Gå til innhold

Et steg for en grønnere veipolitikk?


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 timer siden):

Grafen er helt grei den, men jeg mistenker at den ser bort fra rullemotstand og luftmotstand. Altså kun motorens interne tap. Tenk på det som at friksjonstapene er omtrent proporsjonale med antall stempelslag per kilometer. Dvs. motorfriksjonen endres trinnvis med girene.

Grafen gir ingen mening, spesielt om den ser bort fra noe. Motoren vet jo ikke noe om hvilket gir den er i og har i praksis turtall og motstand som sine parametere. Har sett mange påstå de har lavere forbruk i høyere gir på samme turtall, men da tror en at høyere effektuttak på mystisk vis kan gi lavere forbruk. Grafene er fremdeles å regne som ønsketenkning tegnet i paint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N8591NB4 skrev (2 timer siden):

Har kjørt til Lofoten flere ganger med elbil, og når man kjører så langt er hvile og at man er opplagt til å kjøre viktig. Lite å tjene på mange forbikjøringer (noen er greit). Likevel litt urelevant for diskusjon om motorveier eller ikke.
Har også kjørt elbil til Antwerpen (det var for langt) og flere ganger til Bremerhaven. På slike turer er cruice i 125-135km/t det mest effektive og komfortable også. Igjen hvile viktig, og da er det bra med en powernap på SuperCharger. Bilen lader fortere enn forbruket, og kjører man saktere så taper man tid, men også hviletid, da den hastigheten gjør ladepausene akkurat litt lenger til å få riktig brøk kjøring / hvile. 
Altså fremtidens motorveier bør bygges etter 130km/t standard. Ikke minst at elbiler har ikke utslipp og forurensing som ICE biler, og enda mindre i fremtiden med bedre, større og renere batterier. Produksjon av strøm vil også bli grønnere over tid, og da må gode og raske motorveier også naturligvis ta mer av (skitten) flytrafikk i dag. 

Gode poenger, men nå er vel de veistrekkene til Antwerpen og Bremerhaven, temmelig flate. Så forbruket vil nok fremdeles være noe høyere over Norske fjellveier.

120 km/t som FrP ville innføre og fikk gjennomslag for, men som vel nå er fjernet med noen pennestrøk før vi fikk testet dette ut, er kanskje en mer korrekt fartsgrense. 130 km/t ville kanskje fungert her på flate deler av Østlandet, der vi nå har 110 km/t som maks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...