LA8PV Skrevet 1. juli 2022 Del Skrevet 1. juli 2022 Kjøpte en 5008 1.6hdi 2012 for et par dager siden. Det rister i bilen ved tomgang og høyere turtall, opp til 2000 ish. Merker ikke stort til det ved kjøring. Ingen ulyder, og motoren går veldig pent. Kan det være svinghjulet? Ville tro det var noen ekstra lyder da. Bilen har bare kjørt 55.000. Skal sies at regreim ble byttet dagen før jeg hentet bilen, så vet ikke om den var sånn før byttet. Er det evt symptomer på skjev montert reim? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 1. juli 2022 Del Skrevet 1. juli 2022 Muligens dårlige motorfester Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Kan enkelt finne ut om det er motorfestene ved at du ser på motoren mens en annen trykker på gassen. Motoren skal bevege seg minimalt. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Høres ut som den kanskje ikke tenner helt riktig. Kanskje vil dieseltilsetning gjøre susen. Har god erfaring med STP sin. 1 Lenke til kommentar
LA8PV Skrevet 2. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2022 Ser at motoren rister, men gangen på motoren er meget fin. Hadde jeg ikke hørt feiltenning? Hadde håpt og utelukke svinghjul da det er kostbart og man må av med kassa for og sjekke tilstanden. Noen som vet om en feil montert regreim kan resultere i vibrasjoner? Takk for svar så langt😀 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Timingproblemer eller en coil som ikke sitter skikkelig på vil jeg tippe. Det er ikke urimelig å tenke at det er tilknyttet regreim-byttet, så ville reklamert og bedt dem se over den en gang til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Coil og tenning er det garantert ikke. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 2 hours ago, Gavekort said: Timingproblemer eller en coil som ikke sitter skikkelig på vil jeg tippe. Det er ikke urimelig å tenke at det er tilknyttet regreim-byttet, så ville reklamert og bedt dem se over den en gang til. Coil på en turbodiesel? Feil timing er helt klart en mulighet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 kremt skrev (4 minutter siden): Coil på en turbodiesel? Feil timing er helt klart en mulighet. Hadde fortsatt ikke hatt morgenkaffen min 1 1 Lenke til kommentar
LA8PV Skrevet 2. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2022 Da må jeg sjekke ang regreim jobben. Det er vel tidlig at svinghjul ryker på 55.000? Ikke meg bekjent at disse motorene er kjent for det. Er vel samme motor som sitter i bla volvo v70’n Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 LA8PV skrev (14 timer siden): 5008 1.6hdi 2012 for et par dager siden. Det rister i bilen ved tomgang og høyere turtall, opp til 2000 ish. Merker ikke stort til det ved kjøring. Ingen ulyder, og motoren går veldig pent. Kan det være svinghjulet? Ville tro det var noen ekstra lyder da. Bilen har bare kjørt 55.000 55k km på ti år… Vet du noe om kjøremønsteret til forrige eier? Hvor ofte er det tatt service? Aner meg at det kan ha vært mye småkjøring og det kan fort gjøre at eks. EGR-ventilen sotes ned samt at diverse sensorer som måler luft og avgasser kan få belegg som kan gi ukorrekte verdier til motorstyringen og ulike symptomer (som kan ligne dine). Avlesning av eventuelle feilkoder (via OBD II-porten) kan med fordel gjøres. Ble den kjøpt privat eller fra profesjonell part? Du bør uansett ta det opp med selger. Som nevnt over, enkel test av motorfestene: Lenke til kommentar
LA8PV Skrevet 2. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2022 Vet ikke mye ang kjøremønsteret til forrige eier, men servicer er fulgt. Ville det ikke kommet feilmelding? Har kjøpt av firma, som seff er 22 mil unna. Der er også firmaet som tok regreim byttet. Selger merket ikke noe da han brukte bilen noen dager, og jeg prøvde ikke bilen før regreimen ble byttet. Tror da det kan være feil timing på jobben. Er det noe enkel måte og rense egr osv? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Kan også være tett partikkelfilter. Motoren i bilen du har kjøpt har en rekke kjente problemer, de fleste av disse dyre. Det er litt av forklaringen til hvorfor biler med slik motor er veldig billig på bruktmarkedet. I tillegg har Peugeot ganske dårlig rykte fra før av. Lenke til kommentar
LA8PV Skrevet 2. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2022 Takk for oppmuntrende svar Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 (endret) Et alternativ til å ta den tilbake til selger for å sjekke det er å dra til et annet verksted for feilsøking. Endret 2. juli 2022 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 1 hour ago, LA8PV said: Takk for oppmuntrende svar Hva venter du når du spør her? Prøvde du bilen før du kjøpte den? Merket du dette da? Lenke til kommentar
LA8PV Skrevet 2. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden): Hva venter du når du spør her? Prøvde du bilen før du kjøpte den? Merket du dette da? Håpte kun at noen kunne komme med tips ang det jeg lurte på, og det har mange gjort. Takknemmelig for det😀 etter hva jeg har lest skal det være ganske solide motorer? Prøvekjørte ikke før kjøp da bilen stod langt unna, så jeg fikk selger til og levere bilen for regreim bytte. Lenke til kommentar
LA8PV Skrevet 2. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2022 Svein M skrev (32 minutter siden): Et alternativ å ta den tilbake til selger for å sjekke det er å dra til et annet verksted for feilsøking. Det er nok løsningen ja, de vil ha den for og sjekke på verkstedet. Bare kjipt det er 44 mil tur/retur Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 LA8PV skrev (5 minutter siden): Takknemmelig for det😀 etter hva jeg har lest skal det være ganske solide motorer? Mange sider på nett hvor det er fokus på problemer med 1.6 HDi fra PSA. Turbohavari, injektorer, oljepumpe som feiler, over nevnte EGR som går tett etc. Mange som anbefaler at man tar oljeskift (m/filter) minst dobbelt så ofte som anbefalt for å forebygge spesielt tubohavari (som krever full åpning/demontering av motoren for å fjerne biter som har løsnet fra turboen. Dyrt…). Selvfølgelig viktig å huske at man ‘aldri’ hører om de som har motorer som bare fungerer men kan virke som at feilraten er ‘relativt’ høy på (enkelte årganger) av motoren. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Hvis turboen går er det egentlig bare å kaste bilen. 90+% sjanse for at oljekanalene i motoren og oljesilen er tette. Ny turbo vil vare et par måneder maks. Selger har nok vært svært heldig her og kommet over en intetanende kjøper. Etter hva jeg kan se er dette en bil som er verdt 30-40 tusen og da er det begrenset hva man kan forvente. At den varer mer enn 2-3 år uten vesentlige påkostninger vil jeg anse som et mirakel. Men gå for all del på selger. Du har egentlig en sterkere sak mot han siden du ikke har prøvekjørt bilen. Men siden du sier motoren går pent men rister høres det ut som svinghjul. Det er egentlig rart at det skal være mulig å slite ut dette på 50 tusen km. Kanskje gått bare et par kilometer per dag bilen, ikke bra det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå