Gå til innhold

SAS-pilotene går ut i streik


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nå kjenner jeg ikke til hvordan man regner arbeidstimer her, spesielt når man har en flygning som går utenlands, og man må ha stay over. Men om overnattingen teller som "fritid", så er det sikkert spennende som ung og nyutdannet.

Ikke fullt så moro når man er småbarnsforelder, og kanskje ikke rekker snakke med ungene før man legger seg, og heller ikke når man står opp. Dette kanskje i tillegg til lange dager der man også har begrenset med tid og mulighet til å ta en telefon hjem.

Men hadde helt klart vært interessant om man hadde vist dette i antall timer man har i snitt, og hvor mange av dagene man tilbringer borte.

Mulig de har, eller prøver å få endret, slik at de som skal fly ruter ut av Norge, ikke tilhører det norske selskapet (og likeledes for danske og svenske piloter), men heller tilhører en internasjonal "pilotbase" med (langt(?)) dårligere betingelser.

Fint om noen som vet, ikke bare synser, kan svare på dette.

Man regner blokktimer og dutytimer.

blokktime er fra bremsene tas av til hjulene toucher bakken igjen.

dutytimer beregnes fra du møter til jobb til du har parkert flyet på siste tur.

du kan fly 5-6 turer på en dag på kysten som gir si 4 blokktimer. (F.eks. Osl-SVG-BGO-TRD-BGO) men du er på jobb i 11.30t.

Eller så kan du fly OSL-Las Palmas t/r som gir like mye blokk som duty ca 13.30t+-.

for selskapene ser piloten som flyr sistnevnte veldig mye mer produktiv ut enn førstnevnte.

overnattinger er fritid, men er slutt på dagene med 20timers stopp, som oftest nå ligger man med minimum hvile 10t +-3t på hotell før ny lang dag.

ang. nye selskap så går striden der på at sas har tatt ruter som tilhørte Norge og gitt de til de nye selskapet.

det startet med noen få, men når pandemien kom så sa de opp 450 piloter i Norge, Sverige og Danmark og overførte en drøss med ruter til det nye selskapene.

det nye selskapet Connect som ikke hadde noen ansatte ennå, inngikk avtale med FPU (som på den tiden heller ikke hadde noen medlemmer) om en ny forringet kollektivavtale.

pilotene i Skandinavia som hadde 5års gjenansettelsesrett i sas Skandinavia gjennom kollektivavtale, måtte nå søke seg til de nye selskapene med elendige betingelser. (De få som søkte fikk avslag da de kun har 737rating og nye selskapet krevde at de betalte ca halv mill for A320rating for å i det hele tatt komme i betraktning, mens andre som hadde rett rating bare fikk avslag).

sas omgår med dette 5års gjenansettelsesretten og organiserer seg bort fra inngåtte avtaler. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MiKA7 skrev (6 minutter siden):

Man regner blokktimer og dutytimer.

blokktime er fra bremsene tas av til hjulene toucher bakken igjen.

dutytimer beregnes fra du møter til jobb til du har parkert flyet på siste tur.

du kan fly 5-6 turer på en dag på kysten som gir si 4 blokktimer. (F.eks. Osl-SVG-BGO-TRD-BGO) men du er på jobb i 11.30t.

Eller så kan du fly OSL-Las Palmas t/r som gir like mye blokk som duty ca 13.30t+-.

for selskapene ser piloten som flyr sistnevnte veldig mye mer produktiv ut enn førstnevnte.

overnattinger er fritid, men er slutt på dagene med 20timers stopp, som oftest nå ligger man med minimum hvile 10t +-3t på hotell før ny lang dag.

ang. nye selskap så går striden der på at sas har tatt ruter som tilhørte Norge og gitt de til de nye selskapet.

det startet med noen få, men når pandemien kom så sa de opp 450 piloter i Norge, Sverige og Danmark og overførte en drøss med ruter til det nye selskapene.

det nye selskapet Connect som ikke hadde noen ansatte ennå, inngikk avtale med FPU (som på den tiden heller ikke hadde noen medlemmer) om en ny forringet kollektivavtale.

pilotene i Skandinavia som hadde 5års gjenansettelsesrett i sas Skandinavia gjennom kollektivavtale, måtte nå søke seg til de nye selskapene med elendige betingelser. (De få som søkte fikk avslag da de kun har 737rating og nye selskapet krevde at de betalte ca halv mill for A320rating for å i det hele tatt komme i betraktning, mens andre som hadde rett rating bare fikk avslag).

sas omgår med dette 5års gjenansettelsesretten og organiserer seg bort fra inngåtte avtaler. 
 

Takker for informasjonen. 👍

Ja, det med duty-timer virker som det kan slå veldig uheldig ut for enkelte. Men forhåpentligvis er dette slikt som jevner seg ut, så man kanskje har relativt lik belastning og forhold på duty-timer sammenlignet med blokktimer. Men uansett er reell belastning større enn noen av disse beregningsmåtene viser. Og de tar vel kanskje heller ikke hensyn til timer på dag vs natt, eller helg vs ukedag?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (42 minutter siden):

Takker for informasjonen. 👍

Ja, det med duty-timer virker som det kan slå veldig uheldig ut for enkelte. Men forhåpentligvis er dette slikt som jevner seg ut, så man kanskje har relativt lik belastning og forhold på duty-timer sammenlignet med blokktimer. Men uansett er reell belastning større enn noen av disse beregningsmåtene viser. Og de tar vel kanskje heller ikke hensyn til timer på dag vs natt, eller helg vs ukedag?

Skulle ønske, ligger på 2-2.5 gangeren med duty kontra blokk som oftest.. De som flyr A330/350 på interkontinentale ruter kan kanskje klare ca 1:1.

maks blokktimer er 900t pr år.. 

tar ingen hensyn om du står opp 3 på natten eller lander 3 på natten.. Er dagsbegrensing på antall timer/turer hvis du starter i WOCL. helg og helligdager er vel ukjente begrep for flybransjen.

Lenke til kommentar
MiKA7 skrev (36 minutter siden):

Skulle ønske, ligger på 2-2.5 gangeren med duty kontra blokk som oftest.. De som flyr A330/350 på interkontinentale ruter kan kanskje klare ca 1:1.

maks blokktimer er 900t pr år.. 

tar ingen hensyn om du står opp 3 på natten eller lander 3 på natten.. Er dagsbegrensing på antall timer/turer hvis du starter i WOCL. helg og helligdager er vel ukjente begrep for flybransjen.

Jeg mente mellom de forskjellige piloter. Altså om de fleste ligger med et duty vs block-forhold på mellom 2 og 2,5, eller om det er stor variasjon her mellom pilotene. Ser jeg var litt klumsete på måten jeg spurte om. 🙂

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Mag ne said:

Har SAS tenkt å ta livet av seg (i nåværende form) og skylde på pilotene? 14 dager med streik og det virker ikke så konstruktivt...

"Restrukturering", omtrent som Norwegian. De kan gjøre det fordi de er "too big to fail", eiere og kreditorer vil holde liv i dem. Så får de nullstilt gjeld og ansiennitet/ansettelsesforhold. Det er tydelig at det er konsernet og ikke pilotene som er problemet her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, tigerdyr said:

Lurer veldig på virkelighetsoppfatningen til folk her... 

De har "forhandlet" siden november. Dette virker mer og mer som et dårlig skuespill fra SAS ledelsen som nok vet allerede at dette selskapet vil gå under og bare holder det i live med respirator noen måneder til. Hele poenget er å legge skylden på pilotene for det som skjer. Bare se hvor ivrige mainstream media er på å skrive om dette, helt vilt hvor mye oppmerksomhet det får. Det er bare en liten arbeidskonflikt som de ikke ser ut til å ville løse noen gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
41 minutes ago, kremt said:

De har "forhandlet" siden november. Dette virker mer og mer som et dårlig skuespill fra SAS ledelsen som nok vet allerede at dette selskapet vil gå under og bare holder det i live med respirator noen måneder til. Hele poenget er å legge skylden på pilotene for det som skjer. Bare se hvor ivrige mainstream media er på å skrive om dette, helt vilt hvor mye oppmerksomhet det får. Det er bare en liten arbeidskonflikt som de ikke ser ut til å ville løse noen gang.

De eneste som tjener på at man holder kunstig liv i et selskap er jo nettopp de ansatte. 

Ansvaret for en streik ligger naturligvis hos de der streiker - akkurat som en lockout hadde vært arbeidsgivers ansvar.  I Norge er det tilsynelatende en oppfattelse av at både streik og lockout er arbeidsgivers skyld; det kan liksom aldri være noe anderledes. 

Man ser det samme i media der det er de streikendes påstander (løgne) som gjengis gang på gang. 

Et selskap som er avhengig av at kunderne kan stole på de kommer frem og tilbake omtrent til tiden kan ikke leve med arbeidstakere som streiker hvert 2. år, selvfølgelig "tilfeldigvis" på tidspunkter der kunderne trenger de mest.  Det er sikkert også tilfeldig det nesten altid er de norske ansatte det er mest problemer med.  Kan ikke se problemet med en 10 åring overenskomst - hvorfor skulle dette være et problem?  Tvertimot ville det løse ett av de største problemene SAS har; nemlig usikkerheten rundt når de ansatte vil lamme bedriften neste gang. 

La endelig selskapet gå konkurs.  De største taperne på det er de ansatte.  Så får et eventuelt nytt selskap huske på hvilke tidligere ansatte de skal filtrere fra i søknadsbunken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
tigerdyr skrev (15 minutter siden):

De eneste som tjener på at man holder kunstig liv i et selskap er jo nettopp de ansatte. 

Ansvaret for en streik ligger naturligvis hos de der streiker - akkurat som en lockout hadde vært arbeidsgivers ansvar.  I Norge er det tilsynelatende en oppfattelse av at både streik og lockout er arbeidsgivers skyld; det kan liksom aldri være noe anderledes. 

