva er resultatet i kampen på side 11 i bruksanvisningen." Skulle ha tatt over for cd-keyer :p

Jeg husker det godt. Men jeg husker også at 2-1 var det mest vanlige resultatet og etter maksimalt 10 forsøk kom man inn med 2-1. Ergo en rimelig elendig beskyttelse. Dessuten, hvis man ikke klarer å ta vare på en CD-key, hvordan skal man da klare å ta vare på en hel manual?

Lenke til kommentar

mitt forhold til CD keys? Det er CD keyen man betaler for når man kjøper ett spill. I dagens sammfunn der alt kan lastes ned, er det CD keys som er det virkelige salgs argumentet...uten CD key, intet online spill...ergo man betaler for CD key..

låner ikke bort CD key, gir den ikke bort, osv...

og hvis en såkalt "kompis" stjæler CD keyen din for å spele online, så fortjener han mye mer enn ett slag i magen..en faktura på X antall kroner du betalte for spillet er ikke helt feil...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
mitt forhold til CD keys? Det er CD keyen man betaler for når man kjøper ett spill. I dagens sammfunn der alt kan lastes ned, er det CD keys som er det virkelige salgs argumentet...uten CD key, intet online spill...ergo man betaler for CD key..

låner ikke bort CD key, gir den ikke bort, osv...

og hvis en såkalt "kompis" stjæler CD keyen din for å spele online, så fortjener han mye mer enn ett slag i magen..en faktura på X antall kroner du betalte for spillet er ikke helt feil...

Trenger ikke CD-key for å spille online. Det tar ca 5 min å finne servere til de fleste spill som ikke krever CD-key.

Men ellers så er vel CD-key den beste måten å beskytte seg på.

Det må finne ett ord i en i manualen husker vi vel alle fra Amiga-tiden, og hvor effektivt var det? Ikke særlig nei...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CD-key är väl okej. Det jag verkligen ogillar är CD-check, dvs när man måste ha CDn i datorn för att kunna spela.

CD-key är mjukvara som inte slits eller förbrukas, medan skivan slits, åldras och går sönder med användning.

Hur kommer programmet då att fungera om 10 år? om 20 år?

/Olle

Lenke til kommentar

kommer du til å sitte med et spill i 10 år?

det kunne ha blitt som UT2003, der trenger du cd'en for å spille, men om du patcher det til 2.255(?) så forsvinner cd sjekken, slik kunne det ha vært på flere spill.

når de er 2 år gamle, kan det gis ut en patch som fjerner kopibeskyttelsen!

Lenke til kommentar

Jeg bruker et visst program som har de key'ene jeg trenger, har jo bøttevis med keys et eller annet sted, men i løpet av noen år blir det lett rot. Får jeg en ny key fra et program, legger jeg det inn i mitt key program. Forbasket irriternde å ikke få innstallert win98 (som er ofte det første jeg legger inn på ny maskin) bare fordi jeg ikke finner key'en. Da er slike programmer godt å ha.

Har selvfølgelig lovlig og egenkjøpt key/lisens da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...