Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)

Anbefalte innlegg

1 hour ago, The Avatar said:

Kor viktig denne saka har er kjem veldig ann på om dette var eit målretta drapsforsøk på politisk/ideologisk grunnlag, eller om det var eit psykotisk anfall som endte opp i ei ulykke utan at gjerningspersonen er strafferettsleg tilrekneleg. 

Ulykker er utilsiktet fra partene involvert.
Uansett hva synserne i rettsapparatet kommer frem til med tanke på strafferettslig tilregnelighet går det klart frem at dette var en høyst unngåelig tilsiktet kollisjon fra den ene parten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
KarvaBlad skrev (På 6.11.2022 den 10.26):

Hvorfor kommer det aldri tiltale eller dom i denne saken? Jeg finner i hvert fall ingenting når jeg googler. Noen andre som vet hva som skjer med denne saken?

De store mediene omtalte saken i sommer så ser det ut til å ha blitt stille. Marginale medier omtalte saken utover høsten med overskrifter om rusbruk.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (39 minutter siden):

De store mediene omtalte saken i sommer så ser det ut til å ha blitt stille. Marginale medier omtalte saken utover høsten med overskrifter om rusbruk.

-k

Jeg har lest de sakene i det du omtaler som "marginale medier", og det er vel uglesett å linke til dem her, så jeg avstår fra det. Vi vet imidlertid at "Den siktede sjåføren (23) opererer med to identiteter: én med et typisk rom-navn, og én med et typisk pakistansk navn."

Hun er også siktet for ruskjøring tidligere, og kjørte uten lappen, og ruset igjen, da hun tvang SIAN-bilen av veien. Hun er også siktet for bedrageri. Altså en helt umoralsk person. Men drapsforsøk på fire personer blir - som du linker til i Reddit - bejublet av muslimer. Det er carte blanche når noen brenner koranen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (34 minutter siden):

…det du omtaler som "marginale medier", og det er vel uglesett å linke til dem her, så jeg avstår fra det.

Det er helt greit å linke til document, reset og hrs. Jeg pleier ikke å lese dem og da synes jeg at det blir litt rart å henvise til dem. Generelt prøver jeg å bidra til «brede» medier som gjør at vi har en felles samtale, felles referanser, og at jeg og du og alle blir eksponert for saker og ståsteder vi ikke ville ha valgt selv. Derfor leser jeg papirmedier hvis jeg kan siden det blir umulig for avisen å profilere meg og mine interesser, A/B-teste overskrifter etc.

Likevel ser jeg en verdi i å ha «smale» medier som kan presse NRK, vg og Aftenposten til å omtale saker som de kanskje føler at man ikke burde snakke om.

Sitat

Men drapsforsøk på fire personer blir - som du linker til i Reddit - bejublet av muslimer. Det er carte blanche når noen brenner koranen.

Tråden er interessant. At folk som jobber i helsevesenet (2 separate påstander) jubler (på jobb) over at en person begår drapsforsøk «GTA style» på noen som har brent koranen.

Også kommentaren med at «hvilke reaksjoner kunne vi sett om noen prøvde å kjøre på Krekar eller Bhatti?» gir grunn til ettertanke. Jeg tror nok at du vil finne en og annen som ville juble over det. Om 3 sykepleiere ville juble over det i lunsjen på jobb er jeg mer usikker på.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
knutinh skrev (På 27.11.2022 den 8.30):

Også kommentaren med at «hvilke reaksjoner kunne vi sett om noen prøvde å kjøre på Krekar eller Bhatti?» gir grunn til ettertanke. Jeg tror nok at du vil finne en og annen som ville juble over det.

Tror mange hadde jublet over det ja. Begge to er terrorister og det er vel folk flest i landet i mot.

• Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 8.1.2023 den 9.02):

Dette sender uhyggelige signaler ift religionskritikk og ytringsfrihet kontra sikkerhet. I tillegg til faktumet at de satte andre liv i fare ved sin uaktsome adferd så burde reaksjonene være strenge og umiddelbare, når de ikke er det brygger det opp til utilbørlige tilstander vi helst ikke vil ha.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 10.1.2023 den 11.41):

Tror mange hadde jublet over det ja. Begge to er terrorister og det er vel folk flest i landet i mot.

De fleste er imot terrorister. Jeg håper og tror at de færreste er imot at privatpersoner skal prøve å drepe dem med personbil på motorveien på en lørdag formiddag.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Det ser ikke ut for meg som at hun forsøker å drepe noen, men..

Så du mener at det ikke er fare for liv og helse ved å kollidere med en annen bil?
I dette tilfellet var det i tillegg en villet handling, hun var rasende og trolig(?) ruset, hva hun tenkte i gjerningsøyeblikket er ikke godt å si, men jeg mener det ikke er urimelig å hevde at hun ikke ønsket personene i den andre bilen godt. Og i lys av det så er det etter min mening en skjerpende omstendighet, som taler i retning av et drapsforsøk.

Endret av Uderzo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Uderzo said:

Så du mener at det ikke er fare for liv og helse ved å kollidere med en annen bil?

Det handler nok om at bilene står omtrent stille når de dytter i hverandre. Det er ikke en kollisjon i stor fart.

Ikke godt å si hva hun tenkte, men ser ikke ut som et drapsforsøk fra videoene som jeg har sett. Fare for skade er det helt klart, og hun bør jo såklart straffes for det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 minutter siden):

Det handler nok om at bilene står omtrent stille når de dytter i hverandre. Det er ikke en kollisjon i stor fart.

Har vi sett helt forskjellige videoer? De står ikke "omtrent stille" nei. De kjører på motorveien med øvrig trafikk. Jeg kan ikke uttale meg om hva slags hastigheter vi snakker om, det er ikke mulig å fastslå bare ved å bruke videoen som kilde,  men jeg har vanskelig for å forstå at det skal være noe formildende omstendighet hvis det er gjort i "lav fart".

• Liker 7
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Det ser ikke ut for meg som at hun forsøker å drepe noen, men..

Er dette seriøst? Hun kjører inn i en bil i fart med vilje og snurrer den på motorveien.

Hvis man spiller dum nok så kan man prøve seg på at «jeg mente ikke å prøve drepe kona. Det var bare sånn at jeg lot kniven gli langs halskjøttet under en krangel. Hvordan kunne jeg vite at hun kom til å miste en liter blod??»

-k

Endret av knutinh
  • Liker 6
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

De fleste er imot terrorister. Jeg håper og tror at de færreste er imot at privatpersoner skal prøve å drepe dem med personbil på motorveien på en lørdag formiddag.

-k

Ja fordi det er fare for uskyldige liv, det må gjøres tryggere. Men faktiske terrorister er jeg fornøyd så lenge de forsvinner fra verdenen. Om det er fordi sivile dreper de, dødsstraff eller fordi selvmordsvesten går av for tidlig bryr jeg meg lite om. 

Det er ingenting positivt med at personer som er med i IS og liknende skal få leve i verdenen. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (55 minutter siden):

Ja fordi det er fare for uskyldige liv, det må gjøres tryggere. Men faktiske terrorister er jeg fornøyd så lenge de forsvinner fra verdenen. Om det er fordi sivile dreper de, dødsstraff eller fordi selvmordsvesten går av for tidlig bryr jeg meg lite om. 

Det er ingenting positivt med at personer som er med i IS og liknende skal få leve i verdenen. 

En ting er å mene at verden hadde blitt et bedre sted om Hitler aldri var født, Eller å ønske at en barneovergriper hadde fått hjerteinfarkt.

Men at vanlige mennesker skal opptre som bødler med lov og dom? Mener du virkelig dette? Er ikke det typisk for nettopp de samfunnene vi prøver å være bedre enn?

Hva da med de som mener at det å pumpe opp olje gir flere dødsfall enn terrorisme. Er det da greit å henrette lederen av Equinor 

Hva med de som mener at det å fornærme den hellige boken deres er verre enn å drepe, og vil straffe med begå drapsforsøk med bil?

En manns terrorist er en annen manns frihetskjemper og uten etterforskning, lov og klok dom så ender vi opp med at de som har størst kombinasjon av makt og hensynsløshet dominerer.

Vold og drap har antagelig historisk sett (og til dels globalt sett) vært en utbredt måte å løse disputter og konflikter på. Jeg priser meg lykkelig for at det ikke er slik i Norge i dag.

-k

Endret av knutinh
N
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Er ikke det typisk for nettopp de samfunnene vi prøver å være bedre enn?

Kun hvis man tror at menneskesynet vi har i vesten er bedre eller dårligere enn det terroristene har kun basert på subjektivitet. Men det er det ikke.

Terroristene er objektivt verre og de gjør verden til et objektivt verre sted. Det kan alle som har en halv hjerne skjønne.

Hvis noen prøver å late som om det er kun "mitt syn" at vi har bedre verdier, og tar høyde for at "IS kun gjør det de tror er riktig for verdenen" så burde de ta en lang hard titt i speilet for da er noe galt. IS & Co er søppel, objektivt søppel. Samme med Breivik bare for å vise at det ikke er noe dobbeltmoralsk her.

Jeg mener ikke at alle skal løpe rundt med våpen, jeg foretrekker å leve her i et trygt og sivilisert land. Så utslettingen av de bør skje av profesjonell. IS, Taliban, Al-Qaida og liknende vil bare ødelegge den siviliserte verdenen og innføre undertrykkelse globalt. 

Jeg vil si jeg er på venstresiden politisk, greit å nevne da disse meningene alt for ofte assosiaseres med høyresiden, men å hate terrorister er uavhengig av politisk ståsted.

For å holde ting på rett sted for tråden så må jeg nevne at jeg ikke tenker dette om verken SIAN, muslimer eller andre grupperinger som opptrer fredelig. Kun terroristene, uavhengig av organisasjonen de hører til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Reg2000 skrev (8 timer siden):

Ikke godt å si hva hun tenkte, men ser ikke ut som et drapsforsøk fra videoene som jeg har sett. Fare for skade er det helt klart, og hun bør jo såklart straffes for det. 

Unnskyld meg. Jeg som alle andre så den videoen og så faktisk også hele hendelsesforløpet som utspilte seg som ble filmet. Det som skal sies om påkjørselen er at det absolutt var fart når vedkommende kjørte i bilen. Og hvorvidt det var fart i eller ikke spiller ingen rolle. Det å kjøre i en bil på den måten er åpenbart et forsøk på å skade noen. Og i verste fall kunne noen ha dødd så jeg vil absolutt påstå at det er et drapsforsøk. 

Bare for å si det slik så var dette på en motorvei hvor det vanligvis er 80 km/t. På videoen så virker det som bilene kjører i 50 - 60 km/t når bilen ender opp med å rulle over. Men det stemmer at vedkommende kjørte i bakdelen av bilen tidligere og utifra videoen var det ikke bare en men flere ganger at vedkommende kjørte i bilen. 

Men hva politiet har foretatt seg i saken, og hvorvidt dette kommer opp for retten er nok opp til påtalemyndighetene å svare på. Vi får se om det kommer en tiltale mot vedkommende eller ikke, jeg personlig skulle ønsket at de kom en tiltale slik at man kan bli ferdig med denne saken men også for å vise til at slik oppførsel ikke er akseptabelt. 

Det som også kan sies om det som skjedde er at dersom bilene hadde kommet i andre biler eller lignende så kunne dette blitt enda verre. Man er rett og slett veldig heldig for at det ikke ble verre enn som så. 

Jeg er personlig en som ikke kan fordra hva SIAN står for og det å brenne koranen er etter min mening en avskyelig handling. Men det rettferdiggjør ikke vold og dette var åpenbart det. 

Poster videoen for ente gang siden dette blir tatt opp igjen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...