Man ser det samme i media der det er de streikendes påstander (løgne) som gjengis gang på gang. 

Et selskap som er avhengig av at kunderne kan stole på de kommer frem og tilbake omtrent til tiden kan ikke leve med arbeidstakere som streiker hvert 2. år, selvfølgelig "tilfeldigvis" på tidspunkter der kunderne trenger de mest.  Det er sikkert også tilfeldig det nesten altid er de norske ansatte det er mest problemer med.  Kan ikke se problemet med en 10 åring overenskomst - hvorfor skulle dette være et problem?  Tvertimot ville det løse ett av de største problemene SAS har; nemlig usikkerheten rundt når de ansatte vil lamme bedriften neste gang. 

La endelig selskapet gå konkurs.  De største taperne på det er de ansatte.  Så får et eventuelt nytt selskap huske på hvilke tidligere ansatte de skal filtrere fra i søknadsbunken. 

Pilotene har uansett ingeting å tape, om det er slik at de blir flyttet over til et utenlandsk "bemanningsbyrå" hvis de gir etter.

Om SAS går konkurs vil pilotenes kompetanse være attraktiv, da et SAS konkurs vil øke behovet for fly og piloter.

Pilotene vil da kanskje få de betingelser de streiket mot, men SAS kunne uansett ikke gitt de noe bedre..

Lenke til kommentar

Det er et enormt behov for nettopp piloter, og SAS-pilotene kan velge og vrake av flyselskaper internasjonalt, med den ulempen at de ikke lenger får norsk/nordisk base. Jeg håper de syner bløffen til SAS-ledelsen og lar SAS gå konkurs så alle i ledelsen får karrierene sine ødelagt av å ha vært med på å kjøre et gedigent konsern konkurs med falske lovnader og mangel på selvinnsikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, ali q said:

Det er et enormt behov for nettopp piloter, og SAS-pilotene kan velge og vrake av flyselskaper internasjonalt, med den ulempen at de ikke lenger får norsk/nordisk base. Jeg håper de syner bløffen til SAS-ledelsen og lar SAS gå konkurs så alle i ledelsen får karrierene sine ødelagt av å ha vært med på å kjøre et gedigent konsern konkurs med falske lovnader og mangel på selvinnsikt.

Du vil nok etterhvert finne ut at virkeligheten er stikk motsatt. 

Om SAS-pilotene kunne velge og vrake er der jo ingen grunn til å ville tilbake til SAS, men de kjemper med nebb og klør for å få snablen ned i den samme pengekasse som tidligere; en pengekasse grunnlagt av skattepenger, ikke verdier pilotene har skapt.  Andre selskaper må faktisk tjene penge til utbetaling av lønn, mens SAS-piloter fra starten har hatt alt for gode avtaler som kun kunne la seg gjøre pga statlig eierskap. 

Der kan også bli utfordringer med hvilke flytyper de har godkjennelse til å fly, så det er enda en grunn til at det neppe blir rett frem for de å bare "velge og vrake".  

Leste nylig om en tidligere SAS-pilot som har blitt lokfører.  Merkelig å velge den veien hvis det var så enkelt å bare "velge og vrake" blant andre flyselskap...

Ledelsen skal nok klare seg.  Disse har godt nettverk og skal nok få seg ny jobb.  De som ansetter disse er utmerket klar over at det, tross dine forestillinger, ikke er dagens ledelse som bære skylden.  

De eneste det er synd på er de ansatte som ikke streiker og heller ikke sidder i ledelsen.  De har på en måte blitt dolket i ryggen av disse SAS-pilotene som er villige til å ødelegge hele selskapet av egne egoistiske hensyn. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
28 minutes ago, tommyb said:

Ja, det er virkelig ingen som tviler på at SAS-ledelsen har manøvrert seg i en måte som de tjener på. Det er aksjonærene og de ansatte som de svikter.

Dette er igjen feil.  Ledelse agerer ut fra eiernes interesser.  Det er til og med lovpålagt.  Styret representerer eierne og disse velger toppsjefen.  Det er altså eierne (herunder to sosialistiske stater) som overordnet har valgt denne kursen (!)  Tror du eierne syns det er i deres interesse å fortsette å spytte penge i et selskap uten de får løst de langsiktige problemene?  Selv statlige eiere kan få nok og der er liten oppbakning blant befolkningen til å fortsette å være eier i SAS (i al fall den danske).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, tigerdyr said:

Tror du eierne syns det er i deres interesse å fortsette å spytte penge i et selskap uten de får løst de langsiktige problemene?  Selv statlige eiere kan få nok og der er liten oppbakning blant befolkningen til å fortsette å være eier i SAS (i al fall den danske).

Som igjen bare understøtter at de ikke har jobbet i eierenes interesse. Argumentene er så svake at du motsier dem selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, tommyb said:

Som igjen bare understøtter at de ikke har jobbet i eierenes interesse. Argumentene er så svake at du motsier dem selv.

Det der blir for dumt.  Jeg vet ikke om du ikke kan eller ikke vil forstå, men du tar fullstendig feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...