Gå til innhold

Nå er sluttdatoen satt for BankID på mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg den eneste som opplever at BankID på mobil ikke virker 2 av 3 ganger? Enten kommer ikke de to tilfeldige ordene, ellers skjer ingenting når jeg trykker ok. Og jeg får ikke prøve på nytt på flere minutter, fordi det allerede er en påbegynt prosess som ikke har Avbryt-knapp, men heller ikke virket.

Dette har vært et problem i årevis med flere ulike telefoner og banktjenester. 

Kan det skyldes at jeg har flere banker, og begge har utstedt BankID, og så har ikke den første blitt sagt opp?  Men det er ingen forklarende feilmelding.

En bedre løsning ønskes velkommen.

Lenke til kommentar

Den blir operatøruavhengig, men den blir også OS-avhengig.

Hvordan stiller BankID seg til det faktum at et tredje OS vil kunne bli lansert på ett eller annet tidspunkt? Eller at eksempelvis stadig med mobile enheter ned Windows lanseres?

Denne typen apper er 100% nødvendig for folk, og aktører som BankID vil kunne diktere hvilke OS som har livets rett.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
36 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Er jeg den eneste som opplever at BankID på mobil ikke virker 2 av 3 ganger? Enten kommer ikke de to tilfeldige ordene, ellers skjer ingenting når jeg trykker ok.
...
Kan det skyldes at jeg har flere banker, og begge har utstedt BankID, og så har ikke den første blitt sagt opp? 

Hos meg har det alltid virket som forventet, det er bare i svært få tilfeller det ikke har fungert. Har du byttet SIM-kort?

Du kan ha flere BankID, men bare en BankID på mobil. Har hatt flere BankID selv, og ikke hatt problemer da heller.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
22 minutes ago, Serpentbane said:

Denne typen apper er 100% nødvendig for folk ...

Kanskje ikke 100 %, man har jo fortsatt kodebrikke (eller kodekort, dersom det er noen banker som fortsatt bruker det). Jeg bruker som regel kodebrikken når jeg sitter på hjemmekontoret, og telefonen ligger et annet sted. 

Lenke til kommentar

Fortsetter alle kodebrikker å fungere som vanlig, selv om man aktiverer bankid-appen? Jeg mener det står noe sånt som at bankid-appen overtar for kodebrikke eller noe i den duren, når man tar den i bruk første gang.

Lenke til kommentar

https://www.bankid.no/bedrift/sporsmal-og-svar/bankid/hva-er-bankid-app/#:~:text=BankID-app erstatter BankID-brukernes kodebrikke dersom kunden har BankID,i appen og taster deretter inn personlig passord.

Litt vanskelig å skjønne om dette betyr at brikkene fases ut eller de erstattes funksjonelt, men fremdeles fungerer.

Kodebrikke har man uansett ikke med seg rundt omkring, og BankID er ikke lenger noe man bare bruker når man sitter forran PC og skal betale regninger. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg syns det er veldig greit å ha kodebrikkene som backup. De er jo fallback når mobilen er utilgjengelig eller en ny enhet skal tas i bruk osv. Syns også informasjonen som er tilgjengelig er litt knapp på akkurat det området. Kanskje de tenker det er så innlysende at detaljer er overflødig. Og jeg som er teit som ikke forstår.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke 100 %, man har jo fortsatt kodebrikke (eller kodekort, dersom det er noen banker som fortsatt bruker det). Jeg bruker som regel kodebrikken når jeg sitter på hjemmekontoret, og telefonen ligger et annet sted. 

For min del bruker jeg BankID oftere "på farten" , når jeg ikke sitter forran PC for å betale regninger. Og kodebrikke er ikke med rundt omkring. Så selv om kodebrikke kan være en backup, så er fremdeles mobilen noe man er 100% avhengig av fungerer. I alle fall i den grad at man ikke velger et OS der det ikke støttes. 

Ellers er det vanskelig å skjønne helt hva de mener med at kodebrikke erstattes av appen, om det er funksjonelt eller fysisk. 

Lenke til kommentar

Etter å ha byttet bank og fått ny BankID på mobil opplever jeg stadig at denne feiler. BankID-appen, som også er knyttet opp mot ny bank, funker alle tiders fra mobilen. Det samme gjør kodebrikken. Så for meg kan godt BankID på mobil bli borte, mistenker at BankID på mobil ikke er så glad i Android 12.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
5 hours ago, bo1e said:

Fortsetter alle kodebrikker å fungere som vanlig, selv om man aktiverer bankid-appen? Jeg mener det står noe sånt som at bankid-appen overtar for kodebrikke eller noe i den duren, når man tar den i bruk første gang.

Kodebrikken fortsetter å virke som før, og du får samme funksjon i BankID-appen (i dagens versjon). Du må taste passordet ditt i tillegg på begge alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...