Gå til innhold

SAS-pilotene går ut i streik


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (7 timer siden):

Da blir det jo nettopp de samme problemene til jul, bortsett fra at barnefamilien må også takle stengte skoler og barnehager. Tror ikke folk ville blitt så fornøyd med å ikke kunne ta tog, fly, eller buss hjem til jul. Det hadde vært mye verre overskrifter.

Det hjelper heller ikke å putte noen forhandlinger ut på høsten, og beholde resten som vanlig. Da vil deres lønnsoppgjør være minst et halvår senere enn frontfaget, noe som er svært uheldig siden frontfagets grunnlag for lønnsutvikling er like langt unna som neste års grunnlag. Da fungerer det dårlig å legge frontfagets oppgjør som grunnlag for lønnsoppgjør for de som eventuelt hadde hatt det på høsten.

Jul / Påske er ofte mindre kritisk pga kortere varighet og mer innenlands reise (hvor det finnes alternativer).  For familieferien er sommeren (lang skoleferie) viktigst og der mest penger står på spill.

Streik annethvert år (om det stemmer som SAS sjefen sa?) virker også å være feil metodikk - burde være mulig å komme til enighet via forhandlinger.   Alle har den "ultimate" streikeretten - bytte jobb eller slutte.  De sosiale sikkerhetsnettene i Norge er så gode at det er faktisk et alternativ.  Kanskje det tilogmed medvirker til at streikevåpenet sitter for løst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (10 timer siden):

Jeg har dessverre ikke noen tro på SAS kulturen, den er omtrent på med nivå med Vy/NSB, der det gjennom årtier har utviklet seg til en ukultur som ikke greier å ta innover seg at flybransjen har endret seg fundamentalt. Og en streik var det siste selskapet trengte nå, dette selskapet har vært ridd av streiker i 15 - 20 år og konflikten mellom selskapet og pilotene står for domstolene. At de da i tillegg benytter streikevåpenet, mens de snart vil få en dom for hvilke rettigheter og plikter partene har, fremstår som meningsløst.  

I Vy (tog - kjenner ikke buss-delen) har det ikke vært streik på 6 år og forholdet mellom ansatte og ledelse er ganske bra for tiden. Kan på ingen måte sammenlignes med SAS.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (20 timer siden):

Liker ikke pilotene å jobbe i SAS, kan de bare finne seg en ny arbeidsgiver eller starte opp et eget flyselskap. Slik de holder på nå, kjører de sin egen arbeidsplass i grøfta.

Og hva gjør det noe når "de bare kan finne seg en ny arbeidsgiver eller starte opp et eget flyselskap"? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, AnthonyEdwardS said:

Tenk å være så selvopptatt at en sommerferie (som ikke blir helt som planlagt) skal liksom en verre situasjon enn de som:

1. Mistet jobbene (karrieren egentlig) i pandemien med lovnad om å få tilbake jobben når markedet kom seg.
2. Så kun får starte opp igjen karrieren hvis de
    a) aksepterer å begynne helt på nytt mtp ansienitet og lønn
    b) bruker en kvart million av egne penger på å oppnå typerating på ny flytype som det nye underselskapet til ditt gamle moderselskap nå vil at du skal kunne selv om lønna di og vilkårene dine er gått til helvete.

Og de fleste som syter har også kontorjobber hvor de har fleksitid, kan sove i egen seng, får være med på alle barna sine fritidsaktiveter, barnebursdager, julemiddager etc..

De har selv valgt å bli piloter. Dette skjer over hele fjøla i resten av arbeidslivet. Om du bytter jobb så ryker ansienniteten din.. hvorfor skal det være forskjellig her?

SAS er fryktelig dårlig drevet og både ledelsen og ansatte har skylden. Eneste måten å rydde opp i dette er gjennom en avvikling. Starte på nytt. Ledelsen prøver å snike inn dette langsomt med ny struktur men det kommer aldri til å gå.

Og den skandinaviske modellen er død. Hub konseptet er død. Når sas velger dyrere og dårligere løsninger for passasjerer kun fordi alle skal tvinges til Kastrup så er det ikke liv laga

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (11 timer siden):

Jeg har dessverre ikke noen tro på SAS kulturen, den er omtrent på med nivå med Vy/NSB, der det gjennom årtier har utviklet seg til en ukultur som ikke greier å ta innover seg at flybransjen har endret seg fundamentalt. Og en streik var det siste selskapet trengte nå, dette selskapet har vært ridd av streiker i 15 - 20 år og konflikten mellom selskapet og pilotene står for domstolene. At de da i tillegg benytter streikevåpenet, mens de snart vil få en dom for hvilke rettigheter og plikter partene har, fremstår som meningsløst.  

