torest Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Norske verft taper – utkonkurreres av tyrkiske verft Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Norske verft har over mange år siden tapt for verft i utlandet over en rekke år, så det er ikke bare tyrkiske verft, men tyske, polske, spanske og koreanske, for å bare nevne noen få land. Selv har jeg bodd i mange år i en relativt liten nordnorsk by som hadde to verft som hjørnesteinsbedrifter, der det ble bygd mange båter opp gjennom tidene. Nå er vel begge så godt som nedlagt, og "datterselskap" som har blitt opprettet i ettertid har vel bare beholdt verksteddrift mot små og mellomstore båter. Og slik kan vi vel lese lokalhistorien til flere byer langs norskekysten. Samtidig så blir det stadig færre norske sjøfolk på båtene, både av vanlig mannskap, og offiserer på dekk. Selv rekrutteringen til fiskeflåten er vanskelig, og færre sjarker som drives, og virksomheten overtas/kjøpes opp av rederier som driver med tråling med større båter istedet. Når bygging og reparasjon settes ut på anbud, så vil norske høykost kvalitetsverft utkonkurreres av billigere verft utenlands, og kompetansen etterhvert forsvinner ut av landet. Norge som sjøfartsnasjon vil vel etterhvert skrumpe inn og er vi heldige, så holder ihvertfall skipsrederne "fortet" ennå en stund. 2 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 (endret) Tyrkia rigget vel også gamet til fordel for seg og sine verft? Tyrkia har jo etablert en egen "fri økonomisk sone" et eget skatteparadis om du vil. Der verftene slipper unna med lavere skatter, mva og avgifter. Registrer verftet ditt i Tyrkia eller start et datterselskap der i frisonen, da vil og norske verft kunne delta. Det er vist allerede spanske og tyske verft m.fl. som vurderer dette. Det er jo egentlig et helvetes problem dette med skatteparadis. For det bidrar til at formuer bygges opp på få hender og skatte og avgiftsinngangen blir lavere. Internasjonale konsern har jo i stor grad alt bygd opp en struktur i konsernet som sikrer minst mulig skatt. De fleste store konsern vi daglig benytter bruker denne formen for skattetilpassning. Det bryter ned velferdsgoder og skaper større skiller. Verftene vil nok i stor grad se ting i forhold til egen inntjening og overskudd og tenker neppe at de burde bidra til fellesskapet eller hvor mye de burde bidra. For dem er nok bunnlinjen det viktigste . Er nok ikke lenge til flere norske verft er i frisonen. Endret 4. juli 2022 av bojangles 2 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 (endret) «Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) sier at myndighetene ikke kan gå inn og kreve bygging i Norge, men at det offentlige bør legge inn kriterier som gjør det mulig å velge norske leverandører og verft.» Norske myndigheter kan imidlertid kreve bygging innenfor EU/EØS når de gir støtte, for bygging av ferger til støttede fergesamband, mm. Da utelukker en Tyrkia, Kina, Sør Korea og India. Dvs. myndighetene kan gjøre mye! Endret 4. juli 2022 av TorHansen 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå