Redaksjonen. Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Åtte av ti nye personbiler er nullutslippsbiler 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 (endret) I juni var 94% av nyregistrerte biler elbiler leste jeg en plass. Så andelen øker hele tiden, heldigvis. Endret 4. juli 2022 av Hanhijnn 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Nullutslipp? Se gjerne nærmere på utslipp under produksjon av bilen. Og se gjerne nærmere på hvilke kilder strømmen som brukes som drivstoff kommer fra. Så kan vi se om det er "nullutslipp" eller ikke... 3 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 43 minutes ago, Hanhijnn said: I juni var 94% av nyregistrerte biler elbiler leste jeg en plass. Så andelen øker hele tiden, heldigvis. Det stemmer ikke. Registreringsstatistikken for juni isolert endte med en elbil-andel på 78,6 prosent for personbilene. Den høyeste elbil-andelen i en enkeltmåned var 86,1 prosent, i mars i år. Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 4. juli 2022 Populært innlegg Del Skrevet 4. juli 2022 debattklovn skrev (29 minutter siden): Nullutslipp? Se gjerne nærmere på utslipp under produksjon av bilen. Og se gjerne nærmere på hvilke kilder strømmen som brukes som drivstoff kommer fra. Så kan vi se om det er "nullutslipp" eller ikke... Holder dere på enda? Ikke værst å holde koken i 10 + år med negativitet. 5 5 Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Det som skjer er at personbilparken fortsetter å vokse (~500k kjøretøy siden 2012 = antall elbiler), folk slutter å reise kollektivt og får generelt mindre utgifter til bil. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 (endret) 3 hours ago, Salvesen. said: Holder dere på enda? Ikke værst å holde koken i 10 + år med negativitet. Det er de samme folka som fortsatt klager fordi de følte seg lurt til å kjøpe dieselbil… for sånn omtrent 20 år siden. Endret 4. juli 2022 av The Very End 2 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 (endret) The Very End skrev (13 minutter siden): Det er de samme folka som fortsatt klager fordi de følte seg lurt til å kjøpe dieselbil… for sånn omtrent 20 år siden. Det må jo være skikkelig flaut å være SÅ dum at du tror batteribiler er null-utslipp.. 🤗 At de KANSKJE kan dokumentere et redusert utslipp når strømmen hentes fra vannkraft er så, men min bensinbil har nok lavere utslipp enn mange batteribiler, jeg har nemlig ikke råd til å bruke den! Så den står absolutt stille UTEN å slippe ut en eneste liten fjert en gang! 😀 EN ting er sikkert, å fyre opp de som tror på himmel, nytt miljøhåp og nullutslipp er enkelt! Endret 4. juli 2022 av Woff 3 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 3 minutes ago, Woff said: Det må jo være skikkelig flaut å være SÅ dum at du tror batteribiler er null-utslipp.. 🤗 At de KANSKJE kan dokumentere et redusert utslipp når strømmen hentes fra vannkraft er så, men min bensinbil har nok lavere utslipp enn mange batteribiler, jeg har nemlig ikke råd til å bruke den! Så den står absolutt stille UTEN å slippe ut en eneste liten fjert en gang! 😀 Haha, dæven 😅 3 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 elysium74 skrev (15 minutter siden): Det som skjer er at personbilparken fortsetter å vokse (~500k kjøretøy siden 2012 = antall elbiler), folk slutter å reise kollektivt og får generelt mindre utgifter til bil. Bingo. Og når fjolsene diskuterer om diesel eller elektrisk er fremtiden, som om fossile drivstoff noensinne var en god ide - det er bil som er problemet. Den kan gå på dårlig skrevne facebookinnlegg, det vil ikke utgjøre en veldig stor forskjell. «Nullutslipp» - bilen er en miljøkatastrofe, for selve ideen om privatbilisme slik vi gjør idag er miljøskadelig. Belastningen er lavere enn bensin og diesel, men den er fortsatt ekstremt negativ. At det da skal skapes et giftig miljø hvor en pusher neandertalerargumenter og en annen tror elbil er guds gave til miljøet. Begge har feil, og begge ødelegger miljøet på hver sin måte. Om vi skal fikse miljøet er det egne løsninger for det - elbilen er og forblir en ny avsporing. Snart må dere dras etter ørene også, akkurat som dieselforkjemperne her inne idag og andre klimaidioter. 3 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. juli 2022 Del Skrevet 5. juli 2022 elysium74 skrev (På 4.7.2022 den 15.57): Det som skjer er at personbilparken fortsetter å vokse (~500k kjøretøy siden 2012 = antall elbiler), folk slutter å reise kollektivt og får generelt mindre utgifter til bil. Samtidig synker årlig kjørelengde per bil .. .. slik at samlet årlig kjørelengde for hele bilparken forblir den samme som før. Til tross for at folketallet øker .. Noe som betyr at nordmenn i gjennomsnitt reiser færre km med bil hvert år. Det må selvsagt sees i sammenheng med at en stadig større andel av bilparken blir nullutslippsbiler, ergo ren og miljøvennlig transport. 3 2 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 DrAlban3000 skrev (På 4.7.2022 den 16.20): Bingo. Og når fjolsene diskuterer om diesel eller elektrisk er fremtiden, som om fossile drivstoff noensinne var en god ide - det er bil som er problemet. Den kan gå på dårlig skrevne facebookinnlegg, det vil ikke utgjøre en veldig stor forskjell. «Nullutslipp» - bilen er en miljøkatastrofe, for selve ideen om privatbilisme slik vi gjør idag er miljøskadelig. Belastningen er lavere enn bensin og diesel, men den er fortsatt ekstremt negativ. At det da skal skapes et giftig miljø hvor en pusher neandertalerargumenter og en annen tror elbil er guds gave til miljøet. Begge har feil, og begge ødelegger miljøet på hver sin måte. Om vi skal fikse miljøet er det egne løsninger for det - elbilen er og forblir en ny avsporing. Snart må dere dras etter ørene også, akkurat som dieselforkjemperne her inne idag og andre klimaidioter. Det er sikkert lett for en som byr i byen, å si. Når man bor ute på landet, med bare 10 busser hver ukedag, og ingen busser på lørdager og søndager, så sier det seg selv at i et moderne samfunn, så er bil fint å ha. 1 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Memento scientiam skrev (6 timer siden): Det er sikkert lett for en som byr i byen, å si. Når man bor ute på landet, med bare 10 busser hver ukedag, og ingen busser på lørdager og søndager, så sier det seg selv at i et moderne samfunn, så er bil fint å ha. Jeg skriver lite om hva som er fint, og jeg bor ikke i byen - jeg bor ved sjøen og pendler til jobb hver dag. Jeg skriver om hva som er nødvendig. For deg er det bedre å ødelegge miljøet - for alternativet er å vente på en buss. For meg og! Men det blir vanskelig å løse noe når smertegrensa er så idiotisk lav. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 (endret) Simen1 skrev (7 timer siden): Samtidig synker årlig kjørelengde per bil .. Kan noe av grunnen være at det har blitt bygget et mer effektivt veinett i løpe av årene ? ikke mange i dag som synger " hompetitten, hompetatten" når de er ute og kjører. Endret 6. juli 2022 av Nautica Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Nautica skrev (1 minutt siden): Kan noe av grunnen være at det har blitt bygget et mer effektivt veinett i løpe av årene ? ikke mange i dag som synger " hompetitten, hompetatten" når de er ute og kjører. Gjemmekontor er vel noe av forklaringen tenker jeg. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 1 minute ago, Hanhijnn said: Gjemmekontor er vel noe av forklaringen tenker jeg. Og ikke glem sentraliseringen. Folk trekker mot byene hvor jobbene er. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Nautica skrev (2 minutter siden): Kan noe av grunnen være at det har blitt bygget et mer effektivt veinett i løpe av årene ? ikke mange i dag som synger " hompetitten, hompetatten" når de er ute og kjører. Kan og være at flere "investerer" i morrobil/søndagsturbil a la Ferrari, Lamborghini, Ford Mustang (bensinutgaven/veteranbilutgaven) og tilsvarende, og disse kjøres korte turer. Dette selvsagt i tillegg til det @Hanhijnn skrev over. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Grunnene er nok flere, og si at nordmennene kjører mindre bil blir en forenkling. Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Salvesen. skrev (På 4.7.2022 den 12.15): Holder dere på enda? Ikke værst å holde koken i 10 + år med negativitet. Hvorvidt el-biler er grønnere strides "de lærde" fremdeles om. Det kommer selvsagt an på hvor strømmen de lades med kommer fra men man skal kjøre ganske mange km før man når break even: Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Frank Olsen skrev (4 minutter siden): Hvorvidt el-biler er grønnere strides "de lærde" fremdeles om. Det kommer selvsagt an på hvor strømmen de lades med kommer fra men man skal kjøre ganske mange km før man når break even: Analysis: When do electric vehicles become cleaner than gasoline cars? | Reuters Nei de lærde strides ikke om dette, men det finnes noen få rapporter slik som du linker til. Men det er veldig få ift de positive. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå