Roger Dyrøy Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Er det noen som har tenkt over at Paris-avtalen kan få konsekvenser for "det grønne skiftet"? Nå som det ikke produseres en dråpe med bensin i dette landet. 1. Regjeringen pålegger næringslivet enorme ekstrautgifter ved en ensidig avtale, hvor penger skal føres ut av landet. 2. Raffineriet på Slagentangen legges ned, som følge av Paris-avtalen.. 3. Brann på Norges eneste oljeraffineri lokalisert på Mongstad. Er Norge forberedt på noe som helst egentlig? Er dette historien som gjentar seg? Utover 1990-årene økte overskudd på raffinerikapasitet i Europa. Samtidig skjerpet EU stadig sine miljøkrav. Til tross for at anlegget på Sola var et topp moderne raffineri med lønnsom og effektiv drift, bestemte Shell seg i 1999 for å avvikle driften. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 Om vi får batterier som varer i 20 år uten problemer eller særlig redusert kapasitet, vil det ikke være mange batterier i resirkulasjon, men mesteparten av batteriproduksjonen vil være ferske batterier laget med råvarer tatt i fra sårbare områder som feks Sør-Amerika, der befolkningen kan ende opp med mangel på drikkevann fordi litiumproduksjonen krever enorme mengder vann. Det kan kanskje bli litt flere resirkulerte batterier etterhvert, men de neste tiårene vil mesteparten være nye batterier som vil føre til enorme ødeleggelser verden over, der man må stadig ha mere råvarer til å dekke behovet. Det er heller ikke nok litium til å dekke behovet, så råvareprisene vil også stige kraftig. Det som kan være lurt å gjøre nå er å heller bruke bensin og dieselbilene lengst mulig og heller lage nye hybridbiler som ikke trenger like store batterier som elbiler. Skal det begynne med strømrasjonering vil det også være lite lurt med kun elbiler. Da må folk eventuelt kjøpe inn dieselaggregat. Lenke til kommentar
big_glasses Skrevet 4. juli 2022 Del Skrevet 4. juli 2022 43 minutes ago, FrihetensRegn said: Om vi får batterier som varer i 20 år uten problemer eller særlig redusert kapasitet, vil det ikke være mange batterier i resirkulasjon, men mesteparten av batteriproduksjonen vil være ferske batterier laget med råvarer tatt i fra sårbare områder som feks Sør-Amerika, der befolkningen kan ende opp med mangel på drikkevann fordi litiumproduksjonen krever enorme mengder vann. Det kan kanskje bli litt flere resirkulerte batterier etterhvert, men de neste tiårene vil mesteparten være nye batterier som vil føre til enorme ødeleggelser verden over, der man må stadig ha mere råvarer til å dekke behovet. Det er heller ikke nok litium til å dekke behovet, så råvareprisene vil også stige kraftig. Er massiv forskning for å ikke bruke litium og andre sjeldene råvarer som jern-luft (iron-air) batterier, eller andre metal-luft batterier https://en.wikipedia.org/wiki/Metal–air_electrochemical_cell Du har også salt og magnesium, og selvsagt batterier som har redusert litium, da grunnet kombinert med andre materialler (som silisium eller grafitt) Og er ikke akkurat slik at olje-utvinning er fritt for å skade naturen https://no.wikipedia.org/wiki/Katastrofer_og_store_ulykker_i_norsk_petroleumsvirksomhet 3 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Hvis det er slik at ca. 130.000 biler byttes ut i løpet av et år, så blir det ca. 50.000 tonn batterier til resirkulering årlig. Eller 200 tonn per dag, om man vil. Dette skal fraktes land og strand rundt, og restene skal sorteres, gjenvinnes, foredles mm. Bare i Norge.. på tide at denne problemstillingen kommer fram i lyset. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 NERVI skrev (2 timer siden): Hvis det er slik at ca. 130.000 biler byttes ut i løpet av et år, så blir det ca. 50.000 tonn batterier til resirkulering årlig. Eller 200 tonn per dag, om man vil. Dette skal fraktes land og strand rundt, og restene skal sorteres, gjenvinnes, foredles mm. Bare i Norge.. på tide at denne problemstillingen kommer fram i lyset. Vi er langt unna dette fremdeles. Det er kun de siste få årene at antall elbiler inn i markedet har vært signifikante. Så går jo og mesteparten av batteriene til gjenbruk, som regel som strømbank til hus og hytter, der hovedparten til hus, egentlig vil si bedrifter, skoler og andre som kan legge opp til stor solstrøm-produksjon. Og behovet for batterier til slikt, er bare økende. Men heldigvis har Norge samlet inn det meste av det som skal resirkuleres, men man har som antydet, ikke kommet skikkelig igang pga alt for små mengder til at det er økonomisk tilrådelig. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå