Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Er anarkismen redningen, tror dere? Tenker at penger vil være crypto, som folk bare har selv. Uten at myndighetene har kontrollen. Da må anarkismen til. Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Nei, da må all form for penger / handel vekk tror jeg. Kan umulig funke med kapitalisme uten myndigheter. https://www.tromsite.com/ har masse gode bøker / videoer om samfunn uten handel. Likte Re-education kanalen på YouTube, om anarko-kommunisme. Men har ikke fulgt med så mye der. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 crypto? Uten myndigheter, der infrastrikturen og banksystemet, har kolapset. Da blir det nok saan at, jeg gir et glass med plommesyltetoey til deg, saa faar jeg en liten sekk med poteter av deg. Uten myndigheter, kunne vi, i hvert fall dyrket tjallen vaar selv. Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 Både anarki og krypto har vært komplette katastrofer. Så hvordan ser du egentlig for deg at det skal fungere? Dette minner meg om hver gang noen drar opp kommunisme. Da sier alltid kommunistene og sosialistene at "Jammen EKTE kommunisme har aldri vært prøvd!" Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 Jeg vil leie meg, en nedlagt gaard, inners i en nydelig fjord, hvor jeg skal reestaurere bygningene, med toemmer, som jeg henter i skogen. Trenger ikke noen dyr, men hester, hadde vaert kjekt. Ogsaa min egen pottaaker og mange, mangen plommetraer. 😁 Er ikke dette en flott droem? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 On 7/4/2022 at 5:54 PM, Siesta-mann said: Da må anarkismen til. Tror du sliter litt med å få nok folk med deg som vil forlate demokratiet og det relativt gode sikkerhetsnettet som er bygget opp i Norge til fordel for det som er av risiko ved anarki. Du kan jo gjøre som Det Politiske Parti og samle nok underskrifter til å danne Anarki-partiet og så ta det videre derfra. Det trengs 5000 underskrifter og du må også følge Partiloven. Om du rekrutterer i de ulike NAV-lokalene og rundt på DPS så har du vel mulighet til å samle opp nok folk med riktig mindset. Hvordan du skal få dette til å fungere politisk i det eksisterende landskapet er en nøtt du må knekke. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 25. juli 2022 Del Skrevet 25. juli 2022 Blir veldig fasinert av droemmen om anarki og frihet, men som vidor skriver, faren for kaos, skremmer meg. Skulle allikevel hatt mer frihet, alt for underkuende dette systemet her. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg flyttet, til et friere land, med en gang. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 Karltorbj skrev (16 timer siden): Jeg vil leie meg, en nedlagt gaard, inners i en nydelig fjord, hvor jeg skal reestaurere bygningene, med toemmer, som jeg henter i skogen. Trenger ikke noen dyr, men hester, hadde vaert kjekt. Ogsaa min egen pottaaker og mange, mangen plommetraer. 😁 Er ikke dette en flott droem? Hva hindrer deg ifra å gjennomføre denne drømmen? Karltorbj skrev (14 timer siden): Blir veldig fasinert av droemmen om anarki og frihet, men som vidor skriver, faren for kaos, skremmer meg. Skulle allikevel hatt mer frihet, alt for underkuende dette systemet her. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg flyttet, til et friere land, med en gang. Er ikke litt av ulempen med anarki, at du står i fare for å bare bli fratatt alt du eier og har fra noen andre som er sterkere enn deg? Hvilken frihet ligger i en slik tilværelse? Så kan man jo selvsagt håpe at man i et anarkistisk samfunn lever sammen i fred, som gode venner uten konflikter, men det skal ikke mer til enn en litt mager innhøsting så er idyllen borte... Alt i alt, så har man det ganske fritt i Norge, du kan tilogmed leve helt avskjermet fra samfunnet og gjøre hva du vil, samtidig som staten gir deg penger for det. Jeg tror de som føler seg underkuet i Norge, er mennesker som tror de må jobbe og slite for en arbeidsgiver for å tjene til livets opphold, men trenger man egentlig det, dersom man ønsker å leve i utmarken av naturens ressurser? 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 Du er inne paa noe der, Baranladion. Droem og romantikk er noe, men utedass, midt paa natta om vinteren, er noe annet. Plommesyltetoey og poteter, vennskap og samarbeid, hmmm? I realiteten blir det kanskje slik, at jeg og kompisene mine maa mobilisere, for en gjeng i fra nabobygda, er paa vei og vil ta hoenene vaare. Kanskje dette kaotiske anarkiet, kommer til aa presse seg frem av seg selv, i disse klimatider. Som cannabisbruker, kjoeper jeg ikke det frie Norge, du beskriver. Har blitt vingeklippet mangen ganger .Lurer paa hvor jeg hadde staat henne naa, hvis jeg hadde sluppet de konsekvensene, den kontrollen. Paa en koselig oekologisk gaard i Hardanger, kanskje? 😀 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 Hvis jeg hadde ungaatt det lovverket, vi har naa og faatt utviklet meg, paa en "normal" maate, hadde jeg nok flyktet til Uruguray, naar jeg var ressurssterk nok. Forbanna, at det skal vaere saann, trives ellers, godt i Norge jeg. Bodde tidligere i tropene i 8 aar, der jeg proevde aa komme i gang med noe business, saa jeg kunne vaere der, men det var veldig vanskelig. Det var friheten og billig god pott, som trakk meg, ikke sol, hvit sand og palmer. Selvfoelgelig, var det ikke negativt, at du kunne gaa med kortbukse, hele aaret, men friheten var vidunderlig. Saa anarki??? Et samfunn, med god styring, der toleranse, godhet og frihet, henger hoeyt, ikke et, der hevn, desinformasjon og propaganda raader, det oensker jeg. Se paa Nederland, foreks. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 vidor skrev (På 25.7.2022 den 20.14): Tror du sliter litt med å få nok folk med deg som vil forlate demokratiet og det relativt gode sikkerhetsnettet som er bygget opp i Norge til fordel for det som er av risiko ved anarki. Anarkisme trenger ikke være udemokratisk. https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_democracy https://en.wikipedia.org/wiki/Social_anarchism Baranladion skrev (11 timer siden): Er ikke litt av ulempen med anarki, at du står i fare for å bare bli fratatt alt du eier og har fra noen andre som er sterkere enn deg? Anarkisme er noe helt annet enn det man ser i death wish filmene. 2 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 Hva tenker du om tiltak, for at det ikke skal oppstaa kaos, skaftetrynet? En slags form for grasrotstyre, borgervern............... Takk for god side, der det blir diskutert, legalisering av cannabis, forresten. Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 På meg virker det som de som ønsker seg anarki er de som hadde klart seg dårligt. Uten et sikkerhetsnett til å plukke dem opp, så blir det den sterkestes rett og disse hadde dødd ut ganske fort. Lykke til! 😄 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 26. juli 2022 Del Skrevet 26. juli 2022 Ser ogsaa de som uten lovens og myndighetenes begrensninger, hadde blitt sterkere. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 (endret) skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Anarkisme trenger ikke være udemokratisk. https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_democracy https://en.wikipedia.org/wiki/Social_anarchism Gir demokrati deg absolutt frihet da? Hvis man ønsker å leve som man vil, men allikevel må følge flertallets ønske, så blir det vel litt selvmotsigende? skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Anarkisme er noe helt annet enn det man ser i death wish filmene. Jeg har ikke sagt det heller, men jeg tror det er nødvendig med noen form for håndhevelse av lover og regler, og ser ikke det som en enkel oppgave å finne ut av i et anarkistisk samfunn. Jeg tror man fort hanver i en situasjon der det blir den sterkestes rett, og at den sterkeste vil utnytte dette på noen måte. Endret 27. juli 2022 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Karltorbj skrev (15 timer siden): Du er inne paa noe der, Baranladion. Droem og romantikk er noe, men utedass, midt paa natta om vinteren, er noe annet. Plommesyltetoey og poteter, vennskap og samarbeid, hmmm? I realiteten blir det kanskje slik, at jeg og kompisene mine maa mobilisere, for en gjeng i fra nabobygda, er paa vei og vil ta hoenene vaare. Kanskje dette kaotiske anarkiet, kommer til aa presse seg frem av seg selv, i disse klimatider. Som cannabisbruker, kjoeper jeg ikke det frie Norge, du beskriver. Har blitt vingeklippet mangen ganger .Lurer paa hvor jeg hadde staat henne naa, hvis jeg hadde sluppet de konsekvensene, den kontrollen. Paa en koselig oekologisk gaard i Hardanger, kanskje? 😀 Selvom det er noen små ulemper (som forsvinner iløpet av noen år) med å bruke cannabis i Norge, så tror jeg allikevel at jeg mye heller ville vært cannabis bruker i Norge, enn i noe annet land i verden. Du har tryggheten, sikkerhetsnettet, muligheter for å få mat og ly selvom du ikke kan jobbe og så mye flere fordeler i dette landet. Skulle man feks være en av de som faller utenfor jobb, eller uten mulighet til å skaffe inntekter, så betyr friheten man har i Nederland eller Uruguay ekstremt lite, du får sannsynligvis et veldig mye dårligere liv dersom du havnet i uføret der, selvom du kan røyke så mye billig cannabis du klarer. Hvis målet er å bare ruse seg på cannabis, så kan du fint gjøre det her også. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Leste om en i Tyskland, som fikk doblet fartsboten, for han viste fingeren til kamera. Boten var paa 20 euro. jeg gjentar, 20 euro. Hva er minstesatsen for fartsbot i norge? Foer det steg, for en liten stund siden, maatte du betale 8000 kr, for aa bryte en dobbel sperrelinje, hva du maa betale naa, vet jeg ikke. Er du litt slem eller rampete, gjoer en feil, (Det er fullt mulig og glemme seg bort og kjoere 10-20 km for fort, freks) saa skal du knekkes, slik, at du ligger, i lang tid etterpaa. Det er ikke alle, som kjoerer Bmw og driter i stoerrelsen paa bota .kjenner en, som bevisst, kjoerer, 20% over, saa er han sikker paa, at han ikke mister lappen. Det virker som de som har laget loveverket, er styrt, av hat, bitterhet, hevn, streng mentalitet Gammel konservativ tenking. (sosialistene ogsaa, for den saks skyld) Har en kompis, i Australia, som er politi. Han blir helt sjokkert, naar jeg paa en objektiv maate, ( proever, saa godt, som jeg kan) forteller han om mine erfaringer og politiets behandling av cannabisbrukere, her i Norge. Thorbjoer Egner, blir det jo naturlig aa bruke, i denne sammenhengen, et lite anarki light kanskje. John Lennon, ligger ogsaa aa vaker i bakgrunnen her. Peace and love. ✌️ Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Var litt sterk den morratjallen der. Klarer ikke stave, mitt eget fornavn engang. 😁 Thorbjoern Egner, mente jeg. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Karltorbj skrev (2 timer siden): Leste om en i Tyskland, som fikk doblet fartsboten, for han viste fingeren til kamera. Boten var paa 20 euro. jeg gjentar, 20 euro. Hva er minstesatsen for fartsbot i norge? Foer det steg, for en liten stund siden, maatte du betale 8000 kr, for aa bryte en dobbel sperrelinje, hva du maa betale naa, vet jeg ikke. Er du litt slem eller rampete, gjoer en feil, (Det er fullt mulig og glemme seg bort og kjoere 10-20 km for fort, freks) saa skal du knekkes, slik, at du ligger, i lang tid etterpaa. Det er ikke alle, som kjoerer Bmw og driter i stoerrelsen paa bota .kjenner en, som bevisst, kjoerer, 20% over, saa er han sikker paa, at han ikke mister lappen. Det virker som de som har laget loveverket, er styrt, av hat, bitterhet, hevn, streng mentalitet Gammel konservativ tenking. (sosialistene ogsaa, for den saks skyld) Har en kompis, i Australia, som er politi. Han blir helt sjokkert, naar jeg paa en objektiv maate, ( proever, saa godt, som jeg kan) forteller han om mine erfaringer og politiets behandling av cannabisbrukere, her i Norge. Thorbjoer Egner, blir det jo naturlig aa bruke, i denne sammenhengen, et lite anarki light kanskje. John Lennon, ligger ogsaa aa vaker i bakgrunnen her. Peace and love. ✌️ Det finnes en egen og ganske lang tråd når det gjelder bøtesatser og trafikkregler i Norge, så skal prøve å unngå å gå inn i en slik debatt her og nå. Det er kanskje dyrt, samtidig så er norske lover og regler egentlig veldig milde sammenlignet med andre land og stater i verden. Hovedpoenget med det norske lovverket er å få de som bryter reglene til å endre sin kriminelle adferd og bli en verdifull borger igjen, ikke sitte inne i lang, lang tid. Dette er vel egentlig stikk motsatt av konservativt, når vi snakker om straff. Jeg vet ikke helt hva du forteller australske politimenn, men det er sikkert noen skrekkhistorier, jeg oppfatter ikke helt at politiet i Norge er så ille at det skal skape sjokkbølger i verden. Ja, det finnes sikkert noen anekdoter som er ille, og endel dårlig informasjon rettet mot barn og unge fra politiets side, samtidig så finnes det også andre politiavdelinger som jobber på en mye bedre og fornuftig måte rundt problematikken. Så er det jo litt slik da, at når noe er ulovlig, så må politiet agere, være seg voldskriminalitet, narkotikabrudd eller brudd på trafikkregler. Jeg vet ikke om samfunnet hadde vært bedre uten denne myndigheten, men det funker jo i Thorbjørn Egner`s verden, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 27. juli 2022 Del Skrevet 27. juli 2022 Karltorbj skrev (7 timer siden): Var litt sterk den morratjallen der. Klarer ikke stave, mitt eget fornavn engang. 😁 Hvorfor driver du hele tiden å maler ut at du gjør ulovlige ting ? Du skulle vel gjerne tatt deg en biltur i fri fart etter den tjallen også. Hvis de tingene der er hva du legger i frihet (fri dyrking/bruk av cannabis og mindre trafikkregler), er det nesten så du fortjener et anarki der lover og regler med konsekvenser for lovbrudd er erstattet av "gjør hva du vil". Ikke så artig når noen kommer og kutter ned cannabis-åkeren din og sager ned plommetrærne til fyringsved. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå