Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Håndtverker hevder materialkostnader ikke er inkludert i "totalkostnad"


Anbefalte innlegg

TAC-2 skrev (1 time siden):

Burde oppdragsgiver skjønne at 5717 kr umulig kan dekke lister, utforinger, isolasjon, vindusomramming, tape, diverse  + arbeid?

Jeg ville sagt ja, og jeg tror kontrakten er mer preget av manglende norskkunnskaper og uprofesjonalitet enn svindelforsøk.

Men det kommer an på hva som står i tilbudet.

Det er ikke opp til oppdragsgiver å regne på at resterende 5717 kr evt skal gå til arbeid for så å finne ut at dette umulig kan stemme. Så nei, absolutt ikke noe kunde burde, eller skal sitte å regne på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunden heller ikke kan vite er om håndverkeren viser listepris på vinduer og dør til kunden, men at de har en rabattavtale som gir de f.eks. 30 % rabatt ved kjøp av disse. Da hadde de i så fall hatt ca. 10 250 kr eks. mva. igjen til arbeid, annet materiell, osv. ved en totalpris på 29 375 kr inkl. mva.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg ser bare en pris i avsnitt 5, og pris defineres i avsnitt 5. Det i avsnitt 3 er bare hva som har blitt avdekket/diskutert på befaring. Uansett hva som har blitt diskutert på befaring er det som regel prisen man avtaler som gjelder.

Se seksjon 3, der står det to totalpriser.

Angående seksjon 5, så står det temmelig klart en totalpris for oppdraget, men samtidig i seksjon 1 (angivelse av tjenesten) er det ikke definert at dør/vindu er inkludert i kontrakten. Så kontrakten kan leses som at dører og vindu kommer "utenom" ja. Men igjen, kontrakten er hårete.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Axefjord said:

Se seksjon 3, der står det to totalpriser.

Angående seksjon 5, så står det temmelig klart en totalpris for oppdraget, men samtidig i seksjon 1 (angivelse av tjenesten) er det ikke definert at dør/vindu er inkludert i kontrakten. Så kontrakten kan leses som at dører og vindu kommer "utenom" ja. Men igjen, kontrakten er hårete.

I avsnitt 1 er det ikke definert at dør/vinduer *ikke* er inkludert i kontrakten, og i og med at håndtverkeren tok forhåndsbetaling for å  kjøpe inn dør/vinduer så er det jo åpenbart at håndtverkeren skulle skaffe dette.

Det hadde vært noe annet om oppdragsgiver var forventet å kjøpe inn dør/vinduer og dette skulle stå klart før jobben ble påbegynt.

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (10 timer siden):

Det er en dårlig skrevet kontrakt, og TS må fremlegge hva som kommer frem på tilbudet 24.02 siden det referes til. 

Utover dette, hvor store vinduer er det? Type balkongdør?

Utskiftning med deponering av 2 vinduer og 1 balkongdør for 5 717,- er alt for lavt og vil være urimelig å anta at dette er timekosten. 

Det "tilbudet" som er vedlagt kontrakten, var bare prisen prisen for vinduene fra fabrikken. Se vedlagt PDF.

 

Se også vedlagte bilder av det såkalte "ferdige" arbeidet. Listene er ikke tilpasset ordentlig, og ventil er ikke montert på stuevindu som avtalt. Stuevindu ble levert med hull til ventil fra fabrikken, men dette hullet ble bare satt lister rett over av håndtverker (se nederste bilder)

Kontrakten ble signert den 1 mars og de ble ikke ferdig før i dag, altså 4 måneder senere, noe jeg personlig syns er altfor lang leveringstid. De har brukt totalt 15 timer på jobben iløpet av 4 måneder.

 

Vet ikke om jeg skal betale denne regningen på 29375kr eller ikke. Føler iom. at kontrakten er såpass uspesifikk, arbeidet åpenbart ikke er ferdig, og iom at de har brukt såpass lang tid, at jeg burde motsette meg denne regningen. 

Men usikker på hvilke rettigheter jeg har, og hvilken instans jeg evt. går via

 

 

 

6786369051.jpg

6786368961.jpg

 

lyssand-frekhaug-ordrebekreftelse-6119709 (1).pdf

6786361461.jpg

RenderedI1.jpg

Endret av FuzzyLogic
Lenke til kommentar

Sånn som kontrakten er satt opp, selv om det er satt to priser under punkt 3, kan jeg godt forstå at det blir misforståelser når kun den høyeste summen står under punkt 5.

Kontrakten burde vært skrevet sånn at hele summen - 29.375 + den andre på 23.658 - var skrevet og tydeliggjort, altså totalsum 53.033.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes 53000 kr virker som en hinsides pris for å utskiftning av to vinduer og én dør?  Hvis man antar at dette er ganske rett frem-arbeid såklart. I mitt hode tenker jeg rundt 10 000 kr totalt per vindu/dør. Ja, jeg har hatt flere håndverkere på besøk relativt nylig.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (2 minutter siden):

Er jeg den eneste som synes 53000 kr virker som en hinsides pris for å utskiftning av to vinduer og én dør?  Hvis man antar at dette er ganske rett frem-arbeid såklart. I mitt hode tenker jeg rundt 10 000 kr totalt per vindu/dør. Ja, jeg har hatt flere håndverkere på besøk relativt nylig.

Ja, jeg synes det høres ekstremt ut, men har samtidig ikke peiling på hva noe slikt bør koste. Det eneste jeg med sikkerhet kan si, er at dersom jeg skulle betalt 30k for den jobben, så skulle det sett perfekt ut når den var utført. Ellers hadde jeg bare gjort det selv

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (1 time siden):

Vet ikke om jeg skal betale denne regningen på 29375kr eller ikke. Føler iom. at kontrakten er såpass uspesifikk, arbeidet åpenbart ikke er ferdig, og iom at de har brukt såpass lang tid, at jeg burde motsette meg denne regningen. 

Men usikker på hvilke rettigheter jeg har, og hvilken instans jeg evt. går via

Med mindre du husker noe fra tilbudsfasen som gjør det åpenbart at det er håndverkeren som har surret det til ved skriving av kontrakten - á la at de har gitt et muntlig anslag på 50-60 000 kr, f.eks. - så ville jeg ha avvist den siste regningen. Sørg for å avvise den skriftlig, og ta vare på all kommunikasjon. Dere har begge signert en kontrakt som tydelig viser at avtalt fastpris er 29 375 kr inkl. mva. Du har allerede betalt 23 658 kr, dermed er riktig beløp på sluttfaktura 5 717 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som for meg kan virke problematisk er i tilfelle flere tilbud er gitt fra ulike håndtverkere på samme jobben og denne fikk tilslaget basert på en uriktig fastpris. Men som Frank i innlegget over er inne på, så kommer det an på tilbudsfasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har to valg her:

1. Være en "drittsekk" og bestride kravet helt. Bedriften har i praksis ingen sjans til å gjøre noe med det, beløpet er altfor lavt. 

2. Være rettferdig og gå med på betale i alle fall deler. Jeg synes 10 000 burde være fair kompromiss. Du burde ha stusset mer på at det var oppgitt to priser. 

Mange er ikke klar over det, men om det er konflikt, liten bedrift vs privat, om et relativt lavt beløp (<50 000 kr), kan den private bare bestride kravet, og bedriften kan ikke gjøre noe med det med mindre saken er 100% krystallklar. Kostnaden med å ta saken videre er for høy, og risikoen for stor (pga bedriften er den "profesjonelle part"). Advokaten deres vil omtrent alltid råde de til å droppe saken. 

 

Endret av John-B
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (1 time siden):

Det "tilbudet" som er vedlagt kontrakten, var bare prisen prisen for vinduene fra fabrikken. Se vedlagt PDF.

lyssand-frekhaug-ordrebekreftelse-6119709 (1).pdf 178 kB · 1 Last ned

Er dette det tilbudet de påstår at de sendte deg den 24.02.22??? For dette er jo en ordrebekreftelse uten noen summer og det er også datert 01.03.22 altså etter den 24.02.22.

Siden det refereres direkte til pristilbud av 24.02.22 i kontrakt er dette pristilbudet å regne som en del av kontrakten og hvis det der da skulle stå f.eks. 15000 for arbeid så er du nok juridisk på veldig tynn is om du nå helt nekter å betale. Hvis det eneste som ble sendt deg den 24.02.22 var prisen på vinduer/dør stiller du derimot mye sterkere siden kontrakten kobler dette tilbudet direkte til summen 29375,-

Uansett så er det ikke naturlig at du betaler hele beløpet her. Arbeidet ser etter mitt syn ikke ut som det er fagmessig gjort. Tilfeldige tykkelser på listverk rundt vinduer, tildekking av ventil og lister rundt vindu som er trukket helt ned til fotlist ser ikke bra ut. Det kan også se ut som om de har brukt kramper og ikke dykkert for å feste listene? Det sier i tilfelle ganske mye om fagkunnskapen deres vil jeg påstå.

Listene fra tidligere må vel ha sett helt annerledes ut enn dette? Bildene som ble vedlagt kontrakten eller om du har andre sier vel noe om hvordan det så ut tidligere og hvis de nye ikke er utført tilsvarende er jo det et punkt du kan bruke mot dem.

Hvordan ser dette ut på utsiden av veggen egentlig ? Er nødvendige beslag etc på plass? Jeg bare lurer siden det på innsiden ser ut til at de har  klasket på en list og så tilpasset den neste til den igjen uten noen plan for hvordan de skal se ut når det er ferdig. Og utsiden er jo tross alt den som skal holde vær og vind ute.

 

Dubious skrev (42 minutter siden):

...
Ikke sikkert det går an å få det perfekt lengre da de har spikret listene i treverk som skal være synlig. 

Dette er allerede hvitmalt treverk så om må man sparkler og maler bør det bli helt fint. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (1 time siden):

...

Mange er ikke klar over det, men om det er konflikt, liten bedrift vs privat, om et relativt lavt beløp (<50 000 kr), kan den private bare bestride kravet, og bedriften kan ikke gjøre noe med det med mindre saken er 100% krystallklar. Kostnaden med å ta saken videre er for høy, og risikoen for stor (pga bedriften er den "profesjonelle part"). Advokaten deres vil omtrent alltid råde de til å droppe saken. 

 

Å ta en sak inn for forliksrådet kostet 1199,- i 2021 og få motparten medhold kan saken taes videre til namsmannen for inndriving. Så dette rådet ditt burde du holde for deg selv om du ikke er helt sikker på sakens innehold. Hvis det i dette tilfellet foreligger et pristilbud fra den 24.02.22 som tydeliggjør at 29375 ikke er den hele summen kan rådet ditt slå ut veldig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

I tillegg så er arbeidssummen inkludert materialer og deler. Det er noen tusenlapper på dette også.

Hvordan forstås kr 5717 for kun arbeid av flere her? Man er oppe i den summen bare i materialer. Utforing, lister, tettingsmidler, beslag, fester osv. Det blir en del kroner. 

Eg synes ikkje at 1000 kr per utskifting høytes heilt urimeleg ut. Særleg med så lite omsyn til estetisk kvalitet så synes eg ikkje at prisen virker heilt urimeleg. Ein fagarbeidar kostar ca 500 kr timen med vanleg lønn og avgifter, så 2 timar per vindu/dør høyres ikkje umiddelbart ut som ei umogleg oppgåve. Sjølv om prisen inkluderer deponering så vil det ikkje være urimeleg å anta at håndtverkaren tek med seg dei gamle vindauga i retur og depnerer alt slik i ei stor levering ibstaden for å køyre eit og eit vindauge til miljøstasjonen. 

Ay det er dyrt med materialer er ein ting, men samtidig er det vel rimeleg å anta at ein håndtverker som tilbyr slike prisar har rabattavtale eller eit lager å ta av?

 

Alt det sagt så synes eg at det er rimeleg at håndtverkaren får ei fornuftig timeslønn, men ikkje dersom tilbodet har blitt gitt på denne måten for å vinne anbodet foran meir seriøse aktørar som har oppgitt reell totalpris. Ein skal ha fornuftig betalt for sitt arbeid, men ein skal ikkje premiere uærlege aktørar med å betale ein heilt annan pris enn det som var avtalt, særleg når det for samme pris kunne vært meir seriøse aktørar med i anbudsprosessen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er urimelig at det ikke tydelig fremkommer i kontrakten at totalsummen er som den er. Det er tallet i kontrakten som skal gjelde. Dermed er kravet urimelig, eller kontrakten er manglende og kan dermed være urimelig.

Dette står i lovverket:

Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer [avtaleloven]

§ 36.
En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

kilde

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 timer siden):

Sier vi 2000 kr så er vi fortsatt nærmere 1000 kr enn 5717 kr.

ser ut som at du har hatt en fagmann på besøk,hadde alldri betalt en krone for den jobben der,listingen der hadde jo en 5 åring som hadde bygget en trehytte klart bedre,det ser jo ikke ut.

lister og utforing kommer vel på rundt 5k uten påslag ved kjøp fra maxbo nå,mulig mere,kommer an på bredde på utforing,utforinger er svindyrt nå om dagen,en amatør snekker hadde fint byttet begge vinduene og balkongdøren på en vanlig arbeidsag selv,med mindre det måtte bygges om,eller at de måtte pusses inn om det er murvegg

Lenke til kommentar
8 hours ago, Frank Drebin said:

Med mindre du husker noe fra tilbudsfasen som gjør det åpenbart at det er håndverkeren som har surret det til ved skriving av kontrakten - á la at de har gitt et muntlig anslag på 50-60 000 kr, f.eks. - så ville jeg ha avvist den siste regningen. Sørg for å avvise den skriftlig, og ta vare på all kommunikasjon. Dere har begge signert en kontrakt som tydelig viser at avtalt fastpris er 29 375 kr inkl. mva. Du har allerede betalt 23 658 kr, dermed er riktig beløp på sluttfaktura 5 717 kr.

Jada. Dette blir perfekt riktig jus. Tjenesteleverandør er den profesjonelle part som har ansvaret for å utforme et bindende tilbud.

Når tilbudet er akseptert så er tjenesteleverandør bundet opp av sitt eget tilbud, slik som det er.

Det skulle bare være å avvise det siste kravet i sin helhet.

Tjeneseleverandør kan forsøke å drive inn kravet via inkasso og forliksråd, men da er det jo bare å møte opp og forklare situasjonen, så bør kravet bli avvist i forliksrådet. Det man ikke bør gjøre er å la være å møte opp, for da får motparten medhold i en uteblivelsesdom.

Hvis man vil være ekstra grei som kunde, så kan man jo tilby noen kroner ekstra, ut over det som tjenesteleverandør har krav på, mot at tjenesteleverandør først retter opp alle feil og mangler ved den jobben som er gjort. Da bør man også utforme en avtale om at saken er endelig gjort opp og avsluttet.

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...