Nå er jeg spent. Hva mener du er feil med kulturen i VY/NSB, som du tydeligvis vet mye om? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
scuderia skrev (11 minutter siden):

De har selv valgt å bli piloter. Dette skjer over hele fjøla i resten av arbeidslivet. Om du bytter jobb så ryker ansienniteten din.. hvorfor skal det være forskjellig her?

SAS er fryktelig dårlig drevet og både ledelsen og ansatte har skylden. Eneste måten å rydde opp i dette er gjennom en avvikling. Starte på nytt. Ledelsen prøver å snike inn dette langsomt med ny struktur men det kommer aldri til å gå.

Og den skandinaviske modellen er død. Hub konseptet er død. Når sas velger dyrere og dårligere løsninger for passasjerer kun fordi alle skal tvinges til Kastrup så er det ikke liv laga

I praksis bytter de ikke jobb. De skal fly de samme flyene, med de samme kollegaene, i de samme uniformene, med de samme konsernlederne. Det er jo dette striden handler om. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (9 minutter siden):

Nå er jeg spent. Hva mener du er feil med kulturen i VY, som du tydeligvis vet mye om? 

Jeg kan ikke svare for Windfarmer, men det er vel ingen hemmelighet at det er / har vært en utbredt latskapskultur hos NSB/Vy. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (59 minutter siden):

I Vy (tog - kjenner ikke buss-delen) har det ikke vært streik på 6 år og forholdet mellom ansatte og ledelse er ganske bra for tiden. Kan på ingen måte sammenlignes med SAS.

Nei, fordi SAS er utsatt for globale markedskrefter, mens NSB/Vy tidligere var en monopolist som mottok masse penger fra staten. For ledelsen hos sistnevnte har det vært lettere å gå til staten for å be om mer penger enn å effektivisere internt. SAS kan derimot ikke gjøre dette på samme måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (9 minutter siden):

Jeg kan ikke svare for Windfarmer, men det er vel ingen hemmelighet at det er / har vært en utbredt latskapskultur hos NSB/Vy. 

Utdyp gjerne. Denne hemmeligheten må ha gått meg hus forbi, mens jeg jobber til alle døgnets tider og annenhverhelg i nettopp VY. Men jeg er vel kanskje for lat til å få det med meg?

Endret av ITtraktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Utdyp gjerne. Denne hemmeligheten må ha gått meg hus forbi. 

Det faktum at Vy etter konkurranseutsettingen har fokusert mer på kunden og lagd gode reisepakker, nye togkonsepter, satt opp flere togavganger og bedre markedsføring, samt at de nå betaler 200 MNOK i året i stedet for å motta samme sum for å kjøre på Bergensbanen, viser at det var masse ubrukt potensiale i selskapet. Dette begynner å spore av fra trådens tema, kan gjerne fortsette i en annen tråd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Outlier616 said:

Hva skjedde egentlig med SAS-kursen over årenes løp? Den var altså verdt 270kr før 2008-krisen. Nå er den 62 øre. Ble det utført en diger splitt?

Du bør heller se på selskapets markedsverdi. Aksjekursen sier lite til ingenting om selskapet.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

De har selv valgt å bli piloter. Dette skjer over hele fjøla i resten av arbeidslivet. Om du bytter jobb så ryker ansienniteten din.. hvorfor skal det være forskjellig her?

SAS er fryktelig dårlig drevet og både ledelsen og ansatte har skylden. Eneste måten å rydde opp i dette er gjennom en avvikling. Starte på nytt. Ledelsen prøver å snike inn dette langsomt med ny struktur men det kommer aldri til å gå.

Og den skandinaviske modellen er død. Hub konseptet er død. Når sas velger dyrere og dårligere løsninger for passasjerer kun fordi alle skal tvinges til Kastrup så er det ikke liv laga

I resten av arbeidslivet pleier man som regel å beholde ansienniteten innenfor samme bransje da man har kompetanse som er nyttig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Softis12 said:

I resten av arbeidslivet pleier man som regel å beholde ansienniteten innenfor samme bransje da man har kompetanse som er nyttig...

Øh nei. Bytter man jobb har man ingen ansiennitet om ikke noe annet er avtalt. Kompetansen er jo din så den er selvsagt med og det er jo derfor du ble ansatt.

Lenke til kommentar
Softis12 skrev (29 minutter siden):

I resten av arbeidslivet pleier man som regel å beholde ansienniteten innenfor samme bransje da man har kompetanse som er nyttig...

Ansiennitet er noe annet enn erfaringstillegg som brukes i min bransje. Erfaringstillegget blir med til ny jobb. Men ansienniteten kan ikke det. Hvorfor skal en nyansatt få bedre ansiennitet enn en som har jobbet der en stund? Ansienniteten brukes når folk mister jobbene sine, siste mann inn=første mann ut når de noen nedbemanner.

I min forrige jobb så ble mitt firma kjøpt opp, mens de nye eierne samtidig kjøpte opp ett konkursbo. Alle fra min bedrift beholdt sin ansiennitet da vi var oppkjøpt, mens alle de fra konkursboet kom etter oss, og i rekkefølgen de signerte arbeidskontrakten.

Lenke til kommentar
2 hours ago, ITtraktor said:

Interessent hvordan det nesten alltid er de som kan minst om noe som uttaler seg mest skråsikkert. 

Er det virkelig så vanskelig for deg å være saklig?  

Det er tross alt fakta at de der streiker nå og for en ukes tid siden tjener minst 50% over medianen, så jeg syns det støtter påstanden min veldig godt. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (14 timer siden):

Hva med å tenke nytt - innrette samfunnet litt annerledes?  Starte forhandlingene på høsten.  Ville jo vært mer naturlig med tanke på lønnsforhøyelse fra nytt år...

Det er lov å tenke nytt.

Sjølv om det hadde vært enklare å forhandle med virkningsdato 1 januar i staden for 1 mai slik at lønnsaukninga samsvarer med budsjettåret, så har det også nokre ulemper. 

Frontfaget er som nemnt den viktigaste grunnen til at lønnsforhandlingane stort sett foregår om våren. Heile den norske/skandinaviske modellen er lagt opp slik at ein lar konkurranseutsett industri forhandle fyrst, på den måten unngår ein at andre bransjar rykker så mykje ifrå lønnsmessig at vi får problem med å rekruttere inn til industrien som må selge sine produkt til utlandet for å få inntekter. 

Ein anna ting er at dersom ein forhandlar tidlegare så må begge sider gjette korleis økonomien utviklar seg det neste året. Ved å ha sentrale forhandlingar om våren (og lokale forhandlingar om hausten) så kjenner begge sider fasiten for den fyrste 1/3 av året slik at ein då lettare kan gjette på kva det resterande 2/3 av året byr på. 

 

Heilt generelt så trur eg nok at samfunnet er best tent med at eventuell arbeidskonflikt og streik skjer nertopp i sommarferien når mykje av næringslivet har rolege tider. Turistnæringa har også blitt ei stor næring, men eg er ganske sikker på at ein streik om hausten hadde kosta samfunnet langt meir. 

Det er sjølvsagt kjedeleg å få spolert ferieplanane sine, men fordelen no er at streiken i liten grad hindrar andre i å gjere sin jobb. Hadde flystreiken vert om hausten så er det mange forerningsreisande som ikkje hadde fått gjort jobben sin, off-shore arbeidarar som ikkje hadde komt seg på jobb, kurs og seminar som ikkje får deltakarar, osv. 

Det sagt så trur eg at enkelte yrkesgrupper som lærarane hadde hatt stor fordel av å kunne streike om hausten. Så hadde lærarane ikkje berre lagt ned arbeidet, men foreldre vil måtte være heime frå jobb for å passe barna, elevane mister obligatorisk utdanning som i verste fall fører til at elevane treng eit ekstra år på å gjere seg ferdige. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (6 timer siden):

Utdyp gjerne. Denne hemmeligheten må ha gått meg hus forbi, mens jeg jobber til alle døgnets tider og annenhverhelg i nettopp VY. Men jeg er vel kanskje for lat til å få det med meg?

Det brukes 3 ggr så mye penger på amninistrasjon pr reisende enn tyskland husker jeg å lese da det sto på. Lat drift, ikke late ansatte. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det brukes 3 ggr så mye penger på amninistrasjon pr reisende enn tyskland husker jeg å lese da det sto på. Lat drift, ikke late ansatte. 

Og med oppspliting og privatisering blir det i hvertfall ikke noe mindre. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (8 timer siden):

Det faktum at Vy etter konkurranseutsettingen har fokusert mer på kunden og lagd gode reisepakker, nye togkonsepter, satt opp flere togavganger og bedre markedsføring, samt at de nå betaler 200 MNOK i året i stedet for å motta samme sum for å kjøre på Bergensbanen, viser at det var masse ubrukt potensiale i selskapet. Dette begynner å spore av fra trådens tema, kan gjerne fortsette i en annen tråd. 

Og alt dette har man klart uten å komme i konflikt med de ansatte mhp. arbeidsvilkår og lønn. Mens SAS påstår de på ingen måte kan overleve om pilotene deres får samme vilkår som Norwegians piloter. Det tyder ikke akkurat på topp ledelse hos SAS...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...